به گزارش صدای دانشجو به نقل از ایسنا،عقد تفاهمنامه همکاری میان 9 دانشگاه و مرکز پژوهشی با وزارت نفت (حجم این قرارداد 4 ساله 1000 میلیارد تومان بوده و امید میرود با اجرای این طرح برداشت از میادین نفتی طی 4 سال آینده افزایش قابل توجهی داشته باشد)، اجرای طرح کلان ملی میکروالک (دانش این طرح در سال 1393 با سرمایهگذاری یک میلیارد دلار به بخش خصوصی فروخته شد که از جمله دستاوردهای آن میتوان به ایجاد 10 هزار فرصت شغلی مستقیم اشاره کرد)، تدوین لایحه «ماده واحد مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی»(در دولت مورد تصویب قرار گرفته و در حال طی مراحل بعدی است)، مستندسازی 264 مورد اموال غیر منقول وزارت متبوع و دانشگاهها که باعث مشکلات عدیدهای شده بود، 254 مورد ملاقات وزیر علوم با نمایندگان مجلس ، 14 هزار و 477 مورد پاسخ به مکاتبات نمایندگان ، برگزاری پنج نشست تخصصی برای اولین بار در خصوص مسائل مبتلابه کشور شامل: آب، زمین و محیط زیست، نفت، گاز، انرژیهای تجدیدپذیر و سیاستهای آینده ، برنامه ایران پس از 2015 در حوزه توسعه پایدار ، فناوریهای اطلاعات و نحوه زندگی دیجیتال بخشی از عملکرد وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری است.
وزارت علوم همچنین به منظور دستیابی به چشمانداز ایران در افق 1404 و رسیدن به جایگاه اول علم و فناوری منطقه، از ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، توسعه هدفمند و متوازن آموزش عالی بر اساس نتایج رتبهبندی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و آمایش آموزش عالی و توجه به بازار هدف و اولویتهای موجود در نقشه جامع علمی کشور، تربیت انسانهای صالح، فرهیخته، سالم و تربیت یافته در مکتب اسلام، گسترش همکاری با مراکز معتبر بینالمللی در حوزه علم و فناوری، مدیریت هزینه، تامین مالی پایدار وکاهش اتکاء به بودجه عمومی دولت به عنوان راهبردهای کلان آموزش عالی نام برده است.
برنامههای وزارت علوم به منظور دستیابی به راهبردهای مورد اشاره در بخش آموزش شامل: اهتمام ویژه به ارتقای کیفی دورههای آموزشی با تکیه بر دو بعد روزآمدی علمی و مهارتآموزی و تحول دانشگاه به دانشگاه کارآفرین، هدفمند کردن گسترش کمی دورههای آموزشی با توجه به نیازها، قابلیتها و ظرفیتهای بومی و مزیتهای نسبی هر استان (آمایش آموزش عالی)، دستیابی به نسبت مطلوب تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان، اصلاح نسبت استاد به دانشجو ، توسعه آموزشهای بین رشتهای و افزای سرفصلهای دروس عملی برنامههای درسی، پژوهش محور کردن آموزش ، افزایش امکان دسترسی به بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر ، ماموریتگرا کردن آموزش عالی و ساماندهی آموزش عالی (ادغام، انحلال، توسعه و تکمیل) در حوزه پژوهش و فناوری شامل :تامین اعتبار ارزی به مبلغ 500 میلیون یورو جهت خرید تجهیزات آزمایشگاهی ، تامین مبلغ 50 میلیون دلار جهت پرداخت بدهی دانشگاهها به پایگاههای علمی بینالمللی و امکان دسترسی مجدد به منابع و پایگاههای اطلاعا علمی ( در حال حاضر شش دانشگاه به پایگاههای علمی دسترسی دارند) ، افزایش شیب ارتقاء سهم پژوهش و توسعه فناوری در بودجه عمومی دولت، پیگیری تکلیف همه دستگاههای اجرایی در هزینه کرد درصدی از بودجهشان در فعالیتهای R&D، اعطای مشوقهایی به شرکتهای خصوصی برای سرمایهگذاری بیشتر در تحقیق و توسعه فناوری، تقویت نظام مالکیت فکری (تصویب قانون مالکیت فکری) ، حمایت از شکلگیری و توسعه صنعت سرمایهگذاری ریسکپذیر خصوصی در کشور ،تقویت زیرساختهای فیزیکی پارکهای علم و فناوری و افزایش بودجه آنها (در حال حاضر بودجه پارکهای علم و فناوری حدود یک درصد از کل بودجه آموزش عالی است) در زمینه همکاریهای علمی بینالمللی شامل: توسعه دیپلماسی علمی و فناوری از طریق جذب دانشجو و تبادل استاد و افزایش کرسیهای زبان فارسی و ایران شناسی در دنیا، بهرهگیری از توان استادان و نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور با انجام پروژههای مشترک با داخل و تدریس کوتاه مدت ، تبادل فناوری، صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان از طریق پارکها و مراکز رشد است.
بخش دیگری از گزارش عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به روایت این وزارتخانه بدین شرح است:
جدول مقایسهای جایگاه و رتبه علمی کشور در پایگاه استنادی ISI در شش سال اخیر
جدول مقایسهای جایگاه و رتبه علمی کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس در شش سال اخیر
تعداد دانشگاههای ایران در یک درصد دانشگاههای برتر و تاثیرگذار دنیا
وضعیت نشریات علمی به تفکیک گروهها و نوع اعتبار علمی در سال 1393
آمار مربوط به زیرساختهای پژوهشی (وابسته به وزارت عتف)
وضعیت شاخصهای فناوری کشور در شش سال اخیر
ادامه جدول وضعیت شاخصهای فناوری کشور در شش سال اخیر
کمکهای مالی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی
اعتبارات تحقیق و توسعه کشورهای دنیا (نسبت به کل در سال 2014)
دیدگاه شما