مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. شهريور 1400 - 17:09   |   کد مطلب: 24459
سلسله نشست های تخصصی " شمسا " با حضورنماینده همدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با موضوع بررسی مسائل اولویت دار استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، طرح شمسا در سراسر کشور توسط سازمان بسیج دانشجویی در راستای شناسایی مسائل عمومی استان‌ها در حال اجرا و پیگیری است. هسته تخصصی شمسا در مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان نیز توسط اعضای آن که  تعدادی از پژوهشگران تحصیلات تکمیلی و ادوار بسیج دانشجویی می باشند با همین هدف در حال اجراست.

عصر روز قبل، دوشنبه ۱۰ شهریور ماه، این نشست با حضورحمیدرضا حاجی بابائی، نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با موضوع بررسی مسائل اولویت دار استان همدان، برگزار شد.

بهنام محمدی، مسئول مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان در گفتگو با خبرنگار صدای دانشجو عنوان کرد:

جمع آوری داده در این طرح تحقیقاتی از طریق مطالعه اسناد بالادستی، مصاحبه، نشست های تخصصی و جمع سپاری در حال انجام می باشد که نهایتا شبکه ای از مسائل عمومی استان همدان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیرساخت، آموزش عالی، سلامت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استخراج می شود. علاوه بر آن اولویت و ارتباط بین مسائل، نگاشت نهادی، علت ها و پیامد ها، موثرین و متاثرین هر یک از مسائل نیز مشخص خواهد شد. در همین راستا با توجه به اشراف زیاد دکتر حاجی بابایی نسبت به وضع موجود استان از ایشان دعوت کردیم در این نشست تخصصی حضور پیدا کنند. 

حاجی بابایی در این نشست با تشکر از حضور فعال دانشجویان در مباحث تخصصی کشور به سوالات ایشان در رابطه با سند تحول بنیادین، مسائل اولویت دار استان و چالش های انتخاب استاندار پاسخ داد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی، در توضیح راهکارهای آموزش و پرورش در مواجه با چالشهای تحصیل در دوران پاندمی کرونا گفت:

در سال ۱۳۹۰ سند تحول بنیادینی مبنی بر هوشمند سازی آموزش ها طراحی کردیم که اگر به درستی و کامل اجرا می شد با بسیاری از این چالش های حاضر مواجه نبودیم. متاسفانه دولت نه تنها آن را اجرایی نکرد حتی قسمت هایی را هم که اجرایی شده بود تعطیل کرد.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش ظرفیت بسیاری در حل این مسائل دارد اما باید توجه کنیم که هرچقدر از شیوه های گوناگون ، شبکه های مجازی و فناوری بهره ببریم جای معلم و کتاب را هیچ چیز و هیچ کسی نباید بگیرد. معلم و کتاب هیچ وقت حذف شدنی نیستند و فناوری ها باید به کمک معلم بیایند نه اینکه معلم را حذف کنند.

حمیدرضا زارعی مسئول هسته تخصصی شمسا بسیج دانشجویی، پرسید: در زمینه هدایت تحصیلی و آشنایی بهتر دانش آموزان با رشته ها چه اقداماتی انجام شده است؟ و به منظور مهارت محوری دانش آموزان و بومی کردن آموزش ها در همدان چه تصمیماتی دارید؟

حاجی بابایی پاسخ داد: در سند تحول بنیادین و برنامه پنج ساله ششم، حرفه ای و با مهارت شدن ۳۰ درصد از دانش آموزان را پیش بینی و بررسی کرده ایم. یعنی ۳۰ درصد از آنهایی که در دانشگاه مدرک کسب می کنند افراد حرفه‌ای باشند که مستقیم وارد میدان کار می شوند و تنها به آموزش دانسته های خود اکتفا نکنند. 

وی افزود: قصد داریم پنج ساله دوره دوم متوسطه هنرستان به ۵۰ درصد برسد یعنی تعداد هنرستان‌ها و هنرجویان  به ۵۰ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه برسد. در سند تحول بنیادین تمام دانش آموزان بدون استثنا در دبیرستان باید یک مهارت بیاموزند، مثلا بتوانند با برق کار کنند یا مهارتها به طرزی بومی شوند. به عنوان مثال دانش آموزان محصل در یک روستا تمامی مهارت های لازم و مورد نیاز محل زندگیشان را دارا باشند.  باید توجه شود که این مهارت ها در تمامی استان ها متناسب با ظرفیت های متفاوت آن آموزش داده شود.

حاجی بابایی در رابطه با مهم ترین چالش سیستم بهداشت و درمان استان همدان در دوران کرونا گفت: 

 استان همدان را جز پیشرو ترین دستگاههای اجرایی کشور می دانم. در زمینه علوم پزشکی در استان همدان کارهای بزرگی انجام گرفته شده است و به صورت استانی بزرگترین چالش را چگونگی اجرای قوانین و پروژه های بزرگ می دانم . 

نماینده مردم همدان در مجلس در ادامه از افتتاح بیمارستان ۳۳۰ تخت خوابی اکباتان در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش های ما برای ساخت یک بیمارستان هزار تخت خوابی گردشگری که از استانهای دیگر نیز پذیرای بیمار باشد، مشخص کردن زمین بیمارستان است و در واقع در اجرای پروژه هاست که چالش داریم.

محمدی، مسئول مرکز تحقیقات رکتا در ادامه پرسید: عناوین مسائل اولویت دار استان، با توجه به اشراف شما در مسائل عمومی در تمامی حوزه های فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و… همدان چیست؟

حمیدرضا حاجی‌بابایی پاسخ داد:

اولین اولیت ما بحث کمبود آب است. در بحث آب در استان همدان و شمال استان همدان چالش تامین آب را داریم و باید بتوانیم این مشکل را در کنار مسائلی مانند کشاورزی و صنعتهایی که با آب تقویت می شوند حل کنیم.

وی ادامه داد: اولویت بعدی نهادینه کردن تفکر ساخت یک استان بزرگ است. همدان در حالی می تواند مشکلاتش را حل کند که تبدیل به یک استان  منطقه ای شود، یک استان قدرتمند که منطقه را خدمات دهی میکند. برای مثال باید تبدیل به قطب توزیع یا فروش برنج در منطقه شویم که در ابتدای امر مردم باید این موضوع را بپذیرند.در واقع نوع تفکر مردم در رابطه با استان باید تغییر کند و تعریف ملی از همدان ارائه گردد.

حاجی بابایی اذعان کرد: در پذیرش دانشجو و علوم پزشکی به این مرحله رسیده و پذیرش دانشجو از داخل و خارج ایران را رقم زده ایم.

در زمینه ترانزیت نیز در حال رسیدن به همین اهداف هستیم. ما گردشگری خدماتی داریم ، کشاورزی خدماتی داریم و همه چیز در همدان با خدمات تعریف می‌شود. با پیشرفت در راه سازی در حال تبدیل شدن به استانی هستیم که مشابه شبکه پیوست عبور و مرورش را هیچ استان دیگری ندارد. در حال حاضر ۷ استان تنها با فاصله ۲ الی ۳ ساعت زمانی با ما فاصله دارند.

مصطفی احمدی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج در مورد نحوه تاثیرگذاری مجمع نمایندگان استان در تمامی زمینه ها و گزینه های مدنظر استاندارآینده همدان پرسید.

رییس کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت:

معتقدم استانداری که انتخاب می شود باید مردمی باشد. مسئولی که باید در جمع دانشجویان کاملا تخصصی صحبت کند و پذیرای مطالبه دانشجویان باشد، وظیفه ی دانشجویان هم این است که هربار صحبت های قبلی آن مسئول را مطالبه کنند و اینگونه عملکرد مدیر را تقویت نمایند. اما این مطالبات نباید جنبه تخریب داشته باشد و نباید اجازه داد فضای تخریب بر مطالبه گری حاکم شود. 

در انتخاب استاندار باید قوی ترین و کارآمدترین شخص انتخاب شود، شخصی که  توانایی و قدرت یک وزیر را داشته باشد.

وی تاکید کرد: انتخاب استاندار به عهده ی دولت است و نه نمایندگان مجلس. طبق اصل ۵۷ قانون اساسی انتخاب استاندار به عهده ی رئیس جمهور می باشد.

بنده معتقدم در جمهوری اسلامی ایران مسئول است که حرف اول را می‌زند. انتخاب استاندار اصلا شوخی بردار نیست، از حساسیت بالایی برخودار و در واقع در حکم رئیس جمهور یک استان است و باید تمامی ارگان های استان را مدیریت کند.

حاجی بابایی در مورد نحوه ی تاثیرگذاری مجمع نمایندگان استان در انتخاب استاندار گفت: تمامی اعضای مجمع نمایندگان اخلاقا متعهد شده اند که هیچ کس در روند انتخاب استاندار وارد نشود.

دارابی دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی پرسید: پیشنهاد شما برای قشر دانشجویی فعالیت در کدام زمینه مطالبه گریست؟

حاجی بابایی پاسخ داد: در همدان مطالبه گری در مسائل اولویت بندی ندارد و باید در تمامی حوزه ها این مطالبه گری ها صورت گیرد. زمینه‌های مطالبه‌گری در همدان بسیار است و ما نمی‌توانیم در تک قطبی بشویم حتی کشاورزی ما نیز تک قطبی نیست.

وی در ادامه تویحات خود گفت: در آینده شهرک فن آوری های برتر همدان در کنار قطب های برتر کشور قرار گرفته خواهد گرفت. بسیار در این زمینه جدی و موثر وارد شده ایم و اقدامات بسیار بزرگی در پارک علم و فن آوری صورت گرفته است. در زمینه کشاورزی و گل خانه ای نیز کارهای خوبی انجام شده، همچنین در زمینه دامداری هم اتفاقات افتاده و یک دامداری ۶۰۰۰ راسی در قهاوند آغاز به کار کرده که در شهرستانهای دیگر مثل رزن، نهاوند و ملایر نیز در حال ساخت این دامداری شش هزار راسی هستیم.

در حال حاضر حدود ۱۲ پروژه توسط وزارت دفاع در همدان در حال اجرایی شدن است. تلاش ما استفاده از تمامی ظرفیت های استان است.

در پایان حمیدرضا حاجی بابایی در مورد نحوه ی اجرای برخی از پروژه ها در استان به حاضرین توضیح داد.

انتهای پیام/

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار