مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. مرداد 1395 - 1:03   |   کد مطلب: 18519
اتفاقاتی که در تابستان سال 95 در دانشگاه ها رخ داد، میتواند حاشیه های فراوانی را برای دولت روحانی در ابتدای سال جدید تحصیلی و آن هم در سال انتخابات داشته باشد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ مردادماه هر سال را می تواند ماه انداختن پوسته جدید تشکل های دانشجویی دانست؛ در فاصله این ماه اکثر اتحادیه ها و شوراهای دانشجویی، نشست های خود را برگزار می کنند و از درون این نشست ها، نفرات جدید برای فعالیت یکساله معرفی می شوند.

دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی، بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، جشنواره نشریات دانشجویی و... از مهمترین نشست هایی بودند و هستند که یا برگزار شده است و یا طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.

گرچه اگر از حاشیه های جشنواره نشریات دانشجویی عبور کنیم (اینجــا)، دیگر نشست هایی که تاکنون برگزار شده بدون حاشیه هایی به پایان رسید؛ اما در این میان و در کنار نشست شوراهای صنفی دانشگاه های علوم پزشکی اتفاقات دیگری روی داد.

** نشست شوراهای صنفی علوم پزشکی و مخالفت با نشست شوراهای وزارت علوم
نشست سراسری دبیران شوراهای صنفی مرکزی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور هفته گذشته در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد. در این نشست که به میزبانی اداره کل دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شده است، ۴۵ نفر از دبیران شوراهای مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور داشتند.

نژادجواد معاون مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در این نشست مراسم با تاکید بر این نکته که موانعی که بر سر راه تشکیل شوراها وجود داشته برداشته شده است، گفت: تقریبا همه دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که شوراهای صنفی باید تشکیل شود و هیچ محدودیت و مانعی در این مسیر وجود ندارد.

وی در جایی دیگر از برگزاری انتخابات سراسری شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی در آبان ماه خبر می‌دهد و می گوید: تاکنون 60 درصد دانشگاه‌ها شورای صنفی تشکیل دادند که انتخابات در این دانشگاهها مجدد برگزار می‌شود.

** وزارت علوم: نشست مشترک شوراهای صنفی خلاف قانون است
اما همزمان با این نشست بود که شوراهای صنفی دانشگاه های تحت نظر وزارت علوم، خواستار برگزاری نشست سراسری این شوراها  شدند که با مخالفت وزارت علوم روبرو می شود. یکی از دانشجویان عضو شورای صنفی دراین باره می گوید: "پس از رایزنی‌ها و مکاتبات فراوان دبیران شوراهای صنفی کشور برای برگزاری دومین نشست کشوری این مجموعه، چنین مخالفتی متاسفانه تقابل توجیه ناپذیر مسئولین علیه دانشجویان را به نمایش گذاشت!؛ اکنون سوال اینست که چگونه وزارت بهداشت از چنین مراسمی حمایت کرده و حتی مسئولان مربوطه، برای ارتباط دقیق‌تر در آن شرکت جستند؛ اما وزارت علوم بر سر راه دانشجویان سنگ اندازی می‌کند!"

این مسئله حتی تا آنجایی پیش رفت که تعدادی از نمایندگان شوراهای صنفی دانشگاه ها در نامه ای به ریاضی، معاون سازمان امور دانشجویان خواستار برگزاری نشست مشترک شوراهای صنفی دانشگاه‌ها شدند تا 23 مرداد شدند و تهدید کرده بودند اگر موافقتی صورت نگیرد در دوشنبه 25 مرداد ماه این جلسه را در ساختمان وزارت علوم برگزار خواهند کرد.

** وزارت علوم: برگزاری نشست مشترک شوراهای صنفی خلاف قانون است
اما این مسئله و نامه نگاری ها با پاسخ منفی وزارت علوم روبرو شد؛  ابوالحسن ریاضی، معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم  در خصوص اعتراض اعضای شورای صنفی نسبت به مخالفت سازمان امور دانشجویان برای برگزاری نشست مشترک بین شوراهای صنفی دانشگاه ها در گفتگویی گفت:‌ "در آیین نامه ای که برای شوراهای صنفی تدوین شده حیطه فعالیت آنها در محدوده دانشگاه است و به دانشگاه ها هم آنرا ابلاغ کردیم. اگر هر کدام از این شوراهای صنفی موضوعی برای مطرح کردن در دانشگاه های خودشان دارند، باید معاونین دانشجویی آن را پیگیری کنند و به آنها رسیدگی شود."

وی ادامه داد: "برگزاری نشست مشترک بین شورای صنفی در آیین نامه دیده نشده و چنین روندی خلاف قانون است. قاعدتا وقتی چنین رویه ای در آیین نامه پیش بینی نشده، سازمان امور دانشجویان نیز نمی تواند چنین نشستی را طراحی و یا برگزار کند."

** دانشجویان: آیین نامه شورهای صنفی بر برگزاری نشست تاکید دارد
اما در این بین دانشجویان مدعی شدند که در آیین نامه جدید که حاشیه های زیادی نیز به همراه داشت (اینجــا)، باید یک شورای عمومی ایجاد شود. مسئله ای که به نظر می رسد با توجه به عدم ابلاغ آیین نامه جدید این شوراها پس از اصلاح، موضع وزارت علوم بی ربط نمی تواند باشد.

استناد شوراهای صنفی به ماده 23 آیین نامه برای برگزاری نشست سراسری که هنوز ابلاغ نشده است

** سیاست های یک با و دو هوا!
از این دست مسائل طی هفته های اخیر، در فضای دانشگاهی کم رخ نداده است؛ تغییر یکباره آزمون دکتری (اینجــا)، لغو آزمون های استخدامی، ماجرای سرکار گذاشتن دانشجویان صنعت نفت به وعده استخدام (اینجــا) از مهمترین مسائلی است که دولت طی هفته های اخیر  در دانشگاه ها با آن دسته و پنجه نرم می کند.

همه این مسائل یک طرف و حاشیه های شکایت از تشکل های دانشجویی دانشگاه امام(ره) قزوین به خاطر بکار بردن علامت تعجب در یک بیانیه (اینجــا)، یا محروم کردن دانشجویی که از یک «بی قانونی» در یک دانشگاه جلوگیری کرده بود (اینجــا)، تابستانی «داغ» را برای مجموعه دولت رقم زده است.

به هر حال باید دید این سردرگمی و تناقضاتی که طی هفته اخیر بین مجموعه آموزشی دولت دیده می شود، در ابتدای آغاز سال تحصیلی، که به گفته ضیاهاشمی همزمان است با فعالیت های انتخاباتی دانشگاه ها، چه سرنوشتی را برای دولت و مجموعه دانشگاهی آن رقم خواهد زد.

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار