مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. ارديبهشت 1395 - 11:20   |   کد مطلب: 17974
معاون میراث فرهنگی همدان خبر داد
ثبت ملی بیش از 900 اثر تاریخی همدان
معاون میراث فرهنگی همدان از ثبت ملی بیش از 900 اثر تاریخی همدان خبر داد و گفت: بیشترین حجم آثار همدان را محوطه‌های تاریخی به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش صدای دانشجو، بهرام توتونچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه هر ساله تعدادی از آثار، محوطه‌ها و بناهای تاریخی شناسایی و ثبت ملی می‌شوند، اظهار کرد: تاکنون بیش از 900 اثر تاریخی در استان همدان ثبت ملی شده که این آثار از تنوع زیادی هم برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم آثار را محوطه‌های تاریخی و  سپس سازه‌های تاریخی به خود اختصاص داده است، گفت: این آثار از گذشته باقی مانده و تنوع آن شامل آب‌انبار، یخدان، پل، سراها، حمام‌ها، خانه‌ها و میادین است.

معاون میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه برنامه‌ریزی روز جهانی موزه همه ساله در کشورهای جهان با هماهنگی سازمان مردم‎نهاد وابسته به یونسکو در مسائل فرهنگی انجام می‌شود، ادامه داد: همه ساله در ایران بازدید از اماکن و موزه‌ها رایگان است تا علاقه‌مندان بتوانند راحت از سازه‌ها بازدید کنند.

وی با بیان اینکه نگاهی که مسائل فرهنگی را دنبال می‌کند بر آن است تا بتواند جامعه را به لحاظ هویت‌های فرهنگی و تاریخی آشنا کند، گفت: با آشنایی جامعه با هویت‌های فرهنگی و تاریخی، تاریخ در اذهان تکرار شده و ماندگار می‌شود.

توتونچی با اشاره به اینکه هرساله یک شعار در دستور کار روز جهانی موزه است، گفت: امسال شعار این روز «موزه‌ها و چشم‌اندازهای فرهنگی» با هدف توجه به چشم‌اندازهای فرهنگی و بازدید از موزه‎هاست.

وی با تأکید بر اینکه همدان جزو شهرهای کهن است، بیان کرد: این شهر سبقه و هویتی را در درون خود دارد که باید آن را حفظ کنیم.

معاون میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه تمام آنچه از گذشته باقی است میراث فرهنگی به تنهایی توان نگهداری و حفظ آن را ندارد، گفت: این مسئله عزم ملی و جمعی را می‌طلبد.

وی افزود: سازمان‌های دولتی و مرتبط با مدیریت شهری باید در کنار میراث فرهنگی کمک کنند تا آنچه از گذشتگان به ارث رسیده برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار