مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. مرداد 1394 - 8:06   |   کد مطلب: 15660
جرقه های آتش وهابیت در اسلام ازطرف روباه پیر ایجاد شد سران سعودی در طول دو قرن ونیم پیوسته مروج مکتب وهابیت بوده اند و قبل از جنگ جهانی اول ،منزوی شدند و از نجد گامی فراتر نهادند.

 به گزارش صدای دانشجو،وهابیت 250سال پیش توسط محمد بن عبد الوهاب شکل گرفت.جرقه های آتش وهابیت در اسلام از سوی استعمارگران انگلیسی ایجاد شد امیران سعودی در طول دو قرن ونیم اخیر پیوسته مروج مکتب وهابیت بوده اند و قبل از جنگ جهانی اول ،منزوی شدند و از نجد گامی فراتر نهادند.

وهابیون آثار اسلامی به جا مانده از صدر اسلام را از بین بردندولی در مقابل ، برخی مشرکان را احیا کردند از همه عجیب تر قلعه خیبر و قلعه کعب ابن اشرف یهودی را در مدینه بازسازی کرده و از آن حفاظت می کردند ،وهابی ها می خواستند گنبد رسول الله (ص)را هم خراب کرده و با خاک یکسان کنند ولی از ترس اعتراض مسلمانان از این کار خودداری کردند.نقل است است که محمد بن عبدالوهاب برسر قبر رسول خدا (ص)می رفت ومی گفت :یا محمد قم ان کنت حیا(ای محمد اگر زنده ای برخیز)وبا این اعمال می خواست به پیروان خود نشان دهد پیامبر زنده نیست ونباید از او حاجت خواست.

وهابیت عامل تفرقه و جنگ درونی میان مسلمانان است .تاریخ وهابیت ،کشتار مسلمانان است نه جنگ با کفار .

ارکان اساسی تفکر وهابیت عبارتند از:
1_جمود فکری:عدم دخالت عقل در نقل و اتکا به ظواهر آیات و روایات و طرد هر گونه مباحث عقلی و کلامی به عنوان بدعت ،از جمله نتایج این تفکر ،افتادن به دامن 《تجسیم 》و 《تشبیه 》است که با فهم نا درست و استناد به ظواهر بعضی آیات ،برای خداوند صفات جسمانی قاءل گردیده اند.
2_اخباری گری و حدیث گرایی افراطی :بدین معنی که هر گونه حدیثی را معتبر دانسته و آن را ملاک عمل قرار می دهند و توجهی به درجه اعتبار احادیث ندارند .
3_جمود فکری:متابعت کامل ازشیوه سلف (صحابه و تابعین ) حتی در امور جاری زندگی و رد هر گونه مغایرت با آن سیره تحت عنوان 《بدعت》.
از عقاید وهابیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1_طلب شفاعت از پیامبر،اءمه و اولیا شرک است
2_توسل به پیامبر و اءمه بدعت و شرک است
3_تبرک جستن به آثار پیامبر و اءمه و اولیا بدعت و حرام است
4_زیارت قبر پیامبر و اولیا حرام و شرک است
5_گریه بر اموات و اقامه مجلس عزا بدعت و حرام است
6_برگزاری مراسم جشن در موالید (سالروز ولادت پیامبر و اءمه )بدعت و حرام است.
7_سوگند به غیر خدا شرک و حرام است
وظیفه ما در مقابل تبلیغات  وهابیون این است که در بحث فرق و ادیان جوانان را آگاه کنیم خصوصا در محیط های مبتلا به پیشگیری فرهنگی کنیم .وهابیون به دنبال افرادی هستند که زمینه مذهبی ضعیفی دارند و از مذهب بریده و از جامعه طرد شده اند و در اینترنت و محافل خانگی بسیار فعالند .
در کتابهای درسی تا حد نیاز باید اطلاعات مورد نیاز گنجانده شود ،روحانیون و معلمان دینی و قرآن و پرورشی مدارس نیز باید توجیه شوند .

 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار