مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. فروردين 1401 - 18:22   |   کد مطلب: 24654
بررسی تعداد شرکت های دانش بنیان و حوزه های فناوری فعال در همدان به مناسبت آغاز سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌ آفرین»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تبریک فرارسیدن سال نو، سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری فرمودند. ایشان در بیانات نوروزی خود گفتند: امسال هم من تولید را میخواهم مطرح کنم. منتها یک لایه‌ی جدید، یک چهره‌ی جدید از تولید را میخواهم مطرح کنم و آن عبارت است از تولیدی که دارای دو خصوصیت باشد: یکی اینکه اشتغال‌آفرین باشد، یکی اینکه دانش‌بنیان باشد. تولید دانش‌بنیان، متّکی به دانش، دانش جدید و پیشرفتهای علمی، و تولیدی که اشتغال‌آفرین باشد.

 در سخنرانی اولین روز از سال جدید نیز با طرح سوال «اقتصاد دانش‌بنیان» یعنی چه؟  به توضیحات بیشتری در مورد شعار سال جدید پرداختند و بیان کردند: انتخاب آن کار تولیدی هم [باید] برخاسته‌ی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد؛ این معنای اقتصاد دانش‌بنیان است که در همه‌ی عرصه‌های اقتصاد دخالت داشته باشد.

ایشان در ادامه بیانات خود به کمبود شرکت های دانش بنیان اشاره کردند و گفتند: ما شرکت دانش‌بنیان داریم لکن باید افزایش پیدا کند...من پرسیدم که در ۱۴۰۱ چقدر میشود این مقدار را افزایش داد و تعداد این شرکتها را بیشتر کرد؟ به من گفتند حدّاکثر سی درصد. بنده قانع نیستم؛ من معتقدم سی درصد آن رقمی نیست که برای کشور مطلوب باشد و مورد نیاز کشور باشد و به نیازهای کشور جواب بدهد. توقّع من از مسئولین این است که صد درصد افزایش پیدا کند، یعنی شرکتها دو برابر بشود.

فلذا یکی از اصلی ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب در سال جدید افزایش شرکت های دانش بنیان است. به همین جهت با مراجعه به وبسایت معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری به بررسی اوضاع شرکت های دانش بنیان در استان همدان پرداختیم.

طبق بررسی های انجام شده توسط خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، ۶۶۳۲ شرکت دانش بنیان در کشور دارای تاییده و در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۵۸ شرکت دانش بنیان متعلق به استان همدان است و می‌توانند از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.

 موسسات دانش بنیان در کشور بر اساس آیین نامه ارزیابی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در ۵ طبقه ارزیابی و تأیید می شوند.

طبق آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، شرکت های دانش بنیان به دو دسته شرکت های تولیدی و شرکت های نوپا تقسیم و در ادامه این تقسیم بندی، هر یکی از این گروه های اصلی نیز به دو زیر مجموعه تقسیم بندی می شوند.

شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک

شرکت های دانش بنیان نوپای نوع یک، به مجموعه ای شرکت ها اطلاق می شود که فاقد اظهار نامه مالیاتی سال مالی گذشته خود بوده و یا درآمدی در سال مالی گذشته نداشته باشند. محصول پیش بینی شده برای این دسته از شرکت ها باید به مرحله ی تولید رسیده و یا حداقل در حد نمونه ی آزمایشگاهی ساخته شده باشد. این محصول علاوه بر داشتن طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه ، باید از سطح فناوری بسیار بالایی برخوردار بوده و ارزش افزوده زیادی را ایجاد نمایند تا مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح یک گردند.

شرکت دانش بنیان نوپا نوع دو

تنها تفاوتی که شرکت های دانش بنیان نوپا نوع دو یا شرکت های دانش بنیان نوپا نوع یک دارند، در عدم معافیت مالیاتی است، اما در بقیه مزایا با یکدیگر کاملا برابرند.

دانش بنیان تولیدی نوع یک

 شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک به مجموعه ای از شرکت هایی اطلاق می شود که بیش از ۲۵% درآمدشان در آخرین اظهار نامه مالیاتی، حاصل از فروش محصولات و تولیدات دانش بنیان مجموعه شان باشد. نکته حائز اهمیت در این شرکت ها، علاوه بر داشتن طراحی کالا مبتنی بر تحقیق و توسعه، رسیدن محصول به مرحله تولید با بهره گیری سطح فناوری بسیار بالا و  تولید ارزش افزوده زیاد است که آن محصول را مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح یک می کند.

دانش بنیان تولیدی نوع دو (صنعتی)

با جدی شدن اهمیت ورود و استفاده از فناوری های برتر در شرکت های صنعتی، شرکت هایی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود، دارای درآمد عملیاتی باشند، و همچنین در حوزه های فناوری برتر فعالیت داشته باشند، با داشتن یکی از شرایط زیر می توانند به عنوان شرکت دانش بنیان نوپا نوع دو تایید شوند.

محصول شرکت هایی که به مرحله تولیدرسیده است و این شرکت ها علاوه داشتن تیم طراحی توسعه و تحقیق، از سطح بالایی از فناوری برخوردارند و مشمومل فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح دو می شوند.
شرکت هایی که در زمیه پروژه های مهندسی، پیمانکاری و ساخت EPC باشند، با این توضیح که حداقل ۱۰% پروژه شان شامل معیار های دانش بنیان باشد.
شرکت هایی که محصولاتشان به مرحله ی تولید رسیده و یا در حد نمونه ی آزمایشگاهی قابل ارایه باشد. این محصول علاوه بر داشتن طراحی مبتنی بر بهره گیری از تیم تحقیق و توسعه ، باید از سطح فناوری بسیار بالا و پیچیده ای برخوردار باشند و ارزش افزوده زیادی را ایجاد کنند تا مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح یک گردند.

این شرکت ها نمی توانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. زمان استفاده از مزایا و تسهیلات قانونی برای شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک و نوپا نوع یک، دو سال و برای شرکت های تولیدی نوع دو و نوپا، سه سال در نظر گرفته شده است.

شرکت‌های مستعد دانش‌بنیان 

شرکتهای مستعدی که حائز معیارهای آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان نباشند ولی در صورت ارائه فرصت و حمایت امکان کسب آنها را داشته باشند، در صورت احراز معیارهای ارزیابی بصورت شرکت مستعد دانش‌بنیان تایید می­شوند.

 شرکت‌های دانش‌بنیان استان همدان از کدام نوع هستند؟

طبق بررسی های انجام شده از وبسایت معاونت علم و فن آوری ریاست جمهوری آمار زیر از تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان همدان به تفکیک نوع مجوز به دست آمد:

 

طبق این آمار بیشترین شرکت های دانش بنیان در استان همدان از نوع تولیدی نوع دو (صنعتی) هستند.

 

در حوزه  کالا و خدمات دانش بنیان نیز، با توجه به دو رویکرد «حوزه کاربرد» و «حوزه فناوری»  ساختار کلی دسته‌بندی فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان بر مبنای «حوزه فناوری» طراحی شده است.

 شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور به تفکیک حوزه فناوری به ۹ دسته تقسیم بندی می شوند. از جمله:

  1. کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی
  2. دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان
  3. مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی
  4. ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته
  5. وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی
  6. سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک
  7. فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای
  8. خدمات تجاری‌سازی
  9. صنایع فرهنگی، خلاق و علوم انسانی و اجتماعی

 شرکت‌های دانش‌بنیان استان همدان در کدام حوزه ها فعالیت می کنند؟

طبق بررسی های انجام شده از وبسایت معاونت علم و فن آوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان در استان همدان در حوزه های فناوری زیر فعالیت می کنند:

طبق آمار به دست آمده در استان همدان بیشترین فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک، با تعداد ۱۸ شرکت است. کمترین تعداد نیز متعلق به حوزه دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان با تعداد ۲ شرکت است.

در حوزه های خدمات تجاری‌سازی ، صنایع فرهنگی، خلاق و علوم انسانی و اجتماعی، نیز هیچ شرکت دانش بنیانی در استان تاسیس نشده است.

استان همدان  یکی از تاثیرگذارترین استان های ایران در رشد و بالندگی کشور است که با تامین زیرساخت های خوب و انواع حمایت های دولتی می تواند جایگاه قابل توجهی در تمامی حوزه های دانش بنیان داشته باشد. حال باید دید در سال جدید شاهد رشد چند درصدی این موسسات در همدان خواهیم بود.

قطعا در این مسیر باید به این نکته بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب که فرمودند: " البتّه این کار موجب این نشود که ما یک شرکتی درست کنیم و اسمش را بگذاریم دانش‌بنیان، در حالی که دانش‌بنیان نباشد؛ نه، حقیقتاً شرکتهای دانش‌بنیان درست شود " نیز توجه کرد و به سمت تاسیس شرکت های واقعا دانش بنیان که موجب رشد اقتصاد دانش‌بنیان می شود پیش رفت.

انتهای پیام/ حکمی

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار