مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مرداد 1391 - 11:01   |   کد مطلب: 449
چرا گرانی های اخیر کنترل نمی شود؟

ایران کشوری که چهار فصل دارد وبیشترمحصولات غذایی تولید داخل می باشد و علاوه بر این در بخشی از موارد جزء صادرکنندگان انحصاری برخی مواد می باشد.
باوجوداین ما شاهد افزایش قیمت بی رویه در برخی از کالاهای اساسی مردم می باشیم که این موضوع قشرمتوسط رو به پایین جامعه راتحت فشارقرارداده است وعامه مردم ازاین وضعییت گلایه مند هستند.
اماچرا با وجود این مسولین امراقدامی در راستای مرتفع نمودن این مشکلات نمی نمایند.
این موضوع تا جایی پیش می رود که مراجع عظام تقلید و ائمه جمعه از تریبون های رسمی نسبت به گرانی ها انتقاد می نمایند.
ریشه گرانی های و عدم ثبات قیمت برخی کالاها در کشوررا بایستی در بخش های پایه بررسی نمود.
بخش های اقتصادی کشور با مشکلاتی روبرو بوده اند که به دلیل کم توجهی دولت در مواردی آسیب پذیر می باشند و این می تواند به حجم و کیفیت تولید داخلی ضربه بزند، بگونه ای که این بخشها با شروع فاز اول هدفمندی یارانه ها قرار بود تیمار شود نه اینکه مورد بی مهری مسئولین دولتی قرار بگیرد.
بعلاوه پذیرش ارز سه نرخی در اقتصاد کشور سبب شده است که کالاهای اساسی و نیازهای اولیه بخش اقتصاد با تعدد قیمت ها و بی ثباتی روبرو شود که همین امر خود به خود کاهش سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و در نتیجه افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم را در پی دارد.
این امر می تواند در صورت تداوم بر روند صعودی برنامه پنجم توسعه تاثیرات نامثبتی را بگذارد بطوریکه در هیمن رابطه بخش کشاورزی بعنوان شاه راه حیاتی اقتصاد کشور موانع متعددی را برای پیش برد اهداف خود بر سر راه ببیند.
از طرفی شبکه توزیع کشور که به گفته وزیر صنعت گرسنه می باشد! عامل مهمی در ناثباتی اقتصاد دارد بگونه ای که کشاورز بعنوان عمده تولید کننده کشور به همراه مصرف کننده داخلی کمترین بهره و البته در بسیار ی موارد متضرر خواهد شد اما دلال های ملی و البته بین المللی بهره مند خواهند شد!
دلال هایی که می توانند قیمت بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز بازار تولید را افزایش و یا کاهش دهند.
بطوریکه برای مثال انحصار طلبی این دلال ها بربازار دام و طیور بگونه ای طراحی می شود که می تواند هر رقیبی را از میدان خارج نماید .
و در اینجا نقش دلارهای شبکه صهیونیسم بر بازار اقتصادی کشور نمایان می شود، مسئله ای که پرداخت به آن در مقاله ای دیگر بوضوح تشریح خواهد شد.
اضافه بر موارد بیان شده نگارنده معتقد است گره خوردن اقتصاد با قدرت می تواند لابی های سیاسی در کشور را نسبت به آن حساس نماید تا آنجا که تاثیر انتخابات سال1392 بر این روند دور از ذهن نمی باشد؟

دیدگاه شما

آخرین اخبار