مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. آبان 1391 - 7:54   |   کد مطلب: 4144
سوال از رئيس جمهور؛ آري يا نه ؟

چندي پيش درخواست نمايندگان مجلس از هيئت رئيسه جهت حضور رئيس جمهور در صحن علني مجلس و سوال نمايندگان از احمدي ن‍ژاد، اعلام وصول شد و رئيس جمهور طبق قانون، يك ماه فرصت دارد تا براي پاسخگويي در مجلس حاضر شود.اين دومين بار است كه در تاريخ جمهوري اسلامي، رئيس جمهور در صحن علني مجلس مورد سوال نمايندگان قرار مي گيرد و در هر دوي اين موارد نيز رئيس جمهور سوال شونده احمدي نژاد بوده است. از آنجا كه هم اكنون اين موضوع نقل محافل سياسي است به ذكر چند مورد در اين باب مي پردازم:.

1-عده اي از نمايندگان متمايل به افكار رئيس جمهور موضوع سوال از وي را در شرايط كنوني كشور و جهان به مصلحت نظام ندانسته و سعي مي كنند اين امر را در مقابل منافع ملي قرار دهند.اما بايد توجه كرد هميشه و در هر شرايطي بهترين راه حل، عمل به قانون است. تا وقتي كه قانون، رأيي براي ابراز دارد نبايد به مصلحت هاي اينچنيني روي آورد مگر در مواقعي كه راي و نظر خود قانون، اجازه روي آوردن به مصلحت را بدهد.بارها و بارها تاريخ بر ما ثابت كرده است كه اصلي ترين راه زنده نگهداشتن روح قانون و عدالت اين است كه مصلت را به قربانگاه برد و سَر بُريد و سلاخي كرد.اتفاقا به مصلحت نظام اسلامي است كه هميشه روح قانون بر آن حاكم باشد نه مصلحت انديشي هاي سليقه اي. با كمي دقت متوجه مي شويم كه عدم برخورد قاطع در مورد فساد و گندكاريهاي عظيمي كه برخي مسئولين و «آقازادگان» در كشور به بار آورده اند محصول تدريجي همين مصلحت انديشي ها بوده است.

2- عده اي عقيده دارند كه سوال از رئيس جمهور در شرايط كنوني هيچ نتيجه عملي و محسوسي نخواهد داشت و تاثير آن بر سر سفره هاي مردم ديده نخواهد شد.اما سوال اين است كه اين عقيده بر چه اساسي استوار است؟ اين فقط يك حدس و نظر است، همين. چه كسي مطمئن است كه سوال كردن بي نتيجه است؟ چه كسي مطمئن است سوال كردن با نتيجه است؟ پس در اين عدم اطمينان از نتيجه و بي خبري از آينده بهترين كار اين است كه به تكليفمان يعني عمل به قانون و حمايت از آن توجه كنيم.

3-عده اي نيز نگران اين هستند كه كشاندن رئيس جمهور به صحن علني مجلس موجب دلگرمي دشمنان از تاثيرگذاري تحريم ها به ايران و استفاده گسترده تبليغاتي دشمن از اين مسئله براي ضربه زدن به افكار عمومي كشور و تخريب وجهه جمهوري اسلامي در جهان شود.در اين كه دشمن از اين مسئله سوء استفاده تبليغاتي شديد خواهد كرد هيچ شكي نبايد داشت چرا كه انتظاري جز اين از دشمن نمي رود و «دشمن، دشمني اش را خواهد كرد.» امام مطمئن باشيد كه پاسخگويي رئيس جمهور به نمايندگان ملت،جلوه ديگري از مردم سالاري نظام اسلامي را به افكار عمومي نمايان خواهد ساخت و اين وظيفه رسانه هاي ماست كه اين جلوه درخشان قانون اساسي را به افار عمومي بشناسانند و البته واضح است كه افكار عمومي داخلي از درجه اهميت بالاتري نسبت به خارج برخوردارند.

4-مطمئن باشيد احمدي ن‍ژاد نيز پاسخ هاي شنيدني زيادي براي اين سوالات خواهد داشت و رئيس جمهوري كه حداقل 18ساعت از شبانه روز را كار مي كند دفاع محكمي از عملكرد خود خواهد كرد.احمدي نژاد اگر درس آموز خوبي باشد قطعا از پس اين امتحان سخت نيز به خوبي برخواهد آمد و موجب ارتقاء وجهه عمومي خود خواهد شد.

5- نكته آخر اينكه، اي كاش اين نظارت دقيق بر حسن انجام وظايف، در مورد قواي قضائيه و مقننه هم توسط نمايندگان ملت صورت پذيرد تا روشن شود كه عملكرد قضات در دادگستري ها و زندان ها و هزينه كرد بيت المال از چه قرار است و نمايندگان مجلس چگونه كار مي كنند و چقدر به تعهدات قانوني خود پايبند بوده اند و كاركنان بدنه ي قوه قضاييه و نمايندگان ادوار مجلس از كجا به كجاها رسيده اند.   

دیدگاه شما

آخرین اخبار