مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. آبان 1392 - 16:04   |   کد مطلب: 9578
هرچند مسکن مهرقیمت ها را پایین نیاورد اما در کنترل مسکن نقش چشمگیری داشت و جلوی سیر صعودی مسکن را گرفت و باعث شد افرادی که به هیچ وجه نمی توانستند در طول عمرشان صاحب خانه شوند از این نعمت برخوردار شوند.
بی مهری به مسکن مهر

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، وزیر راه وشهر سازی در جلسه رأی اعتماد خود بر ادامه پروژه مسکن مهر تاکید کرد اما هنوز مهر وزارتش خشک نشده بود که بطور کلی مسکن مهر را تورم زا دانست و این نوع خانه‌سازی را به ضرر دولت‌های آینده و گرفتار کردن مردم عنوان کرد این سخن وزیر که با واکنش های زیادی روبه رو شد تا جایی پیش رفت که پای او را به کمیسیون عمران، برای پاره ای از توضیحات باز کرد.اکنون هم که گفته می‌شود 40 درصد تورم به خاطر مسکن مهر است.

دلایلی چون نبود امکانات اولیه، مثل آب و برق و گاز و امکانات رفاهی واینکه طرح مسکن مهر به هیچ عنوان طرح جالبی نبوده و باید متوقف شود؛ استدلال هارا برای اینکه اقشار کم درآمد باید خانه دار شوند زیر سوال برد و حتی این احتمال را پیش آورد که حذف مسکن مهر از بازار فعلی مسکن در کوتاه مدت، بازار را به شدت آشفته کرده و در بلند مدت،افزایش نجومی قیمت ها را به همراه خواهد داشت.

مسکن مهر در سال 88 در کشور به اجرا درآمد تا سوپاپ اطمینانی برای کنترل قیمت ها باشد اما حالا حذف آن، باعث شده تا وزیر سخن از ایجاد مسکن اجتماعی به میان آورد و تاکید کند، تیم هایی را مامور بررسی جوانب اجرای طرح مسکن اجتماعی و استفاده از تجربیات جهانی این نوع مسکن سازی کرده است، آخوندی البته در مورد  طرح مسکن اجتماعی و مختصات و چارچوب هایش ، صحبت نکرده و تنها آنرا جایگزین مسکن مهر دانسته است و این نشان می دهد که دولت هم بدرستی نمی داند مسکن اجتماعی چیست و چه می کند!

طرح مسکن مهر که به منظور خانه دار شدن دهک های ضعیف جامعه طی هفت سال اخیر در حاشیه شهرهای کشور اجرا شد و در قالب مالکیت 99 ساله به متقاضیان واگذار شد بنابر گفته وزیر ،پس از صرف حدود 50 هزار میلیارد تومان اعتبار، با کمبود منابع مالی و مشکلات دیگری همچون شهرسازی و امکانات رفاهی و اجتماعی روبه رو شد و در مجموع با توجه به مشکلات مالی که به اقتصاد کشور تحمیل کرده، نمی تواند ادامه یابد و تنها واحدهای نیمه ساز تکمیل و به متقاضیان تحویل داده می شود.

اظهارات وزیر و نظراتش در مورد مسکن مهر و ساخت مسکن اجتماعی ، پای او را برای پاره ای از توضیحات به کمیسیون عمران کشاند ،تا جایی که محمدرضا رضایی کوچی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی گفت که این وزارتخانه بر تأامین مسکن ارزان قیمت با هر نام و اسمی دیگر اصرار دارد ولی مسکن مهر را چاره کار نمی داند.

نماینده جهرم درمورد این جلسه، به انتقاداتی که دولت به طرح مسکن مهر وارد دانسته اشاره کرد و یاد آورشد که اعضای کمیسیون عمران نیز مشکلات و معضلات این طرح را پذیرفتند، اما اینکه اصل موضوع زیر سوال برود و این پروژه مورد انتقاداتی سنگین قرار گیرد مورد پذیرش مجلس نبود.

رضایی بابیان اینکه کمیسیون و همه نمایندگان بر ادامه تأمین و ساخت مسکن ارزان قیمت با هر نام و اسمی تاکید دارند گفت که در این جلسه از وزیر خواسته شد به هیچ عنوان از این امر صرف نظر نکند.

وی با اشاره به اختلاف نظر میان نمایندگان و دولت در مورد مسکن مهر گفت:توافق شده نامه ای به مرکز پژوهش های مجلس ارسال شود تا بحث مسکن مهر مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد که چه میزان مسکن مهر در تورم کشور نقش داشته است.

حال با توجه به این اظهارات ادامه پروژه مسکن مهر که عباس آخوندی در جلسه رأی اعتماد بر آن تأکید داشت و امروز صحبت از حذف آن کرده ، دغدغه اقشار آسیب پذیر و نمایندگان آنها شده است.

سید ناصرموسوی لارگانی نماینده فلارجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه برخی از وزرا و مسئولین دولت یازدهم متأسفانه مصوباتی را که در دولت گذشته مورد رضایت مردم بوده حذف می کنند گفت:یکی ازمصوبات،مسکن مهر است که از کارهای ارزشمند دولت نهم و دهم است و توانست قیمت مسکن را کنترل کند.

وی تأکید کرد:هرچند مسکن مهرقیمت ها را پایین نیاورد اما در کنترل مسکن نقش چشمگیری داشت و جلوی سیر صعودی مسکن را گرفت و باعث شد افرادی که به هیچ وجه نمی توانستند در طول عمرشان صاحب خانه شوند از این نعمت برخوردار شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود:مسکن مهر با مبالغی به مردم داده شده که حتی الان برای رهن منزل در شهرها نیز نمی تواند  کاریی داشته باشد چه برسد به اینکه کسی خانه بخرد!

وی مسکن مهر را بارقه امیدی در دلها دانست که توقف آن می تواند تبعات نامناسبی داشته باشد و گفت:ما نمی گوییم که دولت قبل در این زمینه اشتباهاتی نداشته و بودجه پروژه راه را در مسکن سرمایه گذاری نکرده و یا انجام این اقدامات تورم ایجاد نکرده بلکه عقیده داریم که این طرح مردم را امیدوار کرد و باید ادامه پیدا کند.

نماینده فلاورجان افزود:البته همه از جمله رئیس جمهور محترم خواستند که تا مسکن مهر تکمیل شود اما به زیر ساختها ومسایل رفاهی نیزباید توجه شود.

وی در مورد جایگزینی مسکن اجتماعی به جای مسکن مهر گفت:این تصمیم هنوز در دسترس قرار نگرفته و هیچ کس حتی نمایندگان در موردش اطلاعاتی ندارند.

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران و نماینده لنگرود نیز گفت:این حق دولتها است که هر کدام برای تأمین مسکن برنامه خاص خود را داشته باشند و ما نمی توانیم بگوییم که دولت یازدهم مسکن مهر را دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه وزیر فعلی در زمان رأی اعتماد نظری در مورد مسکن مهر داده که در حال حاضر تغییر کرده افزود:ایشان در حالی بحث مسکن اجتماعی را مطرح کردند که ما از محتوای آن بی خبر هستیم و چیزی در این زمینه ندیدیم.البته وزیر گفتند مسکن اجتماعی از دل مسکن مهر بیرون می آید ولی هنوز طرحی داده نشده.

نماینده لنگرود افزود:ایراداتی که وزیر به مسکن مهر وارد کرده قابل حل است چون در کشورسالانه یک تا یک میلیون و500 هزار واحد مسکونی در کشور نیاز داریم که برای این منظور نیازمند ادامه دادن پروژه هایی چون مسکن مهر هستیم.

محسن صرامی نماینده خمینی شهر و عضو کمیسیون اقتصادی نیز در این خصوص گفت:آقایان وزرای دولت یازدهم باید به نمودار صحبتهای خود توجه کنند چون دکتر آخوندی وقتی برای وزارت معرفی شد گفت مسکن مهر را ادامه می دهد اما بعد گفت آنرا به سبک دولت دهم ادامه نمی دهد الان هم برای ادامه پیدا نکردن این طرح اعلام موضوع کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی تورم ایجاد شده در کشور را  مسکن مهر می دانند گفت:تورم به خاطر اظهار نظراتی است که در رابطه با دلار وسکه می شود نه پروژه مسکن مهر!

مجید جلیل سر قلعه عضو کمیسیون عمران و نماینده چهار محال و بختیاری نیز با اشاره به مفادی از قانون اساسی که درآن تأمین مسکن برای اقشارآسیب پذیر تأکید شده گفت: دولت گذشته در قالب مسکن مهر انبوه سازی را ادامه داد که ثبات نسبی داشت اما حالا که دولت جدید سرکار آمده با توجه به کاهش منابع در کشور و تحریم،در صدد تعدیل این پروژه است تا بتواند منابع آنرا جمع و جور کنند.

وی گفت:کمیسیون و قانون این اجازه را به دولت نمی دهد که بخواهد جلوی اجرای مسکن مهر را بگیرد و آن را از سبد اقدامات دولت خارج کند و اگر قصد تغییر سیاست خود در امر مسکن سازی را دارد باید طرح مدونی را در مورد تأمین مسکن ارزان قیمت داشته باشد نه اینکه کلا آنرا تعطیل کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار