جریان اصلاح طلب برای مطرح کردن مجدد خود در میان مردم با اجیر کردن "داد بزن ها" قصد مظلوم نمایی و ایجاد هجمه به گروه های مخالف خود را دارد

به گزارش صدای دانشجو به نقل از به نقل از  راه دانا، موت سیاسی جریان تجدیدنظر طلب از مباحث مطرح شده ماه های اخیر  در جلسات محفلی این جریان مطرح بوده است و فعالان این جریان با ارائه طرح های مختلف سعی داشته اند تا خود را از این وضعیت نجات دهند.

 

یکی از پروژه های مطرح شده در این جلسات ایجاد التهاب در جامعه و به خصوص در دانشگاه هاست تا جریان مذکور بتواند خود را از بند عدم تاثیرگذاری ها برهاند.

 

تاثیرگذاری از طریق التهاب آفرینی موضوعی است که با توجه به سوابق و تجربه های متعددی که برخی از مهره های این جریان داشته اند، به عنوان موضوع اصلی جلسات برگزار شده محفلی این جریان مطرح  و چند هفته ای نیز این پروژه آغاز شده است.

 

بر همین اساس این جریان با وارد کردن مهره های سوخته خود و برگزاری سخنرانی های متعدد در دانشگاه های کشور سعی دارد تا افکار عمومی را با انجام اقدامات تحریک کننده، تحت تاثیر قرار دهد.

 

هدف گیری دانشگاه ها به عنوان یکی از مراکزی که این جریان اقدامات التهاب آفرین خود را در آن آغاز کرده بیانگر این واقعیت است که پروژه جدید این جریان راستای شلوغ کردن دانشگاه ها انجام می شود.

 

در این میان نیز برخی از بازداشت شدگان در روزها و هفته های اخیر نیز در رابطه با همین موضوع بوده است.

 

فحاشی در دانشگاه

 

کواکبیان به عنوان یک از مهره های این جریان که پس از شکست در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی، همواره در راستای التهاب آفرینی عمل کرده است، در اقدامی که به نظر می رسد در ادامه همان پروژه التهاب آفرینی در دانشگاه باشد، سعی کرد تا از طریق فحاشی، دانشجویان را تحریک به اقدام علیه خود کند.

 

مناظره مصطفی کواکبیان و سید محمود نبویان محلی بود که این فعال جریان تجدیدنظر طلب تمامی تلاش خود را برای تحقق پروژه التهاب آفرینی انجام داد.

 

بر اساس این گزارش در این همایش که با موضوع عملکرد دولت در سیاست خارجی برگزار شد، به وضوح چیرگی نبویان در مناظره قابل مشاهده بود.

 

 

کواکبیان در بخشی از مناظره در پاسخ به نبویان با اشاره به یک جمله از یکی سران فتنه، گفت: پس به قول اون آقا ننجون من قطعنامه صادر کرده است.

 

پس از آن که کواکبیان به این صحبت یکی از سران فتنه اشاره کرد، دانشجویان ارزشی شعار مرگ بر فتنه گر سر دادند که با واکنش عجیب کواکبیان روبرو شد.

 

پس از این شعار های دانشجویان ارزشی، کواکبیان گفت: فتنه گر پدر و مادرتان است، فتنه گر جد و آبادتان است.

 

تهدید دانشجویان با انواع سلاح

 

تهدید دانشجویان با انواع اسلحه در دانشگاه دیگر اتفاقی است که این جریان برای انجام پروژه خود نسبت به آن اقدام کرده است.

 

سخنرانی آذر منصوری از دستگیر شدگان فتنه 88 در دانشگاه یاسوج، محل دیگری بود تا این پروژه عملی شود.

 

 

 براساس اظهارات شاهدان عینی در روز سخنرانی یکی از همراهان منصوری به سمت دانشجویان اسلحه کشیده بود.

 

تشکیل گروه های گانگستری پس از سیلی به دختر دانشجو!

 

مراسم آذر منصوری به عنوان یکی از نمود های اصلی برنامه ریزی این جریان برای التهاب آفرینی، حاشیه های متعددی داشت که سیلی زدن به یک دختر دانشجو نمونه بارزی از آن است.

 

پس از این اقدام که توسط یکی همراهان مرد آذر منصوری صورت گرفت، گروه هایی تشکیل شد که همانند گروه های گانگستری اقدام به کتک کاری دانشجویان معترض به سخنرانی منصوری، کردند.

 

یکی از دانشجویان کتک خورده توسط این گروه ها گفته بود: حوالی ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر روز یکشنبه در حالی که از بلوار ارتش قصد عزیمت به منزل خود در بلوار بویراحمد را داشتم با فحاشی فردی روبه‌رو شدم.
 

وی گفت: پس از این فحاشی فرد مذکور به سمت من آمد و چندین ضربه پی‌درپی سیلی به صورتم نواخت.

 

رحیمی افزود: پس از آن سه نفر از همدستان فرد یاد شده ضرب و شتم خود را آغاز کرده و در این حین به بسیج و بسیجی توهین و فحاشی کردند.

 

این دانشجوی بسیجی دانشگاه آزاد گفت: آن‌ها عکس‌های حضور من در جمع معترضین به حضور فتنه‌گران در دانشگاه آزاد را نشان می‌دادند و توأمان به ضرب و شتم می‌پرداختند.

 

شکستن پای دانشجوی منتقد در یزد

 

در آستانه آغاز فصل امتحانات و در شرایطی که آرامش، بیشترین لازمه ورود یک دانشگاه و دانشجویانش به فصل طاقت‌فرسای امتحانات است، عبدالواحد موسوی لاری، به دعوت تشکل «توسعه و اعتدال»! به دانشگاه یزد رفت که این حضور، حواشی تلخی به همراه داشت.

 

 

بعد از سخنان جنجالی موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز در دانشگاه یزد، دانشجویان نسبت به اظهارات وی اعتراض کردند و با شعارهای متعدد، وی را از سالن بیرون کردند.

 

این ماجرا اما به همین جا ختم نشد؛ عده دیگری نیز در واکنش به این شعارها، با دانشجویان درگیر شدند که در نهایت پای یکی از دانشجویان شکست.

 

استفاده از نام افراد دارای ممنوعیت فعالیت سیاسی در سخنرانی ها

 

پروژه مذکور علاوه بر پیگیری در دانشگاه ها در مراسم های حزبی و گروهی نیز پیگیری می شود به صورتی که استفاده از افراد دارای ممنوعیت فعالیت سیاسی نمونه ای از این اقدام است

 

در جریان برگزاری یکی از مراسم های این جریان در شهر کرمانشاه، نام یکی از فعالان فتنه به عنوان سخنران برده می شد. این در حالی است که این فعال فتنه 88 دارای حکم ممنوعیت فعالیت سیاسی بود و بر اساس قانون نمی توانسته است به عنوان سخنران در این مراسم حاضر شود.

 

چرایی دعوت کردن از محمد رضا خاتمی به عنوان فردی که دارای احکام قضایی است را بایستی در اهداف این پروژه جستجو کرد که این جریان پس از اجرای قانون در مورد این افراد به دنبال التهاب آفرینی هستند.

نمایندگان مجلس مقرر کردند برنامه‌ریزی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها واگذار شود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان جزئیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت با تصویب ماده 2 این طرح مقرر کردند که برنامه‌ریزی، تصویب مقررات، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها با ترکیب زیر واگذار می‌شود که در این قانون به اختصار شورا نامیده می‌شود:

1- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)

2- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 

3- دو نفر از روسای دانشگاه‌های دولتی به انتخاب وزارتین

4- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

5- رئیس دانشگاه پیام نور

6- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور (دبیر شورا)

7- دو نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر

بهارستان‌نشینان در تبصره یک این ماده مصوب کردند عضویت اعضا در شورا قابل تفویض به غیر نمی‌باشد و شورا با حضور حداقل 5 نفر از اعضای دارای حق رای رسمیت می‌یابد.

طبق مصوبه مجلس در تبصره 2 ماده مذکور مقرر شد شورا می‌تواند برای انجام وظایف محوله کارگروه‌های تخصصی تشکیل دهد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از دانا، علیرضا زاکانی  اظهار کرد: اگر به راستی امام(ره) از سال 1342 به ابعاد با شناخت دقیق و عمیق اسلام نمی‎پرداخت آیا امروز انقلاب باقی می‎ماند.

وی تصریح کرد: امروز باید بیندیشیم که اگر امام(ره) در برابر استکبار نمی‎ایستاد و خود و اطرافیانش را می‎دید و از مستضعفین حمایت نمی‎کرد و برای انقلاب اسلامی هزینه نمی‎کرد امروز از انقلاب اسلامی خبری بود.

دستمزدهایی که به گرد گرانی هم نمی رسند:
حقوق کارگران در پسابرجام
دستمزد نرخ کارگری هر ساله با توجه به نوسانات تورم و رکود تعیین می شود که سال گذشت با تورم 17 درصدی، افزایش دستمزد نیز 17 درصد شد؛ هر چند قشر کارگری به خواسته خود نرسیدند و این مقدار افزایش را عادلانه نداستند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از دانا ،دستمزد کارگری در ایران هر ساله با توجه به نرخ تورم و وضعیت اتقصادی کشور توسط  تعیین می گردد که سال گذشته با توجه به نرخ تورم، حقوق کارگری افزایش 17 درصدی به خود دید که در نتیجه حداقل دستمزد کارگری سال 94، 712 هزار و 425 تومان شد؛ هر چند با توجه به رکود شدید این افزایش در نوبه خود به ضرر اقتصاد کشور شد چرا که قدرت خرید مردم و یا همان 13 میلیون قشر کارگری کمتر از گذشته شد.

چندی پیش  ستاد تخصصی تعیین حداقل مزد95 نیز تایین شد تا حداقل نرخ دستمزد این قشر را تعیین کنند هر چند که این ستاد خود به این باور رسیده است که حداقل حقوق 700 هزار تومانی سال گذشته یک سوم هزینه خانوار 4 نفره را هم نمی تواند تعیین کند با این حال زمزمه های شنیده شده از این ستاد حاکی از آن است که این بار با توجه به نرخ تورم 13 درصدی شاید با افزایش ده درصدی حقوق روبرو باشیم که مطمنا این افزایش گره ای از مشکلات اقتصادی خانوراهای کارگری نخواهد داشت و بیش از پیش دست به رکود شدید خواهد زد.

با بررسی های انجام شده و طبق امارهای رسمی هزینه های یک خانوار ایرانی در سال 93 با افزایش 15.6 درصدی به 32میلیون و 800 هزار تومان یعنی ماهانه 2میلیون و 700هزار تومان رسید؛ از طرفی کارگران و نمایندگانشان سال گذشته به حقوق بالای سه میلیون معتقد بودند چرا ه خرج این خانوار بالای این مقدار است و درنتیجه با پایین بسته شدن حداقل حقوق کارگری در سال 94 قشر کارگری با کاهش قدرت خرید فقط توانست نیاز های ضروری خود را تامین کند.

از طرفی کارفرمایان با قبول این بحث اعتراف می کنند که با حقوق 700 هزار تومانی در ماه زندگی نمی چرخد اما از پرداخت حقوق بیشتر از این مبلغ هم عاجز هستند و نمی توانند به یکباره افزایش چشمگیری را داشته باشند.

با این تفاسیر در سال 95 باید دولت بیشتر از پیش به فکر قشر کارگری جامعه باشد و به اندازه ای باافزایش حقوق مناسب قدرت خرید این قشر را هم بالا ببرد؛ یقینا دولت می تواند با برنامه های منظم و از پیش تعیین شده به کمک این قشر جامعه بشتابد؛ از طرفی افزایش حقوق با نرخ تورم همراستایی می کند و امسال با رکود 13 درصدی افزایشی در حد 10 درصد انتظار می رود اما دولتمردان نباید از این امر غافل بمانند که این تورم نتیجه رکود اقتصادی شدید در کشور است.

امید می رود دولت تدبیر با محاسبه درست تورم در رکود شدید اقتصادی کشور افزایش حقوق قابل قبولی را برای کارگران عزیز داشته باشد تا با افزایش قدرت خرید این قشر از جامعه در سال های آتی شاهد خارج شدن از رکود نیز باشیم.

غلامرضا عباسی رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در گفت و گو با دانا با بیان اینکه کارگروهی برای بررسی میدانی وضعیت کارگران مشخص شده است، اظهار کرد: این کارگروه که در وزارت کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است برای بررسی وضعیت درآمدی و معیشتی کارگران در مراکز استان ها مستقر شده اند تا پس از ارسال نتیحه آن به کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: سپس اطلاعات جمع بندی شده توسط نماینده کانون عالی کارگران در کارگروه فعال وزارت کار و رفاه اجتماعی مطرح می شود که پس از نهایی شدن بررسی، کارگروه گزارش خود را به شورای عالی کار ارسال می کند که در آن تصمیم گیری نهایی برای تعیین درصد دستمزد کارگران انجام می شود.

رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در خصوص پیش بینی دستمزد 820 هزار تومان برای کارگران در سال 95، اظهار کرد: بررسی های کارگروه کارگران به تازگی آغاز شده است که به اتمام نرسیده اما براساس سیاست های سال گذشته دولت که سعی داشت دستمزد کارگران نزدیک به افزایش حقوق کارمندان باشد، احتمال می رود امسال هم همین سیاست را اتخاذ کند.

وی در ادامه افزود: البته شرایط کارگران با کارمندان تفاوت دارد چرا که برای کارمندان بسته های حمایتی مختلفی از سوی دولت و ارگان مربوطه آنها ارایه می شود در صورتی که کارگران از این مهم بی بهره اند و چشم امید آنها تنها به دستمزد تعیین شده از سوی دولت است.

دستمزد تعیین شده باید کفاف هزینه های خانوار را بدهد

عباسی با بیان اینکه در تعیین دستمزد کارگران معیشت بیشتر مورد توجه است، گفت: با توجه به ماده 41 قانون کار در خصوص افزایش دستمزد سالانه کارگران، میزان دستمزد براساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تعیین می شود اما گزینه دیگر بحث معیشت خانوار کارگری است که براساس استانداردهای جهانی، میزان حداقل دستمزد تعیین شده باید کفاف هزینه خانوار را بدهد.

وی تصریح کرد: ما مشکلات متعدد دولت از جمله تورم را در نظر می گیریم اما باید توجه داشت که اگر معیشت کارگران و هزینه خانوار تامین و از دستمزد منصفانه برخوردار نشود، عدم آرامش روانی کارگران و مشکلات اقتصادی آنها به نوعی در میزان فعالیت آن ها در واحدهای تولیدی و در نهایت کیفیت کالاهای تولید شده هم تاثیرگذار خواهد بود.

با افزایش 25 درصدی دستمزد موافقت نشد

این مقام مسئول با اشاره به افزایش 17 درصدی دستمزد در سال جاری، اظهار کرد: سال قبل گزینه نهایی کانون عالی کارگران و هدفگذاری برای تعیین دستمزد کارگران، 25 درصد بود اما علیرغم میل باطنی نمایندگان شورای کار، بنا به شرایط دولت، با افزایش دستمزد 17 درصدی موافقت شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که امسال هم دولت افزایش بیشتر دستمزدها را به دلیل وضعیت تورمی کشور نپذیرد، درخواست ما این است بسته های حمایتی مختلف از جمله مساعدت غیرنقدی مثلا در خصوص حق بیمه کارگران تعریف شود تا حداقل بخشی از مشکلات معیشتی خانوار تا حدودی کاهش یابد.

دولت در تعیین دستمزدها نرخ تورم واقعی را لحاظ کند

عباسی به لزوم افزایش قدرت خرید کارگران اشاره و با بیان اینکه تلاش دولت باید در راستای کاهش تورم واقعی باشد، نه تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، گفت: باید آثار کاهش تورم در سفره های کارگران مشاهده شود چون در غیر این صورت گرهی از مشکلات معیشتی کارگران باز نمی کند.

دستمزد تعیین شده باید مانع شکاف طبقاتی شود

غلامرضا کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در گفت و گو با پایتخت در خصوص تعیین مزد کارگران، گفت: اگر دستمزد کارگران به نحوی تعیین شود که نیاز معیشتی آنها را برطرف کند شکاف طبقاتی بین کارمندان و کارگران با سایر اقشار جامعه کم می شود.

وی اظهار کرد: این اقدام آرامش روانی کارگران را در پی خواهد داشت که مسلما نتایج و آثار آن در بخش تولید و در نهایت شرایط اقتصادی کشور مشاهده خواهد شد.

 

دولت در مورد افزایش نرخ دستمزد کارگری همه چیز را به کارفرمایان نسپارد

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز  در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی دانا با بیان اینکه بخشی از وظایف در نرخ دستمزد کارگری بر عهده دولت است، گفت: در تمام کشورهای جهان نیز دولت با نقش حکومتی خود باید اوضاع معیشتی کارگران را مورد توجه قرار دهد و مسایل را تنها به کارفرمایان و شرایط ارایه دستمزدی آنها محدود نکنند.

وی ادامه داد: اگر تمامی امور از کارفرمایان مطالبه شود دو اتفاق را در پی دارد؛ اول اینکه میل به سرمایه گذاری را در کارفررمایان کاهش می دهد چرا که کارفرما خود را حکومت نمی داند که هزینه کلی کارکگران را بر عهده بگیرد لذا یک سرمایه گذار است که متناسب با بازارکار، به دنبال سود است.

وی افرود: در این شرایط کارفرما از سرمایه گذاری اجتناب می کند و بنابراین میزان سرمایه گذاری کلی در کشور کاهش و در پی آن بیکاری افزایش می یابد و یا اینکه دستمزد کارگران پرداخت نمی شود که در این صورت با مشکل تامین معیشت روبرو می شوند.

ندیمی به دومین پیامد اشاره کرد و گفت: در حالت دوم کارفرما حاضر به استفاده از نیروی انسانی بیشتر نمی شود و از روشها و تکنولوژی های صنعتی استفاده می کند؛ در این صورت تنها کارگران با مشکل مواجه می شوند بنابراین دولت باید علاوه بر تعیین نرخ دستمزد مناسب، از بسته های حماتی برای مساعدت در تامین معیشت کارگران استفاده کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم ارایه بسته های حمایتی به کارگران اظهار کرد: با ارایه بسته های حمایتی از جمله خدمات بیمه و غیره از سوی دولت، خلا ناشی از دستمزد پایین کارگران پر می شود و آسیب های حاصل از آن مانند افزایش بیکاری، اشتغال خانوادگی و چندشیفته کار کردن آنها تا حدودی کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که همچنان نظر جامعه کارگری درباره دستمزد تامین نخواهد شد، گفت: انتظار رشد بالای دستمزد 1395 بعید است. اما با این حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم در روزهای پایانی سال شورای عالی کار در جلسات خود چه تصمیمی برای جامعه کارگری خواهد گرفت.

 

گزارش:سعید پیرزاده

برچسب‌ها: 
گویا مذاکرات هسته ای و نتایج ان به مذاق امریکایی ها خیلی خوش آمده و با وجود اختلافات ظاهری کنگره و دولت آمریکا در خصوص نتایج مذاکرات هسته ای می خواهند در خصوص بقیه مسائل هم با ایران مذاکره کنند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از سایت خبری ثامن؛مقام معظم رهبری در طول مذاکرات هسته ای بارها دلسوزانه به دولتمردان و مسئولین سیاست خارجی در خصوص بدعهدی آمریکا هشدار داده بودند و بارها فرموده بودند که به این مذاکرات خوشبین نیستند.

22فروردین سال 93 همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس، مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی فرمودند: اینکه گفته شود، تحریم ها و فشارها هزینه دستاوردهای هسته ای است، موضوع صحیحی نیست زیرا اگر موضوع هسته ای هم نبود، آنها بهانه دیگری می گرفتند، همانطور که اکنون و در حین مذاکرات، امریکاییها بهانه حقوق بشر را مطرح می کنند.

همچنین کارشناسان مسائل سیاسی و بین المللی و دلسوزان نظام که بی رحمانه اماج حملات برخی دولتمردان قرار گرفته و هر روز برچسب جدید از جمله کاسبان تحریم به انها زده می شد در خصوص بد عهدی و بهانه های جدید امریکا برای اعمال تحریم ها نسبت به ملت ایران هشدار داده بودند و نسبت به این مسئله که نباید تصور کرد با توافق هسته ای دشمنی های امریکا به پایان می رسد بلکه راه دشمنی و اعمال تحریم های جدید برای غرب و مخصوصا امریکا باز خواهد شد متذکر می شدند.

مقام معظم رهبری در دیدار با سفرای ایران (22 مرداد93) با اشاره به کتمان وضع تحریم جدید علیه ایران از سوی امریکا فرمودند:

«عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد. در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه‌ی بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند. البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آنها، جواب‌های قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند. آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ی تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.»

 

به دلیل برخی خوشبینی ها دولت به غرب و مذاکرات هسته ای و این مسئله که می توان با غرب و امریکا تعامل داشت، موضوع بهانه های جدید آمریکا برای اعمال تحریم ها توسط نیروهای ارزشی به دولتمردان تذکر داده می شد تا جایی که آمریکا سعی کرد در طول مذاکرات هسته ای مسئله موشک های ایران را هم وارد مذاکرات کند.

بعد از طرح ضد ایرانی کنگره امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم  و پس از افزایش اعتراض مقامات کشورمان به تصویب تحریم های جدید علیه ایران در کنگره امریکا که باراک اوباما نیز آن را امضا کرد، وزیر امور خارجه امریکا در نامه ای به دکتر ظریف وعده داد که این قانون را درباره ایران اجرا نمی کند.

بر اساس این قانون، از این پس هر تاجر، سرمایه گذار یا حتی توریستی که پایش را به ایران بگذارد، برای ورود به امریکا با محدودیت هایی مواجه خواهد شد و حتی شهروندان کشورهایی که می توانستند بدون روادید وارد امریکا شوند هم، در صورت آمدن به ایران، دیگر نمی توانند از آن فرصت استفاده کنند و باید درخواست روادید دهند.

با وجود اینکه کنگره امریکا نامه جان کری را فاقد اعتباد می داند این بار هم به صورت فرا خوشبینانه  نامه جان کری به جواد ظریف سند محکمی برای تعهد آمریکا نسبت به برجام محسوب شد.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: نامه آقای کری تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا است مبنی بر اینکه از همه ابزارهای خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد کرد تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره درخصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای موفقیت آمیز برجام و بهره مندی ایران از منافع اقتصادی آن را خدشه دار کند.  

اما قانون‌گذاران آمریکا در نامه اعتراض‌آمیز خود  به جان کری نوشته‌اند: هیچ توجیهی برای قائل شدن معافیت ویژه برای ایران از قانون یاد شده وجود ندارد. در حالی که ما می‌دانیم که مقامات ایرانی به شما درباره تضعیف فرصت‌های تجاری‌شان ابراز نگرانی کرده‌اند، اینکه این نگرانی‌ها جانشین قانونی جدید شوند که به منظور حفاظت از مردم آمریکا در برابر تروریسم طراحی شده‌اند، فراتر از تصور است.

نمایندگان آمریکا با ادعای این‌که ایران حامی تروریسم است، خاطرنشان کرده‌اند که مفاد قانون جدید برای سفرکنندگان به ایران قابل اجرا است.

در پایان این نامه آمده است: هیچ توجیه قانونی برای قائل شدن معافیت ویژه برای ایران از یک قانون ضد تروریسم و امنیتی که به طور خاص برای گنجاندن ایران طراحی شده وجود ندارد.

بعد از این کش و قوس ها یکی از مقامات دولت آمریکا مدعی است قانون جدید کنگره آمریکا که خواستار اعمال محدودیت‌های تردد برای سفرکنندگان به ایران است سند برجام را نقض نمی‌کند، زیرا توافقی میان تهران و واشنگتن بر سر تروریسم صورت نگرفته است.

وی افزود: ایران از آن جهت، (در ارتباط با ارتقای امنیت ملی آمریکا) تحت نظر است که جزو کشورهای حامی تروریسم دولتی است، موضوعی که در توافق هسته‌ای مطرح نشده است.

 گویا مذاکرات هسته ای و نتایج ان به مذاق امریکایی ها خیلی خوش آمده و با وجود اختلافات ظاهری کنگره و دولت آمریکا در خصوص نتایج مذاکرات هسته ای می خواهند در خصوص بقیه مسائل هم با ایران  مذاکره کنند.

مقام معظم رهبری در دیدار با کارکنان سپاه اظهار داشتند: متأسفانه عده ای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، اینگونه مسائل را در روزنامه ها، سخنرانی ها و فضای مجازی مطرح می کنند، که کاملاً اشتباه است.

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: مذاکره با آمریکا ممنوع است زیرا این مذاکره نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضررهای بیشماری نیز دارد.

انتهای پیام

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: نباید به قول و قرار آمریکایی‌ها اعتماد کرد زیرا آنها به‌هیچ‌وجه قابل‌اعتماد نیستند و این موضوع هشداری برای دل‌بستگان و دوستداران رابطه با آمریکا محسوب می‌شود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم،حجت‌الاسلام محمد خرسند عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامیبا اشاره به تصویب قانون محدودیت ویزایی آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: تصویب این قانون نشان می‌دهد آمریکا به برجام بی‌توجهی و برخلاف تعهد عمل کرده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها از هر موضوعی برای تضعیف جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، افرادی که به آمریکا و قدرت‌های بزرگ دل خوش کرده‌اند بهتر است به مردم دل‌خوش شوند و به قدرت خدا اعتقاد پیدا کنند.

خرسند افزود: تصویب قانون محدودیت ویزایی آمریکا علیه ایران اولین اقدام خصم آمیز آمریکایی‌ها نبوده و آخرین اقدام آنها نیز نخواهد بود کما اینکه روز گذشته نیز شنیده شد که به دنبال تصویب طرح‌هایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

وی تصریح کرد: آمریکا دشمن است و دشمنی خود را بروز می‌دهد، ما باید هوشیار باشیم که دشمن را دوست تصور نکنیم و به آنها اعتماد نداشته باشیم. اقدامات آمریکایی‌ها سرنوشت خوشی برای برجام به دنبال نخواهد داشت زیرا آنها در آینده نیز از این‌گونه اقدامات انجام خواهند داد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به نامه اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به وزیر خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه با تصویب قوانین دیگری راه را باز می‌کنیم و تحریم‌ها برداشته خواهد شد، گفت: نامه وزیر خارجه آمریکا حرف بیخودی است، البته آنها از این گونه نامه نگاری‌ها بارها انجام دادند، آنها قبلاً نیز در نامه‌ای اعلام کرده بودند که به فکر براندازی نظام نیستند اما در فتنه 88 عملکرد خبیثانه آنها دروغ آمریکایی‌ها را برملا کرد.

خرسند در پایان افزود: مگر می‌شود قانونی که توسط رئیس جمهور آمریکا امضاء شده برای آن راه حلی پیدا کرد، این کارها بازی‌های دوگانه‌ای است هر چند یکبار از سوی آمریکایی‌ها انجام می‌شود و حکایت از بی صداقتی در رفتار و کردار آنها دارد.

انتهای پیام/

فعالین نشریات دانشجویی با معاونت دانشجویی وفرهنگی ،مدیر وکارشناسان امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشستی مسائل ومشکلات این بخش را درمیان گذاشتند.

به گزارش صدای دانشجو، در نشست فعالین نشریات دانشجویی با معاونت دانشجویی وفرهنگی،مدیر وکارشناسان امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان مسائل ومشکلات این بخش را درمیان گذاشتند.

در این جلسه ابتداء فعالین نشر ضمن اشاره به برخی از مشکلات وارائه دیدگاهای خود پیشنهاداتی را به منظور ارتقاء وضعیت نشریات دانشجویی ارائه دادند.

در این نشست دکتر ابراهیم جلیلی معاونت  دانشجویی وفرهنگی ضمن جمع بندی موارد مطرح شده در این جلسه با اشاره به نشریات الکترونیکی ورود فعالین دانشجویی را در این عرصه را خواستار شد.

 دکتر مهیار معتقد مدیر فرهنگی دانشگاه نیز ضمن توصیه هایی به فعالین این عرصه مطالبی در خصوص نحوه ارزیابی نشریات دانشجویی فعال بیان کرد.

 به گزارش صدای دانشجو،مراسم نخستین سالگرد شناسایی و سومین سالگرد خاکسپاری بسیجی شهید علی فرج‌پور با حضور مسئولان استان در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

حمیدرضا رهبر از فرماندهان پیشکسوت دوران دفاع مقدس، حضور در مراسم مزین به نام شهدا را به دلیل سنگینی وظیفه در مقابل آنان و خانواده‌هایشان، دشوار توصیف کرد و توفیق ادامه دادن راه شهدا را به صورت عملی خواستار شد.

وی، میزبان اصلی این مراسم را شهید علی فرج‌پور و شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس دانست و وجود مزار این شهیدان در شهر همدان را افتخاری برای استان خواند.

برای مبارزه با تروریسم تاکنون سه ائتلاف تشکیل شده است که به رغم تشابه اسمی و اهداف ظاهری، اهداف اصلی متفاوتی را دنبال می‌کنند.

به گزارش صدای دانشجو،برای  مبارزه با تروریسم تاکنون سه ائتلاف تشکیل شده است که به رغم تشابه اسمی و اهداف ظاهری، اهداف اصلی متفاوتی را دنبال می‌کنند. اولین ائتلاف را آمریکا فرماندهی می‌کند. دومین ائتلاف را روسیه اداره می‌کند. سومین ائتلاف نیز ائتلافی است که سعودی‌ها اعلام کردند. هرچند اطلاعات بیشتری درخصوص زوایای پنهانی ائتلاف سعودی‌ها منتشر نشده اما زمان اعلام این ائتلاف ناگهانی به دلایل مختلف اهمیت زیادی دارد که می‌توان به آنها اشاره کرد: 1- یک طرح صددرصد آمریکایی:  در اصل، ائتلاف سعودی را باید بخش زمینی ائتلاف آمریکایی دانست. استقبال فوری مقام‌های آمریکایی از اعلام تشکیل چنین ائتلافی از سوی عربستان در این مسیر قابل توجه است. به طوری که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا بلافاصله گفت ائتلاف عربستان براساس درخواست‌های واشنگتن برای مشارکت بیشتر کشورهای سنی است. جان‌کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت این ائتلاف در جهت سیاست‌های آمریکاست که به همپیمانانش در منطقه می‌گفت تا انجام دهند. اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز در اجلاس اخیر جی20 در آنتالیای ترکیه از هم‌پیمانان عرب خود خواسته بود با تشکیل نیروی زمینی به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق مداخله کنند. لذا چنین تلاشی را می‌توان در مسیر اجرای طرح‌های آمریکایی پس از ناکامی گروههای تروریستی در عراق و سوریه ارزیابی کرد. 2- در جهت اهداف تجزیه‌طلبانه منطقه: هدف از تشکیل ائتلاف جدید سعودی تجزیه مذهبی منطقه براساس طرح سایکس پیکو است. آمریکا تلاش دارد براساس توافقنامه سایکس پیکو که صد سال پیش دولت عثمانی را تجزیه کرد،  کشورهای منطقه و مشخصا عراق و سوریه  را براساس نژاد و طایفه تجزیه کند. آن زمان هم کشورهای عربی به ویژه عربستان فعالانه در اجرای توافقنامه سایکس پیکو با تحریک انگلیس و فرانسه عمل کردند و اکنون همین کشورها با تحریک آمریکا تلاش می‌کنند. عرب‌ها در توافقنامه سایکس پیکو فریب بزرگی خوردند که اکنون نیز قرار است همان فریب را بخورند. یعنی شواهد و نشانه‌ها حاکی از آن است که آمریکا تلاش می‌کند به دست کشورهای منطقه، منطقه را تجزیه کند. اعزام نیروهای زمینی آمریکا به منطقه، حضور نیروهای ترکیه در موصل و ائتلاف سعودی مقدمه اجرای این طرح آمریکاست.
 جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل هدف این طرح را ایجاد «دولتی سنی مذهب» در مناطقی از سوریه و عراق که در اشغال داعش است و به موازات آن «دولتی شیعی»  در جنوب عراق و یک «دولت کردی»  در شمال این کشور بیان کرده است. 3- ماجراجویی با ایفای نقش پلیس منطقه - ائتلاف سعودی را باید تنها یک اسم و ائتلافی نمادین دانست که هیچ اعتبار واقعی ندارد. چرا که اولا عربستان ابتدا در تماس با کشورهای مختلف درباره یک «مرکز هماهنگی علیه تروریسم»  سخن گفته بود اما در یک اقدام فریب‌کارانه محمد بن سلمان به طور ناگهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی نیمه شبانه خبر تشکیل یک «ائتلاف نظامی اسلامی» را با حضور 34  کشور و حمایت 10 کشور دیگر اعلام کرد. به دلیل فریب‌کاری عربستان بسیاری از کشورها ابتدا با اظهار بی‌اطلاعی، مواضعی متعجبانه اتخاذ و سپس از  آن دوری کردند تا جایی که اندونزی به عنوان بزرگترین کشور سنی مذهب و پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی اعلام کرد «ما نمی‌خواهیم به یک ائتلاف نظامی ملحق شویم.»  الجزایر بزرگ‌ترین کشور مسلمان آفریقا، عمان، پاکستان، بنگلادش، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی نیز چنین مواضعی اتخاذ کردند. ثانیا قبل از این نیز عربستان در تجاوز به یمن از ائتلاف گسترده‌ای  عربی خبر داد و بدون کسب موافقت دیگر کشورها نام آنها را در ائتلاف عربی در جنگ یمن قرار داده بود اما بسیاری از کشورها از جمله پاکستان و مصر حاضر به پیوستن به این ائتلاف نشدند. ثالثا عربستان در حالی ادعا کرده که این ائتلاف در عراق و سوریه با هماهنگی  «جامعه بین‌الملل» و به صورت «مشروع»  عملیات نظامی خواهد کرد که از خود این کشورها که درگیر  با تروریسم هستند، برای حضور در این ائتلاف دعوت نکرده است. رابعا عربستان که در سوریه و یمن نتوانسته به اهداف خود برسد، حال چگونه می‌خواهد به اهدافی در سطح بین‌المللی که حتی آمریکا به آن نرسیده، برسد. علت نرسیدن به اهداف اعلام شده را نیز باید در عدم صداقت و تناقض در ادعا و عمل آمریکایی‌ها و سعودی جستجو کرد. لذا ادعای ناگهانی عربستان برای مقابله با تروریسم سوال‌برانگیز و در ماهیت شکلی و اهداف تردیدهایی را پدید آورده است. خامسا نکته قابل توجه اینکه در اهداف این ائتلاف هیچ سخنی از تروریسم اسرائیل به میان نیامد به رغم اینکه گفته شد فلسطین نیز جزء این ائتلاف است!!!. سادسا  تشکیل ائتلاف سعودی نشانه دیگری از رویکرد مداخله‌جویانه عربستان است که می‌خواهد نقش پلیس منطقه را بازی کند و این یک ماجراجویی بسیار خطرناک ریاض محسوب می‌شود که تلاش دارد هنوز جنگی را به پایان نرسانده، وارد جنگ دیگری شود. ثامنا آمریکا و کشورهای عربی متحد او که در میدان عمل نتوانستند به اهداف خود به ویژه در مبارزه با تروریست‌ها برسند، قصد دارند با این گونه اقدامات نمادین و با فضاسازی‌های رسانه‌ای، شکست‌های خود را بپوشانند. رزمایش هوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی با مشارکت برخی کشورهای عربی از جمله عربستان نیز در این جهت قابل ارزیابی است. تاسعا مشخص نیست هزینه میلیارد دلاری این ائتلاف در شرایطی که قیمت نفت به زیر سی دلار رسیده، چگونه توسط کشورهای عربی تامین خواهد شد؟ 4- نجات تروریستها: اکنون که با تشکیل ائتلاف روسیه، ایران، عراق و سوریه راهبرد استفاده ابزاری از گروههای تروریستی برای ساقط کردن دولت بشار اسد با شکست روبرو شده است به نظر می‌رسد آل‌سعود در تلاش است برای جبران شکست‌های خود در منطقه به صورت مستقیم وارد سوریه و عراق شود و با ادعای مبارزه با تروریسم فضای پوششی برای تروریست‌ها فراهم کند و با کنترل مناطقی زمینه طرح‌های آمریکایی تجزیه‌طلبانه را محقق سازد. 5- تطهیر چهره پدر تروریسم- به نظر می‌رسد تطهیر وجهه عربستان به عنوان پدر خوانده تروریسم تکفیری  یکی از اهداف پشت پرده این ترفند نمایشی باشد. پس از حوادث تروریستی در پاریس  فشارها بر عربستان به عنوان منشاء تروریسم در غرب شدت گرفت، به طوری که بسیاری از رسانه‌ها و محافل سیاسی غرب فشار بر عربستان به عنوان تروریسم را به جای مبارزه با معلول خواستار شدند. لذا اعلام ائتلاف سعودی برای تحت‌الشعاع قرار دادن حمایتهای گسترده سعودی‌ها از تروریسم و اعتراض‌های جهانی و انحراف افکار عمومی صورت گرفته است. 6- پاسخ به فشارهای غرب: در هفته‌های اخیر، مقامات و سیاستمداران غربی، عربستان را به دو دلیل با ادعای کم کاری در مبارزه با داعش تحت فشار گذاشتند.
اولا آمریکا و کشورهای غربی به دلیل عملکردشان در مبارزه با تروریستها تحت فشار افکار عمومی هستند. ثانیا می‌خواهند از ظرفیتهای کشورهای منطقه برای رسیدن به اهدافشان هر چه بیشتر استفاده کنند. کشورهای غربی برای دخالت نظامی در سوریه و عراق بنا ندارند در خط مقدم از نیروهای زمینی خود استفاده کنند، بلکه تلاش دارند نیروهای زمینی کشورهای خلیج‌فارس را درگیر ماجراجویی‌های خود کنند. چنان که جان مک کین رئیس کمیته نظامی کنگره گفته آمریکا درصدد تشکیل نیرویی زمینی متشکل از صد هزار نفر از نیروهای ارتش‌های عربی است. 7- طرحی برای نشان دادن خوش خدمتی به آمریکا: آمریکایی‌ها از وزیر کشور و ولیعهد عربستان یعنی محمد بن نایف استقبال گرمی کردند و او را قهرمان جنگ با تروریسم توصیف کردند. این موضع غربی‌ها بدان معنی است که او برای رهبری عربستان سزاوارتر از محمد بن سلمان است و از طرف دیگر از محمدبن سلمان در گزارشهای سازمان اطلاعات آلمان و برخی مطبوعات آمریکایی به عنوان کودک بی‌باکی صحبت می‌شود که خطری برای عربستان  است. لذا اعلام تشکیل ائتلاف جدید را باید حرکت نمایشی مأیوسانه‌ای توصیف کرد که محمدبن سلمان تلاش می‌کند ثابت کند از محمدبن نایف نیرومندتر است و می‌تواند غربی ها را در پیروزی بر تروریسم راضی‌تر کند. محمد بن سلمان با اعلام تشکیل این ائتلاف گویا به آمریکا و غرب می‌گوید اگر نایف بر تروریسم در عربستان پیروز شد من بر تروریسم در سراسر جهان اسلام پیروز خواهم شد. 8- امتیاز گرفتن پای میز مذاکرات سیاسی: آمریکا و عربستان در تلاشند تا با فضاسازی و القاء پیروزی  از چنین اقداماتی به عنوان اهرم فشاری در ژنو و وین و نیویورک استفاده کنند. بعد از موفقیت‌های ارتش سوریه در تحولات میدانی به نظر می‌رسد آمریکا کنفرانس نیویورک را برگزار کرد تا مانع تلاش‌های جدی برای تحقق مذاکرات سوری - سوری که در نشست وین مطرح شده بود، شود. به ویژه که کری در سفر سه ساعته به مسکو نتوانست به نتیجه دلخواه برسد و با واکنش سرد پوتین مواجه شد. از سوی دیگر حملات «طوفان قاطعیت» نتایج عکس داد. کسب پیروزی‌های اخیر یمنی‌ها و عملیات مقاومت یمن در داخل خاک عربستان و سقوط پایگاههای سعودی و انهدام زرادخانه آمریکا، قبل از اینکه کشورهای ائتلاف عربی را نگران کند، حامی آنها یعنی آمریکا را نگران کرد که ممکن است شهرها و مناطق سعودی بیشتری سقوط کند. بر همین اساس آمریکا و عربستان که نتوانستند به اهداف خود در یمن برسند، تن به مذاکرات یمنی - یمنی دادند. لذا اعلام تشکیل ائتلاف سعودی همزمان با مذاکرات سوری - سوری و یمنی - یمنی در وین و ژنو و نیویورک تنها در چارچوب فشار برای باج‌خواهی سر میز مذاکره است.
دکترمحمدحسین محترم

برچسب‌ها: 

به گزارش صدای دانشجو، ویژه‌برنامه «خبرگزاری دانشجو» در دوران «روحانی مچکریم»؛
 

صفحه‌ها

اشتراک در پایگاه خبری، تحلیلی صدای دانشجو RSS