مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. آذر 1392 - 10:26   |   کد مطلب: 9720
یادداشت سیاست روز/محمد صفری
حقوق های میلیونی، حقوق شهروندی
هنگامی که خبر حقوق های نجومی برخی مدیران سازمان تأمین اجتماعی به چشمم خورد، با خود گفتم، اصل حقوق شهروندی جلوگیری از تبعیض های شدیدی است که در جامعه وجود دارد.
حقوق های میلیونی، حقوق شهروندی
 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، جدای از این همه مشکلات و درگیری ها، خدمات درمانی که از سوی مراکز درمانی و بهداشتی سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان ارائه می شود، داستان دیگری دارد. داستانی که هر کس با آن درگیر شده باشد متوجه می شود که اوضاعی است در آن بیمارستان ها و مراکز درمانی!

اما ماجرا تنها حقوق و مزایای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی نیست. این سازمان عریض و طویل که ده ها شرکت اقتصادی و موسسات مالی و کارخانه و مراکز تولیدی دارد، شستا را هم به آن اضافه کنید. «شستا» شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی است که در سال 1365 به خاطر حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمان با سرمایه 20 میلیارد ریال تاسیس شد. اما به گفته مسئولان کنونی سازمان تأمین اجتماعی شرکت های زیرمجموعه سازمان زیان ده هستند و سرمایه های آنها رشدی که نداشته است، بدهکاری هم بالا آورده اند.

سازمانی که سرمایه آن را بیمه شدگان تأمین می کنند، با ذره ذره پول مردم اداره می شود، معلوم نیست که چگونه خرج می شود؟

بیمه شدگان، با چه گرفتاری هایی از بابت این سازمان روبرو هستند. از خدمات درمانی خود گرفته تا بیمه بازنشستگی و بسیاری مشکلات که هر یک از بیمه شدگان با آن دست به گریبانند.

بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اکثرا از حداقل حقوق و مزایا برخوردار هستند. به خاطر دارید و داریم که پایان هر سال چه بحث و جدل جدی برای تعیین حقوق و مزایای این بیمه شدگان سرمی گیرد و با چه دقت زیادی ریال به ریال حقوق و مزایای آنها محاسبه می شود تا خدای ناکرده حقی ضایع نشود!

از حق مسکن و حق اولاد و حق همسر گرفته تا حق بن و خواروبار و از این قبیل حقوق، تا شاید در این وانفسای گرانی و تورم و مستأجری، حقوق آنها کمی افزایش یابد و شاید به 600 یا 700 هزار تومان برسد.

شما را به حقوق و مزایایی که برخی از مدیران این سازمان دریافت کرده و اکنون نیز می کنند، ارجاع می دهم.

ـ ن. ا: معاونت ... دریافتی کل سال 91 ریال (328/704/053/1) دریافتی کل شش ماهه 92 ریال (529/171/555) دریافتی میانگین سال 91 (695/8008/87) میانگین دریافتی شش ماهه سال 92 (588/528/92)
ـ ب. م: مدیر کل دفتر ... دریافتی کل سال 91 ریال (284/471/129/1) دریالتی کل شش ماه سال 92 ریال (507/626/657) دریافتی میانگین سال 91 ریال (607/122/94) میانگین دریافتی شش ماه سال 92 ریال (418/604/109) و ...

این نوع پرداخت در بسیاری از سازمان و نهادها همچون سازمان تامین اجتماعی به همین گونه است که به دو مورد آن اشاره شد.

آیا چنین مدیرکل و معاون و مسئولی که میانگین درآمد یکسال او به اندازه درآمد بیش از 10 سال یک کارگر است، درک می کند که آن کارگر که بیمه خود را هر ماه پرداخت می کند، پیش از آن که حقوق را دریافت کند مالیاتش را پرداخت کرده است، در چه وضعیت اقتصادی قرار دارد؟ می داند او چه فشارهایی را تحمل می کند تا بتواند با صورت سرخ، شرمنده خانواده و فرزندانش نباشد!؟

مبنای این پرداخت نجومی چیست. چه کار ویژه ای از سوی آن مدیران انجام می شود که حقوق یک ماه آن ها معادل یک سال حقوق یک کارگر بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی است!؟

اگر از سوی چنین مدیرانی که اینگونه حقوق های نجومی دریافت می کنند، نوآوری و خلاقیت و کار ویژه ای در شرکت های اقتصادی بازرگانی زیرمجموعه این سازمان انجام می شود، پس چرا همواره گفته می شود، سازمان وضعیت مالی مناسبی ندارد. شرکت ها زیان ده شده اند، تا چند سال دیگر سازمان ورشکسته خواهد شد. سازمانی که اینگونه از آن توصیف می شود، مدیرانش باید چنین حقوق و مزایایی دریافت کنند؟

آقای رئیس جمهور در گزارش 100 روزه خود درباره حقوق شهروندی سخن گفت. رئیس جمهور یکی از راه های انسجام ملی را تدوین حقوق شهروندی اعلام کرد.

می خواستم یادداشتی را در همین باره بنویسم. اما هنگامی که خبر حقوق های نجومی برخی مدیران سازمان تأمین اجتماعی به چشمم خورد، با خود گفتم، اصل حقوق شهروندی جلوگیری از تبعیض های شدیدی است که در جامعه وجود دارد. حقوق یک کارگر ساده که از صبح تا شب برای یک لقمه نان حلال زحمت می کشد را با حقوق و مزایا و پاداش های عیدانه و آخر سال برخی مدیران مقایسه کنید، آنگاه حقوق شهروندی هم دستتان می آید که چقدر رعایت می شود! سال هاست که چنین تبعیض های ناروایی در بسیاری از سازمان ها و ادارات در حال وقوع است. همتی کنید و آستینی بالا بزنید و از آن تبعیض های ناجوانمردانه جلوگیری کنید که اگر چنین کنید محکم ترین گام را برای احقاق حقوق بیمه شدگانی برداشته اید که حقشان پایمال شده است. حقوق شهروندی یعنی این آقای رئیس جمهور.

دیدگاه شما

عناوین پربازدید

آخرین اخبار