مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. اسفند 1392 - 11:41   |   کد مطلب: 11052
رئیس سازمان محیط زیست کشور در گیلان:
لایحه هوای پاک به مجلس ارائه می‌شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: به منظور حل مشکلات آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار به زودی لایحه هوای پاک به مجلس ارائه می‌شود و این مسئله در دستور کار دولت است.
لایحه هوای پاک به مجلس ارائه می‌شود

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در همایش سراسری مدیران محیط‌زیست کشور در دهکده ساحلی این شهر اظهار کرد: در مسئله محیط‌زیست با دشواری‌های فراوان و پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم و این واقعیت برای کسانی است که دلسوز محیط‌زیست هستند که در این مسیر همیاری و همراهی تمام دستگاه‌ها و ارکان نظام را نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به یک تصمیم به یک چشم‌انداز و اهدافی نیازمندیم که برای این پشتوانه‌سازی نمایندگان مجلس می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. مقام معظم رهبری در روز هفته منابع طبیعی توجه خاصی را به این مسئله نشان دادند.

رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست کشور با اشاره به ابلاغیه اقتصاد مقاومتی گفت: این رویکرد با توسعه پایدار همگام است و مدیریت منابع می‌تواند راهبردی موثر را در این زمینه فراهم کند. محیط‌زیست در این مسئله به دلیل دارا بودن ذخایر ارزشمند باید مدیریت شود که می‌توانیم اقتصاد را در این مسئله با مقاوم‌سازیو بررسی آسیبها تقویت کنیم.

محیط‌زیست یک مؤلفه کلیدی در بحث اقتصاد مقاومتی است

ابتکار با اشاره به اینکه حفظ محیط‌زیست یک مؤلفه کلیدی در بحث اقتصادی مقاومتی است، تصریح کرد: باید برنامه‌ها و سیاست‌های منطبق با این رویکرد را ارائه دهیم و برنامه‌های پیشنهادی خود را در این عرصه پیش ببریم.

وی با بیان اینکه مسائل مورد نظر استان در بحث زیست‌محیطی را در جلسه شورای اداری پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: در این همایش سیاست‌ها و رویکرد ملی محیط‌زیست انسانی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد تا توسعه مدیریت شده و تنظیم شده‌ای که برای توسعه پایدار نیاز است بررسی شد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه محیط‌زیست مهمترین مؤلفه و در رأس هرم تصمیم‌گیری قرار دارد، خاطرنشان کرد: توسعه محیط‌زیست باید حداقل عوارض اتفاق بیفتد و یا برداشت حداقل منابع پایه را در این زمینه داشته باشیم.

ابتکار افزود: امروز در دنیا باید میزان تجدیدپذیری ذخایر و پایه ظرفیت زیستی محاسبه شود با تمام پیچیدگی که این مسئله دارد این محاسبات در کشور باید اتفاق بیفتد زیرا ما خیلی بیشتر از توان زیستی در رد پای اکولوژیک بیشتر از ظرفیت زیستی بهره‌کشی کرده‌ایم یعنی 3 برابر ایرانی که داریم استفاده کرده‌ایم.

اقتصاد سبز نگاه دولت تدبیر و امید است

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور نگاه روشنی به مسئله محیط‌زیست دارند، یکی از مؤلفه‌های محیط‌زیست را اقتصاد سبز به همان نگاه که نگاه اقتصاد مقاومتی با رویکرد و زبان دیگر است توجه دارند، گفت: اقتصاد در این رویکرد باید هزینه تحمیلی به طبیعت را ببینیم تا اقتصادمان پایدار شود.

رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست کشور سازمان محیط‌زیست یکی از ارکان‌های مهم در مدیریت و مسیر توسعه است که باید به توجه توانمندی‌هایی که دارد باید این مسئله را تنظیم کند و در این مسیر می‌توانیم با همکاری دستگاه‌ها و مجموعه قوه قضائیه، شوراها و بهیاری‌ها، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها از این بحران محیط‌زیست به سلامت عبور کنیم.

ابتکار با اشاره به برنامه‌های آلودگی هوا گفت: یکی از مهمترین معضلات و مسائل ملی آلودگی هوا است که برای مقابله با آن در شهرها به زودی در مجلس لایحه هوای پاک که در دستور کار دولت قرار دارد ارائه می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در زمینه کیفیت سوخت، گفت: یکی از معضلاتی که از آن رنج می‌بردیم مسئله سوختی بود که در چند سال اخیر در کشور توزیع می‌شد، این باور در وزارت نفت و وزیر به‌وجود آمد تا برای کاهش میزان آلودگی هوا در کلانشهرها و کل شهرهای ایران از سوخت بهتری استفاده کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ارزیابی زیست‌محیطی در ساز و کارهای مسیر توسعه است، اظهار کرد: ارزیابی محیط‌زیست یک مطالعه نیست، یک برنامه اجرایی است برای پروژه‌های بزرگ ارائه می‌شود تا بر اساس آن برای کاهش عوارض و آثار منفی در طبیعت اطراف این طرح‌ها بررسی لازم را انجام دهند.

ابتکار گفت: در مواقعی که ارزیابی زیست‌محیطی با پاسخ منفی روبه‌رو می‌شود باید هدف آن توسعه را با محیط‌زیست هماهنگ کنیم چون این کار توسعه مطلوب را در بر دارد.

وی با بیان اینکه باید با سازوکار مناسب و اجرا و عملیاتی شدن طرح‌های مطلوب مشکلات گذشته را برطرف کنیم، اظهار کرد: استانداران بسیار خوش‌فکری با نظر بلندی در محیط‌زیست کشور داریم و می‌توانیم برنامه‌ها را با همکاری خوب آنها در زمینه محیط‌زیست کشور انجام دهیم.

رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست کشور با اشاره به برنامه‌های مدیریت پسماند به برنامه مسیر  سبز و ساحل پاک و امضای تفاهم‌نامه با استانداران 6 استان کشور اشاره کرد و گفت: شروع کار جدی مدیریت پسماند در این استانها به ویژه استانهای ساحلی و گیلان بسیار مورد تاکید است. گیلان مشکل جدی در بحث پسماندها دارد که باید برای حل مشکلات آن تلاش کند.

ابتکار خاطرنشان کرد: باید بتوانیم یک بار برای همیشه مشکلات پسماند در این استانها به شکل صحیح مدیریت و جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی را تضمین کنیم.

وی گفت: رودخانه‌های ارزشمندی در استان گیلان وجود دارد که نیاز به احیا و بازسازی دارند؛ تالاب انزلی، پارک ملی بوجاق و بسیاری مناطق دیگر استان از فاضلاب و پسماند رنج می‌برند. در این استان عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتظار داشتیم در این سالها بسیاری از برنامه‌ها تکمیل و اجرا شود، خاطرنشان کرد: کماکان با مسائل زیادی در استانهای شمالی روبه‌رو هستیم که البته اعتبارات خوبی را در سال 93 پیش‌بینی کرده‌ایم به ویژه در تبصره 21 و بند مربوط به هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده و پیش‌بینی لازم را در ذیل هدفمندی قانون یارانه‌ها در بخش محیط‌زیست ارائه می‌کنیم تا بر اساس این مصوبه نگاه محیط‌زیست را در هدفمندی یارانه‌ها انجام دهیم.

انتهای پیام/ ق

دیدگاه شما

آخرین اخبار