مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. آبان 1393 - 0:31   |   کد مطلب: 14424
نكات نگارش شده در اين چند نكته شايد ساده و تكراري باشد و شايد بارها و بارها در اين‌باره سخن گفته شده؛ اما چه سود كه كم‌محلي و بي‌محلي مديران ادارات به مردم به يك اپيدمي هولناك تبديل شده و مشكل اين دولت و آن دولت نيست.
جلسات اداری

واجباتت را انجام بده، به جاي مستحبات تا مي‌تواني به كار مردم برس و كار مردم را راه بيانداز؛ اگر قيامت كسي از تو سؤال كرد، بگو فاضل گفته بود.
این جمله از قول مرحوم آیت‌ا... فاضل لنکرانی نقل شده است که اهمیت رسیدگی به امور مردم را در دین اسلام می‌رساند؛ ايشان این فرمايش را حاصل 50 سال مطالعه اسلامی خود می‌داند.
ساکن یک کشور اسلامی هستیم و مسئولان و مقامات كشورمان به اتفاق، خود را مرید علمایی چون فاضل لنکرانی می‌دانند، اما سؤال اصلی اینجاست تا چه اندازه به گفته‌های این افراد در انجام کارهای روزمره توجه می‌كنيم؟ چند بار در طول روز از خود سؤال می‌کنیم که کار چند نفر را به نحو احسن انجام داده‌ایم؟ چقدر توجه می‌کنیم که حق‌الناسی بر گردنمان نماند؟ مگر نه اینکه این عالم خدمت به خلق را در کنار واجبات دین قرار داده‌، چقدر این موضوع را در اولویت کارهای خود قرار می‌دهیم؟
برگزاری جلسات مکرر و تکراری در ساعات اداری تبدیل به عادت روزمره مدیران ادارت شده است و گویا آرام آرام فراموش کرده‌اند در ساعاتی که خود را سرگرم برگزاری جلسه کرده‌اند بسیاری از مراجعان به محل کار آنها، دست خالی برمی‌گردند و مجبورند گاهی چندین بار به اداره مورد نظر رجوع کنند.
متأسفانه مدير در جلسه است به گزاره‌اي روتين براي ارباب رجوع‌هاي سرگردان ادارات تبديل شده است.
ای کاش مشکلات به همین جا ختم می‌شد و حداقل پس از اتمام این جلسات، گره از کار خلق‌ا... باز اما مشکل جدی‌تر اینجاست که بسیاری از کارمندان هنوز خود با سلسله مراتب اداری محل کارشان آشنا نیستند و مدام مشکل را بر گردن دیگر همکاران می‌اندازند و همدیگر را متهم می‌کنند که نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهد.
اين پاس دادن ارباب رجوع خود معضلي است كه روي اعصاب مردم است؛ در صورتی که اگر هر کدام فقط سعی کنند مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند بسیاری از مشکلاتمان مرتفع می‌شد.
ای کاش به جای برگزاری جلساتی که اغلب خروجی مثبتی نه برای اداره و نه ارباب رجوع دارد اندکی وقت صرف آموزش کارمندان می‌کردیم، به گمانم اگر این اتفاق بیفتد مراجعان نیز خوشنود خواهند شد و گله از معطلی نمی‌کنند!
نكات نگارش شده در اين چند نكته شايد ساده و تكراري باشد و شايد بارها و بارها در اين‌باره سخن گفته شده؛ اما چه سود كه كم‌محلي و بي‌محلي مديران ادارات به مردم به يك اپيدمي هولناك تبديل شده و مشكل اين دولت و آن دولت نيست. شايد به يك انقلاب در اين زمينه نياز داريم؛ انقلابي كه در يك نظارت جدي و بدون مسامحه تبلور يابد.
در اين سيستم راه‌اندازي يك سيستم نظارتي سالم و پويا نبايد كار مشكلي باشد زیرا در اين صورت مردم مطمئن‌تر مي‌شوند و مسئولان، مديران و كارمندان ادارات نيز از خوف توبيخ مجبور مي‌شوند هم با احترام برخورد كنند و هم از مسئوليت فرار نكنند.
دولت تدبير و اميد هم بايد تدبيري به خرج داده و بدانند كه تكريم ارباب رجوع بخش مهمي از حقوق شهروندي است كه رئيس‌جمهور از آن سخن مي‌گويد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار