مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. فروردين 1395 - 10:38   |   کد مطلب: 17470
وجود ستون هایی که مربوط به پروژه نیمه کاره دپارتمان های دانشکده ادبیات هستند فضای دانشگاه بوعلی سینا را شبیه به آثار باستانی و تخت جمشید کرده است.

به گزارش صدای دانشجو، یکی از معضل هایی که در قسمت های مختلف کشور  با آن مواجه هستیم وجود پروژه های عمرانی نیمه کاره می باشد. در این میان دانشگاه بوعلی سینا نیز از این امر مستثنی نبوده و پروژه های عمرانی زیادی به صورت نیمه کاره و یا حتی کلنگ زده شده وجود دارد که عدم توجه و همچنین به نتیجه نرسیدن این پروژه ها در دولت های مختلف و رفت و آمد مسئولین متفاوت محل بحث و گفت و گوی دانشجویان قرار گرفته است.

 پروژه ی نیمه کاره ای که در دانشگاه بوعلی سینا و در بین دانشجویان این دانشگاه طی سالیان گذشته معروف و ملقب به تخت جمشید شده است حدود 11 سال است که مهمان دانشگاه بوعلی سینا می باشد. پروژه ای که در ابتدا قرار بود با 5 دپارتمان و دانشکده به سرانجام برسد اما پس از ساخت دو دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی به سر انجام رسید.

طبق نقشه و ماکتی که در طبقه همکف دانشکده ادبیات و علوم انسانی در حال حاضر موجود می باشد 5 دپارتمانی که در دهه 70 کلنگ زنی شده اند عبارتند از: 1- ساختمان مرکزی، 2- دپارتمان علوم انسانی و علوم اقتصادی، 3- دپارتمان علوم تربیتی و تربیت بدنی، 4- دپارتمان ادبیات و زبان، 5- دپارتمان علوم اداری و علوم اجتماعی.

یکی از مشکلات اساسی که در رابطه با پروژه ها و طرح های نیمه تمام وجود دارد این است که تغییرات زیادی در سطح مسئولان به وجود می آید و در این تغییرات عموما تصمیم های مسئولان گذشته در اولویت قرار نمیگیرد و در نتیجه در همه دوره ها با پروژه ها و طرح های نیمه تمام مواجه هستیم.

یکی دیگر از مشکلات اساسی طولانی شدن زمان پروژه های نیمه کاره می باشد و این طولانی شدن زمان باعث به وجود آمدن اولویت های جدید و یا تغییر اولویت های گذشته می گردد و از سویی باعث می شود پروژه های نیمه تمام هرگز به اتمام نرسد.

جناب دکتر یعقوب محمدی فر معاونت توسعه مدیریت و امور پشتیبانی دانشگاه بوعلی سینا در رابطه با این پروژه های نیمه تمام افزود: این دپارتمان ها مربوط به دهه 70 بوده است و زمانی که ستون های این دپارتمان ها برافراشته شده است که قرار بوده است مجموعه دانشکده علوم انسانی را شکل بدهد اما به دلیل آنکه در همان سال ها بودجه محدود بوده است دو دانشکده ای که در حال حاضر وجود دارد را می سازند و بقیه به صورت نیمه کاره باقی می ماند. آنچه مشخص است این است که این دپارتمان ها درطرح جامع به صورت بخشی از مجموعه دانشکده های علوم انسانی در دانشگاه بوعلی سینا در آن زمان در نظر گرفته شده بود.

دکتر محمدی فر در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای ساخت و به پایان رساندن این پروژه ها وجود داشته یا نه گفت: قطعا پیگیری های بسیار زیادی صورت گرفته است و برنامه برای ساخت وجود داشته است اما با گذر زمان اولویت های دیگری برای دانشگاه به وجود آمده است و به عنوان مثال در سال های گذشته گروه شیمی تبدیل به دانشکده شده است و به همین دلیل تمرکز بخش عمرانی دانشگاه روی ساخت دانشکده شیمی و همچنین ساخت دانشکده مهندسی که از سایت هنر و معماری جدا شده است و همچنین ساخت دانشکده کشاورزی بوده است.

وی در ادامه افزود: دولت در دوره های مختلف به میزان مشخصی به هر دانشگاه یا بخش دولتی اجازه ساخت و پیگیری به اتمام رساندن پروژه های عمرانی اش را می دهد و این پروسه ی خاص مربوط به خود را دارد به گونه ای که هر پروژه باید از وزارت علوم به سازمان مدیریت کشور ارجاع داده شود و پس از بیرون آمدن از سازمان مدیریت مصوب شود که پروژه انجام شود و این پروسه برای برنامه های قبلی انجام شده است.

دکتر محمدی فر گفت: حدود سه سال است که اجازه انجام هیچ طرح جدید عمرانی داده نمی شود و مجموعه آموزش عالی هیچ طرح جدید عمرانی را باز نمیکند و حتی استادیوم علمی دانشگاه بوعلی سینا را نیز به حالت تعطیل درآورده بودند که به لطف خدا و تلاش شبانه روزی رئیس دانشگاه بوعلی سینا و وزیر علوم و نمایندگان مردم در مجلس به خصوص آقای خجسته که جای تشکر و قدر دانی از ایشان دارد این طرح عمرانی علیرغم اینکه از سال 91 تعطیل شده بود از سال آینده شروع به کار خواهد کرد.

معاونت توسعه مدیریت و امور پشتیبانی در رابطه با وجود ستون های نیمه کار دانشکده های علوم انسانی گفت: ما دنبال آن بودیم که حتی در سفر ریاست محترم جمهوری به استان همدان فرج و گشایشی صورت گیرد و این دانشکده ها به سر انجام برسند اما متاسفانه فقط اجازه به پایان رساندن پروژه های نیمه کاره به ما داده شد و اجازه احداث پروژه جدید به ما داده نشد و این پروژه به مثابه یک پروژه جدید در نظر گرفته شد و واقعا هم هیچ پروژه جدیدی در سال های گذشته کلنگ زنی نشده است.

دکتر محمدی گفت: برنامه و اولویتی که داشتیم این بود که دانشکده های هنر و معماری و دامپزشکی که خارج از سایت اصلی دانشگاه هستند را به داخل منتقل کنیم که حتی به این برنامه ها نیز اجازه داده نشد چرا که همانطور که گفته شد اساسا اجازه احداث پروژه جدید عمرانی داده نمی شود چرا که اساسا از نظر وزارت علوم 2 برنامه کلان بیشتر وجود ندارد: اول آنکه با ورود خیرین پروژه ای ضروری ساخته شود و دوم هم آنکه پروژه های غیر ضوروی از نظر وزرت علوم کنار گذاشته شود و پروژه های نمیه تمام به بهره برداری برسند.

دکتر محمدی فر در پایان افزود: یک بحث مهمی که در حال حاضر در آموزش عالی وجود دارد این است که به دلیل کاهش دانشجویان اولویت های آموزشی و وزارت علوم تغییر کرده است فلذا طرح هایی که بیش از 10 سال است که از آن میگذرد متعلق به شرایط گذشته بوده است و با گذر زمان اولویت ها نیز تغییر می کند که به نظر می رسد این پروژه عمرانی به این سرنوشت دچار شده است.

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار