در برهه ای از تاریخ زندگی می کنیم که رسانه تبدیل به یک میدان "جنگ شناختی" تمام عیار شده است و رسانه های قدرتمند کنترل افکار و رفتار مردم را به راحتی در دست خود گرفته اند. رسانه در عصر حاضر ابزار قدرتمندی است که می توان با آن اهداف متعددی را نقطه زنی کرد. حال باید این نقاط با دقت انتخاب شده و در جهتی مثبت از سلاح رسانه در جنگ شناختی و نرم استفاده کرد.
با توجه به وضعیت داخلی کشور و نیازهای جامعه می توان دریافت نقش آفرینی در این نقاط حساس، به تغییر نگاهی اساسی نیاز دارد.
نگاهی که به حل مسائل و مشکلاتی بپردازد که مخاطب همواره با آن دست و پنجه نرم می کند.
همانطور که رهبر انقلاب اسلامی فرموده اند: مسئلهمحوری مهم است و کشور مسائل اساسیای دارد که باید به آنها توجّه کرد.
بنابراین رسانه هم باید نگاه خود را از بازنمایی و نمایش روایت ها به سمت حل مسئله در جهت پیشرفت جامعه تغییر دهد.
یکی از فواید مسئله محوری در رسانه این است که از این طریق می توان مردم را با رسانه های داخلی آشتی داد و توجه آن ها را از رسانه های غربی و جریان اپوزیسیون به ظاهر غمخوار منحرف کرد تا دریابند که دلسوز واقعی آنها خودشان هستند.
متاسفانه جای رویکرد مسئله محوری به معنای درست و واقعی آن، در رسانه های داخلی و به خصوص استانی خالیست.
وجه اصلی استفاده از کلمه رسانه برای مسئله محوری، بهره گیری حداکثری از ابزارهای در دسترس آن مانند: طرح پرسش، پوشش خبری هسته های مسئله محور، طر احی کمپین های مردمی و همراه سازی آنها، جریان سازی و گفتمان سازی، تغییر نگرش ها، پیگیری از مسئولین و غیره است که رسانه مسئله محور، با استفاده از آنها در جستجوی کمک به حل مسائل خواهد بود.
در این راستا پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، قصد دارد مسئله محوری را به عنوان یکی از ماموریت های خود در نظر گرفته و زمینهی پیگیری، رفع مسائل و پوشش خبری تشکل ها و هسته های مسئله محور را در دستور کار خود قرار دهد.
قطعا خط مشی مسئله محوری در صدای دانشجو با رسانه زدگی تشکیلاتی متفاوت خواهد بود!
صدای دانشجو خط مسائل هیچ تشکلی را مشخص نمی کند بلکه به دنبال قرار دادن ابزار رسانه ای خود به تشکلها جهت کمک به حل مسائلی است که خود تشخیص داده اند.
غزاله حکمی/ سردبیر پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو
دیدگاه شما