
اکبر عروتی موفق در گفتگو با خبرنگار صدای دانشجو، گفت: انتخابات از مظاهر بارز حضور مردم در عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی برای کشور است و به عنوان نمادمردم سالاری دینی است.
وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در اسفندماه جاری اظهار کرد: این دو نهاد از نهادهای بسیار مهم و تاثیرگذار در کشور هستند که وظایف یکی نظارت بر حسن اجرای قوانین و دیگری انتخاب رهبر است.
عروتی نقش دانشگاه ها را در انتخابات مهم دانست و بیان کرد: دانشگاه با دارا بودن حدود 14 هزار عضو صاحب رای در نقش آفرینی درون سازمانی و در ارتقا سطح و فهم جامعه بسیار موثر است و چون یک جامعه فرهنگی است نوع انتخابش در فرایند کار بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه دانشگاه دو رسالت مهم را در انتخابات پیگیری می کند گفت: یکی از رسالت ها در خصوص مشارکت حداکثری است که دانشگاه می تواند با ترغیب و تشویق جامعه هدف، مخاطبین را متقاعد کند در عرصه انتخابات با حساسیت بیشتری وارد شوند و احساس تکلیف را در بین مردم ارتقا دهد و رسالت دوم دانشگاه این است که فرهنگ سازی کند،افرادی که می خواهند در انتخابات شرکت کنند دارای چه شاخص هایی باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: دانشگاه به عنوان یک نهاد مرجع باید فرهنگ سازی و روشنگری کند که کاندیداهای محترم فقط در چارچوپ وظایف اعلام شده شعار دهند و در حوزه عملیاتی خودشان ایفای نقش کنند.
وی اظهار کرد: دانشگاه عامل به مسائل سیاسی است و با آگاهی کامل رصد می کند و مطالبه گر است، اما با اجتناب از سیاست زدگی سعی می کند وارد جناح بندی های سیاسی نشود.
عروتی خاطر نشان کرد: دانشگاه باید مستقل باشد و بدون جانب گیری از کسی فقط شاخصه های یک نماینده مطلوب در نظام اسلامی را از دیدگاه قران، امام (ره) و مقام معظم رهبری استخراج کند و در اختیار گروه هدف قرار دهد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا گفت: شورای فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا در جهت انجام رسالت خودش، اقدام به تهیه منشور انتخاباتی کرده است و دانشگاهیان و تشکل های دانشگاهی موظفند برمبنای آن منشور انتخاباتی عمل کنند .
وی در پایان درخصوص برنامه های دانشگاه بوعلی سینا در ایام انتخابات گفت: دانشگاه بوعلی همچون سالهای قبل با دعوت از کاندیداهایی که شانس بیشتری در انتخابات دارند جلسات پرسش و پاسخی برگزارمی کند و با برگزاری یک سری نشست ها و همایش ها ویژگی های نمایندگان مطلوب را به دانشگاهیان معرفی می کند.
انتها پیام/ج

به گزارش صدای دانشجو، چهل و دو تشکل دانشجویی استان در نامه ای خطاب به استاندار همدان ضمن حمایت از جایگاه شورای نگهبان نسبت به سخنان دیروز استاندار واکنش نشان دادند.
متن نامه به شرح ذیل است.
بسمالله الرحمن الرحیم
همه چیز ما باید روی موازین اسلامی باشد. افرادی که تعیین میشوند، باید کسانی باشند که به درد اسلام و جمهوری اسلامی بخورند، و عقیدهشان هم این باشد که اسلام خوب است. نه فقط اظهار کنند ولی عقیده نداشته باشند، کما اینکه در اول انقلاب خیلیها اظهار اسلام میکردند. امام خميني (ره)
جناب آقاي نيكبخت
استاندار محترم استان همدان
سلام عليكم
انقلاب اسلامی با هدف تحقق اسلام ناب محمدي و با معماري خميني بت شكن، در كشور ايران شكل گرفت ولي در طول عمر قریب به 40 سالهی خود، همواره مورد طمع مستکبران و ظالمان جهان بوده است، از اقداماتي نظير کودتا، جنگ، فتنه، تحریم و اکنون نیز با پیریزی طرح اضمحلال از درون، سعی بر بهزانو درآوردن ملت مقاوم ایران را داشته اند. ولي نظام اسلامی با نصرت خدای متعال و با جانفشاني ها و رشادت هاي فرزندان خميني كبير، تمام نقشههایشان را نقش بر آب ساخته و از تمامی گردنهها سرافراز بیرون آمده است.
نفوذ کلید واژه ایست که امام خامنهای (مد ظله العالی) در ماههای اخیر با ترسیم هوشمندانهی نقشهی راه دشمن، وضعیت حساس کنونی را بر همگان آشکار ساختند، که یکی از مهمترین عرصههای آن، نفوذ در مراکز تصمیمگیری و تصمیم سازی است. در شرایط حساس کنونی و در آستانهی دو انتخابات سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، قطعاً یکی از اولویتهایشان نفوذی گسترده در این دو مرکز استراتژیک کشور است.
همانطور كه نگهبانان اولین پاسداران دفاعي هستند و ازآنجایی که شورای نگهبان، حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام است، قطعاً در خط مقدم جبهه قرار خواهد گرفت. طرحی که در حدود یک سال گذشته با حملات همه جانبه به این شورا جهت عقبنشینی از رسالتهای خود در دستور کار قرار گرفته است، بر همگان روشن است.
اما جناب آقاي نيكبخت، اظهارات جنابعالي در زمينه بررسي صلاحيت هاي شوراي نگهبان، ما را بر آن داشت كه از سر دلسوزي چند توصيه را براي جنابعالي مرقوم نماييم.
1- امور نظارتي وظیفه شورای نگهبان است و وظیفه اجرایی انتخابات بر عهده دولت مي باشد لذا مسئولين دولتي حق دخالت در امور نظارتي شوراي نگهبان را ندارند.
2- بنا به فرموده ي امام خميني (ره) خطاب به شوراي نگهبان: «اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنها حرفی میزنند که بر خلاف حکم قرآن است، بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه تمام بر شما بشورند»، انتظار از جنابعالي مي رود كه به جاي تلقين اينكه در روند صلاحيت ها توسط شوراي نگهبان اشتباهي صورت گرفته است، به فرمانداران استان تذكر مي داديد كه از «تاييد فله اي» هيئت هاي اجرايي جلوگيري كنند تا شوراي نگهبان با حجم وسيعي از كانديداهاي ... روبرو نمي شدند.
3- در سال «دولت و ملت، همدلي و همزباني» از مسئولين اجرايي كشور انتظار مي رود كه با مردم (كه صدايشان از شوراي نگهبان بيرون مي آيد) همدل و همزبان باشند، نه اينكه ناخواسته بلندگوي بيگانگان باشند.
والسلام عليكم
بسيج دانشجويي دانشگاه پيام نور همدان
جامعه اسلامي دانشگاه بوعلي سينا
بسيج دانشجويي دانشگاه پيام نور فامنين
بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي
بسيج دانشجويي دانشگاه¬هاي رزن
بسيج دانشجويي دانشگاه فرهنگ و هنر
كانون مهدويت دانشگاه پيام نور همدان
كانون قرآن و عترت دانشگاه پيام نور همدان
بسيج دانشجويي دانشگاه هگمتانه
انجمن علمي حقوق دانشگاه پيام نور همدان
بسيج دانشجويي دانشگاه الوند
بسيج دانشجويي دانشگاه¬هاي كبودرآهنگ
هيئت دانشگاهيان دانشگاه بوعلي سينا
بسيج دانشجويي دانشگاه جهاد دانشگاهی
بسيج دانشجويي دانشگاه فرهنگيان استان همدان
بسيج دانشجويي دانشگاه¬هاي تويسركان
جامعه اسلامي دانشگاه آزاد همدان
بسيج دانشجويي پردیس تربیت معلم شهید مقصودی
بسيج دانشجويي دانشگاه علمی کاربردی استان
بسيج دانشجويي دانشکده فنی شهید جباریان
انجمن اسلامي دانشگاه بوعلي سينا
بسيج دانشجويي دانشگاه بهزیستی
بسيج دانشجويي دانشکده فنی حضرت زینب کبری(س)
بسيج دانشجويي پردیس تربیت معلم شهید باهنر
بسيج دانشجويي دانشگاه تربیت بدنی
انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه علوم پزشكي
بسيج دانشجويي دانشگاه¬هاي نهاوند
هيت دانشجویی محببين فاطمه الزهرا(س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
بسيج دانشجويي دانشگاه¬هاي تويسركان
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان
بسیج دانشجویی دانشگاه فنی شهید مفتح
قرار گاه شهید زین الدین
بسيج دانشجويي پيام نور قهاوند
حوزه دانشجويي شهيد رضايي نژاد
بسيج دانشجويي دانشگاه عمران و توسعه
بسيج دانشجويي دانشگاه تعاون
بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي همدان
بسيج دانشجويي دانشگاه¬هاي شهرستان اسدآباد
حوزه بسیج دانشجویی شهید مطهری
بسيج دانشجويي دانشگاه گنجنامه
بسيج دانشجويي دانشگاه جهاد کشاورزی
بسيج دانشجويي دانشگاه بوعلي سينا
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشگاه صنعتی همدان، در راستای همکاریهای بین دانشگاهی و به منظور استفاده از امکانات موجود و هم افزایی توانمندیها در توسعه و ارتقای آموزش عالی استان، توافقنامه ای در خصوص تخصیص سهمیه دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دو رشته فیزیک گرایش حالت جامد و ریاضی گرایش های محض و کاربردی از طرف دانشگاه بوعلی سینا به اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در رشته های مذکور منعقد گردید.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه نگاه یک حضور یافت و درباره روز اجرای برجام صحبت کرد.
وی در ابتدا ضمن تبریک میلاد امام حسن عسکری علیه السلام به مردم ایران برای حمایتها و مقاومتها و دعاهایی که کردند تهنیت گفت و به خانواده شهدای هستهای نیز روز اجرای برجام را نیز تبریک گفت. وی گفت همه موفقیتها مرهون مقاومت و پایمردی مردم ایران است.
ظریف گفت: امروز شرایطی فراهم شده که میتوانیم از یک فرصت استفاده کنیم.
وی گفت: روز آخر روز دشواری بود زیرا ایران تعهدات خود را انجام داده و هفت هشت ساعتی طول کشید تا توانستیم توافق همه را به دست آوریم. در این دور هم اختلافاتی که میان 1+5 نمایان شد کار را به عقب انداخت. قرار بود از 11 و نیم صبح به ملاقات آقای آمانو برویم و در ظهر بیانیه را اعلام کنیم. در همه مراحل مذاکرات دیدم که خداوند یار مردم بوده است. کار طول کشید تا ساعت 9 و نیم شب که یک مکالمه چندجانبه تلفنی داشتیم و توانستیم کار را حل کنیم و احساس کردم که آنچه همه ما نگران آن بودیم و خدای نکرده الزامات خود را انجام دهیم و طرف مقابل نقض عهد کند برطرف شد، فقط نیاز بود صحبتی شود تا همه احساس کنند در مذاکرات سهیم هستند.
وی افزود: بانک سپه و صادرات جزو بانکهایی هستند که بهدلیل غیرهستهای تحریم شدهاند. اما توانسته بودیم در مذاکراتی به این نتیجه برسیم که از طریق شورای امنیت بانک سپه را نیز قبل از روز اجرای برجام از تحریم خارج کنیم. برای خارج کردن بانک سپه از تحریم کمیته 1737 که کمیته نظارت بر اجرای تحریم است؛ این کمیته از دو روز قبل یادداشتی را میان اعضای خود پخش کرد که ناظر بر خروج بانک سپه از تحریمهاست. در این فاصله بانک سپه هم از تحریم خارج شد.
وزیر خارجه ایران به مسیرهای طیشده در مذاکرات در خصوص اجرایی شدن برجام و خروج بحث بانک سپه از تحریمها اشاره کرد. وی همچنین در بحث زندانیان گفت: ما اصرار داشتیم که ایرانیانی که حتی مقیم آمریکا هستند از زندان خارج شوند. ما در مقابل چهار زندانی آمریکایی در ایران هفت زندانی ایران را رها کنیم. همچنین 14 نفر را نیز توانسیتم از محدودیت خارج کنیم.
ظریف همچنین گفت: مسیر چهارم مسیر پرونده دعوای نظامی ایران با آمریکاست، یعنی اموال نظامی ایران در آمریکا که دعوای آن 37ساله است، دو بخش داشت؛ یک حساب امانی که از زمان شاه در آمریکا مانده بود و قسمت دوم ادوات نظامی بود که در آمریکا مانده بود. در کل 1.7 میلیارد دلار شامل اصل پول و سود آن را توانستیم باز پس بگیریم.
وی ادامه داد: احساس میکنم اکنون باید از فرموده حضرت رسول "الیوم یوم المرحمه" برسیم به اینکه امروز روز جشن است، باید گذشته را فراموش کنیم. امروز باید از برجام استفاده کرد. تحریم بیش از آنکه مقررات باشد یک فضاست. فضایی که معامله با ایران را ممنوع کرده بود. برجام هم به این صورت است. به بیانیه ما و موگرینی که نگاه کنید میبینید همه کشورهای 1+5 با ایران همکاری هستهای خواهند کرد. وظیفه همه ما در ایران آماده کردن فضا برای پیشرفت و توسعه است. اگر ابتکار عمل را به دست نگیریم دیگران نفوذ میکنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: از برخی از منتقدان دلخور هستم. برخی نکات و حرفهایی گفتند که احساس کردم آنها در زمین طرف مقابل بازی میکنند. بعضی انتقادات کمک کننده بود اما بعضی انتقادات کمکی نکرد.
ظریف در پاسخ به این سؤال "آیا ارتباطی میان آزادی زندانیان و تأخیر اجرای برجام هست؟" افزود: واقعاً تأخیر هیچ ارتباطی به آمریکا نداشت و چون آمریکاییها هم نگران آزادی زندانیان خود بودند و میدانستند ما هم زندانیان را آزاد نخواهیم کرد، اتفاقی همزمان به پیش رفت، اول برجام اعلام شد و 12 ساعت بعد یعنی 9 صبح یکشنبه اختلاف نظر در موضوع تبادل حل شد. یک سال و نیم است که مذاکرات تبادل در حال پیگیری و زیر نظر شورای امنیت ملی بوده است.
وی گفت موضوع بانک سپه موضوع جدایی بوده است و بحث خریدهای نظامی در زمان شاه هم جداگانه بوده است اما فضای مذاکرات هستهای کمک کرده است.
وزیر خارجه ایران در خصوص سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس اتمی به تهران گفت: ما وارد مرحله جدید از روابط با آژانس شدیم. دستاورد بزرگ ما بسته شدن پرونده ادعاهای نظامی علیه ایران است. آنچه امروز در حال اتفاق است قابل راستی آزمایی است. امروز وارد مرحلهای شدیم که باید چند کار با آژانس انجام دهیم. آژانس یک کنشگر عمده نظارتی در برجام است، یک وظیفه اجرای پادمانی دارد. غیر از پادمان سند دیگری بهنام پروتکل الحاقی است که در نتیجه آن آژانس میگوید ایران فعالیت اعلام نشدهای ندارد. مورد سوم بر اساس یک چارچوب قانونی است که در همهجای دنیا در حال اجراست.
ظریف گفت: سفر آمانو هم جنبه نمادین و هم جنبه هماهنگی با ما داشت. امیدوارم آینده بسیار بهتری داشته باشیم. امیدوارم آژانس با رفتار خودش در ماههای آینده اعتماد از دست رفته مردم ایران را به دست آورد.
وی درباره تحریمهایی که بعد از روز اجرای برجام وزارت خزانه داری آمریکا بهبهانه موضوعات موشکی اعلام کرد، گفت: برنامه هستهای به رسمیت شناخته شده، تحریمها برداشته شدند و میلیاردها دلار پول بلوکه شده ما آزاد شده است. تصوری در آمریکا وجود دارد که باید این تصور شکسته شود. امروز برخی مقامات آمریکایی برای پاسخ به فشارهای داخلی بهدنبال اقدام علیه ما هستند. گفتهایم که اقدامات آنها در حوزه موشکی را با افزایش توان دفاعی پاسخ میدهیم.
ظریف تأکید کرد: هیچ اقدامی علیه جمهوری اسلامی بیپاسخ نخواهد ماند. در مواردی که احساس کنیم طرف مقابل نقض تعهد میکند بهشکلی عمل میکنیم که طرف مقابل ضرر کند.
وزیر خارجه کشورمان گفت: دولت آمریکا متعهد است و تعهد دولتها با تغییر دولت در جامعه بین المللی تغییر نمیکند. هر فردی در آمریکا سر کار بیاید، هیچ تضمینی نیست که دولت آمریکا بر تعهدات خود پایبند باشد، اما نقض این تعهد در سطح بین المللی وجهه خوبی ندارد. آمریکا 37 سال است علیه ایران تحریم گذاشته است اما حتی بسیاری از این تحریمها که آمریکا علیه دیگر کشورها میگذارد حتی توسط همپیمانان واشنگتن اجرا نمیشود.
وی درباره اظهارات نامزدهای انتخاباتی آمریکا افزود: وقتی کسی در مقام اجرایی قرار میگیرد مجبور است خود را با تعهدات آن کشور هماهنگ کند. وعدههای انتخاباتی در آمریکا بعد از روی کار آمدن میزان کمی از آن عملی میشود.
ظریف گفت: وزارت خارجه بهلحاظ ساختار سیاسی خود یک دستگاه سیاسی امنیتی است، علت آن است که از ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی کشورمان با خطرات سیاسی امنیتی مانند جنگ روبهرو بوده است.
وی مبنای ارزیابی سفرای ایران را فعالیت آنها در زمینه اقتصاد مقاومتی توصیف کرد.
وزیر خارجه ایران گفت: برداشت ما این بوده است که برخی در عربستان بهدنبال تنش هستند. ما اجازه نخواهیم داد که منطقه را به تنش بکشند. بسیاری از ناآرامیها در منطقه بهدلیل سیاستهای غلط آمریکا و ترویج افراط گرایی عربستان در منطقه است. اجازه ندادیم تنش آفرینی شود. متأسفانه اتفاقی که در تهران و مشهد افتاد قابل قبول نبود. ایران بهدنبال تنش با هیچ کشوری نبوده و نیست. امروز سعودیها دیگر نمیتوانند با دروغ پردازی در قالب ایران هراسی کار خود را به پیش ببرند و امیدواریم عقل حاکم شود و سیاست تفرقه آمیز را کنار بگذارند.
ظریف تأکید کرد: ایران یک کشور صلحدوست و دنبال ثبات و امنیت در منطقه است. هیچ نظری نسبت به هیچیک از کشورهای منطقه نداریم اما همواره در مقابل هرگونه حرکت خصمانه دفاع کرده و خواهیم کرد، حرکتهایی که از روی ناچاری صورت میگیرد، یقین دارم جمهوری اسلامی با خویشتنداری از کنار آنها عبور خواهد کرد.
وی گفت: توصیه ما به کشورهایی که قطع رابطه کردند این است که دشمنی با جمهوری اسلامی برای هیچکس منفعت نداشته است.
وزیر خارجه ایران گفت: بعضی در منطقه تمایل داشتند که خارجیها را بیش از این وارد کنند و به کشتار و جنگ دامن بزنند. سوریه راه حل نظامی ندارد. در یمن که کشور بسیار کوچکتری است نتوانستند با بمباران 10ماهه مردم به نتیجه برسند. در سوریه نیز گروهی بهدنبال راه حل سیاسی نیستند.
ظریف درباره سفر روز سهشنبه نواز شریف نخست وزیر پاکستان به تهران و تمایل اسلامآباد به میانجیگری میان تهران و ریاض گفت: ما تمایلی به تنشآفرینی نداریم و لذا از درخواست آقای نواز شریف برای سفر به تهران استقبال کردیم و ایشان هم از ما خواهد شنید که بهدنبال حسن همجواری هستیم اما اجازه نخواهیم داد کسی با مردم ایران با زبانی کمتر از احترام سخن بگوید.
وی درباره خاطرهای از مذاکرات گفت: در لحظات سختی که خیلی داشتیم و احساس میکردیم که بنبست کامل است و صداها بلند شد در همه این موارد توکل به خدا و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت بسیار راهگشا بود.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، به گفته دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل این نمایشگاه قرار است از سوی دفاتر این اتحادیه در سرتاسر دانشگاه های کشور در معرض عموم قرار گیرد تا موجبات آگاهی قشر نخبه در مورد این پرونده که زیان چند ده میلیارد دلاری به بیت المال زده شود.
گفتنی است که در حاشیه آخرین نشست شورای عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از نمایشگاه پوستر «داستان کرسنت» رونمایی شد.
این نمایشگاه در قالب 21 پوستر به تشریح جزییات پرونده کرسنت پرداخته و قرار است در طول ترم تحصیلی جدید، در دانشگاه های مختلف کشور، در معرض بازدید عموم دانشجویان قرار گیرد.
در ادامه چند تصویر مربوط به این نمایشگاه را که قرار است در دانشگاه های سراسر کشور به نمایش دربیاید را میبینید.




به گزارش صدای دانشجو، به نقل از راه دانا، صنایع ریلی کشور از عرصه های اقتصادی درحال پیشرفت بوده گه همواره منجر به ایجاد شرکت های متعدد و با دانش و تکنولوژی روز در کشور شده است.
دوران تحریم باعث شد تا کارشناسان در این صنعت از حداکثر توانمندی های خود استفاده کرده و کشور را به پیشرفت قابل توجهی برسانند.
در این بین با توجه به برخی از رفت و آمدهای صورت گرفته از سوی هیئت های اروپایی و آسیایی اخیراً شرکت های خارجی در این زمینه تلاش زیادی کردهاند تا پروژه های ریلی کشور را از دست کارشناسان داخلی گرفته و در اختیار خود بگیرند.
به تازگی این حوزه شاهد افزایش حضور شرکت های خارجی بوده و طبق بررسی ها در حال حاضر پروژه های متعددی در صنعت ریلی کشور در حال انجام است که در آن شرکتهای خارجی (به ویژه شرکت های چینی) مانند نورینکو، CCECC، چاینا هاربر، سپکو 3 به صورت گسترده حضور پیدا کرده اند.
در این راستا علاوه بر حضور شرکت های خارجی و از دست رفتن موقعیت برای فعالان در این عرصه در داخل کشور، دلالان و واسطه گران فعال این حوزه به دنبال ایجاد رانت و لابی برای دست یافتن به پروژه ها هستند.
این دلالان با دخالت گسترده در مناقصه های وزارت راه و شهرسازی باعث شدهاند تا تشریفات و واگذاری پروژه های این حوزه بدون برگزاری مناقصه به برخی از دلالان واگذار شود.
این موضوع منجر به از بین رفتن تمام پیشرفت های چند سال اخیر در این حوزه شده است.
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، سه سال از آغاز فعالیتهای هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی در سازمان بسیج دانشجویی میگذرد، این مجموعه باتوجه به رشد روز افزون حرکتهای جهادی و تغییر نیازمندیها و سطح انتظارات مناطق کم برخوردار، با تعریف ماموریتهای جدید از زمستان ۱۳۹۱ با همکاری پیشکسوتان و فعالین جهادی سراسر کشور آغاز به کار نموده است.
در این مجموعه به منظور توانمندسازی حرکتهای جهادی سه حوزه در نظر گرفته شده است. حوزه اول، ارتقای سطح نگرش، دانش و مهارت جهادگران به عنوان سفیران کار و تلاش است، در این راستا هسته توانمندسازی تاکنون موفق به تدوین چهار کتاب، سی و پنج جزوه (در سطوح نگرش ساز، آموزشی، ترویجی و کسب و کار) و ده محصول چندرسانهای براساس نیاز گروهها گشته است.
حوزه دوم، توانمندسازی گروهها در عرصه اجرا است، لذا علاوه بر پشتبیانی حرکتهای جهادی در ماموریتهای جدید (از جمله اقتصاد مقاومتی و پژوهش) هسته توانمندسازی جرکتهای جهادی اقدام به برگزاری دورههای آموزشی تخصصی، آموزشهای عمومی و ارائه مشاوره میدانی در استانهای مختلف کشور نموده است.
حوزه سوم، شناسایی و شبکه سازی فعالین جهادی و جمع آوری تجربیات و ایده هاست که در آن از ابزارهای مختلفی همچون شبکه اجتماعی جهادیون (با بیش از ۱۸۰۰ مخاطب)، خبرنامه ایمیلی (با بیش از ۳۵۰۰ مخاطب) و سامانه پیامکی و شبکههای موبایلی استفاده شده که در مجموع بیش از ۴۰۰۰ فعال جهادی را در سراسر کشور پوشش داده است. همچنین با طراحی چندین اقدام مشترک بین گروههای جهادی و سایر مجموعههای انقلابی کشور زمینه نقش آفرینی گروهها در عرصههای بزرگتر فراهم شده است.
نگاهی مختصر به عناوین اصلی فعالیتهای هسته توانمندسازی:
• تدوین ۴ کتاب تخصصی و عمومی
• تولید بیش از ۳۵ جزوه کاربردی و نگرش ساز
• تولید ۱۰ محصول چندرسانهای
• برگزاری ۴ دوره تخصصی در حوزههای مختلف جهادی
• برگزاری ۱۴ دوره عمومی در استانهای مختلف
• ارائه مشاوره میدانی در ۱۲ استان کشور
• راه اندازی اولین شبکه اجتماعی جهادی، با بیش از ۱۸۰۰ عضو
• راه اندازی فروشگاه روستا کالا با هدف حمایت از تولیدات روستایی
• راه اندازی سایت فروشگاه جهادی با هدف عرضه محصولات جهادی
• راه اندازی سایت اطلس جهادی، سامانه جامع اطلاعات فعالیتهای جهادی
• ارسال خبرنامه جهادی به صورت منظم به بیش از ۳۵۰۰ جهادگر
• راه اندازی و مشارکت در ۶ پویش و حرکت جمعی جهادگران
• راه اندازی صفحه JTV جهت به اشتراک گذاری فیلمها و مستندات جهادی
• راه اندازی کانال و گروههای تلگرامی ویژه جهادگران
هسته توانمندسازی بنا دارد همزمان با آغاز سال چهارم فعالیت، از نسخه جدید سایت جهادگران به نشانی jahadgaran. org و سایت فروشگاه جهادی و کتاب آخر دنیا؛ آخرین محصولات هسته توانمندسازی رونمایی کند.
علاقه مندان جهت دریافت گزارش کامل فعالیتهای هسته توانمندسازی میتوانند به آدرس jahadgaran. org مراجعه نمایند.
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس محمدابراهیم الهیتبار امشب در جلسه شورای آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه دلاورمردان نیروی دریایی سپاه پاسداران در اقدامی شجاعانه برخورد مناسبی برای حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی نشان دادند، اظهار کردند: نیروی سپاه با دستگیری شجاعانه تفنگداران آمریکایی که در دنیا به عنوان ابرقدرت شناخته میشوند نشان داد که برای حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران تعارف ندارد.
وی با اشاره به اینکه پس از دستگیری تفنگداران دریایی آمریکایی اقدامی مناسب و با تدبیر از سوی دولتمردان نشان داده شد، بیان کرد: اقدام مسئولان ارشد نظام نیز در خصوص تحویل نیروهای آمریکایی مدبرانه بود.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان با اشاره به به سرانجام رسیدن برجام خاطرنشان کرد: پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشست و این روز در تاریخ ایران اسلامی ماندگار شد.
وی با بیان اینکه تهدیدی که به واسطه قطعنامه شورای امنیت متوجه جمهوری اسلامی ایران بود با مذاکره رفع شد، افزود: مردم ایران اسلامی در خرداد 92 با حضور گسترده و انتخاب خود خواسته خود را بیان کردندز
الهیتبار حمایتها و هدایتهای مقام معظم رهبری در بحث مذاکرات را بسیار موثر دانست و گفت: مقام معظم رهبری از تیم مذاکرهکننده هسته ای دفاع و حمایت کردند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان با بیان اینکه در شرایط تحریم ثبات اقتصادی در کشور وجود داشت، بیان کرد: این مهم نیز یکی از دلایل به نتیجه رسیدن مذاکرات بود.
وی امنیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه را دیگر عامل به ثمر نشستن مذاکرات عنوان کرد و افزود: اکنون کشورهای اطراف جمهوری اسلامی ایران همگی در خون و جنگ قرار دارند اما با تلاش غیورمردان نظامی و امنیتی، ایران اسلامی در ثبات و امنیت کامل است.
الهیتبار با اشاره به اینکه دولت یازدهم در همه حوزهها از نخبگان و متخصصان استفاده کرده است، خاطرنشان کرد: برای مذاکرات نیز از بهترین و متخصصترین افراد استفاده شد.
وی افزود: امروز با به نتیجه رسیدن برجام، طومار تحریمها در هم پیچیده شد و اقتصاد ایران در مدار جهانی قرار گرفت.
الهی تبار با تاکید بر اینکه امروز نام و یاد شهدای هستهای را گرامی میداریم، بیان کرد: نتیجه مذاکرات و سرانجام برجام ایجاد امید در جامعه و رسمی شدن حقوق هستهای جمهوری اسلامی ایران است.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان با اشاره به اینکه یک مرحله دیگر از انتخابات به انجام رسید، افزود: پس از ثبت نام افراد برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، از سوی هیئتهای اجرایی بررسی صلاحیتها شروع شد و از 296 ثبت نام شده 6 نفر انصراف و چهار نفر رد صلاحیت شدند.
وی گفت: پس از این مرحله پرونده افراد در اختیار هیئت نظارت قرار گرفت و هیئت نظارت اعلام کرده که 155 نفر تایید صلاحیت، 60 نفر رد صلاحیت و 72 نفر عدم احراز صلاحیت شدند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان با بیان اینکه باید شاهد حضور تنوع دیدگاهها و همه احزاب و گروهها در چارچوب نظام در عرصه انتخابات باشیم، افزود: دفاع مردان دیپلماسی از کیان و حقوق هستهای جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه حضور مردم شکل گرفت.
وی با بیان اینکه مدارس شبانهروزی باید تقویت شوند، اظهار کرد: برای تقویت مدارس شبانهروزیها اقدامات لازم انجام شود و به این مهم رسیدگی شود چرا که تاثیرات قابل توجهی دارد.
الهیتبار با بیان اینکه مدارس شبانهروزی در مناطق محروم قرار دارند، خاطرنشان کرد: تقویت مدارس شبانهروزی در مناطق محروم و روستاها تثبیت جمعیت را به دنبال دارد.
انتهای پیام/ح

به گزارش صدای دانشجو به نقل از ایسنا، دکتر "منصور غلامی" در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به بحث آغاز اجرایی شدن برجام و آزاد شدن داراییهای بلوکه شده کشور، آنچه قابل تصور بوده این است که زمینههای رونق اقتصادی با برقراری ارتباطات تجاری با کشورهای مختلف دنیا فراهم میشود و انتظار میرود مجموعههای اقتصادی کشور با رفع موانعی که بر سرراهشان ایجاد شده بود، بتوانند در اقتصاد جهانی حضور یافته و از این طریق باعث گردش مالی و رونق اقتصادی کشور شوند.
وی افزود: منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ممکن است یک حرکت مقطعی ایجاد کند به طوریکه میتوان بدهیها را پرداخت و بانکها به ویژه بانک مرکزی که منابع زیادی در خارج از کشور داشته است را تقویت کرد اما بدین معنا نیست که این داراییها وارد چرخه اقتصادی روزمره شود بنابراین آثار اجرایی شدن برجام بیشتر به تلاش مجموعههای اقتصادی کشور برمیگردد.
غلامی ادامه داد: در این راستا دولت باید به سهم خود فرآیند امور را آسان کند و مردم هم با امید بیشتر دست به سرمایهگذاری بیشتری در زمینههای اقتصادی بزنند.
وی تصریح کرد: برای ورود به بازارهای جهانی باید کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد و از قوانین تجارت بینالمللی به نفع کشور استفاده کرد.
به گفته رئیس دانشگاه بوعلیسینا، منابع دولتی شاید صرفا بتواند در بازه زمانی کوتاه زمینههای ورود تجار و بازرگانان ایران را به بازار جهانی فراهم کند اما قاعده این است که بخش خصوصی بیاید و سرمایهگذاری کرده و برای سرعت بخشیدن به چرخه اقتصادی کشور کار و تلاش کند که حاصل آن افزایش درآمد مردم و دولت میشود و بدین ترتیب دولت میتواند درآمدهایش را صرف هزینههای عمومی کرده و در نتیجه رفاه بیشتری در جامعه ایجاد خواهد شد.
وی اظهار کرد: بنا بر نظر متخصصان منابع دولتی باید صرف سرمایهگذاریهای بنیادی و در نتیجه حفظ سرمایه ملی شود و سود حاصل از آن به معنای عام به جامعه برسد البته خطری که خیلی وقتها گوشزد میشود این است که منابع مالی برای رفاه کوتاهمدت جامعه هزینه نشده و صرف خرید محصولاتی که احیانا جزو نیازهای اساسی نیستند، نشود.
غلامی عنوان کرد: خوشبختانه ما در بحث مدیران اقتصادی افراد دلسوز، متخصص و دانشمندی داریم که آگاه به شرایط زمان هستند و دولت باید با استفاده از نظرات این افراد تصمیمات زیربنایی، اساسی و ماندگار در حرکت جدید اقتصادی خودش بگیرد.
وی با اشاره به اینکه خروج از رکود اقتصادی با فعال شدن بخشهای تجاری کشور میسر خواهد شد، اعلام کرد: زمانیکه تحریمها برداشته میشود معاملات با شرکای تجاری قدیم و تجار و شرکتهای جدید در کشورهای در حال توسعه و برخی کشورهای توسعهیافته آغاز شده و این فعالیتهای مشترک تجاری و معاملات اقتصادی است که رکود را از بین خواهد برد.
وی ادامه داد: اینکه فکر کنیم با تزریق منابع مالی کشور از رکود اقتصادی خارج میشود، فرض غلطی است، هر چقدر هم که پول داشته باشیم اگر با آن سرمایهگذاری و تجارت نکرده و گردش مالی ایجاد نکنیم آن پول به درد نمیخورد.
وی خاطرنشان کرد: مشکل ما در جریان تحریمها این بود که حرکت و چرخه اقتصادی کند شده بود که امیدواریم با رفع موانع گردش تجاری و اقتصادی سرعت بیشتری بگیرد و جامعه از حالت رکود خارج شود.
انتهای پیام/ح

به گزارش صدای دانشجو به نقل از ایسنا، دکتر اکبری در بازدید از دانشگاه پیام نور مرکز زاهدان گفت: تمامی امور دانشگاه باید بر پایه و اساس کیفیت، برنامه ریزی و نظارت دقیق مسئولین مربوطه انجام شود.
دکتر اکبری درجمع کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز زاهدان گفت: مردم استان سیستان و بلوچستان را مردمانی فهیم، قدرشناس و مسؤولیت پذیر هستند و از حضور در بین دانشگاهیان این استان ابراز خوشحالی کرد.
قائم مقام رئیس دانشگاه پیام نور، از زحمات کلیه برگزار کنندگان آزمون های دانشگاه پیام نور تشکر کرد و افزود:عملکرد ستاد امتحانات دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در حد متوسط رو به بالا است از این رو باید تلاش های بیشتری در این خصوص صورت گیرد چرا که دانشگاه پیام نور این استان باید به عنوان نماد دانشگاه پیام نور کشور قرار گیرد.
وی در ادامه گفت:اتفاق نظر، دوستی، وحدت و تعامل در راستای همگرایی در این دانشگاه بی نظیر است و همه باید دست به دست هم دهند و با تلاش فراوان در راستای اهداف عالی دانشگاه گام بردارند.
دکتر اکبری اظهار داشت: جایگاه دانشگاه پیام نور در استان سیستان و بلوچستان باید رشد کند و در زمینه های مختلف پیشرفت نماید.
وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اهمیت ساختارهای الکترونیکی و فناوری اطلاعات، باید تعداد آزمون های الکترونیکی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان افزایش یابد و در این خصوص اعتبارات لازم اختصاص خواهد یافت.
دکتر اکبری بر ضرورت کیفیت بخشی و تبدیل دانشگاه پیام نوربه دانشگاه کار آفرین تاکید نمود و بیان داشت:اولویت ها در دانشگاه باید بر اساس کیفیت آموزشی، پژوهشی و ساخت و ساز قرار گیرد و تجهیزات آزمایشگاهی باید پیشرفته و نوین باشند، زیرا دانشگاه باید الگوی جامعه در هر زمینه ای باشد.
وی اذعان داشت: جذب دانشجو لازمه پیشرفت دانشگاه است از این رو باید دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در رشته های میان رشته ای و رشته های جدید دانشجو جذب نماید.
دکتر عباس اویسی سرپرست دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان نیز گفت : هدف دانشگاه خدمت به دانشجویان و مردم در جهت توسعه علم و دانش می باشد، و همچنین باید به رسالت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه در مسیر توسعه، وحدت و همگرایی توجه وِیژه داشت.
سرپرست دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان به طرح های عمرانی آماده افتتاح در دهه فجر، از جمله ساختمان اداری ستاد استان، ساختمان اداری - آموزشی دانشگاه پیام نور واحد نیکشهر و سالن همایش دانشگاه پیام نور مرکز زابل اشاره کرد و از قائم مقام رئیس دانشگاه پیام نور خواست تا برای پیشبرد اهداف دانشگاه و به نتیجه رسیدن این پروژه ها، نگاهی ویژه به دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان داشته باشند.
وی از وحدت و همگرایی حاکم در دانشگاه پیام نورسیستان و بلوچستان سخن گفت و اظهار داشت:ما از تمام توان و اندیشه خود و همکاران، در جهت توسعه و بهبود دانشگاه استفاده کرده ایم و از آنجایی که دانشگاه پیام نور از میان مردم برخواسته است به ارتباط پررنگ تر دانشگاه با مردم می اندیشیم چرا که این ارتباط بسیاری از مشکلات و مسائل را حل می کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور، وی در پایان ضمن تشکر از زحمات دکتر عیسی پیری رئیس سابق دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان بر این مهم تاکید کرد، حرمت گذاری برای گذشتگان برای ما بسیار مهم و با ارزش بوده و آمده ایم تا چند گامی در جهت پیشرفت دانشگاه به جلو پیش رویم.
انتهای پیام/ک