
به گزارش صدای دانشجو ، مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران در واکنش به وقایع رخداده در نیجریه بیانیهای منتشر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: متأسفانه بار دیگر شاهد جنایتی از جنس سعودی صهیونیستی این بار در آفریقا و نیجریه هستیم، حمله به بیت شیخ زکزاکی، مرجع بزرگ شیعیان نیجریه و هتک حرمت اماکن مقدسه دینی و قتل و کشتار شیعیان نیجریه توسط ارتش این کشور اقدامی جنایتبار، وقیحانه، جنون آمیز و از روی ترس و استیصال میباشد. اینگونه حملات و قتلعامها، در پی استیصال و درماندگی ارتش نیجریه در برابر رشد فزاینده مکتب نورانی اسلام میان مردم آن کشور و افزایش قدرت نفوذ معنوی آنان است.
این بیانیه میافزاید: متأسفانه اینگونه اقدامات که نقض صریح حقوق بشر در آزادی عقیده و افکار و همچنین اصل پذیرفته شده احترام به ادیان الهی و آسمانی است، نشان میدهد که تمام مرزهای ادعا شده حقوق بشری و ارزشهای تبلیغ شده غربی یکی پس از دیگری شکسته شده است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اکنون شاهد آن هستیم که خشونت علیه مسلمانان از گروهکهای تروریستی به ارتشها و حکومتهای متحجر رسیده و بهصورت سیستماتیک پیگیری میشود، این موضوع به خودی خود نشاندهنده عمق پایین تأثیرگذاری قوانین حقوق بشر غربی در سراسر جهان است.
مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پایان بیانیه خود ضمن محکوم نمودن تروریسم در تمامی اشکال آن، تعهدات دولتها به میثاقهای بینالمللی و کنوانسیونهای مربوطه حقوق بشری درباره احترام به آزادی عقیده و افکار، عدم نژادپرستی، آزادی مذهب، حفظ حقوق اقلیتها و حفظ کرامت و شرافت انسانی را یادآوری نموده و اعلام میدارد ایفای نقش فعال دولتی در حوادث اخیر و تهییج افکار عمومی بههیچوجه قابل پذیرش نبوده و از دولت نیجریه میخواهد تا در چارچوب تعهدات خود به سازوکارهای حقوق بشری عمل نموده و از تکرار چنین اقداماتی که منجر به نقض حقوق مسلمانان و تحریک احساسات آنها میشود جلوگیری بهعمل آورد.
در پایان این بیانیه نیز آمده است: مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پیگیری ابعاد حقوقی فاجعه اسفبار "زاریا" اعلام داشته و حمایت خود را از "ستاد مردمی حمایت از شیعیان مظلوم نیجریه" اعلام میدارد.
به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره رشتههای بدون مجوز دانشگاه آزاد، گفت: معاون آموزشی وزارت علوم به این مسئله واکنش مناسبی نشان داده و اعلام کرده مدرک رشتههای فاقد مجوز دانشگاه آزاد بدون اعتبار است.
وی افزود: در این مسئله وزارت علوم باید از حیثیت خود دفاع کند، زیرا بر اساس قانون تأیید یا عدم تأیید رشتههای تحصیلی ظرفیت تحصیلات تکمیلی بهعهده شورای گسترش آموزش عالی است.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم در سلسله جلسات خط امام(ره) که بههمت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در این دانشگاه برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: عدهای در داخل و استکبار در رأس آن بهدنبال این هستند که بهدنبال جنگ نرمی که طراحی میکنند انقلاب اسلامی و معمار آن را در مسیر انحراف قرار دهند.
وی افزود: آنها این حرکت را در موقعیتی دنبال میکنند که نسل سوم وچهارم انقلاب در حال روی کار آمدن هستند و این زمانسنجی آنها برای این موضوع نیز حساب شده است.
مصلحی در ادامه با طرح این سوال که چرا اصول گفتمان انقلاب اسلامی و آرمانهای امام در معرض تحریف قرار میگیرد، اظهار داشت: رهبر انقلاب در چهاردهم خرداد طی سخنانی 7 اصل از اصول گفتمان امام را بیان کردند که مواردی چون اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی، اتکا به وعده الهی، اعتماد به مردم و عدم اعتماد به قدرتهای جهانی از جمله این موارد بود.
وزیر اطلاعات دولت دهم گفت: اگر صحیفه نور امام را مطالعه کنید یکی از نکاتی که در آن بسیار تاکید شده تکیه بر قدرت لایزال الهی است و اینکه اگر در مسیر آرمانها و ارزشهای خود حرکت کنید نصرت الهی با شما خواهد بود. امام همواره به مردم اعتقاد داشتند و با تمرکزهای دولتی مخالف بودند. امام(ره) از ظرفیت بسیج مردمی استفاده کردند در حالی که در آن دوران نیز برخی به دنبال کارشکنی بودند موضوعی که با بررسی بودجهای که برای جنگ در آن دوران اختصاص یافته بود به راحتی قابل توجه و ملاحظه است.
مصلحی با اشاره به بخشی از سخنان رهبر انقلاب در 14خرداد درباره شخصیت امام گفت: رهبری در 14 خرداد جملهای را مطرح کردند که مشابه آن را در طول 27 سال زعامت و رهبری ایشان میبینیم اینکه خطر تحریف سخنان امام را با سیلی خوردن ملت یکی میدانند و اینکه اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم و یا خدای ناکرده عمدا آن را کنار بگذاریم ملت ایران سیلی خواهد خورد. این مسئله را رهبری زمانی میگویند که در موضع قدرت هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه زمان مناسبی برای تحریف انقلاب و امام از سوی دشمنان آن در نظر گرفته شده است گفت: فاصله زمانی بین نسل 3 و 4 و اینکه این نسل درگیر مسائل زندگی میشود و دیگر به آرمانها و اصول کاری ندارد موضوعی بوده است که مورد توجه دشمنان قرار گرفته و آنها در این مسیر نفوذ را نیز دنبال میکنند.
وزیر اطلاعات دولت دهم ادامه داد: اگر خط امام تحریف شد، بد معرفی شد و غلط معرفی شد خطرات زیادی متوجه ملت و انقلاب اسلامی میشود.
مصلحی در ادامه با اشاره به اینکه مبنای شخصیتی امام تقابل بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی است گفت: براساس سخنان امام در صحیفه امام سازش با آمریکا و شوروی را محال میدانستند.
وی با طرح این سوال که آیا براساس آموزههای امام میتوان آمریکا را کدخدا نامید و نظام و انقلاب را دچار تحریف نکرد، گفت: از دیدگاه امام مراکز وهابیت در دنیا به کانون فتنه از یک طرف و اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاهای کثیف درباری مقدسمآبانه بیشعور و در یک کلام اسلام آمریکایی است و آن همان اسلامی است که در عربستان وجود دارد. البته برخی از مسئولان کشور ما با سفر به عربستان به این هوس افتادند که آنها نیز همان مدل کاخها و اشرافیت را در ایران پیاده کنند.
وزیر اطلاعات دولت دهم تصریح کرد: اسلام ابوسفیان از نظر امام یعنی همان اسلام یهود و صهیونیست و برای شناخت آن و جنگهای نرم دشمن باید 41 سال حکومت معاویه را بررسی کرد. معاویه در این زمینه به شکلی پیش رفت که وقتی حضرت علی(ع) در محراب به شهادت رسید برخی میگفتند مگر علی هم نماز میخواند. لذا ما نیز باید خود را برای چنین جنگ نرمها و طراحیهایی آماده کنیم.
مصلحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع تحریف خط امام اظهار داشت: انحراف برخی انقلابیون از مسیر بنیانگذاران انقلابها امری سابقهدار است و اینگونه نیست که تنها مختص به انقلاب اسلامی ایران باشد.
وی با اشاره به دلایل چرایی تحریف خط امام گفت: یکی از دلایل آن احساس عدم منزلت برخی انقلابیون دارای سابقه در کشور است. این پدیده جنبه تاریخی دارد به شکلی که طلحه و زبیر که خواستهشان محقق نشد جنگ با علی(ع) را ایجاد کردند.
وزیر اطلاعات دولت دهم در همین زمینه خاطرنشان کرد: برخی انقلابیون ما که در سطر انقلاب جایگاه اجتماعی تاثیرگذاری داشتند میل دارند همچنان خود را در صدر انقلاب نشان دهند اما رویشها و چرخشهای نخبگانی مانع این مسئله شده است.
مصلحی گفت: این افراد معمولا به دلیل اینکه شکستهای دموکراتیک را نمیپذیرند واکنش خوبی به شکستهایی که در قالب مکانیسم جابجایی انجام میشود نشان نمیدهند و حسرت دوران امام را میخورند و آن دوران طوری تعریف میکنند که گویا آنها مرکز ثقل انقلاب در آن دوران بودهاند.
وی در ادامه سخنان خود در همین زمینه گفت: این افراد برای اینکه نسل 3 و 4 را دچار اشتباه کنند کلمات محکم امام را نمیخواهند بلکه خاطرات امام را میخواهند و آنها را مدام تکرار میکنند تا نسل جدید را منحرف کنند.
وزیر اطلاعات دولت دهم با اشاره به دلیل دیگر تحریف خط امام گفت: یکی دیگر از این دلایل مرعوب فضای بینالمللی شدن برخی در کشور است. برخی بر این باورند که فرایند مواجهه انقلاب با خارج در دوران ابتدایی انقلاب مناسب نبود و به جای اینکه به تغییر افکار خود اعتراف کنند تلاش میکنند امام را به عرف بینالملل برگردانند.
مصلحی همچنین گفت: محدود کردن دامنه نفوذ امام به داخل کشور از دیگر دلایلی است که برخی آن را از تحریف امام دنبال میکنند. در حالی که امام در سال 42 اهداف نهضت خود را ایجاد حکومت اسلامی در ایران بیداری اسلامی در دنیای اسلام و زمینهسازی برای ظهور امام زمان(عج) اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه استبکار همواره به دنبال پیشبینی از حوادث جهان اسلام است، گفت: البته همیشه اینطور نیست که آنها بتوانند حوادث را پیشبینی کنند. به عنوان مثال در زمینه بیداری اسلامی و اتفاقهایی که در این خصوص افتاد آنها پیشبینی لازم را نداشتند و ما از درون سیآیای اطلاع داشتیم که این حوادث آنها رابه هم ریخته بود و اینکه چرا نتوانستند این حوادث را پیشبینی کنند و چرا اطلاعات آن را نداشتند اما آنها پس از مدتی به این فکر افتادند که از این حوادث به نفع خود بهره گیرند تا مسئله مقاومت را در منطقه تمام کنند. اینکه اول به سمت سوریه روند و آن را ضعیف کنند و سپس حزبالله و پس از آن به سراغ ایران بیایند.
وزیر اطلاعات دولت دهم در همین زمینه گفت: برخی که نقشه آمریکاییها را در این خصوص در سوریه نفهمیدند به شکلی به استکبار کمک کردند آنها نفهمیدند اتفاقاتی که در سوریه در حال رخ دادن است انقلاب نیست، بلکه نقشههای آمریکاییهاست بنده در همان زمان به سوریه رفتم و با برخی از اشخاص جلسه گذاشتم و میدیدم که استکبار چگونه برخی افراد که چهره انقلابی داشتند را با خود هم مسیر کردند اما رهبر انقلاب با درایت و هوشیاری گفتند این مسئله فتنه است و بشار باید بماند و همین افراد بعد از دو سال متوجه شدند که چه اشتباهی کردند.
مصلحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دو نامه رهبری انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکایی در این کشورها ولولهای به پا کرده است که سرویس اطلاعات غرب و استکبار به دست و پا افتادند تا چگونه مانع این مسائل شوند. دلیل توجه جوانان غربی به این دو نامه برای این است که رهبر انقلاب بنبستهای غرب و راههای برون رفت از آن را به خوبی بیان کردند.
وی در ادامه گفت: عدم تحمل رویشها در انقلاب از دیگر دلایل تحریف خط امام است به شکلی که برخی از یاران صدر انقلاب خود را افسر ارشد میدانند که دیگران نباید از آنها جلو بزنند. حال آنکه کادرسازی برای انقلاب و دموکراسی به طور طبیعی باعث افول برخی میشود.
وزیر اطلاعات دولت دهم رفاهطلبی، فاصله گرفتن از زندگی اسلامی، خستگی از حرکت در مسیر امام و تلاش برای تامین این خستگی به عموم را از دیگر دلایل تحریم خط امام اعلام کرد و گفت: برخی که خود از انقلاب و آرمانها خسته شدند به دنبال تعمیم آن به کل کشور هستند در حالی که تشییع شهدای غواص برای برخی بسیار گران تمام شد و خیلیها پیشبینی آن را نمیکردند و حتی سازمان سیا اعلام کرد پس ما در مذاکرات چه میکنیم که ایرانیان همچنان بر این آرمانها پایبند هستند.
انتهای پیام/

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه؛ مقاومت، ایستادگی، هوشیاری، آگاهی و بصیرت دانشجویان در سال 1332 با اهدای خون سه شهید گرانقدر را دلیل مزین شدن روز 16 آذرماه به عنوان روز دانشجو با شعار "مرگ بر آمریکا" و محور عدالتخواهی و استکبارستیزی ملت ایران برشمرد.
حجتالاسلام والمسلمین داود خوشباور، ویژگیهای دانشجوی بصیر و فرهیخته از دیدگاه مقام معظم رهبری را آرمانگرایی و آرمانخواهی، قدرت تحلیل بالا و حفظ استقلال اعلام کرد و لازمه استقلال و جهاد علمی را آگاهی خواند.
وی از دانشجویان خواست با توجه ویژه به موضوع "نفوذ" با زمینههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، عملکرد مناسبی در مقابله با آنها داشته باشند.
حجتالاسلام خوشباور بر حرکت دانشگاهها به سمت اسلامی شدن تأکید کرد و علم و ایمان توأم را لازمه تشکیل دانشگاههای اسلامی دانست.
وی از دانشجویان خواست در کنار علمآموزی به خودسازی هم توجه ویژه داشته باشند و به این موضوع به عنوان یک فریضه بنگرند؛ چراکه اگر دانشجویی اخلاقمحور نباشد، باید در دانشجو بودن وی شک کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با استناد به منویات مقام معظم رهبری از دانشجویان خواست در کنار کسب دانش در تهذیب نفس شامل اخلاق فردی، اجتماعی و حرفهای کوشا باشند و برای پویایی و سلامت جسم خود به ورزش توجه کنند.
حجتالاسلام خوشباور، ایجاد محیطی آرام و بدون تنش برای پیشرفت علمی و رشد فکری، اخلاقی، معنوی و معرفت دینی برای دانشجویان را از وظایف دانشگاهها در مقابل آنان بر اساس نظر مقام معظم رهبری اعلام کرد.
دکتر ابراهیم جلیلی به نمایندگی از رئیس دانشگاه ضمن تبریک مناسبت روز دانشجو، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان با پنج هزار و 800 دانشجو در 140 مقطع رشته تحصیلی در جایگاه نهم کشور است و از نظر پژوهشی، رتبه 12 را در بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور دارد و دانشجویان باید از توانمندی و ظرفیت دانشگاه برای ارتقای سطح معلومات و ساختن آینده خوب، بیشترین بهره را ببرند.
وی، دوران دانشجویی را بهترین سالهای زندگی خواند و از دانشجویان خواست قدر این دوران را بدانند و برای اعتلای علمی و اخلاقی خود بکوشند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده در مدیریتهای مختلف این معاونت در یکسال گذشته ارائه کرد.
دکتر جلیلی، مسئولیت خوابگاهها و تغذیه دانشجویان را از جمله وظایف معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه برشمرد و با بیان اینکه 50 درصد دانشجویان از امکانات خوابگاهها استفاده میکنند؛ از ساخت یک خوابگاه 600 نفره در کنار خوابگاه ریحانه، خبر داد.
وی در خصوص تغذیه دانشجویان و وضع سلفسرویس، گفت: جلسه شورای صنفی با حضور نمایندگان دانشجویان به همین منظور تشکیل شده و از نظر دانشجویان با توزیع پرسشنامه استفاده میشود.
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت کانونها و تشکلهای دانشجویی، حضور فعالتر دانشجویان در این کانونها و تشکلها را خواستار شد و گفت: کلاسهای فوق برنامه توسط مدیریت فرهنگی دانشگاه بر اساس نیاز دانشجویان تشکیل میشود.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با ابراز رضایت از اقدامات انجام شده توسط مدیریت تربیت بدنی این معاونت در دو سال گذشته، از امضای قراردادهای مختلف برای فعالیتهای ورزشی دانشجویان خبر داد و با اشاره به نتایج کسب شده توسط دانشجویان در المپیادهای کشوری، از آنان خواست حضور پررنگتری در فعالیتهای ورزشی داشته باشند و برای کسب نتایج بهتر، تلاش کنند.
دکتر جلیلی همچنین بر حمایت دانشگاه از ارائه کارهای تحقیقاتی توسط دانشجویان در قالب پروپوزال تأکید کرد و انجام فعالیتهای تحقیقی توسط دانشجویان در موارد نیاز را خواستار شد.
وی با اشاره به ابلاغ آییننامه رفتار و اخلاق حرفهای از سوی وزارت بهداشت به معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه به عنوان متولی اجرای آن، از دانشجویان خواست این معاونت را در اجرای بهینه و مناسب این آییننامه با دقت در رفتار، برخورد، پوشش و حفظ جایگاه و شأن خود یاری کنند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در خصوص پیگیری پیشنهادهای ارائه شده توسط دانشجویان برای اعتلای علمی و اخلاقی دانشگاه قول مساعد داد و از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ رئیس دانشگاه با دانشجویان خبر داد.
به گزارش صدای دانشجو به نقل از ملایریها، همزمان با هفته پژوهش سومین دوره مسابقات سازه های ماکارانی در دو بخش مقاومت و زیبایی در دانشگاه آزاد ملایر برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو ،دوره آموزشی شیوه های دعوت فرزندان به نماز ویژه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار می گردد.
جهت ثبت نام به روابط عمومی محل خدمت وبرای تایید نهایی و دریافت بسته فرهنگی به دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه مراجعه نمایند.
(ضمنا دوره ویژه پرسنلی است که قبلا در این کلاسها شرکت نکرده اند.)
ثبت نام از23 لغایت30 آذر ماه انجام می گردد.

به گزارش صدای دانشجو؛ به نقل از فارس، به منظور جلوگیری از گسترش شایعات مجازی در شبکههای اجتماعی، مهمترین و جدیدترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی که توسط کاربران شبکههای اجتماعی نقل میشود را در بسته خبری «از شایعه تا واقعیت» بررسی میکند.
**شایعه**
بتازگی مطلبی در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود که ادعا میکند 30 آذر موج سرمای عظیمی به مدت یک ماه وارد کشور میشود که دمای هوا در این مدت به منفی 45 میرسد، همچنین خورشید در این مدت از آسمان پنهان خواهد شد.
متن مطلب فوق بدین شرح است:
«بنابر اعلام سازمان هواشناسی جهانی اثرات پدیده ال نینو در تاریخ 30 آذر به منطقه خاورمیانه خواهد رسید. مطابق دادههای دریافتی ماهوارههای هواشناسی و پایگاههای مستقر در آمریکای شمالی و مرکز دریای آرام و اقیانوس اطلس و هزاران پایگاه دیگر در کشورهای مختلف این سازمان وقوع پدیده ال نینو را بیسابقه خوانده و به تمامی نیروهای امدادی از جمله صلیب سرخ اعلام آماده باش کرد.
هم اکنون بسیاری از کشورها از جمله بحرین امارات، ترکیه، انگلستان، مجارستان و قبرس در حال آماده باش و دستور به ذخیره انرژی از جمله گاز مایع دادهاند. باتوجه به نادیده گرفتن این پدیده توسط مقامات ایران و بروز حوادثی چون طوفان تهران که حتی پیش بینی هم نشده بود باید مردم به طور خودجوش اقدام به جمع آوری مواد اولیه و ضروری شامل آب و نفت و آذوقه کافی و همچنین کمکهای اولیه و لباس کافی نمایند.
طبق گزارشها این پدیده در 30 آذر امسال وارد کشورمان شده و موج سرمای عظیمی به طول حدوداً یک ماه و دمای 45- حتی در گرم سیرترین نقطه کشور ثبت خواهد شد.
لازم به ذکر است این موج سرما همراه با توده هوای بارشی نیز میباشد که با توجه به همراه داشتن ابرهای تراز میانی جو تا پایان پدیده یعنی تا یک ماه خورشید در آسمان پنهان خواهد شد. لازم است مردم عزیز اقدامات لازم را به عمل آورند».
**واقعیت**
*دمای هوا در زمستان امسال تا 1/5 درجه بیش از نرمال پیشبینی شده است
مطلب فوق صحت ندارد، چرا که بنابر گزارش سازمان هواشناسی کشور برای زمستان امسال بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال است و دمای هوا بویژه در نیمه دوم زمستان تا 1/5 درجه بیش از نرمال پیشبینی شده است.
ضمن اینکه بنا به گفته داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی پدیده النینو تأثیری کمرنگ در بارشهای زمستان امسال دارد و بارشهای ایران حاصل نوسان اطلس شمالی است.
رئیس سازمان هواشناسی گفت که: «نمیتوان اعلام کرد که پدیده النینو امسال موجب بارشهای شدید در کشور میشود اما به هرحال تأثیراتی هم دارد».
*واکنش سازمان هواشناسی کشور به پیشبینی پاییز و زمستانی سرد در سال جاری
چندی پیش نیز سازمان هواشناسی کشور در واکنش به وقوع پدیده النینو و پیشبینی پاییز و زمستانی سرد در سال جاری توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه میخوانید:
دورپیوند ال نینو-لانینا یا انسو، پدیدهای بزرگ مقیاس است که روی مناطق حارهای اقیانوس آرام شکل میگیرد و دوره برگشت آن ازسه تا هفت سال است و دارای سه مرحله: ال نینو، خنثی و لانینا است.
النینوی امسال با توجه به حالت شکلگیری آن به النینوی کلرادو موسوم است و با توجه به افزایش سه درجهای دمای آب در مناطق مرکزی تا سواحل کشور پرو، در بخش حارهای اقیانوس آرام میتوان گفت که در 50 سال گذشته کمسابقه است. دادههای تاریخی مربوط به شاخص ال نینو-لانینا از 250 سال گذشته تاکنون در دسترس است.
موضوع مهم در رابطه با پدیدههای دور پیوند، طولانی بودن بسامد آنها است که از حدود دو ماه (MJO) تا هفت سال (ENSO) است.
شایان توجه است که مهمترین دور پیوندها مانند NAO, AO, MEI, MJO و همچنین مانسون هندوستان اثر مستقیم روی ایران دارند ولی النینو اثر غیر مستقیم داشته و تنها با تاثیر روی سایر دورپیوندها، مقدار و توزیع زمانی و مکانی بارش و دما را متاثر می سازد.
اثر مستقیم آنسو در مناطق حارهای و استوایی، قوی و آشکار است و با افزایش فاصله به سمت شمال یا جنوب از شدت اثرگذاری آن کاسته میشود.
مرکز ملی اقلیمشناسی سازمان هواشناسی کشور از سه ماه گذشته در پیشبینی ماهیانه و فصلی خود که همواره در هفته دوم هر ماه صادر میشود به رخداد النینوی قوی امسال اشاره کرده و با توجه به اثر آن بر شرایط جوی، پیشبینی فصلی، بارش و دما طی پائیز و زمستان را در سطح کشور با متن و نقشه ارائه کرده است، این پیشبینیها بیدرنگ در سایت سازمان بارگذاری میشوند.
مطابق پیش بینی فصلی این مرکز، برای پاییز امسال با توجه به اثر النینو، بارش با آغازی زودتر از فصل و با گرایش به نرمال یا بیش از نرمال پیشبینی شده است. همچنین میانگین حدود یک درجه بیش از نرمال 50 ساله برآورد شده است که با توجه به روند افزایش چند دهه اخیر، انحراف چندانی از دمای فصل ندارد.
موضوع مهم در این رابطه بیان میانگین در یک دوره یک تا سه ماهه است و باید توجه داشت که نوسانات دما و بارش میتواند قابل توجه باشد که ویژگی عادی شرایط جوی است و معمولاً دوره تناوبی حدود یک هفته دارد.
برای زمستان امسال نیز انتظار میرود که بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال باشد و دمای هوا بویژه در نیمه دوم زمستان تا 1/5 درجه بیش از نرمال پیشبینی شده است.
بررسی شاخص دور پیوند النینو و لانینا نشان میدهد که سرمای شدید زمستان 1386 با لانینا همراه بوده است که طی آن دمای هوای تهران برای حدود 10 روز همواره زیر صفر بود و کمینه دما نیز طی یک ماه زیر صفر باقی ماند و کمترین آن به منفی 11 درجه سانتیگراد رسید. طی این دوره کم ترین دما در اردبیل، همدان، شهرکرد، مشهد، فرودگاه امام، بیرجند و رشت به ترتیب به 32، 31، 21، 20 ، 12 درجه زیر صفر ثبت شد و حتی در اهواز به صفر رسید.
همچنین سرمای سال 1386 با بارش برف در سطح کشور همراه بود و در خراسان رضوی درختان انار 50 ساله را خشکاند. شایان توجه است که کمینه مطلق دمای تهران طی 65 سال گذشته در 18 دی 1347 به میزان 15- درجه ثبت شده است.
از دورههای بسیار سرد دیگر میتوان به زمستان سالهای 1341، 1347، 1361، 1351 و 1376 اشاره کرد که چهار مورد آنها با لانینا و دو مورد با حالت خنثی همراه بودهاند.
رخداد دورهای با سرما یا گرمای شدید و گسترده در سطح کشور را سازمان هواشناسی کشور با دقت خوب تا دو هفته قبل از رخداد پیشبینی میکند. بدیهی است که متولیان مدیریت بحران کشور با توانایی و کارایی موجود به سادگی آن را به فاصله چند روز مدیریت میکنند و هماهنگی بین سازمان هواشناسی و وزارت کشور در مدیریت مخاطرات جوی سابقه چند ده ساله دارد.
شایان توجه است که در سرمای سخت مربوط به سال 1386 علیرغم هشدار سازمان هواشناسی، به علت قطع صدور گاز از سوی کشور ترکمنستان، بحران کمبود حاملهای انرژی در سطح کشور و بویژه استانهای نوار شمالی کشور را به مدت یک ماه فراگرفت که ان شاالله با توجه به توسعه شبکه انتقال نفت، گاز و برق و افزایش توان تولید، چنین پیامدهایی را شاهد نخواهیم بود».
انتهای پیام/ح

به گزارش صدای دانشجو،شستشوی دستها با آب و صابون برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا بسیار ضروری است، رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت فوقالعاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.
*در ابتدای فصل شیوع آنفلوانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا در روزها و هفتههای آینده، احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر میشود.
*آنفلوانزا یک بیماری بشدت مسری است که از راه قطرات تنفسی و نیز دست آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل میشود.
*آنفلوانزا از نظر ظاهری در ابتدا شبیه یک سرماخوردگی جلوه میکند. بیمار مبتلا تب بالا، درد و کوفتگی بدن، سرفه، گلو درد و آبریزش بینی و گاهی تهوع، اسهال و استفراغ دارد.
*آنفلوانزا از یک سرماخوردگی معمولی شدیدتر و مدت آن طولانیتر است.
*بیماری آنفلوانزا در برخی از افراد جامعه عوارض شدیدتری دارد که چنانچه بدرستی مراقبت نشوند حتی منجر به مرگ میشود.
*افراد بالاتر از 65 سال، کودکان زیر 5 سال، مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی مزمن، خانمهای باردار، مبتلایان به دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند و مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند؛ در این افراد آنفلوانزا شدیدتر و پرعارضهتر است و چنانچه بموقع تحت درمان قرار نگیرند، منجر به مرگ میشود.
*مهمترین عارضه آنفلوانزا، گرفتاری دستگاه تنفسی است که منجر به ایجاد ذاتالریه میشود، بیماری آنفلوانزا افراد پرخطر را بیشتر تهدید میکند.
*افرادی که از خارج از مرزها در حال بازگشت به کشور هستند و مسیرهای طولانی طی کردهاند و بیماری زمینهای دارند باید بیشتر مراقب باشند.
* افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. از هرگونه خوددرمانی خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید.
*مصرف آنتیبیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمانهای دارویی ویژه قرار گیرند.
*شستشوی دستها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است. رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله، اهمیت فوقالعاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.
*رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا، بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت کند؛ بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداده است باید اکیدا خودداری شود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور با عنوان "پژوهش، فنآوری و بازار" صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی افتتاح شد و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.
در این نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشجویان سراسر کشور به نمایشگاه گذاشته شده که دانشگاه جامع علمی کاربردی و واحد خانه کارگر این دانشگاه، دستاوردهای دانشجویان خود را به نمایش عموم گذاشته است.

به گزارش صدای دانشجو، دکتر منصور غلامی ریاست دانشگاه در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه بوعلی سینا با تبریک حلول ماه ربیع الاول، از زحمات همه پژوهشگران و اساتیدی که باعث کسب افتخارات در سطح کشور و جهان شده اند قدردانی نموده و اظهار کرد: ما در آستانه زمانی هستیم که اگر خود را در سطح بین المللی مطرح نکنیم محکوم به شکست خواهیم بود. ایشان با تأکید بر اهمیت تعاملات بین المللی افزود: به لحاظ تعاملات بین المللی علمی در سطح خوبی نیستیم و متأسفانه تبادل دانشجو با کشور های دیگر یک طرفه است که برای یافتن علت، باید نقاط ضعف و قوت و همچنین، نحوه آموزش تحصیلات تکمیلی خود را بررسی کنیم. ریاست دانشگاه بوعلی سینا دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به عنوان بازوی ارزشمندی در کنار اساتید معرفی کرده و گفت: اساتید باید با همکاری این دانشجویان بتوانند روند رو به رشدی را برای تولیدات پژوهشی دانشگاه پیش گیرند. وی هم چنین با اشاره کمبود های مالی دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه باید به سمت کارآفرینی پیش برود تا بتوانیم حداقل سی درصد بودجه پژوهشی دانشگاه را از محل این گونه درآمدها تأمین کنیم. دکتر غلامی برنامه ریزی برای آینده را لازم و ضروری دانسته و ادامه داد: در مقایسه دانشگاه با دانشگاه های با رتبه بالاتر و ارزیابی صحیح نقاط قوت و ضعف موفقیت های بهتری بدست می آید. ایشان در پایان به اساتید توصیه کردند: ارتباط های بین رشته ای را افزایش دهید تا با کنار زدن رشته های سنتی و ایجاد رشته های بین رشته ای رویکرد جدیدی را در علوم و آموزش عالی اتخاذ نماییم.