مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. اسفند 1392 - 11:28   |   کد مطلب: 11043
تولیدات داروهای ایران از ۶۵ درصد عبور می‌کند
افشای انبار بزرگی از داروهای گران قیمت خارجی
رئیس سندیکای تولیدکننده مواد اولیه و بسته‌بندی دارویی کشور با افشای انبار هنگفتی از داروهای گران قیمت خارجی گفت: با تولید ۶۱ قلم ماده موثره جدید، طی دو سال آینده بنیه خودکفایی دارویی ایران از مرز ۶۵ درصد عبور می‌کند.
افشای انبار بزرگی از داروهای گران قیمت خارجی

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، فرامرز اختراعی در نشست تولید کنندگان مواد اولیه دارویی کشور با حضور وزیر بهداشت و رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: به خواست خداوند با تولید بیش از سیصد قلم ماده موثره و تولید عمده نیازهای بسته بندی دارویی کشور، بیش از 45 درصد نیازهای تولیدات دارویی را تأمین می‌کنیم. همچنین با در دست داشتن 61 قلم ماده موثره جدید، طی دو سال آینده بنیه خودکفایی را از مرز 65 درصد عبور خواهیم داد.

صرفه‌جویی ارزی صنایع مواد موثره دارویی و بسته‌بندی

وی افزود: محاسبات انجام شده در 16 شرکت تولیدکننده مواد موثره از بین 45 شرکت تولیدی، نمایانگر صرفه‌جویی ارزی حدود 800 میلیون دلار در سال است که آمار کلی نیز پس از تکمیل محاسبات، منتشر خواهد شد.

راهکارهای اقتصادی مقاومتی

اختراعی بیان داشت: مهمترین عامل موفقیت در اجرای اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان تولید داخلی است. برنامه‌ریزی مناسب و انتصاب مدیرانی متعهد و شایسته، به جهت پشتیبانی از اجرای این استراتژی، وظیفه دولتمردان است و افزایش ظرفیت‌های تولیدی و فناوری‌های جدید تعهد ما تولیدکنندگان خواهد بود.

آمادگی تولیدکنندگان جهت برون‌رفت از وابستگی صنعت دارو

وی گفت: در شرایطی که شرکت‌های تولیدکننده با مشکل فروش روبه‌رو هستند، متأسفانه واردات داروی مشابه داخلی، به رغم ارزبری بالا همچنان جاری است. بودجه ارزی دارو طی 10 سال گذشته از پانصد میلیون دلار به بیش از سه میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است که این میزان افزایش، نه با نرخ رشد جمعیت و نه با توسعه شاخص‌های درمان سازگار نیست.

اختراعی ادامه داد: کاهش این بودجه با مهار میزان واردات امکان پذیر است در سال گذشته حدود 700 میلیون دلار از واردات دارو مربوط به ورود داروهای مشابه داخلی بوده است. در حالی که قبلا، موانع فنی و حمایت‌های تعرفه‌ای، واردات داروی مشابه را عملاً غیرممکن می‌ساخت.

وی افزود: سال گذشته به بهانه فشار ناشی از تحریم، درب‌های واردات به کلی بازگشت و مسئولان محترم وقت نیز، فارغ از تبعات اقتصادی و افزایش وابستگی، خود را فقط مسئول تأمین دارو نامیدند و نتیجه این اشتباه، انبار شدن میزان هنگفتی از داروهای گران قیمت خارجی است که ظرفیت سال‌های آتی بازار کشور را هم مورد تهدید قرار داده است.

اختراعی عنوان کرد: به تازگی ریاست سازمان غذا و دارو، موانع جدیدی را جهت کنترل میزان واردات داروی مشابه، تا سقف 20 درصد نیاز داخلی مصوب کرده‌اند (10 درصد ژنریک خارجی و 10 درصد برند خارجی) هر چند سهم 20 درصدی واردات داروهای مشابه، از نظر ما تولیدکنندگان بالا است، لیکن کنترل همین میزان هم با سیستم‌های موجود، امری غیرعملی به نظر می‌رسد و نگرانی استمرار واردات مازاد بر نیاز کماکان وجود دارد.

احترام به قانون و پرهیز از موازی کاری

وی اظهار داشت: مصوبه چهارم شورای محترم فناوری سلامت که به نظر وزیر نیز رسید، به همه تولیدکنندگان ابلاغ شده است. این مصوبه بیش از سه ماه است که توسط تولیدکنندگان و سندیکای در دست مطالعه و برنامه ریزی است. توسعه سرمایه‌گذاری و فناوری محصولات جدید، مشروط بر اجرای کامل این مصوبه است براین اساس از وزیر بهداشت خواهشمندیم در این همایش تاریخی یک بار دیگر قطعیت آن را اعلام و به تمام مسئولان ابلاغ کنند تا همه ما به عنوان سربازان این ملت، یک دل و یک دست در جهت اجرای وظایف و تعهدات خود مصمم شویم تا همه نقدها و سلیقه‌ها، به جای ایجاد تردید، در جهت احترام به این مصوبه و تبعیت واقعی از اقتصاد مقاومتی، هدایت شود.

احترام به کیفیت دارو

اختراعی ادامه داد: یکی از شایع ترین ابزار نفوذ کالای خارجی، تبلیغ بر عدم کیفیت تولیدات ملی است. خوشبختانه کنترل کیفیت دارو، براساس روش‌های متقن علمی و منطبق بر فارماکوپه‌های بین‌المللی است و همه تولیدکنندگان داروهای ژنریک در سرتاسر دنیا، مبتنی بر همین فارماکوپه‌ها و آزمایشات بایواکووالانسی، کیفیت دارای خود را اثبات می کنند که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته، با به کارگیری انواع روشهای مختلف مردم و جامعه پزشکی را نسبت به مصرف داروی ژنریک ترغیب می‌کنند و با وضع مقررات سخت‌گیرانه، میزان تجویز داروی ژنریک را نسبت به داروی برند افزایش می‌دهند و از اسراف سرمایه‌های ملی خود پیشگیری می‌کنند. در کشور آمریکا طی سالهای 2002 الی 2011، به واسطه مصرف داروهای ژنریک، بالغ بر یک هزار و بیست میلیارد دلار صرفه جویی شده است این درحالی است که در کشور ما تجویز داروی خارجی، خصوصاً برند رو به افزایش است و هیچ برنامه اصولی آموزشی و مقررات انضباطی، برای این منظور وضع نشده است.

ممانعت از تبلیغ داروهای خارجی

رئیس سندیکای تولیدکننده مواد اولیه و بسته‌بندی دارویی کشور بیان داشت: از الزامات دیگر اقتصاد مقاومتی، ممنوع کردن تبلیغ داروهای خارجی است. برگزاری سمینارهای به اصطلاح علمی، یکی از ترفندهای این مدل تبلیغات است.

فرهنگ مصرف داروی ایرانی 

اختراعی ادامه داد: عرضه بی‌رویه و تبلیغ داروی خارجی، بیش از وارد کردن خسارت به نظام اقتصاد سلامت، فرهنگ مصرف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استفاده از رسانه‌های ملی و نشست‌های علمی با انجمن‌های پزشکی و تکیه بر مستندات علمی از اهم راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی، جهت اصلاح فرهنگ مصرف داروست.

شفاف سازی اطلاعات

وی با بیان اینکه انتشار به روز مجوزهای واردات و سایر اخبار مرتبط با اقتصاد دارو، یکی از درخواست‌های اصلی ماست، افزود: خلاء اطلاعات، موجب گسترش شایعات و اخبار ناامیدکننده است و امنیت سرمایه‌گذاری را به خطر می‌اندازند. اتفاقات نامطلوب گذشته، تولیدکنندگان را بسیار محتاط کرده است و جبران آن صرفاً با شفاف سازی اطلاعات و حصول اطمینان از اجرای واقعی مصوبات جدید، امکان پذیر است.

حجم سرسام آور داروهای وارداتی بدون موازنه صحیح با میزان نیاز کشور

اختراعی گفت: تجربه حاصل از تحریم‌های اخیر و تصمیمات عجولانه مسئولان وقت و همچنین استفاده مکرر آنان از عبارت مسئولیت ما صرفاً تأمین داروست، نشان از عدم اهمیت یا عدم اولویت اقتصاد دارو است. حجم سرسام آور داروهای وارداتی، بدون موازنه صحیح با میزان نیاز کشور و قیمت‌های گزاف بخشی از داروهای وارد شده است که در مقایسه با کشورهای همسایه، نمایانگر ضعف اطلاعات بازرگانی در سیستم موجود است. اساساً، نگرش کلی به مسئولیت اصلی سازمان غذا و دارو که وظیفه آن تأمین و صیانت از کیفیت داروست، استلزام تقویت امور اقتصادی و بازرگانی در این سازمان را هرچه بیشتر پررنگ است.

وی بیان داشت: مقام وزارت نیز به خوبی و مدبرانه این مشکل را شناسایی کرده است و بر جداسازی عرصه فنی و اقتصادی از یکدیگر تأکید کرده اند، لذا بنده به عنوان نماینده تولیدکنندگان، این آسیب شناسی سریع و مدبرانه را که مقدمه اصلاحات اساسی است به شخص وی تبریک عرض می‌کنم. بنابراین بتوانیم در پرتو منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استراتژی اقتصاد مقاومتی، بتوانیم با گسترش تولید ملیف محصولاتی با کیفیت و با قیمت مناسب تولید کنیم و به یک قدرت منطقه‌ای صادراتی نیز در این صنعت استراتژیک تبدیل شویم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار