مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. تير 1394 - 22:10   |   کد مطلب: 15291
وقتی به افزایش روز افزون استفاده از ماهواره بنگریم این سوال یأس آمیز را از خود بپرسیم که چطور می توان با این روشها جلوی نفوذ ماهواره را به فضای خانواده ها گرفت؟ در پاسخ به این سوال باید به اهمیت تبلیغات، بیشتر توجه کنیم.
طیب سعیدی

چند صباحی است که موضوع آسیب های ماهواره در جامعه و خانواده ها مجددا نقل محافل شده است و دستگاههای فرهنگی کشور و به تبع آن شهرستان ما به تکاپو افتاده اند تا با روشهای اقناعی مردم را از استفاده از ماهواره بازدارند. در این که این حرکت، حرکت خوب و به قول معروف مبارکی است شکی نیست اما باید در این زمینه به چند نکته توجه کرد:

۱-نکته اول و اصلی این است که بدانیم روش اقناع روشی زمان بَر است. واقعیت این است که دشمن در طول سی و چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با صرف هزینه های میلیاردی و بکارگیری جذاب ترین ابزار و جدیدترین تکنولوژی، مردم مسلمان را قانع و راضی کرده است که این رسانه ضد اسلامی را تا اتاق خواب خود نیز راه دهند، پس ما نباید انتظار داشته باشیم که با تلاش چندماهه و حتی چندساله ما تمام دسترنج سی و چندساله دشمن به باد برود و دارندگان ماهواره راضی شوند که از جذابیت های آن بگذرند و آن را کنار بگذارند. پس با کمال احترام باید خدمت آن دسته از مسئولین فرهنگی که انتظار حصول نتیجه و یا بهتر بگویم «معجزه» را در کوتاه مدت دارند گفت این  انتظار نه منطقی است نه کارشناسی و نه امکانپذیر! بلکه تحقق این هدف نیاز به زمان طولانی و تلاش شبانه روزی دارد و ما ایرانی ها باید یاد بگیریم که برای رسیدن به اهداف بزرگ فرهنگی باید برنامه ریزی دقیق و بلند مدت داشته باشیم و به آن ریز به ریز عمل کنیم.

 

۲- برای اقناع فکری باید حجم و تنوع تبلیغات مفید را بالا برد. در واقع باید اذهان جامعه هدف را «بمباران رسانه ای» کرد و این کار باید همزمان با تمام روشهای ممکن و ظرفیت های موجود و در دسترس صورت گیرد.

۳-شاید وقتی به افزایش روز افزون استفاده از ماهواره بنگریم این سوال یأس آمیز را از خود بپرسیم که چطور می توان با این روشها جلوی نفوذ ماهواره را به فضای خانواده ها گرفت؟ در پاسخ به این سوال باید به اهمیت تبلیغات، بیشتر توجه کنیم. شبکه های مبتذل و نیمه مبتذل ماهواره ای توانسته اند به بخشی از خانواده های جامعه ما که بسیاری از آنها دارای بنیان های نسبتا دینی هم هستند راه پیدا کنند یعنی صاحبان این شبکه ها موفق شده اند با تبلیغات و بهره گیری از جذابیت های بصری و ترفندهای رسانه ای سد مستحکم دین و حریم اخلاقی را رفته رفته در خانواده شکسته و از آن بگذرند پس در این صورت ما هم می توانیم با همان روش یعنی تبلیغات و روشنگری های مداوم و مناسب، خانواده ها را از مضرات این شبکه ها آگاه کرده و جلوی گسترش آنرا بگیریم. یادمان نرود ما در این میان برگ برنده ای به نام دین و ارزشهای اسلامی داریم که آموزه های آن با تار و پود مردم جامعه ما عجین شده است و کاملا در تضاد با محتوای ارائه شده در شبکه های ماهواره ای است. دامن زدن به این تضاد و علنی کردن و جا انداختن ابعاد مختلف این تناقض در ذهن مردم می تواند کم کم ما را پیروز این میدان گرداند.

 

۴-با این که بصیرت افزایی و آگاهی رسانی در زمینه مضرات ماهواره برای حریم خانواده روشی مناسب و تاثیرگذار است اما باید بدانیم که اصلی ترین راهکار برای مقابله با این گنداب فساد تقویت نیروی خودنگهدارنده ی درونی در انسان است که میتواند با قدرت خود، چه در خفا و چه در عیان، انسان را از انجام هر منکری باز دارد و این نیروی خودنگهدارنده همان «تقوا» است. تعمیق معرفت دینی و انس با کلام الهی می تواند این استحکام درونی را افزایش دهد و این موضوعی است که باید روی آن سرمایه گذاری اساسی نمود.

۵-و نکته آخر اینکه تمام کسانی که دغدغه فرهنگ دارند و افزایش دیش های ماهواره نگرانشان می کند اولا باید در راه دغدغه خود با برنامه ریزی صحیح تلاش بی وقفه کرده و بجنگند و ثانیا اجازه ندهند واکنشها و جملات مایوس کننده انسان های منفعل بهانه گیر و نِق نقو حرکت آنها را کُند و یا دلسردشان کند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار