مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. آذر 1392 - 10:38   |   کد مطلب: 9664
رئیس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که البته همه آنها هنوز سررسید نشده‌ است.
شهریه ۳ هزار میلیارد تومانی دانشجویان دانشگاه آزاد به خانواده ها فشار وارد می کند/راه های جدید باید پیدا کنیم

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد صبح امروز در اولین نشست‌خبری خود به عنوان رئیس دانشگاه آزاد که در سالن واحد علوم تحقیقات برگزار شد، گفت: دستاورد بزرگ ملت ایران در ژنو حکایت از صلابت رهبری و حضور مردم در کنار تدبیر دولت تدبیر و امید دارد.

وی افزود: در این توافق ضمن حفظ حقوق ملت ایران، قدرت دیپلماسی ایران ثابت شد و صلح و ثبات عادلانه در منطقه و جهان ایجاد شد و حلقه محاصره غرب را شکست.

رئیس دانشگاه آزاد ضمن تبریک هفته بسیج از هیئت‌امنای دانشگاه آزاد و رئیس هیئت‌امنا به دلیل معرفی‌اش به عنوان گزینه نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای شورای انقلاب فرهنگی به دلیل رای اعتماد به وی تقدیر کرد.

میرزاده به اقدامات انجام شده طی 2 ماه گذشته در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد حدود 462 واحد در سراسر کشور دارد که ما طی 2 ماه اخیر با همفکری همکاران و معاونان خود اقداماتی را شروع کردیم که زمینه‌ساز توسعه کیفی دانشگاه آزاد در سطح ملی باشد و نتایج آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت به این مجموعه اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه دانشگاه آزاد در درآمدها همواره به شهریه دانشجویان بوده است، گفت: از 3 هزار میلیارد تومانی که در سال 92 به عنوان بودجه این دانشگاه حاصل شده، بیش از 99 درصد آن از طریق شهریه دانشجویان به دست آمده که این مسئله ضمن تحمیل و سختی به خانواده‌‌ها، دانشجویان را نیز دچار مسائلی می‌سازد که لزوم ارائه و دستیابی به راه‌های جدید طی روزهای آینده برای دهه آینده این دانشگاه مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

میرزاده اولین اقدام خود را در دانشگاه آزاد، تشکیل شورای اقتصاد دانش‌بنیان با حضور برخی از صاحب‌نظران دولت‌های قبل دانست و خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی این شورا دستیابی به راهکارهایی برای درآمدزایی دانشگاه آزاد است تا این دانشگاه طی چند سال آینده و به خصوص 5 سال آینده تکیه درآمدی آن به شهریه‌ها دانشجویان کمتر شود.

رئیس دانشگاه آزاد تشکیل شورای بانوان فرهیخته دانشگاه آزاد را نیز از دیگر اقدامات خود خواند و یادآور شد: حدود 7 هزار استاد زن در این دانشگاه حضور دارند و فعالیت می‌کنند و با وجود اینکه نزدیک به 40 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد دختر هستند، تنها ریاست یکی از واحدهای کوچک این دانشگاه برعهده یکی از زنان حاضر در این مجموعه است و این شورا برای به کار گرفتن استعدادهای موجود زنان در دانشگاه آزاد تشکیل شده است.

وی تشکیل شورای عالی اطلاع‌رسانی و ارتباطات دانشگاه آزاد را از دیگر اقدامات خود اعلام کرد و گفت: به منظور تعامل بیشتر با رسانه‌ها و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و همچنین پشتیبانی این مسئله در سطح کشور این شورا تشکیل شده تا در سطح کشور اقداماتی را در این زمینه انجام دهد.

میرزاده به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه در دانشگاه آزاد صورت گرفته تا از طریق دریافت اطلاعات و بازخوردهای آئین‌نامه‌های اجرایی برای اجرایی شدن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دانشگاه آزاد تهیه و تدوین شود و در اختیار تمام واحدها قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد از اختیارات جدید هیئت‌امنای این دانشگاه به هیئت‌امناهای استانی دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: به منظور تمرکززدایی و مشارکت بیشتر مسئولان استانی برنامه‌هایی در جهت تقویت هیئت‌امناهای استانی در نظر گرفته شده، زیرا معتقدیم هیئت‌امنای دانشگاه آزاد بیشتر باید فعالیت خود را در بخش نظارت بر اقدامات این مجموعه‌ها به کار گیرد و از ظرفیت آنها استفاده نماید.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه توسعه کمی دانشگاه آزاد صورت گرفته است، گفت: باید از زحمات آقای دکتر جاسبی که بنده همیشه به دلیل زحمات زیادی که در ایجاد توسعه کمی دانشگاه و ساخت و سازهای آن کشیده یاد می‌کنم و در اولین فرصت و در اجلاس و همایشی از زحمات ایشان قدردانی می‌کنیم.

میرزاده گفت: با توجه به رشد جمعیت کشور و تغییر ساختار آن در حالی که توسعه کمی در این دانشگاه به خوبی پیش رفته برخی از رشته‌ محل‌های موجود در این دانشگاه به دلیل نداشتن علاقه‌مند به تحصیل در آن کد رشته محل که حدود 7 هزار رشته محل در حالت تعطیلی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اصلاح تشکیلات دانشگاه آزاد را از دیگر اقدامات در دستور کار خود اعلام کرد و گفت: در دوره‌های گذشته اصلاحاتی در تشکیلات دانشگاه وجود داشته‌اند که ما نیز معتقدیم برای اینکه بتوانیم سازمان چابک و فعالی داشته باشیم و از تمرکززدایی دوری کنیم و همچنین برای کاهش بروکراسی در این دانشگاه نیازمند اصلاح تشکیلات هستیم که در این راستا تجمیع ساختمان‌های پاسداران تا شعاع 2 کیلومتر جزء برنامه‌های این دانشگاه است و تاکنون 4 معاونت از ساختمان‌های پاسداران به پردیس علوم تحقیقات منتقل شده‌اند که از نظر علمی و مالی و ... اختلالی با واحد علوم تحقیقات نخواهند داشت.

به گفته میرزاده جلسه هیئت‌امنای دانشگاه آزاد طی 2 هفته آینده تشکیل می‌شود تا اصلاح تشکیلات این دانشگاه در آن بررسی شود.

وی از تحت پوشش قرار گرفتن دانشجویان دانشگاه آزاد زیر نظر بیمه تکمیلی خبر داد و گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد که حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر هستند، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند تا تسهیلاتی در این زمینه در اختیار آنها قرار گیرد.

وی از امضای تفاهم‌نامه‌ای به منظور همکاری برای توسعه علمی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: طبق این تفاهم‌نامه، پردیس فناوری دانشگاه آزاد در منطقه شرق تهران ایجاد می‌شود و مدت در نظر گرفته شده برای آن 3 سال برآورد شده است.

میرزاده از بازنگری در آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها در این دانشگاه خبر داد و گفت: شورای حقوقی به منظور تنقیع قوانین در دانشگاه آزاد شکل گرفته که به زودی با تدوین آن در کتابچه‌ای در اختیار واحدها قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه به مهم‌ترین چالش دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات این دانشگاه کمبود اعتبارات کافی است که طبق آمارهای اعلام شده برای ایجاد فضاهای عمرانی در دست ساخت حدود 1900 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این در حالی است که دانشگاه آزاد بیش از 3700 میلیارد تومان بدهی دارد که البته همه آنها هنوز سررسید نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از بین 462 واحد فعال دانشگاه آزاد، 132 واحد آن زیان‌ده هستند، گفت: این واحدها حدود 72 میلیارد تومان در سال گذشته زیان‌دهی داشته‌اند و در این بین 30 واحد دانشگاه آزاد قادر به تامین حقوق کارکنان خود نیز نیستند، که این مسئله باید از طریق سازمان مرکزی برای آنها تامین می‌شود.

میرزاده به وجود مشکلات حقوقی برای برخی از املاک دانشگاه آزاد نیز اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته اشخاص زیادی به برخی املاک این دانشگاه دست‌اندازی کردند که باید نسبت به احقاق حقوقی آنها اقدام کنیم.

وی در انتهای بخش مقدماتی سخنان خود از حرکت دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاه مردمی در چارچوب سیاست نظام و رهبری و طبق اسناد بالادستی و توسعه‌ای کشور خبر داد.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه سخنان خود به سخنان خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره اسامی معاونان دانشگاه آزاد که تاکنون به پردیس علوم و تحقیقات منتقل شده‌اند، گفت: تاکنون معاونت‌های پزشکی، اجرایی، هماهنگی و مدیرکل حوزه ریاست و دفتر بنده و همچنین همکاران ستادی و شورای راهبردی امور بانوان به پردیس علوم و تحقیقات منتقل شده‌اند.

وی افزود: برخی از معاونت‌های باقی‌مانده نیز تا پایان اردیبهشت‌ماه 93 به این مجموعه منتقل می‌شوند و این فرصت نیز به این دلیل است که باید امور اجرایی و مالی و علمی واحد علوم تحقیقات از سازمان مرکزی به طور کلی مجزا شود.

میرزاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره فروش ساختمان‌های پاسداران نیز گفت: 19 هزار متر مربع زمین و ساختمان در مجموعه پاسداران وجود دارد که سرمایه بسیار بالایی است و برای تبدیل آن به احسن باید این مسئله به تصویب شورای اقتصاد و هیئت امنای مرکزی برسد.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در صورتی که چنین مسئله‌ای در دستور کار قرار گیرد از طریق قانونی به فروش می‌رسد و از منابع حاصل آن برای برنامه‌های در نظر گرفته برای دانشگاه آزاد استفاده می‌شود.

وی درباره لیست اموال دانشگاه آزاد، گفت: لیست اموال دانشگاه آزاد در مدیریت قبلی تهیه شده و طی آن حدود 300 هزار میلیارد تومان برآورد شده که این اطلاعات از طریق واحدها دریافت شده است و برای تبدیل این اموال به احسن و برای به فروش رساندن آن هیئت‌امنای مرکزی دانشگاه آزاد کسب تکلیف می‌کند.

میرزاده درپاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های دانشگاه آزاد برای ارتقای کیفی این دانشگاه و ارتباط دانش و صنعت، گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، بنا داریم دانشگاه آزاد به سمت تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کند و برای این مسئله ساز و کارهای مالی نیز تعریف شده تا با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار به دست آوردن درآمدهایی شاهد ارتباط تنگاتنگ و نزدیک‌تر دانشگاه و صنعت باشیم.

وی درباره برنامه‌های این دانشگاه در زمینه احداث واحدهای برون‌مرزی و برنامه‌‌ای برای فعالیت واحد آکسفورد،گفت: برای توسعه واحدهای برون‌مرزی دانشگاه آزاد مصوبه‌ای در هیئت موسس داشتیم که باید اصلاح شود و به هیئت‌امنا ارائه شود.

وی گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد 4 واحد برون مرزی دارد که واحد آکسفورد در حال حاضر تعطیل است و واحد لبنان که تقریبا فعال نیست و دانشجویی در آن وجود ندارد.

میرزاده گفت: واحد افغانستان دانشگاه آزاد و واحد امارات تقریبا فعال هستند و به دلیل همین مسئله با وجود استقبال از واحدهای مرزی این دانشگاه در حوزه کشورهای عربی و اسلامی، برنامه‌هایی برای توسعه این واحدها در این کشورها در نظر داریم.

رئیس دانشگاه آزاد درباره فعالیت واحد آکسفورد، تصریح کرد: به دلیل اینکه در مقطعی ارتباط ایران و انگلیس دچار مسائلی شد، این واحد به حالت تعطیل درآمد و اگر این رابطه تقویت شود برنامه داریم آن را فعال کنیم و توسعه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رفاه و تقویت معیشت کارکنان دانشگاه آزاد و اعضای هیئت‌علمی، تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم منابع جدیدی را برای درآمدهای دانشگاه آزاد تعریف کنیم، بنا داریم حقوق کارکنان این دانشگاه را به خصوص اعضای هیئت‌علمی با هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی یکسان‌سازی کنیم که برای این مسئله نیاز به اعتبارات داریم.

میرزاده در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تغییر آزمون دکترای این دانشگاه، اظهار داشت: طبق برنامه‌ای که رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اعلام کرده، ثبت‌نام کارشناسی‌ارشد سال 93 دانشگاه آزاد اواخر دی‌ماه انجام می‌شود و این آزمون در خردادماه 93 برگزار می‌شود.

وی درباره آزمون دکترای تخصصی دانشگاه آزاد، گفت: ثبت‌نام آزمون دکترای تخصصی 93 در اواخر همین ماه آغاز می‌شود و اجرای آن در بهمن‌ماه 92 است و با این وجود دانشگاه آزاد می‌تواند این آزمون را به شکل مستقل و جدا برگزار کند.

میرزاده درباره برگزاری آزمون مستقل این دانشگاه، افزود: شورای پذیرش و سنجش دانشجو که در وزارت علوم جلسه‌ای تشکیل می‌دهد در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به ایمیل شخصی‌اش، گفت: اهالی رسانه با انتقال اطلاعات خود می‌توانند مشکلات موجود در این دانشگاه را به بنده اعلام کنند و قطعا پاسخ خواهند گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادامه انتصابات در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: برای اینکه فردی ریاست واحدی را در دانشگاه آزاد به دست بگیرد، شرایطی در نظر گرفته شده است.

میرزاده با بیان اینکه در انتخاب همکاران بحث‌های سیاسی کاری مطرح نیست، گفت: تنها بحث شایسته‌سالاری  مورد نظر ماست و این‌گونه نیست کسانی که در آن سمت فعالیت داشته‌اند، شایسته نیستند، بلکه تلاش می‌کنیم افراد شایسته‌تری را منصوب کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در تغییر یا تعیین روسای واحدهای دانشگاه آزاد باید براساس قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کرد، گفت: انتصاب روسای واحدها باید به تصویب هیئت استانی برسد و این‌گونه نیست که رئیس دانشگاه به تنهایی در این زمینه تصمیم بگیرد.

وی گفت: برای حدود 28 واحد بزرگ، رئیس دانشگاه سرپرست تعیین می‌کند اما ریاست آنها باید به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

میرزاده تاکید کرد: انتصابات جدیدی نیز در دانشگاه آزاد خواهیم داشت.

وی درباره کاربری هتل دانشگاه آزاد، گفت: اقدام خوبی در زمینه ساخت این هتل انجام شده اما هنوز درباره استفاده از آن به جمع‌بندی رسیده نشده که معاون عمرانی دانشگاه مطالعاتی در این زمینه انجام داده تا بتوانیم بهترین کاربری را برای آن در نظر بگیریم.

رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره رتبه کشوری و جهانی این دانشگاه، گفت: رتبه کشوری دانشگاه آزاد در حال حاضر براساس گزارش پایگاه‌های علمی‌سنجی در داخل حدود رتبه 8 است و در سطح بین‌المللی نیز رتبه‌بندی دانشگاه ما خوب نیست.

میرزاده افزود: رتبه دانشگاه آزاد در سطح بین‌المللی حدود 1323 است، البته دانشگاهی که حدود 70 درصد هیئت علمی آن توسط مربیان تشکیل می‌شود نمی‌تواند رنکینگ خوبی در سطح جهانی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ایجاد واحد بین‌المللی با زبان بین‌المللی در دانشگاه آزاد، گفت: اخیرا مذاکراتی با مسئولان آلمان صورت گرفته و ممکن است با برخی از دانشگاه‌های این کشور همکاری‌هایی داشته باشیم و مدرک مشترک و پذیرش دانشجوی مشترک داشته باشیم که این مساله همچنان در حال انجام است و هنوز قطعی نشده است.

رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری آزمون مستقل برای آزمون دانشگاه آزاد، اظهار داشت: فردا در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود البته نزدیک به 11 هزار رشته محل دانشگاه آزاد تقریبا 95 درصد پذیرش دانشگاه آزاد بدون آزمون برگزار می‌شود که باید برای آن تصمیم‌گیری شود.

وی تاکید کرد: نزدیک به 70 درصد مردم اعلام کردند علاقمند هستند که آزمون‌های دانشگاه آزاد به صورت مستقل برگزار شود که باید منتظر نتیجه جلسه شورای پذیرش و سنجش دانشجو بود.

میرزاده در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد، گفت: امسال شهریه این دانشگاه حدود 3 درصد افزایش داشته و برای سال آینده و تهیه بودجه 93 در دستور کار است که طبق یک برنامه زمان‌بندی تلاش می‌کنیم درآمدهای این دانشگاه را نسبت به شهریه کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد درباره تقویت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد، خاطرنشان کرد: اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه باید تقویت شوند. طی مذاکراتی که با وزارت علوم انجام داده‌ایم از آنها خواسته‌ایم که راهکاریی تعیین شود تا برخی از اساتید به شکل نیمه‌وقت بتوانند در دانشگاه آزاد فعالیت کنند و در این زمینه هیئت‌امنای دانشگاه آزاد تقویت شود.

وی ادامه داد: طی یک برنامه 3 ساله 40 دانشگاه انتخاب شدند که طی برنامه‌ای 3 ساله قرار است این واحدها جزء برترین‌ها شوند و شاخص‌هایی برای آنها تهیه و تصویب سازیم.

میرزاده در پایان درباره حضور و تسهیلات این دانشگاه برای دانشجویان ستاره‌دار که به این دانشگاه بازگشت داشته‌اند، گفت: محرومیت از تحصیل احتیاج به حکم قضایی دارد و چون برخی از این دانشجویان حکم قضایی نداشتند با همکاری مسئولان ذیربط به شکل مشروط از آنها ثبت‌نام به عمل آمده است.

وی خاطرنشان کرد: با ارائه حکم قضایی از تسهیلات و تحصیل این دانشجویان جلوگیری می‌شود اما در حال حاضر حکمی برای این دانشجویان از جانب دستگاه‌های غذایی نیامده است و به شکل مشروط می‌توانند ثبت‌نام کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار