مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. آذر 1392 - 15:02   |   کد مطلب: 9985
کارشناس لبنانی مسائل ایران با توصیف توافق ایران و گروه ۱+۵ در ژنو به‌عنوان یک آشتی اقتصادی گفت: این توافق برای ملت و رهبر ایران از تمام جهات یک پیروزی بزرگ بر غرب و استکبار جهانی محسوب می‌شود.
توافق ژنو پیروزی بزرگ ایران بر استکبار جهانی است

 

به گزارش صدای دانشجو "محسن صالح" کارشناس لبنانی مسائل ایران در گفت‌وگو با تسنیم، با توصیف توافق ایران و گروه 1+5 در ژنو به‌عنوان  یک آشتی اقتصادی و با بیان این مطلب "این نشست دستاوردهایی مثبت برای ایران داشته است" اظهار داشت: پرونده هسته‌ای ایران که بیش از یک دهه بدون هیچ پیشرفتی مفتوح مانده بود، در این دور از مذاکرات به توافق  دست یافته و دستاوردها و نتایج مثبت، از جمله حق غنی‌سازی صلح‌آمیز اورانیوم، بازپس‌گیری اموال بلوکه شده ایران در بانک‌های آمریکا و اروپا، لغو تحریم کالاهای اساسی و مواد اولیه و لوازم یدکی برای شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی، همچنین لغو تحریم همکاری و تعامل با برخی بانک‌های ایرانی، در مسیر حل نهایی قرار گرفته است.

وی افزود: این توافق برای ملت و رهبر ایران از تمام جهات یک پیروزی بزرگ بر غرب و استکبار جهانی محسوب می‌شود.

وی گفت:گرچه برخی شرکت‌های خارجی پیش از این نیز معاملات اقتصادی مانند خرید گاز و سرمایه گذاری‌های مختلف با ایران داشتند که در نهایت منجر به چرخش چرخ اقتصادی و دیگر تجارت‌های این کشور می‌شد، اما در کنفرانس اخیر جمهوری اسلامی وارد جمع قدرت‌های بزرگ شد و بالطبع حق غنی‌سازی اورانیوم این کشور را در راستای پیشرفت‌های علمی و صنعتی و توسعه هرچه بیشتر صنعتش یاری می‌کند.

این کارشناس لبنانی در ادامه سخنان خود با ذکر این مطلب که در طول چند دهه گذشته غرب و آمریکا از رسیدن به هرگونه راه‌حل به هر شیوه‌ای با ایران اجتناب می‌کردند؛ اظهار داشت: به‌نظر من شرایط برای توافق و حل پرونده هسته‌ای ایران با اوضاع پیش‌آمده برای آمریکا و غرب مهیا شده است. این کشورها مجبور شده‌اند برای رسیدن به راه‌حل سر میز مذاکره بنشینند. زیرا آمریکا با مشکلاتی که پیشِ‌رو دارد قدرت پیشین خود را از دست داده است.

وی افزود: اکنون آمریکا درگیر مشکلات اقتصادی، سیاسی و نظامی پیاپی در عراق، افغانستان و دیگر مناطق است. همچنین رکود اقتصادی اروپا و آمریکا که در ایالات متحده که تعطیلی 10روزه دولت را به‌دنبال داشت؛ نیز مزید بر علت شد. تمام این بحران‌ها و مشکلات سبب شد که غرب و آمریکا بهبود روابط با ایران و حل پرونده هسته‌ای این کشور را ترجیح دهند.

این کارشناس سیاسی لبنانی ملتهای خاورمیانه را پشتیبان مردم، رهبر و فرهنگ ایران توصیف کرد و گفت: رابطه محکم ایران با دیگر ملتهای منطقه، همچنین پایداری و استقامت مردم و رهبر جمهوری اسلامی، ذکاوت، آگاهی و برخورد متمدنانه گروه مذاکره کننده ایرانی و مد نظر آوردن این مسائل که در نهایت دشمنی با ایران باعث ضرر و زیان قطبهای اقتصادی جهان است، کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا را  مجبور به امضای توافق‌نامه در ژنو کرد و آنان ملزم شدند تا در مسیر رسیدن به راه‌حلی نهایی برای این مشکل گام بردارند.

وی با بیان این مطلب که توافق ایران و گروه 1+5 در اصل برون‌رفتی عاقلانه در راستای بهبود روابط میان دو طرف برای تمام کشورهای مذاکره کننده بود؛ گفت: اکنون با این توافق که تمام اطراف را راضی نگاه داشت، ایران با قدرت می‌تواند در تصمیم گیری‌های مربوط به آینده ملتهای جهان و به‌خصوص خاورمیانه نقش کلیدی داشته باشد. پیش از این ایران تنها رئیس نشست اقتصادی اکو و هم‌پیمان عراق، سوریه و لبنان بود؛ اما امروز دولتی قدرتمند و مطرح است که مصالح و استراتژی خاص به خود را در منطقه دارد و بر کل جهان نیز از لحاظ اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار است. ایران دولتی ضعیف و کوچک نیست که غرب بتواند طولانی‌مدت آن را نادیده بگیرد.

کارشناس لبنانی مسائل ایران در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به‌نظر من جمهوری اسلامی وزنه‌ای اساسی برای استقرار و امنیت خاورمیانه است. هیچ‌گاه ندیدیم ایران به کشور و دولتی تجاوز کند، به‌عکس همیشه از سوی کشورهای دیگر، همسایگان خود و خصوصاً اروپا و آمریکا مورد تعرض قرار گرفته است.

وی افزود: در نهایت جوّ متشنجی که غرب و همچنین اسرائیل سعی کردند در مقابل ایران ایجاد کنند بی‌نتیجه ماند و اکنون جمهوری اسلامی برای بسط استقرار امنیت در منطقه در چارچوب حقوق مشروع مردم آن و علاوه بر این حفظ آزادی و استقلال خود نقشی اساسی ایفا می‌کند.

این کارشناس سیاسی ضمن توصیف ایران به‌عنوان مهره‌ای مؤثر در شکوفایی و رونق خاورمیانه؛ توضیح داد: شاهد بودیم که جمهوری اسلامی درهرحال سرسختانه و با قدرت برای استقلال، آزادی و حفظ ثروت‌ها و منابع طبیعی و همچنین سلطه بر خاک خود تلاش کرده است و همیشه در صیانت از آنها موفق بوده است. اکنون نیز با نتایج به دست آمده در نشست ژنو عصری جدید، دوره‌ای از شکوفایی و پیشرفت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در خاورمیانه شاهد خواهیم بود، با نقش پررنگ ایران و به‌شیوه‌ای که در خور عقلانیت و باورهای حاکم بر این کشور باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق ایران و گروه 1+5 بر بحران سوریه تأثیری خواهد داشت؛ گفت: بی‌شک تأثیرگذار خواهد بود. روسیه، چین و دولت‌های بریکس تلاش کردند از نفوذ و حمله نظامی آمریکا به سوریه جلوگیری کنند که با همکاری ایران به هدف خود رسیدند. گرچه عربستان سعودی و اسرائیل مقابل آنها وارد عمل شدند اما به‌نظر من این دو کشور مهره‌هایی ضعیف هستند و نمی‌توانند نقشی مؤثر در منطقه داشته باشند.

وی افزود: در نهایت بحران سوریه اگر با دخالت‌های خارجی برای گسترش اختلافات فرقه‌ای و مذهبی با اعتقاداتی متعصبانه به‌خصوص عقلانیت وهابی و تکفیری مواجه نمی‌شد امروز پیش از فردا به پایان می‌رسید.

این کارشناس سیاسی با بیان این مطلب که بحران سوریه ممکن است اثراتی در آینده برخاسته از حس انتقام برخی کشورهای ضعیف منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی داشته باشد، در ادامه سخنان خود اظهار داشت: منفعت اسرائیل در راستای تضعیف مقاومت و نیروهای مبارز است، اما توافق اخیر به جمهوری اسلامی این امکان را می‌دهد که در مذاکرات و حل بحران سوریه سهمی مؤثر و جایگاهی مهم داشته باشد. علاوه بر این اکنون سه‌چهارم مردم سوریه حامی نظام حاکم و ارتش سوریه هستند و رابطه‌ای محکم با نیروهای مقاومت دارند. در نهایت کسانی که تلاش کردند بین سوریه و ایران خصومت ایجاد کنند به هدف خود نرسیدند.

انتهای پیام/*

دیدگاه شما

آخرین اخبار