مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 26. مرداد 1394 - 14:09   |   کد مطلب: 15604
امروزه وضعیت اقتصادی کشور و مشکلاتی که کم وبیش دامنگیر همه افراد جامعه مخصوصا اقشار کم در امد جامعه است بر کسی پوشیده نیست و هرگاه مشکلات در یک جامعه زیاد شود باید همکاری و هماهنگی بین دولت و ملت هم بیشتر شود تا با کمک به همدیگر بتوانند مشکلات را به سلامت پشت سر بگذارند .

 

به گزارش صدای دانشجو،امروزه وضعیت اقتصادی کشور و مشکلاتی که کم وبیش دامنگیر همه افراد جامعه مخصوصا اقشار کم در امد جامعه است بر کسی پوشیده نیست و هرگاه مشکلات در یک جامعه زیاد شود باید همکاری و هماهنگی بین دولت و ملت هم بیشتر شود تا با کمک به همدیگر بتوانند مشکلات را به سلامت پشت سر بگذارند . در این بین در میان هجوم مشکلات متعدد اقتصادی همواره گروهی بوده اند که سعی کرده اند از آب گل آلود ماهی بگیرند و در بین اوج مشکلات هم به فکر مال اندوزی و منافع شخصی خودشان باشند که این گونه افراد در اقتصاد به عنوان مفسد اقتصادی شناخته می شوند این افراد به خاطر منافع شخصی خودشان سعی می کنند به جای اینکه اقتصادی که به زمین خورده را از زمین بلند کنند ضربه دیگری به سر اقتصاد بزنند تا بیشتر و بیشتر در زمین فرو برود و در این بین قوه قضائیه به عنوان مهمترین نهاد رسیدگی به جرایم و مفاسد وظیفه سنگینی در برخورد با این عوامل دارد که باید در این راه از هیچ تلاشی فرو گذاری نکند و حتی الامکان جلو فساد را بگیرد و هرگاه فسادی مشاهده شد با قاطعیت جلو فساد ایستادگی کند تا علاوه بر خدمت به ملت و اقتصاد کشور باعث دلگرمی و امیدواری مردم عزیز کشورمان شود . مسند قضاوت به حدی حساس است که پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم می فرماید  :
مَنِ ابتُلِیَ بالقَضاءِ بینَ المُسلمینَ فَلْیَعدِلْ بَینَهُم فی لَحظِةِ وإشارَتِهِ ومَقعدِهِ ومَجلِسِهِ .
هر که به داورى کردن میان مسلمانان مبتلا شود ، باید در نگاهها و اشاره کردنها و جاى نشستن و نحوه نشستن خود نسبت به آنها به یکسان رفتار کند .کنزالعمّال : ۱۵۰۳۲ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰  و امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام خطاب به شریح- فرمودند:
لِشُرَیحٍ: ثُمّ واسِ بینَ المسلمینَ بوَجهِکَ ومَنطِقِکَ ومَجلِسِکَ ، حتّى لا یَطمَعَ قَریبُکَ فی حَیفِکَ ، ولا یَیأسَ عَدُوُّکَ مِن عَدلِکَ .میان مسلمانان‏در نگاه کردن و سخن گفتن و نشستنت برابرى را رعایت کن ، تا نزدیکانت به جانبدارى (و ستم) تو امید نبندند و دشمنانت از دادگرى تو ، نومید نشوند .وسائل الشیعه : ۱۸ / ۱۵۵ / ۱
آری اگر قوه قضائیه با مفسدان بزرگ و کسانی که در جاهای مختلف صاحب نفوذ هستند قاطعانه برخورد کند دیگر دشمنان و خواصی که در عملکرد خود دارای اشتباه و فساد هستند به جانبداری و مراعات حالشان امیدوار نخواهند شد ونسبت به ادامه کارهای ناشایست خود جری نخواهند شدو از طرفی قشر ضعیف و مستضعف هم نسبت به قضات و محکمه های اسلامی بدبین نخواهند شد .
یکی از اصول مسلم قضاوت برابری همگانی است .  امام علی(ع) در عینیت بخشیدن به این اصل در مورد خود و دیگران، ممتاز است.
در تاریخ کامل ابن اثیر به نقل از شعبی آمده است:
علی(ع) زره خود را نزد شخصی نصرانی دید، او را نزد شریح برد و در کنار او نشست... سپس فرمود: این زره من است، نصرانی گفت: این زره از آن من است، ولی امیرالمؤمنین را هم تکذیب نکرد. شریح به علی(ع) گفت: آیا شاهدی داری؟ امام خندید و گفت: نه.نصرانی زره را گرفت و چند قدمی دور شد، سپس برگشت و گفت: شهادت می دهم که این شیوه قضاوت پیامبران است، امیرالمؤمنین مرا نزد قاضی خود آورد و قاضی او علیه او حکم کرد! سپس نصرانی اسلام آورد و اعتراف کرد که زره در مسیر صفین از شتر امام(ع)افتاد. امام علی(ع) از اسلام آوردن نصرانی خوشحال شد و علاوه بر آن زره، اسبی را نیز به او بخشید. آن نصرانی با امام(ع) در جنگ خوارج شرکت کرد
از امام صادق(ع) روایت شد که امیرالمؤمنین(ع) به عمربن خطاب فرمود:
ثلاث ان حفظتهن و عملت بهن کفتک ماسواهن و ان ترکتهن لم ینفعک شیء سواهن، قال: و ما هن یا اباالحسن؟ قال: اقامة الحدود علی القریب و البعید، و الحکم بکتاب الله فی الرضی و السخط، و القسم بالعدل بین الاحمر و الاسود. قال عمر: لعمری لقد اوجزت و ابلغت یا اباالحسن(18)، سه چیز است که اگر آنها را حفظ و به آنها عمل کنی، تو را از دیگر امور کفایت می کند و اگر آنها را ترک کنی، هیچ کار دیگری نفعی برای تو ندارد.
عمر گفت: یا اباالحسن آنها کدامند؟ امام فرمود: اقامه حدود بر دور و نزدیک، حکم به کتاب خدا در حال خشنودی و خشم، تقسیم عادلانه میان سرخ و سیاه. عمر گفت: سوگند که کوتاه و رسا گفتی.
امام علی(ع) می فرمود: شایسته است قاضی به یکی از طرفین توجه نداشته باشد و به طرف دیگر بی توجه باشد، قاضی باید نگاهش راعادلانه میان طرفین تقسیم کند و اجازه ندهد یکی از طرفین نسبت به دیگری اظهار سلطه و دست درازی کند.می فرماید:
من ابتلی بالقضاء فلیواس بینهم فی الاشارة و فی النظر و فی المجلس، کسی که قضاوت می کند باید اشاره اش و نگاهش و نشستنش نسبت به طرفین برابر باشد.

انتهای پیام/ک

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار