مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 3. مرداد 1391 - 3:27   |   کد مطلب: 311
محمد تقی اسدی
رابطه ایران وآمریکا 2
رابطه ایران وآمریکا 2

همانگونه که در مقاله قبل ذکر شد ،هرچه قدر مشکلات امریکا در قبال ایران ناحق بود خواسته هایشان بیشتر در یک سیر منسجم پیگیری میشد اما از این طرف هرچه قدر خواسته های ایران منسجم و بر اساس یک فرمول بندی منظم پیگیری نمیشود اما مشکلات ایران در برابر ایالات متحده به حق میباشد. مشکلاتی که میتواند در یک دسته بندی کلی در قالب استراتژیک امنیتی(سیاسی و روانی) و (حقوق اجرایی) جای بگیرد.

موضع اول ایران در قبال ایالات متحده شامل یک سری خواسته هایی است که هیچ گاه واشنگتن نخواسته است برای یک لحظه با آن کنار بیاید و به خواست و ارده ملت بزرگ ایران احترام بگذارد.جمهوری اسلامی ایران در طی سه دهه گذشته از مخالفت پیگیر امریکا با ماهیت خود که نظامی نوین بر اساس آموزه های اسلامی است سخن به میان آوره است و به طرح های آمریکایی برای براندازی نظام اسلامی تاکیدات مؤکدی داشته است از حمایت از کودتا علیه نظام تا بر اندازی نرم در سال های اخیر

از مواردی که میتواند این خلل را بیش از پیش تقیویت کند عملیات های نظامی فراوان است که امریکا در قبال ایران داشته است. از حمله نظامی طبس گرفته تا پشت پرده و گاهی علنی جنگ تحمیلی علیه ایران و گاهی درگیری های مستقیم در خلیج فارس و اخیرا هم به طور خاص حضور نظامی امریکا در منطقه و مناطق اطراف ایران، که این موارد تهدیدی آشکار برای جمهوری اسلامی ایران است از موارد امنیتی هم همین بس که همواره ایالت متحده به ناحق و با اینکه اکثر مسئولین رژیم های نا مشروع غربی به صورت پراکنده و گاها همچون اظهارات اخیر هیلاری کلینتون و شیمون پرز که از تریبون رسمی ایراد شده است همگی به صلح آمیز بودن پرونده هسته ای ایران اذعان دارند ولی ایلات متحده همواره طی سالیان اخیر به ناحق خواستار امنیتی کردن پرونده هسته ای ایران از طریق شورای امنیت بوده است.

و شاید مهمترین معضل و اختلاف بین ایران و ایرانی با امریکا بر سر حمایت بی قید و شرط امریکا از رژیم خونخوار و نامشروع صهیونیستی است که در چارچوب بحث های استراتژیک و امنیتی طبقه بندی میشود. اما از جمله موارد روانی و سیاسی میتوان به سابقه استعماری و مداخلات تاریخی واشنگتن در قبال تهران اشاره کرد که از کودتای 28 مرداد 32 تا حمایت از رژیم دست نشانده پهلوی ، سرکوب انقلاب اسلامی ،حمایت از رژیم صدام در تجاوز به ایران تا حمایت از ضد انقلاب را در بر میگیرد.

همچنین ایران همواره به عنوان پایگاهی برای مستضعفین جهان امریکا را مظهر استکبار با هدف تسلط ،غارت منابع را دانسته و بر کوتاه آمدن ایالات متحده از این سیاسات اصرار ورزیده است به خصوص بحث اشغال افغانستان و عراق و نقض حقوق بشر که نمونه هایی از این سلطه گری هاست به علاوه اینکه امریکا از حکومت های استبدادی منطقه همچون عربستان همواره حمایت میکند.

و در مورد مبحث حقوقی و اقتصادی که دیگر اینقدر ایالت متحده در قبال ایران کارشکنی کرده است.که شاید نام بردن این کارشکنی ها در یک کتاب هم نگنجداما کلیت این موارد اقتصادی و حقوقی را میتوان تحریم های دو جانبه و چند جانبه اقتصادی ، ضبط دارایی های ایران ، دریافت پول در زمان پهلوی و عدم تحویل تجهیزات نظامی در ابتدای انقلاب ، ممانعت از سرمایه گذاری در ایران ، جلوگیری از عبور خطوط نفت و گاز ایران که در پانزده سال گذشته مانع راه اندازی خط لوله صلح برای انتقال گاز به هند شده است ، تحریم و اختلال در بسته اقتصادی ایران مثل تحریم بانک های ایرانی و همچنین ممانعت در دسترسی ایران به علم و تکنولوژی پیشرفته که همواره به صورت سیستماتیکی از صدور تکنولوژی به ایران جلوگیری کرده است.

این موارد هرچند به طور ناقص اما گوشه ای از شکایات و خواسته های به حق جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم استبدادی و ماسونی ایالات متحده میباشد که امیدواریم گوشی را یاری شنیدن این موارد باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار