مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. مهر 1400 - 19:40   |   کد مطلب: 24501
آیا پایش و ارزیابی برای دوره‌های پایش معلمان هست؟ چقدر محتواهای این دوره‌ها مناسب و مورد نیاز معلمان هر منطقه واقع می شود؟

مسئله تربیت معلم،مسئله بازآموزی ها، تداوم تحصیلات و دوره‌های گوناگون آموزشی برای معلمین اشاره می شود.اینها کارهای خیلی خوبی است...   بیانات رهبری ۹۰/۲/۱۴

اگر برای بهتر کردن معلمین ما آموزش لازم است،دوره گذاشتن لازم است، دوره دیدن لازم است ،جز کارهای اولی است، جز کارهای اصلی اینها باید انجام بگیرد. بیانات رهبری ۹۱/۲/۱۳

 

همه ما به اهمیت دوره های توانمندسازی معلمان در هنگام خدمت که ضمن خدمت معروف هستند واقفیم. این دوره ها برای افزایش شایستگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز معلمان و یادگیری روش تدریس های جدید بسیار ضروری و نبود آنها خلا بزرگی است.

اما آیا این طرح و این دوره ها به اهداف خود رسیده اند؟
آیا پایش و ارزیابی برای دوره‌های پایش معلمان هست؟
چقدر محتواهای این دوره‌ها مناسب و مورد نیاز معلمان هر منطقه واقع می شود؟
و در نهایت ضمن خدمت مسیری است برای افزایش شایستگی‌ها یا برای افزایش امتیازات و مزایا و حقوق...؟!

شکی نیست که هرچه سابقه بیشتر می شود تجربه های مفید افزایش پیدا می‌کند و این خوب است. اما یک معلم در گذر زمان جز تجربه چه چیزی به دست می آورد؟ جز اطلاعات خاک خورده گذشته یا روش های تدریسی که فقط برای دانش آموزان یک یادو دهه پیش بازخورد دارد چه چیز در دست دارد؟

مهارتهای جدیدی نظیر فناوری ها و شیوه های نوع کلاسداری محدود به آموزش های دانشگاهی و فقط مورد نیاز دانشجو معلمان است؟
معلم شریف و با تجربه‌ای که ۲۰ سال سابقه دارد اما ساده ترین اصول کار با رایانه و شیوه‌های جدید را نمی داند و نیازهای جدید دانش‌آموزان این دوره را نمی شناسد و قرار است ۱۰ سال دیگر در محیط رو به پیشرفت با این سطح توانمندی کار کند واقعا چقدر میتواند بازدهی داشته باشد؟

اینکه محتوای ضمن خدمت شهرهای مختلف با هم متفاوت است بدون اینکه تناسبی بین محتوا و شرایط آن مناطق وجود داشته باشد رفتاری شبیه برگرداندن پایه ششم که هنوز کسی فایده آن را کشف نکرده!!

محتوا های طولانی که اغلب حتی یک خط آنها در افزایش شایستگی‌های حقیقی یک معلم هیچ نقشی ندارد (همانند آنچه در دانشگاه تدریس می شود)غیر از افزایش ساعت ضمن خدمت و صرف زمان و هزینه برای طراحان چه محصولی دارد؟

در پایان ضمن قدردانی از آن دسته دوستانی که همواره دغدغه آموزش داشتند و در این مسیر با تاسیس کانال ها و مجراهای غیرقانونی تسهیلگر راه معلمان در مسیر کسب ساعت ضمن خدمت شده‌اند و با هیچ نوع برخورد قانونی مواجه نمی شوند، کمال قدردانی را به عمل می آوریم که اگر نبودند حقیقتا مسیر کسب شایستگی ها با خلل روبه رو میشد...

مهتاب دکامی، دانشجوی دانشگاه شهید باهنر استان همدان

دیدگاه شما

آخرین اخبار