به گزارش صدای دانشجو، دفتر مطالبه عدالت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا از مهر ماه 94 کار خود را با هدف پیگیری مطالبات رهبر انقلاب اسلامی آغاز کرد. ارسال نامه، جلسات با مسئولین شهری و رصد مواضع مسئولین از جمله برنامه های دفتر مطالبه عدالت در طول شش ماه گذشته بود. با آغاز سال جدید انتشار گزارشات تحلیلی نیز به برنامه های این دفتر اضافه شد. آنچه را که در ادامه می خوانید متن کامل اولین گزارش دفتر مطالبه عدالت با عنوان "شفافیت در شورای شهر همدان" می باشد:
اطلاع رسانی شفاف و مستمر از الزامات هر نظام مردمی است. این شیوه مورد تأکید اولیای دین قرار گرفته است و امیرالمؤمنین علی (ع) به صراحت می فرمایند که "بر من است که هیچ چیز را از شما نپوشانم جز سر جنگ". بنابر فرمایش آن حضرت جز در موارد امنیتی هر آنچه که در حاکمیت می گذرد بایستی به اطلاع مردم رسانده شود. به تعبیر دیگر حاکمیت به دور از هر گونه پنهان کاری، چنان ساختار شفافی داشته باشد و به تعبیری یک اتاق شیشه ای باشد که مردم به شکل مستمر و به روز از جریان امور بخصوص از مجموعه عملکرد نمایندگان و وکلای خود با خبر باشند و همانگونه که مرد تاکید مقام معظم رهبری بوده است شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد؛ این معنای شفافیت است، باید هم بکنند.
ارزیابی عملکرد با هدف سنجش میزان کارآیی و اثربخشی هر مجموعهای اهمیت اساسی داشته و هماکنون به بخشی از روالهای معمول سازمانی در سراسر جهان تبدیل شده است . در این بین متاسفانه نهادهای شورایی کشور من جمله شورای اسلامی شهر همدان در حوزه ارزیابی عملکرد مغفول ماندهاند و عمده گزارشها نیز به صورت کلی ، غیر استاندارد ، غیر قابل سنجش و کاملا غیر شفاف ارائه میشود.
به تعبیر یکی از موسسات پژوهشی باید گفت که صرف وجود سازمانی شبه شورایی و تشکیل جلسات معمول و مرسوم و در نهایت ارائه گزارش از تعداد جلسات و خلاصه ای از تصمیمات گرفته شده، نمی تواند مردم سالاری حقیقی دینی را رقم زند. ضروری است
سازمان تشکیلاتی شورا به وسیله انواع ابزارها چنان شفاف در معرض دید عموم باشد که به مثابه اتاقی شیشه ای، کلیه اتفاقات آن مورد نظارت و ارزیابی مستمر مردم قرار گیرد. در این صورت است که معنای واقعی مردم سالاری دینی محقق می شود. در صورت
عدم نظارت مردمی و ایجاد مناسبات غیرشفاف نمی توان احقاق حقوق مردم را انتظار داشت. وجود چنین دالان های تاریک، محلی بسیار مطلوب و جذاب برای نفوذ فرصت طلبان و حضور دلالان حوزه مسکن و املاک فراهم خواهد کرد. اطلاع رسانی صریح، شفاف، بهنگام و دقیق حداقل انتظار مردم به عنوان کارفرما، از شورای مردمی می باشد.
بررسی های پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر همدان به نشانی http://council.hamedan.ir/ نیز نشان از تایید این حرف است.
در این وب سایت ، تنها به درج اخبار و گزارشات رسانه ای مربوط شورای شهر پرداخته میشود و نکات اصلی و حائز اهمیت همچنان غیر شفاف میباشد.
اطلاعاتی که می بایست به منظور شفاف سازی فعالیت های شورای شهر در اختیار عموم مردم قرار
گیرد که در حال حاضر متاسفانه هیچ کدام از اطلاعات زیر از طریق این سایت در اختیار مردم قرار نمیگیرد عبارت اند از :
- دستورجلسه کمیسیون ها و صحن علنی، پیش از برگزاری + مستندات
- مشروح مکتوب جلسات صحن علنی شورای اسلامی به همراه ویدئو و فایل صوتی
- صورت بودجه و هزینه های شورا و شهرداری به صورت شش ماهه و سالیانه
- اطلاعات مشاوران و کارشناسان شورا (میزان و محل تحصیل، سوابق و جایگاه )
- لیست سفرهای داخلی و خارجی شهردار، معاونین،نمایندگان، مدیران و کارمندان شورا
- آراء نمایندگان در کمیسیونها و صحن علنی به تفکیک نمایندگان
- تعداد سؤال و تذکرات به مسئولین به تفکیک شهردار، معاونین و مدیران مناطق با جزئیات کامل
- لیست سفرهای داخلی و خارجی نمایندگان شورا بواسطه شغل نمایندگی
- لیست هدایای دریافتی نمایندگان از محل شغل نمایندگی و ثبت مکان و زمان دریافت با احتساب ارزش ریالی
- توصیهنامههای اعضا برای افراد ، نهادها و مجموعههای مختلف به تفکیک هر نماینده
- لیست میهمانان و مدعوین نمایندگان در شورا + سمت و شغل آنها
دفتر مطالبه عدالت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا با شناخت این خلا ، شاخصهای ارزیابی عملکرد برای رئیس و اعضای محترم شورای شهر همدان بصورت جداولی طی نامه ای مطرح کرد تا بعنوان یک نهاد دانشگاهی داعیه مطالبه از نمایندگان شورای شهر همدان را داشته باشد. بر اساس این شاخص ها امکان سنجش عملکرد اعضا در حوزه وظایف قانونی ایشان امکان پذیر میشود.
نکته قابل توجه در این بین عدم توجه شورای شهر همدان به نامه مذکور میباشد بطوری که تاکنون (مورخه 28فروردین1395 ) هیچ پاسخی مکتوبی داده نشده است و این در حالی است که مکرر مقام معظم رهبری بر پاسخگویی مسئولان به مردم تاکید ویژه ای داشته و دارند. موضوع پاسخگویی از این فراتر است و گزارش واحدسیاسی جامعه اسلامی دانشجویان حاکی از این است که علاوه بر عدم پاسخ کتبی ، تاکنون هیچ تماس تلفنی و یا ایمیلی نیز برقرار نشده است و بررسی های حوزه رسانه نیز نشان میدهد هیچ واکنشی در سطح رسانه ای (بصورت مصاحبه ، خبر و گزارش ) به این مسئله از سوی شورای شهر داده نشده است و این را به ذهن متباتر میسازد که گویی منتخبان مردم در شورای شهر هیچ داعیه و دغدغه ای در زمینه پاسخگویی ندارند.
این در حالی است که بارها پاسخگویی مسئولان مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و معظم له تاکید دارند که مسئولان بلندپایه کشور، قوای سه گانه، از خود رهبری تا آحاد مأموران و مدیران، همه باید پاسخگو باشند؛ پاسخگوی کار خود، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آوردهاند و تصمیمی که گرفتهاند؛ این معنای پاسخگویی است؛ این یک حقیقت اسلامی است و همه باید به آن پایبند باشیم.
در سایت شورای شهر همدان از جمله مواردی که شفاف سازی میشود و در اختیار مردم قرار میگیرد صورت جلسات شورا به نشانی http://council.hamedan.ir/approvals.aspx میباشد که آن هم بعضا با تاخیر چند هفته ای و گاه چند ماهه صورت میگیرد . برای نمونه بررسی سایت شورای شهر در مورخه 28/01/1395 نشان میدهد آخرین مصوبه مربوط به مصوبه شماره76 مورخه 26/10/1394 میباشد و این بدین معناست که بیش از 90 روز است که مردم از مصوبات نمایندگان خود در شورای شهر بی خبر میباشند.
نمونه کلی گویی ، غیر استاندارد و غیر قابل سنجش بودن اطلاعات ارائه شده را میتوان در صورت جلسه مصوبات شورای شهر پیدا کرد برای نمونه در صورت جلسه شماره 102 مورخه 27/12/1393 اینگونه آمده است که " هر یک از روسای کمیسیونهای شورای اسلامی شهر و نیز ریاست مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر گزارش شفاهی از اهم عملکرد خود در سال 1393 را جهت اطلاع اعضاء بیان کردند. آقای نظری ریاست شورا در جمع بندی مطالب و آرزوی سالی خوب و پربار برای شهروندان و اعضاء و همکاران محترم شورا و شهرداری خواستار اجرای دقیق و قانونی مصوبات شورادر سال 1394 شد. تعدادی از اعضاء نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص خط مشی و سیاست های اجرای سال 1394 شورا و شهرداری مطرح کردند. "
و یا در صورت جلسه شماره81 مورخه 22/10/1393 اینگونه آمده که : "حسب دعوتنامه شماره 365644/52/70 مورخ 20/10/93 آقای رسولی شهردار همدان ، معاونین، مدیران مناطق، مدیران ستادی و مدیران عامل سازمان های شهرداری در صحن شورا حضور پیدا کردند. در ابتدای جلسه آقای نظری ریاست شورا به مدعوین خیر مقدم گفته و به گوشه هایی از وظایف مسئولین شهرداری و سازمانهای وابسته در جهت ارائه خدمت هر چه بیشتر به شهروندان محترم اشاره کرد. در ادامه جلسه هر یک از اعضای شورا و نیز مدیران نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مسائل شهر و شهرداری اعلام کردند. "
و همچنین در صورت جلسه شماره 65 مورخه 24/8/1393 آمده که : " طبق هماهنگي هاي به عمل آمده قبلي آقاي رسولي (شهردار محترم همدان) و آقاي خجسته نماينده محترم مردم شهرستان همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي در صحن شورا حضور پيدا کردند. تعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهردر مورد مسائل مختلف شهر و شهرداري از جمله قانون شوراها، انتخاب شهردار، درآمد شهرداريها، وصول مطالبات شهرداري ها از سازمانها، ادارات و نهادها، ورود نمايندگان محترم براي هماهنگي لازم بين دستگاههاي دولتي و سازمانها و نهادها نقطه نظرات و پيشنهادات خود را مطرح کردند."
بررسی همین سه نمونه خود بیان کلی گویی ها و عدم ذکر جزئیات موجود در این نهاد مهم است فهم کلی گویی ، غیر استاندارد و غیر قابل سنجش بودن اطلاعات ارائه شده را توسط شورای شهر همدان را برای ما آسان میکند.
درباره مصوبات شورای شهر نیز باید گفت که آخرین صورت جلسه موجود در وب سایت شورای شهر نیز مربوط صورت جلسه شماره 65 مورخه 24/8/1393 میباشد و این بدین معناست که مردم از مجموعه مصوبات نمایندگان خود قبل از آبان 1393 کاملا بی اطلاع میباشند و همچنان این روند غیر شفاف ادامه دارد.
برای بخش گزارشات عملکرد نیز علاوه بر سایت شورای شهر ، بررسی صفحه ی شورای شهر در پایگاه اطلاع رسانی پیام ها و اطلاعیه ها مربوط به مدیریت شهری به نشانی http://announce.hamedan.ir/Organizer.aspx?org=Council حاکی از این است که تاکنون هیچ گزارشی جامعی از سوی این نهاد برای مردم شریف همدان شفاف سازی صورت نگرفته شده است.
در انتهای این گزارش جهت درگیر کردن مردم به امر مطالبه از مسئولین بخصوص رئیس و اعضای محترم شورای اسلامی شهر همدان ، مجموعه نکات ، شاخص ها و روش های مدنظر رهبر انقلاب اسلامی بصورت دسته بندی شده که از مجموعه بیانات و پیام ها ایشان استخراج شده است، ارائه میگردد تا در مطالبه عموم مردم مورد توجه قرار بگیرد.
نکات، شاخص ها و روش های مدنظر رهبر معظم انقلاب به شرح ذیل می باشد:
دسترسی آسان مردم به اعضا
توجه به چهاراصل تسهیل، تسریع، تكریم و اعتماد سازی در مراجعات مردمی
پافشاری بر رعايت دقيق قوانين و عدم تخطى از آن با حيلههاى شبه قانونى و قانون فروشی
عدم مماشات با فساد
خدمت به مردم با روحیه بسیجی
عدم پرداختن به امور غیرمرتبط با وظايف
توجه به تفاهم و همدلى و دوری از مناقشات سیاسى و جناحى
ساده زیستی عملی
استفاده از روشهای علمی و محققان برجسته در اداره شهر
کمک کردن و فرصت دادن به شهردار برگزيدهى خود و لزوم مسوليت دادن و پاسخ گرفتن
رعايت ويژه محرومان و اولويت دادن به مناطق مستضعفنشين و نگاه عدالت گستر به محله ها و اشخاص محروم
توجه به کسب درآمد از يك راه قانونى معقول بى ضرر و فاقد نتايج سوء
آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بيتالمال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غيرلازم توسط شورا و شهرداری
آسان سازی خدمت رسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری
توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی
توجه ویژه به بانوان و جوانان
تأثيرناپذيرى از نفوذ ثروتمندان و جاذبه ثروت
خدمات متنوع از جمله ساختمانسازیها، احداث خیابانها، نامگذاریها و زیباسازیها باید ضمن همخوانی با پیشرفتهای روز، با معماری ایرانی، اعتقادات دینی، بافت اجتماعی و شرایط آب و هوایی هر منطقه نیز متناسب باشند.
توجه به طراحی شهر اسلامی به گونه ای که:
طراحی فضاها باعث احساس گرایش مردم به معنویات شود.
اهل دین و پرهیزگاری و پارسایی در فضاهای شهری احساس امنیت می کنند.
اهل فساد برای فسادشان احساس ناامنی می کنند ولی خودشان احساس امنیت دارند.
ترویج فرهنگ نظم و قانون
استقرار بخشيدن به جو اسلامى و فرهنگىِ سالم
گسترش نمادهای دین و اخلاق
توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیط زیست
متجلی بودن فرهنگ ایرانی و بنا و معماری ایرانی و اسلامی
رعایت زیبایی و استحكام بناها
در انتها یادآوری می شود پیگیری مطالبات رهبر انقلاب اسلامی توسط دفتر مطالبه عدالت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا ادامه خواهد داشت و دفتر مطالبه عدالت آمادگی خود را برای همکاری با مجموعه های مردمی اعلام می دارد.
انتها پیام/م
دیدگاه شما