به گزارش صدای داشجو:مسلما يكي از دغدغه هاي اصلي دانشجويان دانشگاهي و متوليان امور فرهنگي دانشگاهها بحث حجاب در دانشگاهها است. وقتي ما با مساله حجاب در دانشگاه برخورد مي كنيم سوالات زيادي در ذهنمان نقش مي بندد كه : 1.چه كسي مسئول رسيدگي به امور فرهنگي دانشگاههاست؟2. الگوهاي پوشش دانشجويان محترم چه دانشجوي پسر و چه دانشجوي دختر را چه كساني تعيين مي كنند؟ 3. فرهنگ بي حجابي و بد حجابي از چه راههايي وارد دانشگاهها و محيط هاي علمي مي شود؟4. چگونه بايد مساله حجاب را در دانشگاه نهادينه كرد و اطلاع رساني درست در اين مورد انجام داد ؟ و سوالات ديگري كه بررسي هركدام نيازمند ساعت ها وقت و مطالعه و برنامه است. اما آنچه در اين مورد مسلم است اين است كه در دانشگاهها و محيط هاي علمي مخصوصا محيط هاي كه دختر و پسر همزمان حضور دارند كاركرد لازم در اين زمينه صورت نگرفته است . هنوز خيلي از دختران دانشجوي ما نمي دانند حجاب چه منافعي برايشان دارد و چه آسيب هايي از بي حجابي دامن دانشجويان را مي گيرد. و عده اي از اين بي خبري ها استفاده كرده و با ارائه الگوهاي غربي و با تبليغ هاي منفي ضد حجاب و پوشش سعي ميكنند حجاب دانشجويان و به دنبال آن عفت و سلامت دانشجويان را هدف قرار داده تا به منافع مورد نظرشان دست پيدا كنند. اين منافع ممكن است منافع سياسي باشد يا منافع مادي و تجاري و يا مليتي و مذهبياما چه عواملی در حفظ و ترویج حجاب جوانان و دانشجویان تاثیردارد؟
الف) خانواده: مسلما خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان بیشترین تاثیر را دارد. اگر خانواده ای متعهد به احکام شرعی باشند و بارعایت هنجارها الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند واز طرفی آگاهی های لازم را به صورت مستقیم ( با گفتگوی صمیمانه و اصولی ) و غیر مستقیم ( استفاده از کتابهای مفید و وسایل صوتی و تصویری مناسب و برنامه های آموزشی و کاربردی) داشته باشند . فرزندانشان در برابر هجمه ها و فشارهای اجتماع و تبلیغات سوء مغرضان بیمه شده و تحت تاثیر این عوامل قرار نخواهند گرفت بلکه با بینش و شناختی که دارند می توانند با انواع تهدیدها مبارزه کنند و از خودشان و اعتقاداتشان دفاع کنند و حتی می توانند دست دیگران را هم بگیرند و به همسالان و دوستانشان آگاهی ببخشند.
ب) محیط های آموزشی : بعد از خانواده محیط های آموزشی و پرورشی تاثیر بسزایی در آگاهی بخشی به فرزندان دارند و این وظیفه اموزش و پرورش و بعد از آن وزارت علوم و دیگر دستگاههای مربوطه است که در مقاطع مختلف تحصیلی با برنامه ریزی دقیق در کنار آموزش های درسی اعتقادات افراد را بسازند و بستر مناسبی برای رشد فکری و اعتقادی افراد اماده کنند و وسایل و امکانات مورد نیاز را در اختیار افراد قرار دهند که متاسفانه در این زمینه هم مثل زمینه قبلی خوب کار نشده است . و اطلاع رسانی های صورت گرفته و دروس تهیه شده در این زمینه بسیار ناقص و ناکافی هستند.
ج) وسایل ارتباط جمعی : بعد از نقش خانوده و محیط های آموزش وسایل ارتباط جمعی بیشترین وقت افراد را می گیرند . فرزندان ما جوانان و نوجوانان ما اوقات زیادی را در پای تلویزیون ، اینترنت و سایر وسایل ارتباط جمعی سپری می کنند. آیا صدا و سیما توانسته است فلسفه احکام را در قالب برنامه های متنوع و جذاب به افراد جامعه یاد دهد؟ آیا صدا و سیما توانسته است با تولید فیلم های ارزشی مناسب در سینما و تلویزیون کاری کند که جوانان به داشتن حجاب و اعتقادات و رفتارهای مذهبی خود افتخار کنند؟ آیا الگو سازی مناسبی در این زمینه انجام شده است تا جایگزین الگوهای غربی بشود؟ مسلما در این حیطه هم کارهای زیادی باید انجام بگیرد و اقدامات زیادی باید صورت گیرد که تاکنون به صورت بسیار ناقص و کم انجام شده است.
د) مسئولین فرهنگی مربوطه : در جامعه ما افراد زیادی مسئولیت های فرهنگی دارند و وظیفه دارند اطلاع رسانی لازم برای نوجوانان و جوانان انجام دهند و از آنها حمایت معنوی کنند . آیا دستگاههای مربوطه مثل اداره فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای فرهنگی دیگر به این دغدغه جوانان توجه دارند؟ آیا این دستگاهها اقدامات شایسته ای جهت آگاهی بخشی و تربیت نسل جوان داشته اند؟ در این زمینه هم باید کارهای بسیاری انجام شود که متاسفانه فعلا انجام نشده است.
با بررسی عوامل مختلف یاد شده و عواملی که مجال گفتن آنها نبود به این نتیجه می رسیم برای رسیدن به یک باور و اعتقاد عمومی همه افراد جامعه باید با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند و با انجام برنامه ریزی شده فعالیت های مفید فرهنگی و اعتقادی زمینه را برای رشد فکری و معنوی افراد جامعه به ویژه قشر تاثیر گذار دانشجو داشته باشند تا در آینده شاهد هر چه بیشتر بارور شدن استعدادهای روحی و معنوی و رشد شخصیتی دانشجویان و دیگر جوانان کشور باشیم.
مهران منزه
دیدگاه شما