هم‌سن و سال خودمان است؛ متولد تیر ۶۷. توی عکس‌های قبل از جانباز شدنش قامت رشید و برافراشته‌ای دارد. آقا حبیب یک روز دلش را به دریا می‌زند و با رفیق صمیمی‌اش محمد اینانلو و چند نفر دیگر راهی سوریه می‌شود.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ هم سن و سال خودمان است؛ متولد تیر ۶۷. توی عکس‌های قبل از جانباز شدنش قامت رشید و برافراشته‌ای دارد. آقا حبیب عبدالهی یک روز دلش را به دریا می زند و با رفیق صمیمی‌اش محمد اینانلو و چند نفر دیگر راهی سوریه می شود. می‌رود برای دفاع و آرمان خواهی. برای استمرار راهی که امام آغاز کرده بود. می‌رود تا تاریخ را رقم بزند. مثل بچه‌های دهه شصت در روزهای دفاع هشت ساله. متنی که می‌خوانید حاصل گفت و گوی صمیمانه ما با حبیب عبدالهی، جانباز مدافع حرم است درباره رفاقتش با شهید محمد اینانلو و رفتن به سوریه و جانبازی و... .

 

 

چرا تصمیم گرفتید برای جنگ به سوریه بروید؟ همین‌جا فعالیت فرهنگی می‌کردید!

بلد نبودیم! به نظرم این دو تا خیلی با هم منافاتی ندارد. اینکه در جنگ نرم باشی یا در فضای سوریه به نظرم منافاتی با هم ندارد. تکمیل کننده هم هستند. کسی که دو جبهه را درک کرده باشد لذت هر دو جبهه را چشیده. اما فضای جهاد به این معنایی که الان مد نظرمان هست و صحبت می کنیم آروزی چندین ساله ما بود. این «ما» که می گویم یک مجموعه ای از دوستان هم فکری که با هم بزرگ شده بودیم و خیلی منتظر این بودیم که ببینیم در این تکرار تاریخ که اتفاق می افتد و هر نسلی امتحان می شود کی نوبت ما می رسد. چون همیشه حسرت جوان های زمان دفاع مقدس را می خوردیم و برای ما سوال بود که آیا اگر ما بودیم پای کار می رفتیم؟ ما هم حرفمان با عمل‌مان یکی بود؟ این حسرت را خدا برای ما زمینه اش را فراهم کرد که ما خودمان بدانیم فاصله حرف تا عمل چه قدر است.

 

جمعی که با هم بودید از کی شکل گرفت؟

جمعی که ما آنجا در سوریه با هم بودیم غالبا رفیقای بالای 5، 6 ساله بودیم. دوستانی بودند که از 12 سالگی با هم رفیق بودیم و البته به خاطر مشغله زندگی که داشتیم اواخر کمتر همدیگر را می دیدیم اما وقتی می دیدیم فضا همان فضای صمیمی بود و این ادامه داشت تا لحظه آخر.

 

اسم دوستانتان چی بود؟

فقط می توانم محمد اینانلو را بگویم به خاطر این که دوستان دیگر یک مقدار محدودیت دارند و در رفت و آمد هستند.

 

شنیدیم خواب آقا محمد اینانلو را می‌بینید؟

از زمانی که قرص آرام بخش می خورم خواب نمی بینم. هر وقت که به خواب طبیعی می خوابم خواب می بینم. 15 روزی است که این قرص‌ها رو کم کردم که خواب ببینم. روز  18 فروردین تولد محمد اینانلو هیئت گرفته بودند مادرشان، دوست داشتم خوابش رو ببینم و همینطور هم شد. خواب دیدم با سه چهار نفر از رفقا، لباس 511 پوشیده بودیم، محمد می گفت برای من چرا نخریدید؟ می گفتیم خریدیم! می گفت دروغ می گید! ندادید! بعد گفتم که باشه عیب نداره تو برگرد من از هر رنگیش یک دونه برات می خرم در همین حد.

 

زمانی که تصمیم گرفتید اعزام شوید چه طوری به خانوادتان خبر دادید؟

ما اصلا خبر نداده بودیم یک شیر پاک خورده ای خبر رو به خانواده داده بود.

 

واکنششان چه بود؟

طبیعی است یک نه اولیه، با توجه به اینکه بچه هایی که در این مسیر هستند و در خط جبهه مقاومت اسلامی می روند و اسمشان را به عنوان مدافع حرم می شناسند در غربت خاصی هستند؛ خودم را عرض نمی کنم خود من را نگاه نکنید اما بچه ها واقعا در غربت هستند این است که کسی نمی شناسندشان در کنار آن هم یک صحبت هایی رد و بدل می شود که بعضا توهین می شود به آن‌ها و این در خانواده ها جاری و ساری است. بین همه خانواده ها حتی خانواده هایی که کاملا انقلابی هستند.

 

 ولی این نه طبیعی است مثل اینکه یک چیزی به چشم شما نزدیک بشود، چشمتان را می بینیدید. غریزی است! این نه هم به نظرم غریضی است. اولین نفری که متوجه شد برادر بزرگم بود که من خیلی دوستش دارم. آقا مجید! من سه هفته بود سر کار نمی رفتم، به خاطر آموزش. مجید مدام زنگ می زد کجایی؟ می گفتم کار عقب مانده دارم! حالا در حین آموزش بودم. هفته آخر آموزش یکی از دوستان من را دیده بود به مجید زنگ زده بود که حبیب می‌خواهد برود شوریه و فلان جا آموزش می بیند. یک شب به من زنگ زد گفت کارت دارم. رفتم،  بعد از صحبت های معمولی که داشتیم، گفت راستی فردا بیا دفتر کار داریم. گفتم فردام نمی‌توانم بیایم. گفت خیره؟ گفتم خیره! هنوز کارها تموم نشده! گفت ربطی به پادگان فلان نداره؟ اسم پادگان را گفت! من ماندم که از کجا متوجه شده! بعد گفتم که چرا ربط داره! بعد گفتش که تصمیت را گرفتی؟ گفتم نظر شما چیه؟ گفت من مخالفم! رفتیم بیرون و آن شب تا ساعت تقریبا 2 با هم بودیم. شهدای گمنام پارک فدک را تازه دفع کرده بودند، رفتیم آنجا، باران خوبی هم می‌آمد. آنجا صحبت کردیم. گفت دلیلت چیه برای رفتن؟ من هم توضیح می دادم . دست اخر بنده خدا گفت من نمی فهمم! می خوای بری برو!

 

دلایلی که مطرح کردید چی بود؟

دسته بندی خاطرم نیست اما یادم هست که از زمین و زمان دلیل آوردم که اجازه بدهد اما آن چیزی که برای خودم مهم بود یک بحث شخصی خودم بود و از آن مهمتر بحث خط مقاومت اسلامی بود. جریان مقاومت اسلامی که الان برای ما حائز اهمیت است. خط ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین به عنوان یک آرمان از شهدایمان می دانیم. آن شب در این مورد با ایشان صحبت می کردم که مجابش کنم خط انقلاب اسلامی و مقاومت در خطر است.

 

 

از دوستانی که با هم سوریه بودید و حال و هوای آنجا تعریف کنید.

این‌ها را تعریف کنم نمی‌توانید استفاده کنید. همه‌اش طنزه! اصولا ما آدم‌های خوشی هستیم. سعی می کنیم خوش بگذرانیم. هم دوران آموزش هم زمانی که اعزام شدیم این موضوع وجود داشت. تعدادی از بچه ها با هم بودیم. این را همه یگان می دانست که بچه های تیپ 11 این جوری هستند. به ما می‌گفتند جی-11 .

اینقدر حال و هوا متنوع بود که در پنج دقیقه هم می توانستیم گریه کنیم، هم بخندیم! امروز که برمی‌گردم نگاه می‌کنم و خاطرات را مرور می‌کنم و بعد در مقابل آن چیزی که از خاطرات دفاع مقدس خوانده بودم کنار همدیگر می‌گذارم می بینم که جنسش همان جنس است تنها فرقش این است که ما خارج از مرزهای جغرافیایی ایران می‌جنگیدیم. اما حال و هوا و شوخی‌ها و خنده‌ها و گریه‌ها و توسل‌ها همان بود. اذیت کردن‌ها همه‌اش همان بود. هیچ فرقی با هم نمی‌کرد.

 

برای خوانندگان ما از خاطرات سوریه تعریف کنید.

خاطره‌هایم را نمی توانید پخش کنید. شب عملیات صدای دست زدن می‌آمد. بچه ها دور بخاری جمع شده بودند و کف زنان شادی می‌کردند! بچه‌ها می‌گفتند اگر نمی خوای شهید شوی بیا تو!

 

خود عملیات چطور بود؟

عملیات ما عملیات فریب بود. ما ایذایی عمل می‌کردیم که دشمن حواسش به یک نقطه معطوف شود تا آزادسازی مناطق اصلی آسانتر پیش برود. ما رفته بودیم تپه‌های «خان طومان» تا بچه‌ها برای آزادسازی نبل و الزهراء اقدام کنن که خدا را شکر آنجا هم این اتفاق افتاد ولی روز سختی بود. سختی کار یک طرف غم بچه هایی که آن بالا ماندند یک طرف! در همان حال مجروحیتی که داشتم به این فکر می کردم که چه طوری این‌ها را برگردانم. رفیق‌هایم بودند که دور و برم افتاده بودند! فکر می کردم برشان می‌گردانند عقب! اما شرایط جنگ طوری شده بود که نتوانسته بودند این کار را بکنند.

 

چطوری مجروح شدید؟

محمد تیربارچی بود من هم کمکش بودم. البته همه نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و می‌گفتند شما دو پتانسیل را در یک جا متوقف کردید در حالی که خودت می‌توانی یا تیربارچی باشی یا کار دیگری انجام بدی اما به خاطر علاقه‌ای که بین ما بود و قولی که به هم داده بودیم که جدا نشویم همیشه با هم بودیم.

 

 آن روز بچه ها روی تپه تیربارشان خراب شده بود. به ما گفتند داوطلب می‌خواهیم. محمد بلند شد و بلافاصله فرمانده گروهان گفت پاشو! من هم پشت سرش اسلحه را برداشتم و رفتیم. به عنوان تجربه اولین جنگ بعد از اینکه از پشت دیوار را رد شدیم و نقطه رهایی را رد کردیم، فضای عجیبی بود، صدای صفیر گلوله می آمد. این گلوله هایی که از کنار ما رد می شد صدا می‌داد. اولش می‌گفتیم این صدای چیه؟ بعد که چندتا گلوله خورد جلوی پایمان فهمیدیم که گلوله است. یعنی تیربار دشمن مستقیم آن منطقه را زیر نظر داشت و می‌زد. خلاصه به هر نحوی که بود رسیدیم بالای تپه. مسیر رسیدن بین نقطه رهایی تا بالا تپه خودش یک دنبا ماجرا است.

 

بعد از اینکه مستقر شدیم، حدود ده دقیقه گذشته بود که احساس کردم سمت راست ما خالی شده است و دشمن در حال پیشروی است. نیروهای پیاده‌شان به 150 متری ما رسیده بودند. در همین حال محمد بلند شد تا جایش را عوض کند. زمانی که مشغول جابه‌جا شدن بود یک تیر جلوی پایش خورد، تصمیم گرفت برگردد که تیر خورد. تقریبا 10 متر با ما فاصله داشت، افتاد و از هوش رفت. اول فکر کردم که شهید شده است. در همان حال بی اختیار گریه می‌کردم. محمد جلوی من از حال رفته بود، بعد از چند دقیقه سرش را که آورد بالا فهمیدم که زنده است. این شگرد این لعنتی‌ها است. از کمر به پایین را می‌زنند تا افرادی که برای کمک می‌آیند را هم بزنند.

 

با اینکه می‌دانستم محمد طعمه است ولی رفتم. قطعاً اگر من هم بودم محمد می‌آمد. بلند شدم فاصله را دویدم به سمت محمد! فاصله دشت مانندی بود. تا من رفتم تک تیرانداز زد. محمد را از جیب خشابش گرفتم و کشیدم عقب. تخته سنگ کوچکی آنجا بود. سرش را گذاشتم آنجا که اگر باز هم تیر خورد به سرش نخورد. با زحمت سه چهار متری کشیدمش عقب. بدنش سنگین شده بود. همان جا زمین گیر شدم. 40 دقیقه تک تیرانداز ما را می‌زد. کار خدا هیچکدام از این تیرها به ما نمی‌خورد. سر من و محمد پشت سنگ بود و پاهایمان سمت پایین بود.

 

نهایتاً موفق شدم و محمد را عقب کشیدم و با کمک بچه‌ها محمد راگذاشتیم داخل تویوتا. چند نفر دیگر هم سوار ماشین شدند. من مجبور شدم برم عقب. هنوز سوار ماشین نشده بودم که موشک به ماشین اثابت کرد. تا چند ثانیه چیزی را متوجه نمی‌شدم. از آن جمعی که داخل ماشین بودند همه شهید شدند و فقط من ماندم.

 

شما دیداری با هم رهبر انقلاب داشتید. چه صحبت‌هایی آن روز رد و بدل شد؟

سخت‌ترین روز زندگی من 21 دی بود. همان روزی که این اتفاقات افتاد ولی زمانی که آقا جان وارد شدند احساس کردم حاضرم 10 برابر این سختی تحمل کنم. یکی از آرزوهایم این بود که آقا جان را از نزدیک ببینم. آقا جان هم خیلی محبت داشتند به ما. برای یک لحظه همه چیز را فراموش کردم. احساس می‌کردم همه مشکلاتم تمام شده است. وقتی آقا بغلم کردند احساس کردم از همه سلامت‌تر هستم.

 

 

حضرت آقا که آمدند من را بوسیدند گفتم آقا یک بار دیگر من را اینجوری ببوسید. به خاطر عظمت آقا من چیزهایی که می‌خواستم برایشان بگویم فراموش کردم. آقا رفتند من ایشان را صدا کردم. آقا مسیر را برگشتند. گفتم "آقا دست بذارید زیر گلوی من دعایی بخونید". دعا خواندند و رفتند. دوباره آقا را صدا کردم. آقا برگشتند بعد من یک چیز خصوصی به ایشان گفتم. گفتم بچه‌های شما روی تپه‌های «خان طومان» تا آخر ایستادند. آقا از ما راضی هستید؟ گفتند بله! دوباره پرسیدم، گفتند خدا راضی باشد. آقا خداحافظی کردند رفتند جلوی در دوباره من صدا زدم. ایشان با آرامش باز برگشتند. گفتم آقا روی این عکس چیزی بنویسید. گفتند اینجا بنویسم؟ گفتم هرجور راحت هستید. گفتند می‌برم می‌نویسم بعداً برایتان می‌فرستم. من چند بار تذکر دادم من حبیب الله هستم اسم رفیقم محمده! آقا جلو در گفتند "اجازه هست برم؟" گفتم بله!

 

حالتان خوب شود، دوست دارید دوباره اعزام شوید؟

ان‌شاءالله حتما دوباره می‌روم.

 

بعضی‌ها می‌پرسند «چرا ما باید در سوریه بجنگیم؟» شما چه پاسخی برای آن‌ها دارید؟

چرایش را باید از سیدالشهدا پرسید؟ اما حسین(ع) چرا از مدینه رفتند به کربلا؟ کربلا که سرزمین مادریشان نبود! ببینید خاک و مرز برای ما مهم نیست! اگر این‌ها مهم بود حضرت امام پرچم حمایت از مردم فلسطین را برنمی‌داشت. دغدغه مردم لبنان را نداشتیم. چیزی که برای ما مهم است و برای آن فداکاری می‌کنیم و سرسوزنی هم پشیمان نیستیم خط مقاومت اسلامی است. خطی که آرمان شهدا بود.

 

البته دلایل دیگری هم کنارش هست. در روایات مختلف داریم که کمک به مظلوم موجب رهایی از آتش جهنم می‌شود. ظلمی که امروز به مردم سوریه، لبنان، بحرین، یمن و... می‌شود مصداق این حدیث است. ما نه به خاطر شخص، نه به خاطر خاک کشور دیگر می‌جنگیم. به نظرم این هنر جمهوری اسلامی ایران است که سنگرهایش را نه در پشت مرزهای خودش بلکه 2هزار کیلومتر آن طرف‌تر بنا کرده است. گردابی که آمریکا در اطراف ما درست کرده است را مقایسه کنید با امنیت و آسایشی که مردم ما دارند. برای این آسایس باید هزینه داد! ولو 2هزار کیلومتر آن طرف‌تر! وقتی از سرباز آمریکایی می‌پرسند آمدی عراق چه کار کنی؟  می‌گوید آمده‌ام امنیت کشورم را تأمین کنم. وقتی از سرباز انگلیسی می‌پرسند آمدی افغانستان چه کار کنی؟  می‌گوید آمده‌ام امنیت کشورم را تأمین کنم. در صورتی که آن‌ها از قاره‌های دیگر آمده‌اند. این هنر جمهوری اسلامی است که مرزهایش را جلو کشیده است. سنگرهای دفاعی را جلو کشیده است. بچه‌ها آنجا از همه چیز می‌گذرند. حضرت آقا فرمودند مدافعان حرم 2تا اجر دارند. یکی اجر جهاد یکی اجر هجرت.

 

ما مردم آگاهی داریم، اگر برخی مواقع حرف‌هایی زده می‌شود از بی اطلاعی است و الا اگر کسی ذره‌ای انصاف داشته باشد می‌فهمد که نشستنش پشت میز مدیونی دارد. پارک رفتنش با زن و بچه‌اش مدیونی دارد. لذت حلالی که از زندگی می‌برد مدیون افرادی است که در غربت در سختی مجاهدت می‌کنند.

انتهای پیام/ م

معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش:
شرایط و جزئیات جذب سربازمعلم برای سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵ اعلام شد
بخشنامه جذب سرباز معلم برای سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵، به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از خبرگزاری فارس، بخشنامه جذب سرباز معلم در تاریخ 25 فروردین ماه امسال توسط معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: در اجرای بند الف تبصره ماده 66 الحاقی قانون خدمت وظیفه عمومی و مجوز شماره 46011.2.705.16.8.2.56 مورخ 7 فروردین 95 ستاد کل نیروهای مسلح، سهمیه آن استان برای جذب و سازماندهی معلمان وظیفه در سال 96-95 اعلام می‌شود.

در جذب و به کارگیری افراد ارتباط رشته تحصیلی با رشته تدریس رعایت شود و ضمن تأمین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز مدارس استثنایی از پذیرش رشته‌های مرتبط با پزشکی (ارتوپدی، فوریت‌های پزشکی و ...)‌ خودداری شود.

از مشمولین واجد شرایط دارای برگه آماده به خدمت بدون مهر غیبت که تاریخ اعزام آنها تیر و شهریور 95 است، ثبت‌نام صورت گرفته و اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در تاریخ 25 اردیبهشت 95 به حوزه ستادی ارسال شود.

فهرست و مدارک داوطلبان واجد شرایط و حائز امتیاز (بر اساس فرم امتیازبندی طراحی شده در آن اداره کل)، بلافاصله در اختیار هسته گزینش استان قرار گرفته و هماهنگی لازم در خصوص دریافت نظر نهایی در زمان مناسب انجام گیرد.

به گزارش فارس،‌ در این بخشنامه تذکر داده شده است برای جلوگیری از هدر رفتن سهمیه جذب استان، حتی‌الامکان اعلام نظر گزینش قبل از ارسال اسامی به حوزه ستادی (25 اردیبهشت 95)،‌انجام گیرد و پس از تاریخ مذکور و ارسال اسامی پذیرفته‌شدگان به ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا، هیچگونه جذب جدید (حتی به جای مردودین گزارش)، پذیرفته نشده و سهمیه مصرف شده قابل جایگزین نیست.

مجریان برنامه معلمان وظیفه استان باید پس از  ثبت‌نام داوطلبان، برگه اعزام به خدمت آنها را تا چند روز قبل از اعزام به مراکز آموزشی نزد خود نگه دارند و سپس قبل از اعزام به همراه برگه اعلام محل خدمت که از سازمان وظیفه عمومی ناجا برای پذیرفته‌شدگان ارسال خواهد شد، جهت تحویل به مراکز آموزشی، به آنها عودت دهند.

داوطلبان باید در هنگام ثبت‌نام فرم تعهدنامه رعایت شئونات شغل معلمی و رعایت ضوابط عومی گزینش در طول مدت خدمت و همچنین فرم پرسشنامه اطلاعات فردی گزینش را نیز تکمیل و پس از الصاق یک قطعه عکس به همراه تصویر تمام صفحات شناسنامه تحویل مسئول ثبت‌نام دهند.

همچنین داوطلبان باید از سلامت کامل جسمی و روحی و روانی متناسب با شغل معلمی برخوردار باشند (به تأیید اداره کل آموزش و پرورش استان)‌ و ضمن اینکه برگه آماده به خدمت پذیرفته‌شدگان باید ممهور به مهر انجام واکسیناسیون باشد.

 

به گزارش فارس، در این بخشنامه تأکید شده است: برنامه این وزارت، انتخاب مشمولینی است که کسر خدمت ندارند و باید در این خصوص از متقاضیان تعهد اخذ شود؛ متقاضیان در صورت کتمان کسر خدمت و سپس درخواست استفاده از آن در طول سال تحصیلی، ملزم به «جبران خسارات مادی ناشی از خروج قبل از پایان سال تحصیلی» و «هزینه دوره آموزشی بدو خدمت و دوره آموزش نظامی» هستند.

در تبصره‌ای در این بخشنامه آمده است: ادامه اشتغال معلمان وظیفه پس از اتمام خدمت موظف، غیرمجاز است و انجام خدمت ضرورت در آموزش و پرورش هیچگونه حق استخدامی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

همچنین اعزام پذیرفته‌شدگان به مراکز آموزش نظامی در تاریخ اول تیر ماه 95 انجام خواهد گرفت؛ اگر مشمول قبلاً درخواست معافیت پزشکی یا تحصیلی کرده باشد، سازمان وظیفه عمومی اعزام وی را لغو نموده و از لیست سربازمعلمان کنار گذاشته می‌شوند پس لازم است این افراد در مهلت ثبت‌نام نسبت به ابطال درخواست معافیت، اقدام کنند.

انتهای پیام/ م

فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اصلاح‌طلبان به هیچ وجه نباید ریاست لاریجانی را به چالش بکشانند و نباید در دام رقابت با علی لاریجانی افتاد، زیرا اگر حتی عارف رای بیشتری برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس کسب کند، ریاست لاریجانی بر مجلس برنده‌تر بوده و در نهایت مجلسی قوی را می‌توان پیش‌بینی کرد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از خبرگزاری فارس، صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان باید میان لاریجانی و عارف برای پست ریاست مجلس دهم روی کدام گزینه بیشتر تمرکز کنند؟ گفت:

گرچه به نتیجه رسیدن در این باب به تعبیر برخی اصلاح‌طلبان سخت است، با این همه اصلاح‌طلبان به هیچ وجه نباید ریاست دکتر لاریجانی را به چالش بکشانند و نباید در دام رقابت با علی لاریجانی افتاد، زیرا اگر حتی دکتر عارف رای بیشتری برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس کسب کند، واقعیت این است که ریاست علی لاریجانی بر مجلس برنده‌تر بوده و در نهایت مجلسی قوی را می‌توان پیش‌بینی کرد. اگر دکتر عارف رئیس مجلس شود مجلس از توان کمتری برخوردار خواهد بود و کمااینکه مراکز قدرت وابسته به اصولگرایان نسبت به مجلس دهم در همان ابتدای امر جبهه‌گیری خواهند کرد و مجلس دهم مانند مجلس ششم خواهد شد و اصولگراها اجازه نخواهند داد در کار مجلس پیشرفتی حاصل شود. بنابراین به خیر، صلاح و مصلحت جریان اصلاحات و دموکراسی‌خواهی است که در حقیقت وارد رقابت با دکتر لاریجانی نشوند و عارف به عنوان نایب‌رئیس اول مجلس به همراه اصلاحات، اعتدالگراها و مستقلین و اصولگرایان معتدل خواهند توانست یک فراکسیون نیرومند در مجلس به وجود آورند که از این طریق خواهند توانست در مسیر پیشبرد توسعه سیاسی و دموکراسی گام‌های بلندی بردارند.

اعلام کاندیداتوری علی مطهری برای نایب‌رئیسی مجلس می‌تواند ریاست احتمالی لاریجانی یا عارف را تحت تاثیر قرار دهد؟

خیر، زیرا من بر این گمان هستم اساسا این تفکر که مطهری نایب‌رئیس دوم مجلس شود فکر پخته و چندان سنجیده‌ای نیست، چرا که مطهری بیشتر پتانسیل و ظرفیت اقداماتی مانند سخنرانی و مسائل فرهنگی و نظیر آن را دارد. از سویی چون ایشان فرد تنهایی در مجلس است و دارای یک شخصیت فراجناحی است اگر به عنوان نایب رئیس دوم مجلس انتخاب شود عملا کارایی نخواهد داشت و در مجموع آقای مطهری برای تصدی چنین پست‌هایی مناسب نیست و ایشان باید همچنان به عنوان یک چهره فرهنگی باقی بماند.

با فرض اینکه ایشان برای این سمت انتخاب شوند، گمان می‌کنید نایب‌رئیسی ایشان می‌تواند به نفع هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد؟

خیر، قطعا اگر ایشان به عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شود نایب‌رئیسی مطهری به نفع اصلاح‌طلبان خواهد بود.

 

وضعیت اقتصادی فعلی، معادلات را به نفع احمدی‌نژاد رقم نمی‌زند؟

روحانی اندکی سرازیری در رقابت با احمدی‌نژاد دارد؛ در آن قسمت بسیار آسان از احمدی‌نژاد عبور می کند. مثلا در مقولاتی نظیر مساله برجام و تنش‌زدایی در سیاست خارجی و در برخی موارد دیگر به راحتی می‌تواند احمدی نژاد را پشت سر بگذارد اما در برخی موارد نیز روحانی سربالایی دارد و در این قسمت به سادگی نمی‌تواند احمدی‌نژاد را پشت سر بگذارد. یکی از گردنه‌ها و تنگناها و سربالایی‌هایی که رقابت را برای روحانی سخت و دشوار می‌کند، به اقتصاد بازمی‌گردد. بنابراین احتمال اینکه ایشان طی ۶ ماه آینده یا یک سال آینده (در سال ۹۵) بتواند تغییر و تحول جدی در اقتصاد به وجود آورد اندک است و تصور می‌رود وضعیت اقتصادی یک‌سال آینده هم کم وبیش مانند وضعیت سه سال گذشته باشد و هیچ علتی وجود ندارد که طی یک‌سال آینده روحانی بتواند یک تغییر و تحول اساسی در اقتصاد به وجود بیاورد.

با این تفاسیر آیا او می‌تواند با وعده‌های پوپولیستی خود شرایط را برای روحانی سخت ‌کند؟

از منظر اقتصاد آری؛ احمدی‌نژاد در مساله اقتصادی قطعا پاشنه آشیل روحانی خواهد بود. احمدی‌نژاد نهایت بهره‌برداری را از وضعیت اقتصاد خواهد کرد. یادمان نرود که روحانی تنها با احمدی‌نژاد طرف نیست، زیرا احمدی‌نژاد نامزد اصلی اصولگراها خواهد بود.

با این شرایط چه راه‌حلی برای حل مشکلات اقتصادی به ذهن‌تان می‌رسد و به عبارتی رئیس‌جمهور چه راهکاری را باید برگزیند؟

آقای روحانی چاره‌ای ندارند جز اینکه در برنامه‌های مختلفی که با مردم ارتباط برقرار می‌کند به جای اینکه وعده‌های امیدوارانه بدهد و مکررا اعلام کند وضعیت اقتصادی کشور با شیب ملایم در حال بهبود است و امیدوار هستیم تا پایان سال ۹۲ نرخ تورم تک رقمی شود و در حال حاضر در برخی از اقلام و کالاها نیز تورم تک‌رقمی شده است، این وعده را به مردم بدهد که نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ به بالای ۵ درصد برسد، به جای این‌گونه سخنان واقعیت‌های تلخ اقتصاد را بازگو و اعلام کند چه شد که در کشور حدود هشت میلیون تن بیکار شده و امروز عامل اصلی رکود در اقتصاد ایران چیست و چه مسائلی سبب شد که انبارهای کارخانه‌ها پر از کالا باشد ولی خریداری برای آن وجود نداشته باشد. علت رکود بازار مسکن چیست و چرا بیش از صد شغل را هم با خود گرفتار رکود کرده است. روحانی باید به مردم صراحتا اعلام کند یارانه ۴۵ هزار تومانی چه آثار مخربی را بر اقتصاد کشور وارد کرده است. روحانی باید علت فساد‌های مختلف از جمله فساد اقتصادی را اعلام کند. ایشان باید واقعیت‌های اقتصاد ایران را به مردم بگوید و در برنامه تلویزیونی اعلام کند مادامی که اقتصاد دولتی باشد داروی شفابخشی برای آن وجود ندارد. راه بهبود اقتصادی در ایران همان اتفاقی است که در هند، مالزی و ترکیه صورت گرفته است. ما هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه اقتصاد ناکارآمد دولتی را کنار گذاشته و به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم، در غیر این صورت محمود احمدی‌نژاد با شعارهای پوپولیستی خود معادلات انتخاباتی را به نفع خود رقم می‌زند.

 

انتهای پیام/ م

سعید قاسمی گفت:یزد پایگاه تفکر انحرافی که آبراهام لینکلن را شهید می‌داند و از عبدالله سعودی بر اساس مباشرت با جرج سوروس وام می‌گیرد نیست و همه آنها در تفکر تشیع انحراف دارند.

صدای دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی:  سعید قاسمی شب گذشته در همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) با بیان اینکه بستر نفوذ برای جریان خائن صدر انقلاب هنوز وجوددارد معیار تشخیص خط امام(ره) را صحیفه 22جلدی ایشان خواند و گفت: معیار تشخیص مسیر انقلاب و خط اسلام ناب مانیسفت انقلاب یا همان صحیفه امام(ره) است.

به گزارش خبرنگار بسیج دانشجویی از یزد ،سعید قاسمی در این همایش اظهار داشت: یزد پایگاه یک تفکر انحرافی که آبراهام لینکلن را شهید می‌داند و از عبدالله سعودی بر اساس مباشرت با جرج سوروس وام می‌گیرد نیست و همه آنها در تفکر تشیع انحراف دارند.

 

 
سردار قاسمی ضمن انتقاد از رویه موجود در نظام آموزشی که در آن بر اساس دسیسه‌ای قرار نیست دانش‌آموزان امام(ره) را بشناسند اظهارداشت: این وضعیتی که از آن انتقاد داریم محصول مدعیان اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی منتسب به شهداست که تاکنون در مناصب مرتبط حضورداشتند.

وی با اشاره به خط فکری امام خمینی (ره) که توانست انفجاری عظیم در دنیا به وجود آورد و انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند، اظهار داشت: به‌رغم اینکه ایشان در دنیا شناخته شده هستند و بعد از ۱۴۰۰ سال از پیروزی‌ها و شکست‌های جهان اسلام، توانستند حکومت اسلامی را پایه‌گذاری کنند، امروز نسل جوان با اندیشه‌های امام(ره) آشنا نیست.

استاد دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه امام(ره) حرکت و قیام خود را برای مردم با تکیه‌بر دستور قرآنی «قیام مثنی و فرادی» تبیین‌نمودند، دین را بسته و راهبرد کاملی برای همه ابعاد زندگی از جمله مبارزه با استکبار توصیف‌کرد و افزود: دو روش معقول در مواجهه با انقلاب اسلامی و تشخیص این مسیر وجود دارد.


 
وی با توضیح اینکه مسیر اول اعتماد به رفیق امینی است که این راه طی‌ کرده باشد، رجوع‌به مانیفست انقلاب یعنی همان 22جلد امام(ره) را راه دوم برشمرد و افزود: بعد از انقلاب همه فعالیت‌های مذهبی دوشقه شد؛ اعلام برائت در حج به معنای کمال حج است و تمام ابعاد زندگی دارای شاخصه‌هایی مبنی‌بر تشخیص مسیر حق.

سردار قاسمی تصریح‌کرد: این دقیقا چیزی مغایر با مدل opensourceبودن طیف فکری است که اسمش را به‌دروغ اصلاح‌طلب گذاشتند.

این یادگار دفاع مقدس تاکیدکرد: برای تشخیص اسلام ناب، اسلام آمریکایی، اصول‌گرا و اصلاح‌طلب واقعی و معیار تشخیص ریشه دعوای جریانات سیاسی کشور باید به مانیفست 22جلدی امام(ره) رجوع‌کرد.


 
سردار قاسمی با اشاره به حوادث گروگان‌گیری 52جاسوس آمریکایی در 444روز و تصرف خاک آمریکا توسط عده‌ای جوان پابرهنه و معذرت‌خواهی دشمن، این حوادث را در تاریخ 200ساله‌ی آمریکا بی‌سابقه و منشا دعوای سی‌وچند سال گذشته خواند و گفت: البته بازپس‌گیری این خاک بهانه‌ای است برای نفوذ در کشور و تغییر نظام.

وی ادامه‌داد: متاسفانه امروز نه رسانه‌های ما و نه صدا و سیمای ما و نه شعر و هنر و موسیقی ما هیچ‌کدام متناسب‌ با وسعت و بزرگی این انقلاب نیست.

استاد دانشگاه شهید رجایی تصریح‌کرد: یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند آمریکایی‌ها به قول خود پایبند نیستند، توافقنامه‌ای است که برای آزادی 52 اسیر تسخیر لانه جاسوسی امضا شد.

وی با اشاره به مواردی از خیانت مسئولین و ازجمله رئیس‌جمهور محبوب وقت که بعدا متواری‌ شد خاطرنشان‌کرد: بستر نفوذ برای جریانی که صدر انقلاب به ملت خیانت و پس از آن فرارکردند، هنوز هم وجوددارد.

سردار قاسمی با بیان اینکه در فتنه‌های 78 و 88 دشمن از هر قشری با هرعنوان، از سردار و آیت‌الله، تا دکتر و مهندس و استاد دانشگاه واردشد گفت: مبنای شناسایی دسیسه‌های دشمن و محور تمام وقایع، اندیشه‌های حضرت روح‌الله است؛جریان موسوم به اصلاحات هیچ قرابتی با انقلاب و مانیفست امام(ره) ندارد.

وی با اشاره به اینکه مردم یزد ثابت‌کردند یزد پایتخت ولایت فقیه است و کاری با تحریف‌کنندگان شعار «هیهات منا الذله» امام حسین(ع) به‌نام مذاکره ندارند گفت: یزد پایگاه یک تفکر انحرافی که آبراهام لینکلن را شهید می‌داند و از عبدالله سعودی بر اساس مباشرت با جرج سوروس وام می‌گیرد نیست و همه آنها در تفکر تشیع انحراف دارند.

این یادگار دفاع مقدس ضمن تشریح جریان‌شناسی موجود در کشور خاطرنشان‌ کرد: دو دیدگاه کلی در تقابل با هم وجود دارند؛ یکی قائل به اسلام ناب و دیگری اسلام آمریکایی و حد وسطی هم وجود ندارد.

وی ادامه‌داد: یک جریان دنبال فابیوس و جک‌استراو و... و دیگری دارای تفکر انقلابی است و ماحصل تفکر دوم این‌ است که علی‌رغم تجربه امضا در قطعنامه دوباره مرتکب اشتباه شدیم و می‌بینیم خزانه‌‌ داری آمریکا رفع تحریم‌ها را مشروط اعلام می‌کند.

سردار قاسمی در پایان با انتقاد از پنهان‌کاری مسئولان مذاکره‌ کننده هسته‌ای گفت: متاسفانه نه‌ تنها مردم بلکه نمایندگان آنان نیز از چند وچون مذاکرات بی‌اطلاعند و دقیقا نمی‌دانند ما چه‌چیزهایی دادیم و چه‌چیزهایی گرفتیم و این مذاکرات بار دیگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر قابل اعتماد نبودن آمریکائی‌ها را تائید کرد.

انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس؛ سجاد ریحانی معاون سیاسی سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به تخلف 105 میلیاردی دولت روحانی و تطهیر این تخلف توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای و نسبت دادن آن به دولت قبل، اظهار داشت: در سالی که به «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده، مردم منتظر اقدام جدی دولت برای عملی کردن آن هستند.

وی افزود: اگر دولت در باب این تخلف، اشتباهی صورت داده، باید موضوع را برای مردم شفاف‌ کند و خوب است با چنین تخلفاتی، سیاسی برخورد نکند. انتظار مردم برخورد حقیقی با تخلفات اقتصادی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت با اهداف انتخاباتی از پرداخت یارانه حمایت می‌کند و این درحالیست که از اجرای مصوبه مجلس درباره پرداخت یارانه به افراد نیازمند که در نام نویسی با مشکل مواجه شده‌اند خودداری می‌ کند.

به گزارش صدای دانشجو، موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت در خصوص مخالفت با قطع یارانه 24 میلیون نفر از مردم گفت: کمیسیون تلفیق بودجه با همکاری دولت مصوب کرد تا یارانه سه دهک پردرآمد جامعه که بیش از 35 میلیون تومان سالانه حقوق دریافت می‌کنند یارانه‌شان قطع شود اما سخنگوی دولت در صحن علنی مجلس با این مسئله به مخالفت پرداخت که این مسئله اعتراض اعضای کمیسیون تلفیق را در پی داشت.

وی افزود: دولت به خاطر در پیش بودن انتخابات تلاش می‌کند تا در جامعه اینگونه القا کند که حامی پرداخت یارانه به مردم است تا چهره مثبتی را از خود به نمایش بگذارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: آنچه که در این میان مهم است حفظ حقوق ملی و توجه به منافع ملی است و نه منافع گروهی و فردی. دولت نباید به صرف اینکه انتخابات را در پیش رو دارد پا روی قانون بگذارد.

ثروتی اظهار داشت: مجلس در سال 94 هم مصوب کرد تا یارانه 6 میلیون نفر قطع و 4 هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و هزار و 300 میلیارد تومان برای مسکن جوانان در نظر گرفته شود. اما دولت در سال 94 هم این مصوبه را اجرا نکرد.

وی با بیان اینکه دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را نیز اجرا نمی‌کند افزود: در قانون آمده 50 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها بین مردم باز توزیع شود. 30 درصد در بخش تولید و 20 درصد نیز برای طرح های عمرانی در نظر گرفته شود که دولت این را هم اجرا نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در زمان دولت دهم آقایانی که امروز در دولت یازدهم مشغول هستند در آن زمان منتقدین دولت بودند و در مصاحبه‌های خود می‌گفتند که چرا دولت قانون‌شکنی می‌کند و به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کند حال که خود دولت را در اختیار گرفتند قانون‌شکنی می‌کنند و به قانون احترامی نمی‌گذارند.

ثروتی خاطرنشان کرد: به خاطر دارم که در خصوص نرخ تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی در دولت دهم که با مخالفت مجلس نیز همراه بود همین آقای نوبخت و آقای طیب‌نیا می‌گفتند که دولت می‌خواهد پول چاپ کند این کار دولت ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد و ..

وی ادامه داد: حال که این افراد در راس امور قرار گرفتند آقای نوبخت و آقای طیب نیا به مجلس آمده بودند و به شدت دفاع می‌کردند که نرخ تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی انجام شود  و بتوانند از این طریق بدهی‌هایشان به بانک‌ها را پرداخت کنند  و مجلس هم مخالفت کرد و به آن رای نداد و مجلس گفت به همان دلیلی که ما با دولت دهم مخالفت کردیم به همان دلیل نیز با دولت یازدهم مخالفت می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: مجلس هم سال گذشته و هم امسال مصوب کرد که افراد نیازمندی که در بحث دریافت یارانه از قلم افتاده‌اند و در موقع نام‌نویسی با مشکلاتی در دفاتر پیشخوان به دلیل مشکلات فنی نتوانستند ثبت‌نام کنند دولت به این افراد یارانه پرداخت کند اما دولت امتناع می‌کند. دولت به جای اینکه حامی مستضعفین باشد حامی ثروتمندان شده است.

ثروتی خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور می‌گوید ما نمی‌توانیم در حساب مردم سرک بکشیم. آقای رئیس‌جمهور باید بداند مسائل مالی باید از شفافیت برخوردار باشد اما وی علاقمند به شفافیت شفافیت و روشن شدن حساب‌های مالی نیست.

وی افزود: علیرغم اینکه مجلس قانون مبارزه پولشویی را مصوب کرده رئیس‌جمهور این قانون را قبول ندارد و نمی‌خواهد آن را اجرا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پایان گفت: آقای طیب‌نیا تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی را مطرح و از آن دفاع می‌کند در حالی که حتی هیچ اقتصاددانی در کشور از این موضوع دفاع نمی‌کند و اما آقای طیب نیا به عنوان وزیر اقتصاد این موضوع را مطرح می‌کند.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 
گزارشی از آخرین وضعیت حریفان ایران در مقدماتی جام جهانی
از مقایسه دیدارهای تدارکاتی تا بررسی دیدارهای رو در رو/ایران ۵۳ - حریفان ۱۸
در مجموع دیدارهای ایران با حریفانش ۵۳ بار ایران رقبایش را شکست داده و فقط در ۱۸ دیدار شکست خورده است.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، قرعه‌کشی رقابت‌های مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در منطقه آسیا روز گذشته در هتل ماندرین اوریانتال کوالالامپور مالزی برگزار شد و تیم ملی ایران در گروه A با تیم های ملی کره‌جنوبی، ازبکستان، چین، قطر و سوریه همگروه شد.

گروه‌بندی مسابقات به شرح زیر است:

گروه A: ایران، سوریه، قطر، چین، ازبکستان، کره‌جنوبی

گروه B:استرالیا، تایلند، عراق، امارات، عربستان، ژاپن

در زیر به بررسی دیدارهای تدارکاتی حریفان ایران پرداخته و از سوی دیگر نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه دیدارهای تیم ملی کشورمان با حریفانش:

تیم ملی کره‌جنوبی:

کره‌ای‌ها در دیدارهای رو در رو با ایران و در 28 دیدار برگزار شده 9 بار پیروز شده‌‌اند، 7 تساوی را به دست آورده و در 12 بازی شکست خورده‌اند.

تیم ملی کره‌جنوبی در سال‌های اخیر و پس از سال 2011 هرگز نتوانسته در دیدارهای رو در رو تیم ملی ایران را شکست دهد.

نکته جالب اینکه تیم ملی کره‌جنوبی طی دو ماه آینده در دیدارهای تدارکاتی به مصاف تیم‌های ملی اسپانیا و چک خواهد رفت.

تیم ملی ازبکستان:

پس از جدایی این کشور از اتحاد جماهیر شوروی، تیم ملی فوتبال این کشور نخستین بازی خود را با تاجیکستان در 17 ژوئن 1992 انجام داد. ورزشگاه مرکزی پاختاکور، محل انجام بازی‌های تیم ملی فوتبال ازبکستان است.

ازبکستان هنوز نتوانسته‌ است به دور پایانی جام جهانی فوتبال راه یابد.

تیم ملی ازبکستان در 6 دیدار رو در رو با ایران در 4 دیدار شکست خورده، یک بار ایران را شکست داده و یک تساوی نیز در این دیدارها حاصل شده است.

تیم ملی چین:

چین تنها یک بار در سال 2002 میلادی در جام جهانی فوتبال حاضر بوده است. این تیم هر سه مسابقه خود را بدون زدن گل باخت.

چین در 20 بازی رو در رو با ایران 4 بازی را برده‌‌اند، در 5 بازی به تساوی رسیده‌اند و در 11 بازی شکست خورده‌اند.

تیم ملی چین قبل از آغاز رقابت‌ها در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم ملی آندورا می‌رود.

تیم ملی قطر:

ایران و قطر در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی دوره گذشته در سال 2014 نیز با همدیگر همگروه بودند.

تیم ملی قطر مقابل ایران 20 بار به میدان رفته که در این بین 12 برد با ایران، 3 برتری با قطر و 5 تساوی برای دو تیم بوده است.

تیم ملی قطر در دیداری تدارکاتی خرداد امسال در آلمان به مصاف تیم ملی آلبانی می‌رود.

تیم ملی سوریه:

آخرین تیم گروه ایران یعنی سوریه هرگز نتوانسته است به دور پایانی جام جهانی فوتبال راه یابد.

تیم ملی سوریه تا به حال 24 دیدار با ایران برگزار کرده که فقط یک پیروزی به دست آورده و 14 بار نیز شکست خورده و در 9 دیدار دیگر دو تیم به تساوی رسیده‌اند.

تیم ملی سوریه در دیداری تدارکاتی در اوایل خرداد امسال در هانوی با ویتنام دیدار می‌کند.

برتری 100 درصدی با ایران

نکته قابل توجه در مورد دیدارهای تدارکاتی ایران اینکه فقط دیدار شاگردان کی‌روش با مقدونیه قطعی شده است.

نکته جالب در تاریخچه دیدارهای ایران و حریفانش در گروه A رقابت‌ها اینکه تیم ملی کشورمان در دیدارهای رو در رو با تمام حریفانش بیشتر از حریفانش آنها را شکست داده و از این حیث یک برتری 100 درصدی با تیم ملی کشورمان است.

در مجموع این دیدارها 53 بار ایران حریفانش را شکست داده و فقط در 18 دیدار شکست خورده است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 
عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از اظهارات دوگانه نماینده دولت مبنی بر حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر گفت: دوگانگی دولت در این زمینه صرفا سیاسی‌کاری است.

به گزارش صدای دانشجو، سیدمسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبه افزایش قیمت انرژی، اظهار داشت: این مصوبه به عنوان قانون هم برنامه‌های قبلی و هم در قانون برنامه پنجم وجود داشته است.

وی افزود: این قانون را در مجلس ششم (مجلسی که آن را اصلاح‌طلبان تشکیل داده بودند) قانونی کردند که باید هدفمند شده و حاملان انرژی به تدریج آزاد شود. که این را دولت‌های قبل انجام نداده ولی دولت نهم آن را انجام داد؛‌ این مسئله هم تکلیف دولت هفتم و هشتم بود که انجام نشد و دولت نهم و دهم بخشی از آن را انجام داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون برنامه پنجم هم (قانونی که اکنون هم به مدت یک سال تمدید شد) قید شده که تا آخر این برنامه کل قیمت ها به فوب خلیج ‌فارس می‌رسید که عملاً انجام نشده است.

میرکاظمی بر همین اساس تصریح کرد: یک بحث جدی وجود دارد و آن این است که توزیع یارانه حاملان انرژی در کشور عادلانه نیست. این به معنای آن عدد 45 هزار تومانی که توزیع می‌کنند نیست؛‌ ما یکسری یارانه‌های پنهان در کشور مانند بنزین، نفت گاز، سوخت هواپیما و برق داریم اینها یارانه‌هایی هستند که داده می‌شود ولی 40 درصد از این مجموع یارانه‌های انرژی را به صورت خانگی و 60 درصد آن را هم بنگاه‌ها استفاده می‌کنند. این یعنی اگر کسی کارخانه، شرکت، سهام،‌چند خودرو دارد از این یارانه استفاده می‌کند همچنین کسی که پروازهای هوایی زیاد و یا تعداد خانه‌های بیشتری دارد قطعاً از این یارانه استفاده می‌کند. در نتیجه سهم فرد روستایی یا کسی که در شهرستان کمترین مصرف را داشته، خودرو ندارد و نهایتاً یک یخچال دارد از یارانه انرژی خیلی کم است. یعنی اگر ما ریال آن را در نظر بگیریم عده‌ای تعجب می‌کنند و می‌گویند اگر عده‌ای را حذف کنیم بی‌عدالتی می‌شود.

وی در ادامه همین مطلب تاکید کرد: این بی‌عدالتی اتفاقاً روی توزیع یارانه پنهان است که اکنون حجم وسیعی را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال بخشی از سود شرکت یا کارخانه‌ای مربوط به یارانه حاملان انرژی آن است. این مسئله تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد؟ در هر صورت پس از انقلاب ما همیشه حاملان انرژی با یارانه همراه بوده‌اند، چه کسانی از این مسئله تاکنون سود برده‌اند، آیا آن فرد روستایی که کمترین مصرف انرژی را دارد سود برده است یا کسی که سهام، شرکت، ویلا یا خودروهای متفاوت دارد؟ این بی‌عدالتی است لذا باید این مسئله در جایی سروسامان داده شود و به عدالت نزدیک‌تر شویم و راه ‌آن این است که قیمت‌ها به گونه‌ای تنظیم و یارانه‌ها به شکلی توزیع شود که یک مقدار از این عدالت را برقرار کند و به گونه‌ای باشد که برای اشتغال، توانمندسازی و تأمین اجتماعی، منابعی در اختیار دولت قرار بگیرد که این کار را انجام دهد.

میرکاظمی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون دولت می‌گوید این مصیبت است، زمانی که می‌خواهد یارانه بدهد می‌گوید مصیبت است. در صورتی که حاملان انرژی را چندین بار افزایش قیمت ولی یارانه مردم را افزایش نداده و بخشی از آن را حذف کرده است اما اکنون قانونمند شده، امیدواریم بتوانیم به عدالت در این زمینه نزدیک‌تر شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد:‌ نکته جالب این است که نماینده دولت در جایی مصاحبه کرده که موافق حذف یارانه 24 میلیون نفر نیست در صورتی که در کمیسیون تلفیق به اذعان همه نمایندگانی که آنجا هستند موافق این موضوع بوده حتی در صحن با اعلام این مسئله معاون پارلمانی او تعجب کرده که چرا  آقای نوبخت مخالف این مسئله صحبت می‌کند! وزیر تعاون ایشان هم آنجا و موافق این مسئله بودند، معاونان سازمان مدیریت نیز موافق بودند، احساس نمایندگان این بود که دولت یک کار سیاسی می‌کند یعنی هم می‌خواهد انجام دهد و هم می‌خواهد این مسئله را گردن مجلس بیندازد. چرا که این پیشنهاد در کمیسیون با همراهی خودشان بسته شده بود و معاونان وزرای ایشان با این مسئله کاملاً موافق بودند لذا این نکته‌ای است که دولت باید به آن توجه کند.

وی در همین رابطه عنوان کرد: کارهای قابل توجه، ارزشمند و بزرگ در کشور که همراهی مردم را می‌طلبد باید یک هماهنگی کامل و همدلی بین دولت و مجلس صورت بگیرد. باید اعلام تأسف کرد که نماینده دولت به جای حمایت از این قانون به گونه‌ای مصاحبه کرده است که نشان از دوگانگی و حالت پوپولیستی دارد. این مسئله برای کشور و منافع ملی ضرر بسیاری می‌رساند.

میرکاظمی در خاتمه مطرح کرد:‌ همه صاحبنظران می‌دانند که مصرف انرژی در ایران بی‌رویه است و باید کنترل شود و می‌دانند توزیع یارانه انرژی (نه به عنوان ریالی آن) و یارانه‌های پنهانی در کشور ناعادلانه است لذا باید به سمت عدالت برویم و به کمک توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه برویم، سال‌های سال آدم‌های مرفه از این یارانه برخوردار بودند چند سال هم اقشار ضعیف از این یارانه برخوردار شوند. این را نباید دولت به عنوان ظلم و بی‌عدالتی تلقی کند، این در شأن مجلس و دولت نیست که در یک موضوع ملی دولت مقابل مجلس قرار بگیرد.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 
دولتی‌ها که می‌گفتند پرداخت یارانه برای آنها مصیبتی عظما است، ناگهان با نزدیک شدن به ماه های پایانی دوره دولت و انتخابات ریاست جمهوری، حذف یارانه ثروتمندان را ناعادلانه! می خوانند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، امیر توانا _ تا همین چند وقت پیش، زمان پرداخت یارانه نقدی به مردم «روز  مصیبت عظمای دولت» بود و مسئولان دولتی هر چند وقت به دنبال راهی برای کاستن از تعداد یارانه بگیران بودند.

حتی انصراف 3 میلیون نفر از دریافت یارانه در سال 93 هم دولت را راضی نکرد و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول حذف تعداد بیشتری از یارانه بگیران پردرآمد شد؛ آماری که آقای وزیر معتقد بود حدود 6 تا 7 میلیون نفر از یارانه بگیران فعلی را شامل می شود.

تقریبا همه مردم تا چند روز پیش بر اساس اظهارات مسئولان دولت، شک نداشتند که دولتی ها چندان علاقه ای به پرداخت یارانه نقدی به مردم نداشته و حداقل موافق حذف تعداد چشم‌گیری از یارانه بگیران هستند؛ اما دیروز در صحن بهارستان، حرف های دیگری زده شد؛ نمایندگان دولت در برابر مصوبه مجلس پیرامون حذف برخی دهک ها از دریافت یارانه، موضعی قابل توجه گرفتند؛ «دولت مخالف حذف یارانه بگیران...»

مصوبه مجلس پیرامون حذف 3 دهک بالایی از دریافت یارانه، مخالفت دولت، تیتر روزنامه های اصلاح طلب درباره این مصوبه و همه حرف ها و حدیث های اطراف این ماجرا، حکایت از رویدادهایی دارد که نشان می دهد در پشت پرده این مخالفت، برنامه ریزی هایی وجود دارد؛ برنامه‌ریزی هایی که در روزهای منتهی به خرداد ماه سال 96، شاید به ثمر بنشیند.

دولت موافق حذف یارانه بگیران؛ ناگهان مخالف حذف یارانه بگیران!

حسن روحانی قبل از انتخابش به عنوان رئیس جمهور تاکید می کرد که پرداخت یارانه نقدی در دولتش ادامه پیدا خواهد کرد، ولی بعد از آغاز به کار دولت انتقادها از شیوه پرداخت یارانه نقدی شروع شد؛ دولتی ها می گفتند پرداخت یارانه به این تعداد از مردم و با این مبلغ، دولت را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد و در آخرین نمونه نیز نماینده دولت شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، تصریح کرد که اگر قرار بود یارانه درست پرداخت شود باید مبلغ 20 هزار تومان به مردم داده می شد نه 45 هزار تومان!

مسئولان اقتصادی دولت طی 3سال گذشته بارها از پرداخت یارانه نقدی شکایت کرده و آن را موجب ایجاد کسری بودجه برای دولت معرفی می کردند.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی مرداد ماه سال گذشته یکی از قابل تامل ترین تعابیر درباره پرداخت یارانه از سوی دولت به مردم را داشت؛ وی که پیش از این نیز از لزوم حذف یارانه حداقل 10 میلیون نفر صحبت کرده بود، گفت: «چنین روزی (روز پرداخت یارانه) برای ما «مصیب عظما» است، زیرا با این شرایط درآمدی باید پرداخت‌های نقدی یارانه ها را انجام دهیم و این از مشکلات جدی ما در این دولت بوده و هست.»

بیژن زنگنه وزیر نفت هم یکی دیگر از اعضای دولت بود که برای پرداخت یارانه نقدی یک تعبیر انتقادی جدید ایجاد کرد؛ «جمع کردن پول هدفمندی و رساندن به موقع آنها واقعا «عذاب الیمی» است و همان طور که آقای طیب نیا وزیر اقتصاد نیز گفته‌اند، واقعا عذاب آور است؛ برهمین اساس، بسیاری از شب‌ها از نگرانی اینکه چطور باید پول هدفمندی یارانه‌ها را تامین کنیم، خوابم نمی‌برد.»

همه این اظهارات دولتی ها در وهله اول حکایت از عدم تمایل آنها به پرداخت یارانه نقدی با این شیوه و همچنین تلاش برای حذف تعدادی از یارانه بگیران (بر اساس ماموریتی که به علی ربیعی برای شناسایی افراد پردرآمد داده شده بود) داشت.

اما روز گذشته در صحن علنی مجلس و در هنگام بررسی مصوبه کمیسیون تلفیق درباره حذف سه دهک درآمدی از جمع یارانه بگیران، اتفاق دیگری رخ داد؛ نمایندگان دولت که تا پیش از این موافق حذف تعدادی از یارانه بگیران بودند، ناگهان در جایگاه مخالف حذف یارانه بگیران پردرآمد قرار گرفتند.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: «اگر قرار است مشکل دولت حل شود و اگر قرار است ما واقعا کسانی که شایسته دریافت یارانه‌ها نیستند را حذف کنیم، این پیشنهاد نمی‌تواند ما را به هدف برساند؛ البته پیشنهادات دیگری در این مجموعه وجود دارد که آنها را مطرح و موافقت می‌کنیم تا بتوانیم بدون دلیل یارانه هیچ فرد نیازمند به این عدد ماهانه را حذف نکنیم.»

همچنین میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم درباره پیشنهاد حذف یارانه ثروتمندان اظهارات قابل توجهی داشت؛ وی اعلام کرده بود که این طرح پیشنهاد دولت نیست و مجلس درپی این کار است!

در ادامه اما برخی پشت پرده های این تغییر موضع دولت با اظهارات برخی نمایندگان و البته تیترهای امروز روزنامه های اصلاح طلب مشخص شد.

دولتی‌ها به دنبال چه هستند؟/ وقتی دولت می خواهد هزینه را به گردن مجلس بیندازد!

«نماینده دولت در کمیسیون حرف دیگری می زد...» این تمام حرف محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون تلفیق مجلس در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران بود؛ او از اظهاراتی سخن می گفت که در کمیسیون تلفیق مجلس درباره حذف یارانه ثروتمندان در کمیسیون تلفیق از سوی دولت مطرح شده ولی در صحن علنی ناگهان 180 درجه تغییر کرده بود.

فرهنگی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره حذف یارانه 3 دهک بالایی جامعه گفت: «ما همان موضوعی را مطرح کردیم که دولت در کمیسیون تلفیق پیگیری می‌کرد اما دولتی‌ها در تریبون و رسانه‌ها اعلام کردند که ما مخالف مصوبه مجلس بودیم.»

وی با انتقاد از برداشت های عده ای درباره تلاش مجلس برای حذف 24 میلیون نفر از یارانه بگیران، هم اظهار داشت: «امروز اخبار و حاشیه‌هایی درباره مصوبه مجلس درمورد حذف یارانه بگیران با درآمد بالای 3 میلیون تومان منعکس شد که هیچ انطباقی با اصل مصوبه ندارد و برخی رسانه‌ها آن را به انتخابات مجلس مرتبط کردند که کاملاً بی اخلاقی بود و در مصوبه امروز مجلس هیچ اعداد و ارقامی وجود ندارد و اعلام آن از سوی برخی رسانه‌ها اشتباه است.»

اشاره فرهنگی به موضوع انتخاباتی بودن تصمیم دولت درو اقع اشاره به زمزمه هایی داشت که برخی شبکه های اجتماعی آنرا گسترش داده بودند که «نمایندگان مجلس اصولگرا! موافق حذف یارانه مردم هستند ولی دولت با این کار مخالف است»

شاید برخی اظهارات فرهنگی درباره این شائبه را بدبینانه ارزیابی می کردند ولی تیترهای هماهنگ امروز روزنامه های اصلاح طلب مبنی بر «حذف یارانه 24 میلیون نفر از سوی مجلس با وجود مخالفت دولت!» نشان داد که برنامه ریزی مشخصی برای تحت فشار قرار دادن مجلس و کنار کشیدن دولت از زیر بار اجرای قانون حذف پردرآمدها از دریافت یارانه، وجود دارد.

افکار عمومی این روزها از خود می پرسند چرا در آستانه انتخابات دور دوم مجلس و همچنین نزدیک شدن به سال پایانی دولت، ناگهان موضع این قوه در برابر حذف یارانه ثروتمندان تغییر کرده و بهانه هایی مانند ناعادلانه بودن! این اقدام مجلس گرفته می شود؟

حال باید دید این تناقض رفتار دولت در موضوع یارانه‌ها، در سال پایانی دولت و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، نمونه های دیگری نیز پیدا خواهد کرد؟

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 
علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌های دولتی و اجرای قانون حداکثر استفاده از تولید داخل، دو شرکت‌ بزرگ اقدام به خرید پمپ‌ از خارج کرده‌اند که اعتراض سازندگان داخلی و نامه‌نگاری وزیر صنعت را به همراه داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به نام گذاری سال 95 «اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل»از سوی مقام معظم رهبری هنوز شرکتهایی هستند که از سال‌های گذشته واردات کالاهای خارجی به کشور را علی‌رغم ساخت داخل همان کالا در داخل انجام می‌دهند. این وضعیت به گونه‌ای ادامه دارد که نامه‌نگاری‌های برخی شرکتهای سازنده ایرانی فعال در تولید پمپ با وزیر صنعت ،معدن و تجارت و واکنش نعمت زاده را به همراه داشته است.بر این اساس وزیر صنعت نامه‌ای هشدار آمیز به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور را تنظیم و ارسال کرده است.

وضعیت واردات به گونه‌ای است که بسیاری از شرکتهای سازنده اعتراضات خود را به وزیر صنعت،معدن و تجارت ارائه کردند، اما ظاهرا و علیرغم نامه نگاری نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هنوز کالاهای مشابه ساخت داخل از خارج وارد کشور می شود.

بنابراین گزارش،متن یکی از نامه هایی که توسط شرکت های سازنده به وزیر صنعت ارائه شده است در پی می آید:

1.وزارت نیرو خصوصاً شرکت مشاور "م" "ق" (که در ساخت سد،تصفیه آب و انرژیهای تجدیدپذیر فعالیت دارد) و "م" در طول 35 سال بعد از انقلاب تمامی پمپ‌های مورد نیاز خود را علیرغم اینکه می‌دانستند این پمپ‌ها با بهترین کیفیت ممکن نه تنها برای آب بلکه برای مواد خطرناک مثل بنزین و نفت خام در داخل تولید می‌شود تماماً از شرکت‌های خارجی تهیه کرده‌اند.

2. علیرغم اینکه مدیران عامل شرکت‌های نفتی به تولید داخل توجه ویژه داشته و از آن حمایت می‌کنند ولی در رده‌های پایین این سیاست دنبال نمی‌شود. به عنوان مثال در پروژه خط لوله نائین-کاشان-ری و در پروژه شرکت "م"( سازنده نیروگاه) توسعه یک و دو علیرغم اینکه تولیدکننده ایرانی توان ساخت تمامی پمپ‌های پروژه‌ را داشته‌اند با این حال پمپ‌های مزبور را از کشور چین و توسط یک دلال خارجی مقیم کشورهای اروپایی خریداری می‌کنند.

ارسال این نامه های ارسالی واکنش نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت را در پی داشته و باعث شد تا نعمت زاده نامه ای به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ارسال کند.

متن نامه ارسالی نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت به معاون اول رئیس جمهور بدین شرح است:

جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری

معاون اول محترم رئیس جمهور

موضوع: حمایت از تولید داخلی

با سلام؛

احتراماً همانگونه که مستحضرید، طبق تبصره 2 بند (ط) ماده 84 قانون برنامه پنجم، اجازه تبدیل ارز اعطایی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی در بازار داخل کشور داده نشده است از سوی دیگر هیأت امنای محترم صندوق توسعه ملی، به درستی در بند (د) بخش هشتم نظام نامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ارزی خود، رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور را الزامی دانسته است با این شرایط پس از مشخص شدن کالاها و خدمات قابل تأمین از داخل کشور، اکثر بانک‌های عامل سهم مشخص شده ساخت داخل را از مجموع تسهیلات ارزی قابل اعطا به متقاضیان کسر می‌نمایند که این امر به دلیل عدم امکان تأمین تسهیلات ریالی جایگزین، در اکثر موارد سبب فشار متقاضیان برای غیر قابل تأمین دانستن اقلام و خدمات مورد نظر از داخل کشور و هدایت موضوع به سمت خرید خارجی می‌گردد و در عمل مشکلات زیادی را برای حمایت از تولیدات داخلی (طبق قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی) و نیز امر سرمایه‌گذاری ایجاد می‌نماید البته برخی بانک‌ها ضمن رعایت قانون مبلغ ارزی مربوط به بخش‌هایی که امکان تامین داخل آنها اعلام شده است را با اعمال روش‌های مناسبی به نفع سازندگان داخلی (عمدتاً به منظور تأمین مواد اولیه خارجی آنها) کارسازی می‌نمایند.

با توجه به موارد فوق و به منظور رفع مشکلات موجود و نیز رفع نگرانی و ابهامات بانک‌های عامل در زمینه کارسازی بخشی از تسهیلات ارزی به نفع شرکت‌های داخلی و در نتیجه فراهم آوردن زمینه لازم برای اعمال قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور پیشنهاد می‌گردد دستور فرمائید متن زیر در هیأت وزیران و یا هیأت امناء، صندوق توسعه ملی مطرح تا انشاالله با تصویب آن شاهد حمایت بیشتر از تولیدات داخلی و تسهیل سرمایه‌گذاری باشیم.

1- بانک‌های عامل از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی مجاز می‌باشند به نفع حساب ارزی سازندگان داخلی در بانک‌های داخلی و یا خارج از کشور افتتاح اعتبار ارزی نمایند.

2- شرکت سازنده می‌تواند از محل اعتبار مزبور جهت هزینه‌های ارزی و ریالی خود استفاده کند.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

صفحه‌ها

اشتراک در پایگاه خبری، تحلیلی صدای دانشجو RSS