مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. فروردين 1393 - 15:29   |   کد مطلب: 11445
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک:
خود مراقبتی مهم‌ترین راهکار سلامت اولیه است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک توجه به بحث خود مراقبتی با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی کشور را از مهم‌ترین راهکار برای ارائه خدمات سلامتی اولیه عنوان کرد.
خود مراقبتی مهم‌ترین راهکار سلامت اولیه است

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس بابک عشرتی ظهر امروز در کارگروه تخصصی سلامت افزود: از دهه 70 محدودیت‌های پزشکی مدرن با توجه به کاهش مرگ در عصر پزشکی مدرن و وجود عوارض متعدد به خاطر انجام مداخلات پزشکی مطرح شده است.

وی ابراز داشت: خود مراقبتی عملی است که در آن هر فردی از دانش، مهارت و توان خود استفاده می‌کند تا از خود حفاظت کند که تحقق این امر نیازمند ایجاد تحول و تغییر در فرد و زندگی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خود مراقبتی رفتاری، عاطفی، روان شناختی، روحی- معنوی و شغلی را از مهم‌ترین ابعاد خود مراقبتی ذکر کرد و ادامه داد: خوردن منظم و تغذیه از غذای سالم، انجام ورزش روزانه، استراحت کافی، پوشش مناسب در فصول مختلف سال، اجتناب از دستگاه‌ها، لوازم و فضاهای پر خطر از جمله مواردی است که در خود مراقبتی رفتاری باید به آن توجه کرد.

عشرتی تفکر، کاهش تنش و استرس و توجه به تجارب را از مولفه‌های خود مراقبتی روان شناختی و انجام امور خیریه، کمک به نیازمندان، شکرگذاری و ارزشمند دانستن خود را از مولفه‌های خود مراقبتی روحی- معنوی عنوان کرد.

به گفته وی؛ افتخار به خود، برقرای ارتباط موثر با افراد، مطالعه، بیان خشم و اختصاص وقت برای فرزندان در خود مراقبتی عاطفی مطرح شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: پایین بودن انرژی، استرس و ناامیدی، کمبود انگیزه، کمبود شور و اشتیاق به زندگی و مشکلات عاطفی از علایم کاهش خود مراقبتی است.

وی تاکید کرد: خود مراقبتی یعنی مراقبت از خود یعنی اینکه هر فرد برای حفظ سلامت و شادابی خود، کارهای کوچکی را انجام دهد تا زندگی بهتر و شاداب‌تری را داشته باشد.

گفتنی است هفته اول اردیبهشت ماه با عنوان هفته سلامت و با شعار «یک عمر سلامتی با خود مراقبتی» نامگذاری شده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930124001204#sthash.t0sdf5Vw.dpuf

دیدگاه شما

آخرین اخبار