مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. دى 1400 - 11:19   |   کد مطلب: 24575
روش های مطالعه مؤثر که با پژوهش‌های علمی به اثبات رسیده‌اند و می توانید در کمترین زمان موفق شوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، دیدن کتاب های روی هم چیده شده و حجم درس های نخوانده شده در وقت امتحانات ممکن است حال شما را بد کند و سر در گم بمانید که چگونه میتوانید از دردسری که برای خود درست کردیده اید نجات پیدا کنید. اگر وقت کمی برای درس خواندن تا امتحانات دارید، نگرانی و استرس نداشته باشید چیزی که احتمالا نمی‌دانیم، روش های مطالعه مؤثر است که با پژوهش‌های علمی به اثبات رسیده‌اند. با این تکینک ها می توانید در کمترین زمان به نحوه صحیح درس بخوانید و موفق شوید. برای مطالعه مفید و مؤثر به نگرش درست نیاز دارید: چشم‌اندازی که درس‌خواندن را از تنبیهی زجر‌آور به فرصتی شیرین برای یادگیری تبدیل کند. در ادامه قصد داریم میانبرهایی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید نحوه صحیح درس خواندن در وقت کم را یاد بگیرید و استفاده مفیدی از زمان باقی مانده تا امتحانات را داشته باشید.

قدم اول:

درست به خودت نگاه کن

دقت کنید که برای خود برنامه ریزی انجام دهید که با شرایط روحی و زمان بندی زندگیتان هماهنگ باشد و هرگز برای شرایطی که قادر به فراهم کردن آن نیستید برنامه ای نچینید.

مثلا اگر عادت دارید در تایم مشخصی بخوابید و یا قادر به خواندن حجم مطالبی بیشتر از توانتان نیستید برنامه ریزی نکنید. چون مطمئنن از پس اجرای چنین برنامه ای بر نخواهید آمد.

هیچ وقت در روز های قبل از امتحانات از روش های بقیه دوستانتان در درس خواندن استفاده نکنید چون ممکن است برداشتن سنگی بزرگتر از حد توانتان باشد.

بهترین راه این است که مانند قبل برنامه ریزی کنید و فقط یک ربع بیشتر به ساعت مطالعه تان اضافه کنید و بر طبق عادت خود بهترین تایم ها را برای یادگیری انتخاب کنید.

قدم دوم:

توجه به وضعیت جسمانی در زمان درس خواندن 

زمانی که مغز در شرایط آرام قرار گرفته و خالی از افکار باشد مطالب را به خوبی در یافت خواهد کرد.

خستگی، حواس پرتی، مضطرب و عصبی بودن از توانایی مغز در دریافت مطالب می کاهد در نتیجه تمام کوشش برای به یادسپاری مطلب مورد نظر بیهوده خواهد بود پس یکی دیگر از بهترین روش های درس خواندن این است که ذهن شما در حالت آرامش باشد.

 

قدم سوم:

چه چیزی کم دارید؟

با بررسی به نقاط ضعف و قوت خود در مطالب درسی و به جای مرور کردن بخش هایی که کاملا بر روی آن مسلط هستید، به سراغ قسمت هایی از کتاب یا جزوات خود بروید که تمرینات آن را انجام نداده اید و مطالب آن نخوانده باقی مانده است.

در یک روز باقی مانده به امتحان، به سراغ همه کتابها نروید؛ اگر درسی را هنوز نخوانده اید و تمرین هایش را حل نکرده اید، یکی از بهترین میانبرهایی که میتوانید استفاده کنید این است که به سراغ سوال های مربوط به هر درس و مطالعه بخش هایی از کتاب بروید که پاسخی برای آن نداشتید.

چون با وجود وقت کم باقی مانده ، فقط با کمک آزمون ها و تمرینات هر بخش میتوانید بفهمید که در کدام یک از قسمت ها دچار نقاط ضعف و یا قوت هستید.در نتیجه در قدم اول فقط روی تمرین ها و بخش هایی تمرکز کنید که تسلط کمتری روی آنها دارید.

 

قدم چهارم:

بازخوانی کنید

در این قدم باید بخش هایی از کتاب را که اطلاعاتشان را به سختی به خاطر می آورید، بازخوانی کنید. برای این کار، باید به مطالعه بخش های مبهم کتاب بروید. و مثلا اگر از 5 صفحه خوانده شده ، متوجه شدید یک صفحه آن خوب در ذهنتان جای نگرفته، باید یک بار دیگر به سراغش بروید و با مرور آن مطلب آن را کاملا در مغزتان جای دهید.

با عملی کردن این تکنیک میتوانید از اضطرابتان در جلسه امتحان کم کنید و اجازه ندهید که مطلبی ذهنتان را درگیر کند.

قدم پنجم:

از دیگران کمک بگیرید

برای اینکه در امتحانات مسیر موفقیت را هموارتر کنید میتوانید از فکر جمعی استفاده کنید.مثلا اگر یکی از دوستانتان روی درس فیزیک یا درس دیگری مسلط است و یا شما خودتان در درس دیگری مهارت دارید میتوانید در یادگیری آن درس به هم کمک کنید و یا هر کدام بخشی از مباحث و جزوه های مهم درس ها را خلاصه نویسی کنید و با هم مبادله کنید. اینگونه میتوانید با دقت و سرعت بیشتری پیش بروید و مطالب را بهتر یاد بگیرید.

 

قدم ششم:

نمونه‌سؤال حل کنید

نمونه‌سؤالات و آزمون‌های آزمایشی فراوانی در دسترس ما قرار دارند. تا می‌توانید نمونه‌سؤال حل کنید با این کار با سبک طرح سؤالات و مطالب موردنیاز در روز امتحان آشنا می‌شوید. پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان می‌دهد افرادی که پس از درس‌خواندن نمونه‌سؤال حل می‌کنند، در مقایسه با آنانی که نمونه‌سؤال حل نمی‌کنند، یادآوری آموخته‌هایشان یک‌هفته پس از درس‌خواندن ۵۰ درصد بیشتر است!

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار