مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. شهريور 1401 - 18:57   |   کد مطلب: 24785
۱۱ سپتامبر تاثیرگذارترین حادثه قرن اخیر تاریخ آمریکا و جهان را تغییر داد.

بیست ویک سال پیش در چنین روزی، جهان شاهد وقوع یکی از تاثیرگذارترین حوادث قرن جدید، حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا بود.
حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر توسط گروهک تروریستی القاعده به رهبری بن لادن در ان زمان صورت گرفت. نوزده تن از عناصر القاعده چهار هواپیمای تجاری_ مسافربری آمریکا را ربوده و در فاصله های زمانی مختلف به برج های دوقلوی امریکا مرکز تجارت جهانی درنیویورک کوبیدند که نتیجه آن از دست دادن قریب به ۳۰۰۰ نفر از مردم عادی و شهروندان امریکایی بود.
هواپیمای سوم را به پنتاگون در ورجینیا زدند و هواپیمای چهارم درمحلی در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد.
حادثه ۱۱ سپتامبر یکی از بزرگترین عملیات های تروریستی در تاریخ امریکاست که روابط بین الملل و بسیاری از جنبه های زندگی بشری را تحت تاثیر خود قرار دارد.
اتفاقات بسیاری پس از وقوع این حادثه رخ داد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
پس از وقوع این حادثه اصطلاح جدیدی در سیاست به نام ( جنگ علیه تروریسم) شکل گرفت ؛که سبب بروز اتفاقات در خاورمیانه و ایجاد تغییراتی در روابط بین الملل شد. ابتدا حمله نظامی آمریکا به افغانستان و پس از ان عراق، عامل سقوط حکومت های وقت این دوکشور بود. همچنین باعث ایجاد موجی از اسلام هراسی" و شک و تردید نسبت به مسلمانان در امریکا شده، اقلیت های مسلمان در امریکا مورد خشونت و بی احترامی قرار میگرفتند.
طرح جنگ با تروریسم که با حمله تهاجمی امریکا به افغانستان و عراق شروع شده و نفوذ در خاورمیانه را به دنبال داشت، سبب کشته شدن بیش از یک میلیون نفر در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و... شد. درنتیجه ، با شکل گیری گروهک های تروریستی چون داعش"که جنایات بسیاری را در عراق و سوریه انجام دادند، همراه بود.
حضورنظامی امریکا با گذشت بیست سال نتوانست انها را به اهدافشان برساند ونظامیان امریکایی درسال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند.
میتوان گفت با وجود همه این عوامل، واقعه ۱۱ سپتامبر فرصتی برای کسب سود شرکت های تسلیحاتی بود! طی تحقیقات انجام شده، بودجه وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ به ۱۴ تریلیون دلار رسیده است.
اما سوالی که از ابتدای وقوع این حادثه ذهن بسیاری از مردم امریکا و جهان را با خود درگیر کرده است؛ مسببان اصلی وقوع این حادثه چه کسانی بودند!
درخصوص این مسئله هنوز پاسخ روشنی داده نشده است.خانواده های قربانیان منتظر انتشار نتایج تحقیقات هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده ۱۵ نفر از ۱۹ نفر هواپیماربایان و دو مهاجمی که هواپیماها را به برج‌های دوقلو آمریکا کوبیدند، از اتباع عربستان سعودی بودند. وجود رابطه میان عمر البیومی، یک کارمند دولت سعودی در کالیفرنیا با نواف الحازمی و خالد المحضار، دو تن از مجریان حملات یازده سپتامبر ثابت شده.
با این وجود، نقش عربستان سعودی در این واقعه را بیان نکرده اند.واقعیت این است که آمریکا پاسخی به ابهامات وجود نمیدهد،گویی چشمان خود را به روی حقیقت بسته است.
نظریات بسیاری در خصوص وقوع این حملات مطرح شده است و با توجه به نفوذ امریکا در خاورمیانه با حمله به کشور هایی چون افغانستان پس از وقوع ۱۱ سپتامبر، اخیرا از ان با نام( خودزنی امریکا) هم نام برده می شود.
حملات ۱۱ سپتامبر تاریخ آمریکا را تغییر داد.

سادات ناظمی.

دیدگاه شما

آخرین اخبار