مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. ارديبهشت 1394 - 9:04   |   کد مطلب: 15211
حمزه مرادی تمدن

شرکت پژو در میانه های سده نوزدهم با رکود سختی مواجه شد و اقبال مردم جهت خرید این خودرو بشدت کاهش پیدا کرد که دلیل عمده آن عدم نوآوری و تنوع در محصولات این کمپانی بزرگ خودرو سازی بود. مدیران پژو به دانشگاه های فرانسه روی آوردند و اعلام کردند از طرح های دانشجویان در زمینه خودرو سازی در همه زیرشاخه هایش حمایت خواهند کرد. در کمتر از چند ماه حجم گسترده ای از پایان نامه های دانشجویی در بخش های مختلف صنعت خودرو سازی از طراحی موتور گرفته تا فیلتر هوا و طراحی بدنه و… نوشته و پرداخته شد؛ و شرکت پژو در کمتر از ۲ سال تبدیل به یکی از قطب های صنعت خودرو سازی جهان شد.
دوره کارشناسی عمدتا توجه خاصی به عملیاتی و کاربردی بودن پایان نامه ها صورت نمی گیرد و صرفا موضوعی طرح می شود و پژوهشی انجام می شود آن هم بصورت گردآوری و ترجمه متون و مقاله های خارجی و تمام.
در صورتی که براحتی می توان از این فرصت استفاده نموده و دانشجویان را به سمت نیازهای جامعه و کشور سوق داد و مطمئنا دانشجویان می توانند نسبت به بسیاری از موضوعات نظرات راه گشا و مبتکرانه ای ارائه دهند اما متاسفانه مدیران صنایع ما به دانشگاهیان روی نمی آورند و از طرفی هم بسیاری از دانشجویان بحث پایان نامه را فقط چند واحد درسی می دانند که باید بگذرانند؛ همین عدم توجه هدفمند به ظرفیت های فکری دانشجویان و ایده های علمی آنان باعث شده که ما در بخش های مختلف صنعتی شاهد رکود و یکنواختی آزار دهنده ای باشیم و برای مثال صنعت خودرو سازی ما با نظر به حمایت دولتی و نفتی؛ احتیاجی به نوآوری ندارد؛ پراید پراید است مشتری مجبور است که خودرو داخلی بخرد و ضرورتی نمی بینند که به ایده های جوانان رجوع کنند. از سویی دیگر موضوع برخی پایان نامه های دانشجویان ما را پایان نامه فروشان میدان انقلاب و حوالی دانشگاه تهران تعیین می کنند. یقینا همکاری مدیران صنایع و هدفگذاری مناسب دانشگاه ها در هدایت ایده های دانشجویان می تواند بخشی از گره های اقتصادی را باز کند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار