نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی سال 1394 در مقطع دکتری تخصصی بعد از ساعت 16 امروز (یکشنبه) 27 دی اعلام خواهد شد.

به گزارش صدای دانشجو،رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این خبر گفت: نتایج نهایی آن دسته از داوطلبانی که در شهریور و مهر سال جاری، در تکمیل ظرفیت مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته و دعوت به مصاحبه شده اند، روی سامانه این مرکز به نشانی www.azmoon.net قرار خواهد گرفت.

دکتر بهروز دانشیان افزود: تمامی پذیرفته شدگان می توانند با مراجعه به پورتال مرکز سنجش و پذیرش به نشانی www.sanjesh.iau.ac.ir از مدارک لازم جهت ثبت نام آگاهی یافته و از دوشنبه 28 دی، جهت ثبت نام به واحد دانشگاهی پذیرفته شده خود مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: امکان بازیابی شماره داوطلبی متقاضیان از طریق تماس با شماره 4743-021 و انتخاب کلید شماره 3 و سپس انتخاب کلید شماره 4 فراهم است.

انتهای پیام/ک

چه کسانی از دو طرف آزاد شدند؟
رها سازی جاسوسان
چهار زندانی دو تابعیتی از جمله سه جاسوس را آزاد شد طبق شنیده‌ها خبرنگاران و مذاکره‌کنندگان در وین ساعت‌ها برای اجرای این تبادل منتظر ماندند تا پس از راهی‌شدن زندانیان به سمت سوئیس، رسما روز اجرای برجام را اعلام کنند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از مشرق، شامگاه امروز (شنبه) دادستان تهران اعلام کرد چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شدند. نماینده ایران در سازمان‌ ملل در این باره گفته است: «در گذشته مقامات ارشد آمریکا از مقامات ارشد ایران برای آزادی زندانیان درخواست مساعدت کرده بودند و طبیعتا دولت سوئیس هم به عنوان دولت تسریع‌کننده مذاکرات در این مسئله نقش مثبتی ایفا کرد. مذاکرات برای آزادی زندانیان یک سال طول کشید و مراحل آزادی زندانیان در دو کشور در حال انجام است.» 

آقای خوش‌رو تأیید کرد که دقیقا هفت زندانی ایرانی آزاد می‌شوند. 

خوش‌رو افزود: «ما در طول 10 روز گذشته چند بار با وکلای زندانیان و خودشان تلفنی و حضوری تماس داشتیم و به آنها این اطمینان را دادیم که هر وقت اراده کنند می‌توانند به ایران بیایند.»

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند
 

موضوع زندانیان دوتابعیتی در ایران همواره یکی از مواردی بود که مقامات آمریکایی به هر مناسبتی از ایران درخواست آزادی آنان را مطرح می‌کردند. اوباما در پیام‌های مختلف آزادی زندانیان آمریکایی را مطالبه می‌کرد. رئیس جمهور آمریکا در پیام عید نوروز 1394 علاوه بر اشاره به مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران، از سعید عابدینی، امیر حکمتی و جیسون رضائیان نام برد که در ایران بازداشت یا در حبس هستند و خواستار آزادی آنان شد. وی بار دیگر در 24 آوریل در مهمانی شام خبرنگاران در کاخ سفید به جیسون رضائیان اشاره کرد و گفت خبرنگاران به صورتی غیرمنصفانه به خاطر شغلی که دارند در سراسر دنیا به زندان می افتند، از جمله «خبرنگار ما جیسون رضائیان» که رئیس دفتر واشنگتن پست در تهران است. کار به جایی رسیده که جان کری در مذاکرات هسته‌ای سخن از مذاکره در مورد جیسون رضائیان آورده است و دکتر محمدجواد ظریف، هر بار بر لزوم محدودبودن مذاکرات به مسأله هسته ای تا حصول نتیجه تأکید کردند. (جزئیات بیشتر) 

بعدا یک نام دیگر به این لیست اضافه شد؛ سیامک نمازی. یک مشاور اقتصادی و رئیس یک باند بزرگ مافیای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... که چند ماه قبل خبر بازداشتش در ایران منتشر شد. پرونده نمازی قطعا از جیسون رضاییان پیچیده‌تر پیش‌بینی می‌شود. 

و رابرت لوینسون مأمور سابق FBI که در سال‌هاست در جزیره کیش مفقود شده است و آمریکا خواستار پیگری برای یافتن و بازگشت وی است. (جزئیات بیشتر)

چهار زندانی آزاد شده چه کسانی هستند؟

جیسون رضاییان

به گزارش مشرق، جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست اولین زندانی است که قرار است در چارچوب این تبادل آزاد شود. جیسون رضاییان تابستان 1393 (21 تیرماه) به اتهام جاسوسی بازداشت شد. او همسر یک روزنامه‌نگار ایرانی دیگر به نام یگانه صالحی است که توانسته‌ بودند با ارتباطاتی که در دستگاه‌های دولتی ایجاد کرده‌ بودند، به عنوان خبرنگار و گزارشگر تا رده‌های بالایی نفوذ پیدا کند که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

خبرنگار 38 ساله واشنگتن پست، که از سال 2012 به عنوان خبرنگار در ایران فعالیت می‌کرد، تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد و همسرش یگانه صالحی نیز برای اقامت در آمریکا اقدام کرده بود. البته رضاییان با گذرنامه ایرانی خود وارد خاک ایران شده است.

 

 

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند
 

این اتفاق چند روز پس از جنجال یک گروه از جوانان تهرانی رخ داد که با ساخت کلیپی در خیابان‌های تهران و بازخوانی آهنگی به نام Happy (خوشحال) و بازداشت آنان، خبرساز شدند و اخباری مبنی بر هدایت این کلیپ و کارگردانی آن از سوی یک گروه رسانه‌ای خارجی به گوش رسید. البته هیچ‌گاه ارتباط جیسون رضاییان با این کلیپ بطور رسمی تأیید نشد.

بازداشت جیسون رضاییان و انجام تحقیقات مفصل از او با بدست آمدن سرنخ‌های شبکه‌ دیگری از عوامل رسانه‌ای نفوذی در کشور همزمان شد و در نهایت منجر به انهدام یک تیم بزرگ از مرتبطان با رسانه‌های ضدانقلاب شد؛ پس از انهدام این تیم روزآنلاین یکی از مهمترین پایگاه‌های ضدانقلاب و خبرنگاران فراری از کشور متلاشی شد و رده‌های بالای بی‌بی‌سی فارسی نیز با تغییراتی مواجه شد.

همسر جیسون رضاییان که عکاس یک روزنامه انگلیسی‌زبان چاپ ابوظبی است که کمی بعد از بازداشت با قرار کفالت آزاد شد اما تحقیقات از جیسون ادامه یافت.  

 

 

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند
 

پرونده جیسون پس از نزدیک به یک سال تحقیقات، به دادگاه ارسال شد و پنجم خردادماه سال جاری اولین جلسه دادگاه وی برگزار شد. رضاییان به اتهام جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم محاکمه شد. دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و نوشتن نامه به اوباما رئیس جمهور آمریکا و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر اتهامات جیسون رضائیان بود.

یکی دیگر از اقدامات جیسون،  نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های "ضدتحریمی ایران" از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای کشورمان است. رضاییان در ایران و آمریکا ارتباطات وسیعی با افراد مختلف دارد که می‌توان به دوستی با «توماس اردبرینک» خبرنگار نیویورک‌تایمز مقیم ایران که با یک خانم ایرانی ازدواج کرده تا لابی «نایاک» که مرتبط با وزارت دفاع آمریکا است و... اشاره کرد. سیامک نمازی یکی دیگر مرتبطان با لابی نایاک است که او نیز اکنون در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برد. 

 

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

تحقیقات، کیفرخواست و دادگاه‌های جیسون رضاییان بدلیل امنیتی بودن اتهامات محرمانه بود اما طبق اطلاع‌رسانی‌های سخنگوی قوه قضاییه و وکیل مدافع جیسون، بیشتر اتهامات وی حول محور جاسوسی بوده است. پس از چندین جلسه دادگاه، سرانجام حکم جیسون رضاییان صادر شد اما هیچگاه جزئیات آن اعلام نشد و فقط به اعلام «حبس»‌ بودن این حکم اشاره شد. اما خبرهای بدست آمده از منابع مطلع از این حکایت داشت که حکم صادرشده برای جیسون رضاییان حبس طولانی‌مدت بود.

 

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند
مادر و همسر جیسون در دادگاه 
 

در ادامه تلاش‌ها و فشارها برای آزادی جیسون، چند روز قبل مدیران ارشد و سردبیران 25 رسانه‌ آمریکایی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، سردبیر خبرگزاری رویترز، رئیس‌بخش جهانی سی‌‌ان‌ان و سردبیر روزنامه نیویورک تایمز با نوشتن نامه سرگشاد‌ه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا خواستار افزایش تلاش‌ها برای آزادی جیسون رضائیان شدند.  آنها در این نامه به اشاره به ارتباط میان آمریکا و ایران در راستای اجرای توافق اتمی، تأکید کرده‌اند آمریکا در حال حاضر از اهرم فشار بر ایران برخوردار است و باید از آن برای آزادی جیسون رضائیان استفاده کنند.

در حقیقت جیسون رضاییان برای آمریکا تنها یک خبرنگار نبود و ارزش‌ اطلاعاتی او به حدی بود کهامتیازات ویژه‌ای برای آزادی‌اش پیشنهاد بدهند. براساس شنیده‌ها، آمریکا بهایی بیش از آنچه در رسانه‌ها به عنوان تبادل زندانیان مطرح می‌شود برای آزادی این چهار نفر پرداخته است. به همین دلیل نیز رضاییان نزدیک به یکسال و با رد تمام درخواست‌های قرار وثیقه و کفالت، مورد تحقیق دستگاه‌های امنیتی قرار گرفت.

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کندمهدی محمدی کارشناس مسائل بین‌الملل در همین رابطه نوشت: « امروز 4 زندانی ایرانی- امریکایی در مقابل بسته از امتیازها با طرف امریکایی مبادله شدند. جزئیات این مسئله بسیار بیشتر از آن چیزی است که رسانه ها تاکنون به آن پرداخته اند و لابد در روزهای آینده، وقتی مصالح اقتضا کند، درباره آنها سخن گفته خواهد شد. آنچه من در اینجا می خواهم بر آن تاکید کنم این است که اصلی ترین فردی که امروز آزاد شده جیسون رضاییان است. بقیه افراد چندان مهم نیستند. امریکا هم اگر چیزی به ایران داده –که داده- بابت رضاییان بوده نه آن 3 نفر دیگر. روزی که رضاییان دستگیر شد، بسیاری، از جمله برخی از مقام های دولتی، معترض بودند که او یک روزنامه نگار ساده است و نباید چنین بی محابا اتهام های امنیتی به او وارد شود. امروز اما، بی آنکه ضرورتی به انتشار جزئیات فعالیت رضاییان در ایران باشد، از همین رفتار امریکا می توان فهمید که رضاییان هر چه بوده، یک روزنامه نگار ساده نبوده است. منطقی نیست که دولت امریکا صرفا برای آزادی یک روزنامه نگار، اعطای «پکیجی از امتیازها» به ایران را پذیرفته باشد. نتیجه بسیار روشنی که می توان گرفت این است که اگر امتیازی از دشمن گرفته می شود، این نه هنر دیپلماسی، بلکه مهارت مردانی است که در زمان مناسب، با اقدام درست و دقیق، سرمایه ای معتبر برای معامله خلق می کنند. کار دیپلمات ها، معامله کردن است اما تا امروز نشنیده ایم که خود نیز سرمایه ای برای معامله دست و پا کرده باشند. هر چه سرمایه است، محصول کار کسان دیگر در جای دیگر است، کسانی که اگر شهید نشوند، از غربت و گمنامی گریز و گزیری ندارند. درباره دیپلمات ها اما، در بهترین حالت، می توان امیدوار بود که «معامله بد» نکنند و آتش به سرمایه کشور نزند.»

جیسون رضاییان اولین فردی بود که نامش به عنوان یکی از زندانیانی که قرار است آزاد شوند، در منابع غیررسمی منتشر شد و در نهایت واشنگتن پست آزادی خبرنگارش را تأیید کرد. 

سعید عابدینی

سعید عابدینی کشیش مسیحی با تابعیت آمریکایی است که در تابستان 1391 بازداشت شد. اتهام عابدینی تبلیغ علیه نظام و دین مبین اسلام، جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم بود. 

 

 

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند
 

سعید عابدینی نیز یکی از مهمترین بهانه‌های تبلیغات حقوق بشری علیه ایران تبدیل شد و همسر وی در آمریکا با راه‌اندازی کمپین برای آزادی همسرش و تشدید فشارهای دیپلماتیک، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، کار را برای سعید عابدینی سخت‌تر کرد. اما به ناگاه همسر عابدینی اعلام کرد بدلیل بدرفتاری‌های همسرش در گذشته و اعتیاد وی به تصاویر مستهجن و ... از ادامه تلاش برای آزادی او خودداری می‌کند؛ خبری که صدای آمریکا آن را اعلام و سپس حذف کرد. اما به هر ترتیب تبلیغات نغمه پناهی که تا مجلس نمایندگان آمریکا هم برای سخنرانی رفته بود، متوقف شد. 

همسر سعید عابدینی با حضور در مجلس نمایندگان آمریکا از دولت اوباما خواست که با فشار به ایران در خلال مذاکرات هسته‌ای، زمینه آزادی آنها را فراهم آورد.

 

 

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

 
سعید عابدینی از سال 2000 میلادی از اسلام به مسیحیت گروید و با راه‌اندازی کلیسای خانگی، اقدام به تبلیغ علیه اسلام و تشویق به ارتداد و گرایش به مسیحیت می‌کرد. فعالیت عابدینی فراتر از یک تغییر دین و گرایش شخصی بود و او با شبکه‌سازی گسترده اقدام به گسترش کلیساهای خانگی و سازمان‌دهی تبلیغ علیه اسلام و عضوگیری کرد. وی در فاصله سال‌های 2000 تا زمان بازداشت بیش از یکصد کلیسای خانگی را در سرار کشور سامان‌دهی و صدها نفر را اغفال کرده بود. وی در سال 85 به آمریکا رفت و همزمان با انتخابات 88 به کشور بازگشت که در بدو ورود بازداشت شد اما با اخذ تعهد مبنی بر توقف فعالیت‌های تبلیغی و بازگشت به آمریکا، آزاد شد. 

همسر عابدینی شهروند آمریکاست و شهروندی این کشور از سوی دولت آمریکا در سال 2008 به سعید عابدینی اعطا شد. عابدینی برخلاف تعهدش در سال 2012 بار دیگر به کشور بازگشت و مدتی بعد بازداشت شد.

 

 

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند
 

با به جریان افتادن پرونده عابدینی، اتهامات گذشته وی نیز که پیش‌تر برای عدم تکرار آنان تعهد داده بود مطرح شد و وی به تبلیغ گسترده مسیحیت در ایران، راه‌اندازی کلیساهای خانگی، ارتباط با دول متخاصم و برهم زدن امنیت ملی به اوین منتقل شد. وی در دادگاه به 8 سال زندان محکوم شد. برخی منابع هم از صدور حکم اعدام (یا دست کم احتمال آن) برای وی خبر داده بودند که هیچ‌گاه از مجاری رسمی تأیید نشد. 

سعید عابدینی هم ساعتی قبل همزمان با روز اجرای برجام در آزاد شد و قرار است همراه با دیگر زندانیان به سوئیس منتقل شوند. 

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در یکی از جلسه استماع خود تاکید کرده بودند اگر جمهوری اسلامی چهار زندانی آمریکایی را فورا آزاد نکند، نمی‌توانند به ایران در رابطه با توافق هسته‌ای احتمالی و شرایط آن اعتماد کنند.

امیر میرزایی حکمتی

حکمتی را وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 به اتهام جاسوسی برای سیا و تلاش برای خرابکاری در کشور بازداشت کرد. وی که متولد آریزونا و از تفنگداران نیروی دریایی آمریکاست، در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد، اما پس از اعتراض، حکم وی به 10 سال زندان کاهش یافت. 

 

 

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند
 

حکمتی به مدت 4 سال به عنوان تفنگدار در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرد و با درجه گروهبانی از خدمت مرخص شد. حکمتی در دوران جنگ عراق نیز به عنوان مترجم ارتش آمریکا در این کشور مشغول به خدمت بود و در آن‌جا ضمن یادگیری زبان عربی، آموزش‌های لازم برای حضور در ایران را دریافت کرد. بخشی از آموزش‌های حکمتی نیز در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام افغانستان صورت گرفته است. وی با وزارت دفاع آمریکا همکاری گسترده‌ای در زمینه برگردان اطلاعات از زبان‌های عربی و فارسی داشت و به عنوان یک پیمانکار در این زمینه با پنتاگون همکاری می‌کرد.

حکمتی تحت عنوان ملاقات با مادر و مادربزرگ خود وارد کشور شد. وی از پایگاه نظامی بگرام به دبی می‌رود و سپس وارد ایران می‌شود. طبق اعترافات حکمتی، وی با هدف جاسوسی برای CIA وارد کشور شده بود و برای این منظور آموزش دیده است. وی اعتراف کرد که با کارکردن و طراحی بازی‌های کامپیوتری با حمایت مالی سیا، تلاش می‌کردند تا چهره خاورمیانه را در نظر افکار عمومی جهان مخدوش کنند؛ سال‌ها پیش از اینکه این منطقه درگیر جنگ و خونریزی به دست تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و همپیمانانش شود.

 

 

 

 

ایران چهار زندانی دو تابعیتی را آزاد کرد/ آمریکا شش زندانی را آزاد می‌کند

حکمتی در دادگاه انقلاب به اتهام افساد فی‌الارض و محاربه به اعدام محکوم شد. دیوان عالی کشور با نقض حکم آن را به شعبه هم‌عرض ارجاع داد. خواهر حکمتی در سال 2014 اعلام کرد دادگاه «در تعامل با دولت آمریکا» او را به 10 سال زندان محکوم کرده است. 

سنای آمریکا اواسط سال گذشته در بیانه‌ای خواستار آزادی حکمتی (به همراه سعید عابدینی و جیسون رضاییان و همکاری با آمریکا برای یافتن رابرت لوینسون) شد. 

امیر میرزایی حکمتی نیز به همراه جیسون رضاییان و سعید عابدینی راهی سوئیس شدند.

هویت نفر چهارم و پنجم در هاله‌ای از ابهام

به جز این سه نفر، نام نصرت‌الله خسروی به عنوان چهارمین زندانی آزادشده اعلام شد. نام خسروی در هیچ یک از درخواست‌های طرف آمریکایی برای آزادی زندانیان این کشور تا کنون ذکر نشده است. از سوی دیگر هیچ سابقه‌ای از فردی با این اسم به عنوان زندانی در دست نیست و تنها همین اسم از او وجود دارد.

نفر پنجم نیز که آزادی آن طبق اعلام مقامات آمریکایی ارتباطی با تبادل زندانیان ندارد، یک دانشجوی آمریکایی است که در ایران بازداشت شده و خانواده وی و همچنین دولت آمریکا قصد و علاقه‌ای برای افشای نام وی و رسانه‌ای شدن آن نداشتند. این دانشجوی آمریکایی «متئو ترویتیک»‌ نام دارد که به همراه چهار نفر دیگر به سوئیس می‌رود. 

هرچند گفته شده است ترویتیک تنها دانشجو بوده و چندماه قبل در ایران بازداشت شده است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد وی همکاری خبری با چند رسانه آمریکایی از جمله وب‌سایت دیلی بیست داشته است.

 

 

 

 

زندانیان آزادشده دو تابعیتی چه کسانی هستند؟ + تصاویر
 

سیامک نمازی؟

اسامی زندانیان در حالی اعلام شد که برخی از رسانه‌ها از جمله شبکه خبر و خبرگزاری رسمی دولت، از سیامک نمازی هم به عنوان یکی از زندانیان آزاد شده نام بردند. اما ایرنا کمی بعد بدلیل این اشتباه، عذرخواهی کرد و همان نصرت‌الله خسروی را اعلام کرد. گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال آزادی نمازی همچنان در جریان است.

کدام ایرانی‌ها از زندان‌های آمریکا آزاد می‌شوند؟

قرار است هفت ایرانی متهم به نقض تحریم‌ها نیز از زندان‌های آمریکا آزاد شوند. دست‌کم 12 ایرانی به اتهام نقض تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا بودند که 7 نفر آنان در جریان این تبادل آزاد می‌شوند.

این افراد عبارتند از:

نادر مدانلو شهروند ایرانی- آمریکایی، سال 2013 از سوی دادگاه مریلند به اتهام نقض تحریم‌های ایران در موضوع انتقال تجهیزات ماهواره بازداشت و به زندان محکوم شد

 

 

 

 

زندانیان آزادشده دو تابعیتی چه کسانی هستند؟ + تصاویر
نادر مدانلو

 

 

بهرام مکانیک که از سال 1985 در آمریکا زندگی می‌کرده، متهم به نقض تحریم‌های ایران و درگیر بودن در ارائه و صادر کردن قطعات الکترونیکی است.

زندانیان آزادشده دو تابعیتی چه کسانی هستند؟ + تصاویر
بهرام مکانیک

 خسرو افقهی از سوی دادگاه آمریکایی متهم  شده که در «صادرات غیرقانونی» تجهیزات الکترونیک به ایران فعالیت داشته است

- آرش قهرمان سال 2015 در دادگاه فدرال سن دیگو به اتهام نقض تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران و فروش تجهیزات فنی به زندان محکوم شد.

- تورج فریدی به اتهام نقض تحریمهای ایران و صادرات قطعات الکترونیکی به زندان محکوم شد. وی به پرونده آقایان مکانیک، افقهی و قهرمان مرتبط بوده و ادعاهایی علیه آنان مطرح شده بود.

- نیما گلستانه جوان ایرانی است که متهم به هک کردن و نفوذ به سیستم های کامپیوتری شد. او پس از درخواست آمریکا، در ترکیه بازداشت و به آمریکا تحویل داده شد.

علی صابونچی ایرانی آمریکایی است که در سال 2013  در مریلند بازداشت شد. او متهم شده که صادر کردن غیرقانونی تولیدات و محصولات صنعتی آمریکایی به ایران دست داشت. صابونچی از جمله زندانیانی بود که گفته می‌شود مقاماتی از کشورمان توانستند با وی ملاقات کنند و احتمال مبادله زندانیان را با وی مطرح کنند. 

این افراد آزادشده می‌توانند «در صورت تمایل» به ایران بازگردند.

همچنین آمریکا نام چهارده ایرانی به شرح زیر را از فهرست تحت‌ تعقیب اینترپل خارج می‌کند: 

سعید جمیلی‌، جلال سلامی‌، متین صادقی‌، علیرضا معظمی گودرزی‌، محمد عباس محمدی‌، کوروش طاهرخانی، سجاد فرهادی، سید احمد ابطحی‌، غلامرضا محمودی، حمید عرب نژاد، علی معطر‌، محمدعلی شعرباف، امین روان و بهروز دولت‌زاده.

برچسب‌ها: 

بالاخره روز اجرای برجام فرا رسید. روزی که وقایع آن با همه جزئیاتش از پیش معلوم بود و قرار نبود تحول جدیدی اتفاق بیفتد؛ اما رسانه های وابسته و نزدیک به دولت چنان فضایی ساخته اند که گویی فتح الفتوح جدیدی رخ داده، توافق جدیدی حاصل شده و نواقص و معایب برجام از دل این متن پر ابهام رخت بربسته است. زمان برای امروز باید از ساعت صفر شروع انجام تعهدات ایران، آغاز می شد و همگام با تکمیل گام به گام تعهدات تهران، پیش می رفت و با خروج قلب رآکتور اراک، به پایان می رسید.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از مهر از چند روز پیش که بنابر اعلام قبلی عنوان شد روز شنبه ـ امروز ـ گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر راستی آزمایی تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام طی بیانیه ای از سوی یوکیو آمانو اعلام خواهد شد و سپس گام نهایی برجام یعنی لغو تحریم ها رخ خواهد داد، همگان منتظر چنین رخدادی بودند و تیم ایرانی نیز صبح شنبه به همین جهت خود را به وین رساند.

به نظر می رسد مردم باید نسبت به تحرکات پنهان و آشکار برخی از اصلاح‌طلبان بر ضد ارزش‌های اسلامی و ایرانی هوشیار باشند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از سرویس سیاسی شیرازه، بیت «گر پرده ز روی کارها بردارند/ معلوم شود که در چه کارند همه»  از رباعی منسوب به شیخ سعید ابوالخیر است که حال امروز برخی از مدعیان دفاع از فرهنگ جهاد و شهادت را توصیف می کند. کسانی که امروز سر سفره شهدا نشستند اما نمکدان می شکنند بی آن که اعتقادی به این فرهنگ داشته باشند اما از آن جایی که ماه پشت ابر نمی ماند، نفاق این جماعت، خیلی زود علنی می شود.
این نوع نگاه، بارها از سوی فعالان سیاسی موسوم به اصلاح طلب و رسانه های زنجیره ای تکرار شده است. موضع گیری های برخی فعالان سیاسی در سال های اخیر به خصوص دهه 70 و فتنه 88 و توهین به ساحت امام حسین (ع) در عاشورای آن سال به خوبی پرده از چهره واقعی آن ها بر می دارد و ذات ضد اسلامیشان را آشکار می کند.
 

در ادامه توهین های برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب و رسانه های زنجیره ای به ساحت امام حسین(ع) و شهدا را بر می شماریم.
 

جواد کریمی قدوسی نماینده فعلی مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی دی ماه 94 گفت: در دوران دولت اصلاحات محمد علی ابطحی، رئیس دفتر ریاست جمهوری گفته بود که مشتی استخوان را تشییع می‌کنند تا از آن بهره‌برداری سیاسی کنند.

عبدالکریم سروش: فرهنگ شهادت، خشونت آفرین است؛ اگر کشته شدن آسان شد، کشتن هم آسان می شود.

مدیر آموزش و پرورش استان مازندران در دولت اصلاحات به روایت روزنامه کیهان:  ثواب کف و سوت زدن برای تقویت یکی از نخبگان جامعه کمتر از سینه زنی و عزاداری برای امام حسین(ع) نیست.

سال پیش نجفقلی حبیبی، رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو حزب منحله مشارکت، که در برنامه «دیروز، امروز، فردا» حضور داشت، با زبانی گزنده گفت: «شما سالانه برای بعضی چیزها چقدر خرج می کنید؟ در همین ایام عاشورا چقدر پول‌ها خرج می‌شود؛ بازده فرهنگی‌اش چقدر است؟ سه چهار تا گریه می کنند و ... »

صادق زیباکلام آذرماه 94: «نمی‌دانم اصرار برایرانی نشان دادن و ایرانی کردن محرم و عاشورا و پیوند زدن آن با تشیع چقدر از نظر تاریخی درست است. جدای از آنکه چنین پیوندی از نظر تاریخی محل اشکال است و از منظرافزایش اختلاف میان شیعه و سنی هم عمل درستی نیست … مشکل «ایرانیزه» کردن محرم و عاشورا به کنار، چند سالی است که شاهد به‌راه افتادن سنت رفتن پیاده به کربلا در اربعین شده‌ایم. سنتی که صداوسیمای‌ماهم اصرارو تبلیغات زیادی برای آن به‌راه انداخته‌اند وتلاش می‌شود تا هرچه بیشتر بر تعداد زوار اربعین افزوده شود.»

شعله سعدی فعال اصلاح طلب در شیراز مرداد 94: «می‌گویند امام حسین‌(ع) انقلاب کرد و من چنین چیزی را باور ندارم به دلیل اینکه امام حسین(ع) اصلاً قصد انقلاب نداشته است و داشت از جایی که جانش را تهدید می‌کردند دور می‌شد اما به او اجازه ندادند و او نیز تسلیم نشد»!

در حالی که مهرماه امسال سردار حسین همدانی، فرمانده مستشاری ایران در سوریه به شهادت رسید و همه روزنامه های از عبارت شهید برای فقدان این فرمانده بزرگ استفاده کردند، روزنامه رویش ملت در اقدامی توهین آمیز در عنوان اول خود نوشت:"سرتیپ حسین همدانی در سوریه کشته شد"! گویی این روزنامه توسط یکی از حامیان گروه های تروریستی نظیر داعش منتشر شده است!

پس از برگزاری باشکوه مراسم تشییع شهدای گمنام در تهران که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز واقع شده و ایشان از آن به عنوان یکی از به یادماندنی ترین حوادث انقلاب یاد کردند، روزنامه اصلاح طلب «آرمان» که در انتشار کارتون ها و کاریکاتورهای توهین آمیز ید طولایی دارد در خردادماه امسال در اقدامی غیرقابل تصور طرح گرافیکی موهنی را تحت عنوان شهدای غواص منتشر کرد.

روزنامه دوم خردادی شرق دیروز مهرماه 91 در هفته دفاع مقدس با درج کاریکاتور اهانت آمیز نسبت به رزمندگان دفاع هشت ساله، کوشید در هفته دفاع مقدس نوع نگاهش به ایثارگران و رزمندگان جنگ را عیان کند. این کاریکاتورموهن که سرشار کینه و حقد نسبت به رزمندگان سالهای دفاع مقدس است ناخودآگاه بیننده را به یاد عکس های مشهور دفاع مقدس می اندازد که در آن رزمندگان اسلام در حال بستن سربندهای «یازهرا»، «یا حسین»، «یامهدی» برای یکدیگر هستند.با این تفاوت که در نگاه کاریکاتوریست این سربندها چشم بندهایی بوده است که نگریستن را سلب می کرده و حرکات کورکورانه را موجب می شود!

[اصلاح طلبان چقدر به شهدا و سرور و سالار شهدا ارادات دارند؟]

این هم آخرین نمونه از اظهار ارادت اصلاح طلبان به شهدا و مکتب امام حسین. نامه استاندار اصلاح طلب اعتدالی فارس به سردار باقرزاده

این ها تنها روایتگر بخشی از توهین هایی است که جماعت اصلاح طلب در سال ها اخیر نثار شهدا و سرور و سالار شهدا کرده اند. به نظر می رسد مردم باید نسبت به تحرکات پنهان و آشکار برخی از اصلاح‌طلبان بر ضد ارزش‌های اسلامی و ایرانی به خصوص در ایام پیش رو هوشیار باشند. از طرفی باید خیرخواهانه به این دست از اصلاح طلبان گفت: از سرنوشت تاریخی کسانی که با مکتب اباعبدالله الحسین(ع) به مقابله برخواستند درس عبرت بگیرند.  ای کاش جریان اعتدال هم موضع خود را نسبت به دستگاه سر و سالار شهیدان امام حسین(ع) مشخص می کردند تا مردم بهتر بتوانند نسبت به اظهارنظرهای اصلاح طلبان اعتدال نما قضاوت کنند.

  انتهای پیام/ح

جیسون رضاییان، سعید عابدینی، امیر حکمتی، نصرت الله خسروی رودسری، لحظاتی قبل از زندان آزاد شدند این در حالی است که ۷ ایرانی هم که در آمریکا محبوس بودند آزاد شدند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، لحظاتی قبل و پس از صدور حکم آزادی 4 زندانی دو تابعیتی به نام های جیسون رضاییان ، سعید عابدینی (کشیش ایرانی) امیر میرزایی حکمتی و نصرت الله خسروی رودسری که به اتهام مسایل امنیتی از زندان آزاد شدند.

ساعتی قبل دادستان تهران خبر از آزادی 4 زندانی دو تابعیتی داده بود.

به گفته منابع آگاه خبری همزمان با آزادی چهار تبعه دو تابعیتی از سوی جمهوری اسلامی ایران، دولت امریکا نیز امروز شنبه هفت ایرانی را که در آن کشور زندانی بودند، آزاد کرده است.

این افراد عبارتند از نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی.

همچنین براساس اعلام منابع خبری طبق توافق ایران و امریکا برای مبادله تعدادی زندانی در دو کشور، دولت امریکا امروز حکم استرداد 14 ایرانی دیگر را لغو کرد.

امریکا در سالهای اخیر، حکم دستگیری این افراد را به اتهام دور زدن تحریمها صادر کرده و خواستار استرداد آنها به امریکا شده بود.

 این افراد شامل سعید جمیلی ، جلال سلامی ، متین صادقی ، علیرضا معظمی گودرزی ، محمد عباس محمدی ، کوروش طاهرخانی، سجاد فرهادی، سید احمد ابطحی ، غلامرضا محمودی، حمید عرب نژاد، علی معطر ، محمدعلی شعرباف، امین روان و بهروز دولت زاده هستند.

این در حالی است که منابع پیش از این گفته بودند که قرار بوده است همچنین 5 نفر از افرادی که در آمریکا تحت مراقبت هستند آزاد شوند.

براساس اطلاعات این منابع آگاه رفع تحریم دو بانک ایرانی هم جز قرارهای فی مابین ایران و آمریکا بوده است البته هنوز اطلاعات رسمی از این دو موضوع در دست نیست.

انتهای پیام/ح

واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی نهاوند با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تعدادی از آن‌ها از چرخه تولید و اشتغال خارج‌شده‌اند و نیازمند توجه ویژه دولت‌مردان و مسئولان هستند تا چرخ تولید در نهاوند را دوباره به حرکت دربیاورند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از گرو، نقش تولیدکنندگان در به حرکت درآوردن چرخه تولید بسیار مهم و اساسی است و مسئولان و دولت‌مردان می‌توانند با رفع موانع پیش روی آن‌ها زمینه اشتغال بیشتر جوانان و توسعه و پیشرفت شهر و کشور را فراهم کنند.

مدتی است که بیشتر واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی نهاوند با مشکلاتی مواجه هستند و از ریل تولید خارج شدند و به دلیل افزایش بدهی‌های بانکی توان تولید را ندارند و تعطیل‌شده‌اند.

در شهرک صنعتی نهاوند 23 واحد تولیدی فعالیت می‌کردند ولی هم‌اکنون بیشتر آن‌ها یا تعطیل هستند یا با پایین‌ترین ظرفیت به فعالیت می‌پردازند و درصورتی‌که مشکلات این واحدهای نیمه فعال هم مرتفع نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور تعطیل می‌شوند و مشکلات اقتصادی و بیکاری را در شهرستان نهاوند بیشتر می‌کنند.

بیشتر این واحدهای تولیدی به علت نداشتن سرمایه در گردش و معوقات بانکی دچار مشکل هستند و صاحبان آن‌ها از مسئولان شهرستانی و استانی تقاضا دارند به مشکلات آن‌ها هم رسیدگی کنند.

برای بررسی بیشتر موضوع مشکلات سرمایه‌گذاران بخش تولیدی در نهاوند به سراغ چند نفر از آن‌ها رفتیم و مشکلات آن‌ها را جویا شدیم.

جهانشیر شاهیوند یکی از تولیدکنندگان شهرک صنعتی نهاوند است که تولیدکننده تیرچه‌های صنعتی و مدیر شرکت نورد ورق نهاوند است و واحد صنعتی او به دلیل مشکلات فراوان تعطیل‌شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: من و دوستانم برای اشتغال‌زایی از تهران به زادگاهمان نهاوند آمدیم و طبق نظر بعضی از دوستان و آشنایان که تشویق کردند برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی در سال 86 شروع به کارکردیم.

 

این تولیدکننده نهاوندی افزود: برای راه‌اندازی کارگاه متأسفانه 60 تا 70 درصد آورده خودمان بود و بانک فقط 250 میلیون تومان برای سرمایه در گردش و ساخت‌وساز و خرید دستگاه به ما پرداخت کرد که رقم نسبتاً پایینی بود.

وی ادامه داد در همان 2 تا 3 سال ابتدای کار 120 میلیون تومان از بدهی بانک را پرداخت کردیم و 120 میلیون هم باقی ماند و الآن هم که بازار در حالت رکود قرار دارد و به علت کسادی تولیدی نداریم بانک اعلام می‌کند که بدهی شما 600 میلیون تومان شده است.

شاهیوند گفت: من واقعاً نمی‌دانم این وام ما که 12 درصد بود چطور تبدیل به بیش از 30 درصد شده است و واقعاً الآن توانایی پرداخت بدهی را نداریم؛ و این مشکل واحد تولیدی ما نیست و وضعیتی است که همه تولیدکنندگان شهرک صنعتی نهاوند با آن مواجه هستند.

وی عنوان کرد: حدود 2 سال و نیم است که شهرک صنعتی نهاوند در حال تعطیل شدن است و خودتان وضعیت واحدهای تولیدی را می‌بینید که یا تعطیل‌شده‌اند یا در حال تعطیل شدن هستند.

این تولیدکننده نهاوندی افزود: در کارگاه ما 12 نفر مستقیم و 40 نفر به‌صورت غیرمستقیم فعالیت داشتند و چون کار ما بستگی به ساخت‌وساز دارد و الآن به علت تحریم‌ها و مشکلات مردم در بازار شاهد رکود و کسادی هستیم.

 

وی بابیان اینکه همه در یک جامعه زندگی می‌کنیم و باید نسبت به مشکلات هم بی‌تفاوت نباشیم می‌گوید: الآن همه‌جا در حالت رکود قرار دارد ولی بانک‌ها اصلاً با این موضوعات کار ندارند و طلبشان را می‌خواهند.

شاهیوند ادامه داد: بانک به ما اعلام می‌کنند که می‌دانیم شما ورشکست شده‌اید ولی باید دولت یا مسئولان تسهیلات مصوبی به ما بدهند تا ما هم با شما کنار بیاییم و اگر ندارید ما باید دارایی‌های شمارا مصادره کنیم.

وی افزود: بانک‌ها به سراغ ضامن‌های ما می‌روند و به منازل مسکونی مراجعه می‌کنند و باعث ایجاد استرس و نگرانی برای اعضای خانواده‌ها شده‌اند ولی واقعاً گناه ما چیست که به کار تولید روی آورده‌ایم و اگر هم می‌خواهند بیایند این کارگاه را مصادره کنند ولی بدانند که آورده ما هم در کنار این کارگاه‌ها از بین رفته است.

این تولیدکننده نهاوندی می‌گوید: از بانک درخواست داریم اگر می‌خواهد مصادره کند این کار را انجام دهد ولی خواهش می‌کنیم به درب منازل ما و ضامن‌های ما نروند چون این مسئله برای همه شهرک صنعتی نهاوند به یک معضل تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: امیدوارم دولت‌مردان برای رونق تولید و حل مشکلات شهرک صنعتی نهاوند کاری بکنند تا این معضل بیکاری که گریبان گیر شهر محروم نهاوند شده است زودتر حل شود.

 

 

شاهیوند گفت: با این وضعیت کسی دیگر جرات سرمایه‌گذاری در نهاوند را ندارد چون ما تازه بعد از 5 سال که خودمان را پیداکرده بودیم و در شهرهای اطراف مشتری جذب کرده بودیم بانک‌ها به‌راحتی می‌آیند و می‌خواهند مصادره کند و در این وضعیت دیگر اشتیاقی برای سرمایه‌گذاری در نهاوند باقی نمی‌ماند.

وی عنوان کرد: باوجوداین همه مشکلات سرمایه‌گذاران به‌راحتی از بدنه تولید و صنعتگری که چرخ اقتصاد مملکت است فاصله می‌گیرند و به شغل‌های کاذب دیگر روی می‌آورند.

این تولیدکننده تیرچه‌های صنعتی در پایان می‌گوید: از ریاست‌جمهور و استاندار همدان خواهش می‌کنیم فکری به حال شهرک صنعتی نهاوند بکنند که تعطیل‌شده است و با اتخاذ تدابیر مناسب شرایطی را فراهم کنند تا چرخ تولید شهرستان نهاوند بچرخد.

محمد بابا علیان سرمایه‌گذار یکی دیگر از واحدهای شهرک صنعتی نهاوند است که در شرکت زاگرس برودت نهاوند باوجود داشتن سردخانه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که در سال‌های قبل داشتیم نتوانستیم وام خودمان را پرداخت کنیم و امسال هم با توجه به اینکه سرما بخش اعظم میوه‌های شهرستان نهاوند را از بین برد نتوانستیم سالن‌های سردخانه را کامل کنیم.

 

بابا علیان ادامه می‌دهد: در سردخانه ما الآن از 10 سالن موجود حدود 5 سالن فعال است و برای پر کردن بقیه سالن‌ها باری نداریم و این مخارج ما را بیشتر کرده است و باعث ایجاد مشکلاتی برای ما شده است.

وی افزود: حدود یک میلیارد تومان وام دریافت کردم و نزدیک به 400 میلیون تومان از آن را پرداخت کردم ولی بعد از مراجعه به بانک متوجه شدم که وام من به نزدیک 2 میلیارد تومان رسیده است و الآن واقعاً قادر نیستم اصل و سود وام را پرداخت کنم.

سرمایه‌گذار سردخانه شهرک صنعتی نهاوند اظهار کرد: این مشکلات باعث شده است که بانک‌ها به کسانی مراجعه کنند که بدون هیچ چشم‌داشتی اسناد و املاک خود را در اختیار بانک قرار داده‌اند و این موضع واقعاً ذهن ما را خیلی مشغول کرده است.

وی بیان داشت: این مشکلات فرصت توجه و فکر کردن به کار را از ما گرفته است و از مسئولان بانک‌ها درخواست داریم با توجه به مشکلات ما که همه از آن آگاهی دارند یک مهلت 6 ماهه به ما بدهند بدون اینکه از ما سودی دریافت کنند تا بتوانیم خودمان را پیدا کنیم.

 

بابا علیان گفت: اگر هم بانک‌ها نمی‌توانند این کار را بکنند این املاکی که ما در اینجا داریم برآورد قیمت کنند و بردارند چون واقعاً دیگر در مقابل افرادی که اسناد املاک خود را در اختیار ما قرار داده‌اند خجالت می‌کشیم و نمی‌توانیم جوابگوی آن‌ها باشیم.

وی ادامه داد: این بندگان خدا که قصد کمک به ما را داشتند الآن هرلحظه نگرانی و استرس دارند که نکند بانک املاکشان را مصادره کند و این مشکل بزرگی است گه گریبان گیر شهرک صنعتی نهاوند شده است.

این سرمایه‌گذار در پایان می‌گوید: همان‌طور که مشاهده می‌کنید شهرک صنعتی نهاوند اصلاً اوضاع خوبی ندارد و حدود 6 واحد تولیدی در آن فعال است و آن‌ها هم با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند تا فقط بتوانند حقوق کارگران را پرداخت کنند.

کورش کیانی نماینده شرکت کیان سراب نهاوند که در تولید ترشیجات و شوریجات فعالیت داشته و الآن واحد تولیدیش تعطیل‌شده است از دیگر تولیدکنندگانی است که با مشکلات متعددی مواجه است.

 

وی می‌گوید: در سال 1386 برای اخذ مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان جهت ساخت کارخانه به یکی از بانک‌های عامل معرفی شدم ولی بعد از گذشت 4 سال در سال 90 بعد از بایدید بانک از محل کارخانه مبلغ 270 میلیون تومان برای ساخت به ما دادند.

کیانی ادامه داد: ولی با توجه به هزینه زیاد ساخت کارخانه مجبور شدیم خانه و زندگی خودمان را بفروشیم و حدود 600 میلیون تومان تهیه کنیم و این کارخانه را بسازیم.

وی افزود: بعد از ساخت این کارخانه نه ماشین‌آلات داشتیم و نه سرمایه در گردش و به همین علت نتوانستیم به تولید خود ادامه دهیم و الآن حدود 2 سال است که کارخانه را به دلیل زیان ده بودن تعطیل کردیم.

این تولیدکننده نهاوندی می‌گوید: الآن هم بانک به ما می‌گوید وام شما به حدود 900 میلیون تومان رسیده است و می‌خواهیم کارخانه را برداریم که امیدوارم مسئولان فکری به حال ما کارگران این واحدهای تولیدی بکنند.

 

وی گفت: در حلی که حدود 12 نفر به‌صورت مستقیم از این کارخانه امرارمعاش می‌کردند ولی الآن حدود 2 سال است که تعطیل‌شده است و چند بار هم به استان و به بانک‌ها مراجعه کردیم ولی متأسفانه کسی به فکر ما نیست و ما توانایی نداریم که این وام‌ها را تسویه کنیم.

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند در مورد مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند گفت: در شهرستان نهاوند کلاً 91 واحد صنعتی داریم که همگی در شهرک صنعتی نیستند و تعدادی از آن‌ها در خارج از شهرک صنعتی قرار دارند.

وی اظهار کرد: تعداد 23 واحد تولیدی در شهرک صنعتی نهاوند قرار دارند و مشکلاتی دارند که تولید آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

فرماندار نهاوند افزود: عمده مشکلاتی که تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در نهاوند دارند مربوط به بحث نقدینگی و تسهیلات معوق و نداشتن بازار فروش مناسب در نهاوند است و تقریباً همه واحدهای تولیدی دارای این سه مشکل عمده هستند.

 

وی بیان داشت: مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان بررسی‌شده است و در تلاش هستیم تا با اتخاذ تصمیمات اصولی مشکلات آن‌ها را حل کنیم.

حمیدوند گفت: در شهرستان نهاوند تعدادی واحد تولیدی تعطیل داریم و تعدادی هم نیمه فعال و فعال که این واحدها هم مشکلاتی دارند که در کارگروه مربوطه این واحدها مشخص‌شده‌اند.

وی افزود: مأموریت اصلی ما این است که با برگزاری جلسات شهرستانی و تا جایی که امکان دارد مشکلات را حل کنیم و اگر لازم شد صورت‌جلسات را برای استان ارسال کنیم و برای حل مشکلات با مسئولان استانی رایزنی کنیم و با پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند را مرتفع کنیم؛ که با این کار هم واحدهای تعطیل‌شده فعال می‌شوند و هم از تعطیلی واحدهای فعال و نیمه فعال جلوگیری می‌کنیم.

با این تفاسیر امیدواریم دولت‌مردان استانی و شهرستانی هرچه زودتر فکری به حال تولیدکنندگان نهاوند بکنند و با برگزاری جلساتی با حضور آن‌ها و با حضور بانک‌ها زمینه را برای بازگشت آن واحدها به چرخه تولید فراهم کنند که اگر این کار انجام شود قطعاً سرمایه‌گذاران بیشتری برای سرمایه‌گذاری به شهرک صنعتی نهاوند گسیل می‌شوند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/ح

سردرگمی سازمان ها یا سیاسی کاری رییس ؛
گره کور آلودگی هوا کجاست؟
این روزها در حالی کلانشهرهای کشور با معظل آلودگی هوا مواجه هستند که سازمان ها دولتی هر کدام طرف مقابل را به کم کاری متهم می کنند اما در این بین نباید از سیاسی کاری رییس سازمان محیط زیست گذشت.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از سایت  قم فردا، شاید بتوان گفت، کسانی که در کلان شهرها و شهرهای صنعتی  زندگی می کنند دیدن آسمانی آبی و صاف با ابرهای سفید در زمان هایی از سال برایشان  به یک آرزو تبدیل می شود،آرزویی که دست یافتن به آن در آن مقطع زمانی کمی دشوار و سخت است.

آلودگی هوا که از طریق مخلوطی  از آلاینده ها در هوای آزاد ایجادمی شود در قدم اول برای انسان و سپس برای حیوانات،گیاهان و اموال مردم نیز کاملا مضر است و این پدیده می تواند به راحتی حتی جان انسان هایی که در برابر آن مقام نیستند را بگیرد.

برخی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که آلودگی هوا در مناطق شهری دستاوردی بود که انقلاب صنعتی همراه با پیشرفت های خود به ار مغان آورد و این ره آورد از سیصد سال قبل که آغاز شد با توسعه صنعتی و شهر نشینی در کلان شهرها به قدرت و میزان خود نیز افزود.

حیات انسان ها در حال حاضر به منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال،نفت و گاز احتیاج دارد اما این مواد بر اثر سوختن مواد ناشی از احتراق خود را آزاد می کنند و در این صورت فرآورده های مضر و زیان بخشی تولید می شود که در مقابل دادن حیات برای انسان ها برای زندگی بشر و تمامی موجودات زنده عاملی تهدید زا و عاملی برای مرگ است.

در عین حال همین ره آورد که موجب ایجاد آلودگی هوا شده بود باعث شد که بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی تحقیقات عظیمی را در خصوص آلاینده های هوا شروع کنند و در شهرهای اروپایی و پیشرفته بر اساس مشاهدات تصمیمات مهمی نیز گرفته شد و در ایجاد صنایع جدید و تکنولوژی های جدید بر میزان آلاینده بودن وسایل تولیدی نیز بسیار تاکید داشته و دارند.

اما در کشور ایران که شهرهای بزرگ آن به عنوان آلوده ترین شهرها شناخته می شود سالهاست که با این معضل دست و پنجه نرم می کند،بر اساس آمارهای اعلام شده بیش از 20 درصد انرژی کشور در تهران مصرف می شود که فراتر از حد استاندارد است که البته این مصرف انرژی مخصوصا از نوع گاز تاثیر چندان زیادی بر آلودگی هوا ندارد.

البته منشا اصلی آلودگی هوا از جای دیگر است قالیباف شهردار تهران با بیان اینکه مصرف سوخت خانگی گاز سهم کمی در آلودگی دارد،می گوید:بر اساس مطالعات انجام شده 80 درصد آلاینده ها از وسایل متحرک و 20 درصد آلایندگی ها در سایر موارد است،از 800 هزار تن آلاینده در سال تقریبا روزی 2 هزار تن معادل 80 درصد از وسایل متحرک  و 20 درصد از سایر وسایل است،وسایل خانگی زیر 4 درصد آلودگی هوا تولید می کنند.

وی ادامه می دهد:اگر این 80 درصد را به عنوان منبع آلودگی محسوب کنیم،50 درصد آن فقط برای 400 هزار خودرو است،یعنی اگر 4 میلیون وسیله متحرکه در شهر تهران داشته باشیم 50 درصد آلودگی را فقط 400 هزار خودرو تولید می کنند و این اطلاعات کار را برای رساندن به نتیجه نزدیک تر می کند.

طبق این آمارها مشخص می شود که خودروهای فرسوده و با سن بالا یکی از عوامل مهم در ایجاد آلایندگی هستند و فرهنگ سازی در استفاده از حمل و نقل عمومی می تواند در این راستا موثر باشد،اما با ارائه چنین آمارهایی سوالی که در ذهن پیش می آید این است که مقصر آلودگی هوا کدام سازمان است؟با آلودگی هوا هر بخشی برای یافتن مقصر ساز خود را می زند و یکی کیفیت سوخت را عامل اصلی می داند و دیگری خودروهای بی کیفیت خودروسازان را عامل اصلی می داند.

در بین تمامی سازمانها، سازمان محیط زیست نقش محوری و اساسی را می تواند ایفا کند،اما متاسفانه در سال های اخیر این سازمان نتوانسته به خوبی نقش خود را جاری سازد تا جایی که در هفته های اخیر به دلیل آلودگی شدید هوا برخی باد و باران را به عنوان سازمان محیط زیست معرفی می کردند و اعتقاد داشتند در صورت نبود چنین نعماتی هوای شهر تهران هیچگاه پاک نمی شود.

به گفته معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست 35 میلیون ایرانی در تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند و سالانه هزینه های سنگینی به اقتصاد مردم و کشور لطمه وارد می شود،اما ابتکار در ارائه آمارها کاملا با شهردار تهران مخالف است او 40 درصد آلودگی هوا را از سوی منابع ثابت و موتور خانه های منازل می داند.

این سردرگمی خود مانعی بزرگی بر سر راه رفع آلودگی هوا است، اگر بخواهیم تنها به آمار دادن ها اکتفا کنیم اقدامی عملی صورت نخواهد گرفت.

هاشمی وزیر بهداشت در این باره می گوید: اگر کار کنیم کار کردن سخت است اما انجایی که می خواهیم حرف بزنیم به راحتی حرف می زنیم و اینطور می شود که آلودگی هوا در دولت ها می چرخد.

در حالی که سالانه میلیارد ها دلار در سطح جهان به بخش های مختلف از جمله سلامت و  کسب و کار مردم خسارت وارد می شود که کنار آمدن با این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود،در کشور ما نه تنها تهران بلکه سایر شهرها نیز این مشکلات را دارند و به نظر با اطلاعات جمع اوری شده،  حذف خودروهای تولید کننده آلاینده می تواند راه حل خوبی در شرایط فعلی برای  کاهش آلودگی ها باشد.

انتهای پیام/ح

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته درباره نحوه پذیرش دانشجویان بورسیه خارج از کشور به اعضای کمیسیون آموزش گزارش می‌دهد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم،

 معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته درباره نحوه پذیرش دانشجویان بورسیه خارج از کشور به اعضای کمیسیون آموزش گزارش می‌دهد.

بر اساس این گزارش صدیقی فردا در جلسه کمیسیون این گزارش را ارائه می‌کند.

وزیرعلوم چندی پیش اعلام کرده مباحث و مسائل بورسیه‌ها به دانشگاه‌ها واگذارشده و وزارت علوم بر این امر نظارت می‌کند.

انتهای پیام/

رسانه‌های صهیونیستی پس از انتشار تصاویر خفت بار تفنگداران آمریکایی، ماجرای دستگیری آنها را روز شکست آمریکا در برابر ایران دانستند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "المصدر" تأکید کرد که تیتر اصلی روزنامه‌های صبح دیروز رژیم صهیونیستی "روز شکست آمریکا در برابر ایران" بود.

المصدر خاطرنشان کرد که سپاه تفنگداران دریایی آمریکایی را که وارد آبهای ایران شده بودند دستگیر کرد. از این تفنگداران درحالیکه به نشانه تسلیم زانو زده و دستهایشان را روی سر خود قرار داده بودند عکس گرفته شد. آنان قبل از آزادی به خاطر میزبانی تشکر کردند. حتی وزیر امورخارجه آمریکا از تعامل ایرانی‌ها در این موضوع قدردانی و تشکر کرد.

این سایت وابسته به رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که این ماجرا درحالی روی داد که یک هفته طوفانی از روابط بحرانی بین ایران و چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس و قطع روابط دیپلماتیک، سپری می شود.

المصدر افزود: به هر حال، رسانه‌های اسرائیلی در تلۀ ایران افتادند و عکس‌های خفت بار تفنگداران نیروی دریایی آمریکایی را منتشر کردند، آن هم پس از سخنرانی اوباما درباره "اوضاع امت".
اوباما در این سخنرانی مدعی شده بود که امروز در دنیا هیچ کسی جرأت درگیری با نظامیان ما را ندارد.

انتهای پیام/ح
 

برچسب‌ها: 

صفحه‌ها

اشتراک در پایگاه خبری، تحلیلی صدای دانشجو RSS