مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. بهمن 1392 - 15:37   |   کد مطلب: 10389
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: سال گذشته که با سخت‌ترین تحریم‌ها روبرو بودیم در حدود ۵۰ میلیارد دلار واردات داشتیم و اینکه ۴ میلیارد دلار نیز به این مبلغ اضافه شود، چندان چشمگیر نیست.
۴.۲ میلیارد دلار توافق ژنو در مقابل میزان تولید ناخالص کشور رقم ناچیزی است

 

به گزارش صدای دانشجو حسین نجابت نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه تولید غنی‌سازی 20 درصد ظرف 24 ساعت از سر گرفته می‌شود، گفت: اگر مقصود از تولید اورانیوم 20 درصد پلیت‌هایی است که در راکتور تهران به کار می‌رود، باید بگویم که این پلیت‌ها ظرف 24 ساعت تولید نمی‌شوند و در این مدت فقط می‌توان آبشار سانتریفیوژها را به گونه‌ای وصل کنیم که در انتهای خط اورانیوم 5 درصد را به 20 درصد تبدیل کند.

وی با بیان اینکه ظرف 24 ساعت نمی‌توان محصول اورانیوم 20 درصدی را به دست آورد، گفت: ما برای راکتور تهران پلیت‌های 20 درصد باید استفاده کنیم که تولید آنها نیز زمان‌بر است.

نجابت با اشاره اختلاف برداشت‌ها نسبت به اهمیت مسئله هسته‌ای اظهار داشت: رویکردها متفاوت است، یک عده فکر می‌کنند که موضوع هسته‌ای ما اصلا داستان مهمی نیست. یک عده دیگر نیز فکر می‌کنند که در مسئله هسته‌ای دعوا فقط بر سر تولید چند کیلو سوخت است و برخی دوستان در دولت نوع نگاه دوم را دارند. در حالی که باید بگویم این نوع نگاه درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: مسئله هسته‌ای موضوع جامعی است که علاوه بر اینکه جنبه‌های سیاسی آن بسیار مهم است، در ابعاد فنی و فناوری نیز وقتی وارد مسئله می‌شوید، می‌بینید که از اکتشاف تا برداشت از معدن و از تولید سوخت تا به کارگیری در نیروگاه را توسط نیرو و دانش داخلی انجام می‌دهیم. این مسئله سطح فناوری ما را از سطح معمولی ارتقاء داده است و توانایی دانشمندان و جوانان کشورمان را نشان می‌دهد که بسیار بالا رفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم که موضوع هسته‌ای برای مردم و جوانان ما تبدیل به محوری برای ارتقاء فناوری و همچنین تکیه‌گاهی برای اعتماد به نفس ملی و خودباوری است، داستان فرق می‌کند، افزود: در آن زمان دیگر داستان این نیست که ما فقط قصد داریم چند کیلو سوخت تولید کنیم و اگر آنها به ما سوخت ندهند دلیلی ندارد دعوا کنیم و هزینه بدهیم.

نجابت اختلاف کشورمان با غرب را اختلاف تمدنی خواند و تصریح کرد: اختلاف ما با غرب، اختلاف تمدن رو به پیش یعنی تمدن اسلامی در برابر یک تمدن رو به افول یعنی تمدن غرب است. که برخورد این دو تمدن در مسئله هسته‌ای به همدیگر رسیده است و اختلاف فقط به موضوع هسته‌ای خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان اختلاف خود با غرب را فقط بر سر چند کیلو سوخت بدانیم و بگوییم که روس‌ها قرار است برای سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر برای مدت 10 سال ما را تامین کند و حتی اگر ندادند و روابط ما خوب باشد می‌توانیم سوخت را از بازارهای جهانی خریداری کنیم. اختلاف را نمی‌توان در این حد تقلیل داد بلکه بر سر مسئله بسیار مهمتری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند دعوای ما فقط مسئله هسته‌ای نیست، بلکه اسلام سیاسی است که غربی‌ها آن را تحمل نمی‌کنند و برای آن نیز در قالب تکفیری‌ها بدل ایجاد می‌کنند که البته در طول تاریخ نیز خط نفاق بدلی برای موضوعات ارزشمند تولید می‌کرده است.

نجابت با اشاره به آزاد شدن 4.2 میلیارد دلار در قبال تعلیق سایت‌ها و غنی‌سازی 20 درصد گفت: باید بررسی کنیم که  4.2 میلیارد دلار در کل اقتصاد ما یعنی در بودجه و تولید ناخالص ملی چه درصدی می‌شود که در آن صورت درمی‌یابیم این رقم در مقابل کل اقتصاد کشور ما اساسا میزان ناچیزی است.

وی ادامه داد: سال گذشته که با سخت‌ترین تحریم‌ها روبرو بودیم در حدود 50 میلیارد دلار واردات داشتیم و اینکه 4 میلیارد دلار نیز به این مبلغ اضافه شود، چندان چشمگیر نیست. رقمی نیست که بخواهیم روی آن مانور بدهیم و به نظر ما قابل اعتنا نیست چرا که ما فقط 400 میلیارد تولید ناخالص ملی داریم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار