به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به دعوت سجاد صدیقی، معلم و پژوهشگر عرصه ی تعلیم و تربیت ، شنبه ۲۳مرداد ساعت ۱۶ در لایو اینستاگرمی حاضر شد.
این لایو با حضور حداقل دو هزار نفر به صورت آنلاین و به مدت ۲/۵ ساعت برگزار گردید.
در ابتدای لایو شاهد تاخیر چند دقیقه ای باغگلی بودیم و مشکلاتی اعم از: تداخل تصویر و صدا، کیفیت نامناسب اینترنت، قطعی برق و... هر دونفر و افراد حاضر در لایو را آزرده خاطر کرد.
اما در نهایت گفت و گویی صریح و شفاف صورت گرفت و امید است سایر وزرای پیشنهادی هم ، ازین دست اقدامات و گفت وگو ها را سر لوحه ی کار خود قرار دهند.
در این پخش زنده اینستاگرامی، باغگلی در پاسخ به سوال:
سازو کارهایی که در توزیع ناعدالتی ها هستند؛ کدام اند و چه تصمیمی برای رفع آن ها دارید؟ گفت:
به دلیل تنوع و تکثر مخاطب، این سازو کارها پیچیدگی خاص خود را دارد و برخی از اقدامات تربیت نسل بر دوش آموزش و پرورش سنگینی میکند پس دولت باید به کمک این وزرات بیاید. برای رفع توزیع ناعدالتی هم باید بودجه، هدفمند و عادلانه توزیع گردد، معلم ها به عنوان افرادی که در خط اول تعلیم و تربیت اند باید به تخصص های لازم برسند. ما باید داشته های موجود را بشناسیم و از آن ها بهره وری کنیم. با دیدگاه کنونی مشکلات را نمیشود حل کرد.
وی ادامه داد: برای همین طرح شهاب معرفی شد، در طرح شهاب هر کودکی در هر قسمتی از ایران برای ادامه ی تحصیل مورد حمایت دولت و آموزش و پرورش قرار میگیرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مقدار بودجه ی آموزش و پرورش و چگونگی توزیع عادلانه ی آن ، گفت:
۱۳۰هزار میلیارد بودجه ی یک سال این وزارت است وباید برخی هزینه های اضافی را کنار بگذاریم و بودجه ی سال بعد را افزایش دهیم . در مورد امسال و اقدامات باید بگویم که بودجه،بسته شده و امکان تغییر وجود ندارد.
در ادامه ی گفت و گو صدیقی پرسید : بودجه ی آموزش و پرورش چند هزار میلیارد کسری دارد؟!
باغگلی پاسخ داد: دراین مورد با مسئولان گفت و گو داشته ایم که بهتر است علنی نشود. به عنوان فرمانده این وزارت در آینده میگویم که لازم نیست برخی صحبت ها و اقدامات را به افراد حاضر در زیر مجموعه منتقل کرد.
صدیقی نیز تاکید کرد که کسری بودجه، سبب بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش میشود حتی همین مسئله ی خصوصی سازی هم با بودجه و کسری آن ارتباط دارد و همین موضوع بر روی کیفیت این سیستم،اثر میگذارد.
و حداقل انتظار ما از شما برای شروع کار ، یک برنامه ی کوتاه مدت برای از دست ندادن سال جاری است.
در ادامه باغگلی با تشریح شیوه ی کار مدارس امام رضا علیه السلام گفت: مدارس در دو بخش عام المنفعه و وابسته اداره میشود و هزینه هایی که برای مدارس عام المنفعه و غیر دولتی گرفته شده ولی حداقل هزینه های جاری مدارس وابسته را تامین میکند.
وی تاکید کرد این مدارس غیر دولتی ، صرفا هدف سود آوری ندارند؛ در آینده نیز ما شاهد فاصله گرفتن مردم از مدارس دولتی به دلیل مشکلات این مدارس، مانند پاسخگو نبودن و کوتاهی در انجام وظایف و..هستیم.
در پاسخ به سوال چگونگی افزایش کیفیت مدارس نیز بیان کرد:
موضوع رتبه بندی مدارس صرفا به افزایش حقوق نباید بسنده شود اگر چه این امر ضروری است ولی از این طرح باید برای پیشرفت آموزش و پرورش بهره گرفت و برای مسئله ی رتبه بندی معلم ها ۱۰۰هزار میلیارد تومان بودجه لازم است.
این بودجه را مجلس تصویب و دولت هم آن را تامین میکند ما نیز باید آن را اجرا کنیم.
باغگلی با تاکید بر ضرورت اجرای رتبه بندی گفت :این امر هر چه سریعتر باید اتفاق بیوفتد و هر چقد بیشتر باشد بهتر است؛چرا که انگیزه کاری مخاطب من در انجام وظایف بالا میرود.
صدیقی با اشاره به مسئله شفافیت بیان کرد: کسری بودجه، نحوه ی تامین این کسری ، نحوه ی اجرای رتبه بندی و در کل چگونگی حل مشکلات و ارقام مد نظر آن باید مشخص و شفاف شود. چرا که وزاری قبلی وزارت آموزش و پرورش ازین قول ها بسیار داده اند که در عمل هیچ آورده ای برای آموزش و پرورش نداشته است.
سپس باغگلی در پاسخ به چگونگی جبران کسری ۱۹۷ هزار معلم در دوره ی تحصیلی گفت:
از طریق به کارگیری بازنشستگان، افزایش ساعت تدریس معلمان ، استفاده از سرباز معلم ها و... میتوان این مسئله را حل کرد.
در ادامه صدیقی از برنامه ی باغگلی برای شرایط کرونایی این وزارت به خصوص برای ۵ الی۶ میلیون دانش آموزی که به آموزش آنلاین دسترسی ندارند پرسید و باغگلی با طرح روشی با عنوان تدریس آفلاین این سوال را پاسخ دادند که در قالب تبلت و یا فلش در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد و معلم ها هم به مرور این مطالب میپردازند.
در پایان پخش زنده صدیقی ، تیتر کلی سوالات مخاطبین را بیان کردند و باغگلی پاسخ به این سوالات را به جلسات آینده موکول کرد.
هرچند وزیر پیشنهادی رئیسی مطالب را به صورت کلی بیان و از صحبت در مورد جزییات خودداری نمود و صراحت لازم و مد نظر مخاطب را نداشت اما جای خالی چنین جلساتی میان سایر وزرای پیشنهادی و مردم بسیار محسوس است.
آنچه از صحبت های باغگلی برداشت می شود این است که متاسفانه ایشان برنامه ی کوتاه مدت و بلند مدتی برای این وزارت ندارد چرا که در بیان خود نتوانست برنامه ی مد نظر را تشریح کند.
از آنجایی که آمار و اعداد ارائه شده توسط باغگلی بیشتر از مدارس غیردولتی استخراج شده و عنوان می شد، اینطور برداشت می شود که ایشان با با بدنه ی مدارس دولتی، به اندازه کافی آشنا نیستند.
علاقه مندان می توانند با مراجعه به پیج فرهنگ راه « farhangrah_ir» در قسمت آرشیو لایو علاوه بر دیدن لایو مورد نظر نظرات مخاطبین پخش زنده را هم مطالعه کنند.
دیدگاه شما