مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. شهريور 1393 - 20:45   |   کد مطلب: 14029
محمدصادق منصور، فعال توليد نوشتافزار ايراني اسلامي
به خاکریز دشمن زده ایم ولی پشتیبان نداریم
جریان‌سازی تولید نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر اسلامی _ ایرانی بیش از 2 سال است که توسط تولیدکنندگان متعهد، جوان و انقلابی کلید خورده است، به گونه‌ای که برخی از تولیدکنندگان سرمایه‌های شخصی خود را برای احیای فرهنگ اسلامی _ ایرانی هزینه می‌کنند، بدون اینکه چشم‌داشتی داشته باشند و تنها تقاضای حمایت و پشتیبانی دولت را برای ادامه راه دارند.
به خاکریز دشمن زده ایم ولی پشتیبان نداریم

به گزارش صدای دانشجو محمد صادق منصور عضو هیأت مدیره مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت افزار اسلامی _ ایرانی و مسئول سابق برند «ایام» است.

آقای منصور درباره وضعیت بازار نوشتافزار و موجی که از سوی جبهه فرهنگی و جوانان انقلابی در این حوزه راه افتاده است، سخن بگویید؟

به نظر می‌آید علی رغم اینکه غفلت‌هایی در گذشته در حوزه نوشت‌افزار داشتیم و کوتاهی‌هایی در این حوزه صورت گرفته اما اکنون از منظر ایستادن در مقابل تهاجم دشمن و بایسته‌هایی که باید انقلاب اسلامی در این حوزه ایجاد می‌کرد، همانند شخصیت‌سازی و الگوسازی برای کودکان و نوجوانان، گام‌های خوبی توسط افراد انقلابی و متعهد صورت گرفته است.

کسانی که امروز علی‌رغم غفلت‌های گذشته به ویژه در حوزه نوشت‌افزار، وارد صحنه شده و به این موضوع به صورت کاملاً جدی، حرفه‌ای و درازمدت پرداخته‌اند. اکثراً از جوانان متعهد به انقلاب اسلامی هستند و به نوعی فضا، فضای حاکمیتی نبوده است بلکه همان جناح مومن انقلاب که حضرت آقا در سخنرانی‌شان به آن اشاره کردند، وسط میدان آمدند و به شدت هم در حال تکثیر و گسترش است. به عبارتی  این حرکت خودجوش مردمی، به نوعی الگو شده برای خیلی از جوانانی که ظرفیتی را در خودشان و یا در مجموعه‌شان می‌بینند برای اینکه بیشتر از گذشته در جامعه حضور داشته باشد.

چه مشکلاتي پیش روی تولیدکنندگان نوشتافزار اسلامی هست؟

مشکلات قطعاً برای تولید نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی در کشور وجود دارد. ولی به نظرم مشکل اصلی، فضای باورمندی به این حوزه است یعنی باید به این باور برسیم که در گذشته یک غفلتی در این موضوع داشته‌ایم و اتفاقی در این حوزه نیفتاده است. این، نخستین قدمی است که باید برداریم و اگر به این باور برسیم آن وقت در پی جبران آن برخواهیم‌ آمد؛ به نظرم این یکی از مشکلات است هنوز وقتی با برخی از دستگاه‌ها، متولیان و مسئولان مورد خطاب هم به لحاظ گفتمانی و هم به لحاظ قانونی درباره نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که این جزو اولویت چندمشان است که باید به آن اهمیت داده شود.

 متولی نوشت افزار به طور مشخص معلوم نیست و حمایت‌کنندگان این حوزه نیز مشخص نیستند.  آموزش و پرورش که باید خود مدعي اين عرصه باشد اصلاً حضور فعالی ندارند و باید تازه به توجیه آنها پرداخت در صورتی که حوزه نوشت‌افزار مربوط به ايام، قاصدک، روشنا و بسیاری دیگر از برندهای اسلامی- ایرانی نیست بلکه ظرفیت جمهوری اسلامی ایران است که می‌خواهد در این عرصه گام بردارد بنابراین در فضای مالی و امکانات می‌خواهیم قدم بزرگی را برای جبران گذشته برداریم که برای این مهم باید حمایت‌های جدی صورت گیرد یعنی یک نفر یا چند نفر چقدر توان دارند که بتوانند کمبود این حوزه را جبران کنند.

به آموزش و پرورش مراجعه کردیم و گفتیم که شخصیت‌های مختلف دفاتر اسلامی _ ایرانی را به دانش‌آموزان معرفی کنید، گفت من نمی‌توانم یک برند را معرفی کنم، گفتیم ایرادی ندارد چندین برند را معرفی کنید.

اصلاً این وظیفه آموزش و پرورش است که دعوت کند و بگوید که من میلیون‌ها نفر دانش‌آموز دارم و باید برای نوشت افزار آنها کاری کرد حتی بخواهد که تنوع سلیقه در نوشت‌افزار با شکل و شمایل بومی برای او به وجود آورند ولی هیچ درخواستی نمی‌شود.

حتی اگر سال گذشته آموزش و پرورش اعلام کرد که برخی از تصاویر ممنوع است، به خاطر پیگیری بعضی از دوستان بوده است وگرنه خودشان چندان برنامه‌ای برای این موضوع نداشتند.

تولید ملی خودش به تنهایی موضوعیت دارد و حمایت از کار و سرمایه ایرانی باعث ایجاد اشتغال و تقویت در تولید ملی می‌شود. ما در بحث لوازم‌التحریر کار کردیم و برخی از نمونه‌های خود را که در خارج از ایران تولید و به کشور ورود می‌یافت را به تولیدکنندگان ایرانی داده و گفتیم که می‌خواهیم این مدل‌ها را در ایران تولید کنیم. آنها می‌گفتند ما تاکنون این کار را انجام نداده‌ایم اما وقتی دیدند که با خلاقیت و ابتکار می‌توانند به تولید ملی بپردازند اکنون آنها نیز به تولید برخی اقلام نوشت‌افزار روی آورده و به رونق تولید ملی پرداخته‌اند که همین امر نشان‌دهنده جریان‌سازی در این حوزه است.

به طور کلی صنایع فرهنگی خیلی جایی در ایران ندارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند بخشی از صنایع که اولویت بخش فرهنگ است را در صدر اولویت‌های صنایع مورد نیاز قرار دهد و با حمایت‌های خود به ایجاد و رشد این صنایع و در نهایت رفع نیاز این حوزه کمک کند.

بسیاری از اقلام لوازم‌التحریر را می‌توان در ایران تولید کرد اما به دلیل عدم توجه به این موضوع بسیاری از این اقلام وارد می‌شود. قانونی یا قاچاق! در برخی از این اقلام حتی با وجود تولید در ایران باز هم با واردات مواجه هستیم. تولید این اقلام می‌تواند به اشتغال و جلوگیری از خروج ارز کمک زیادی کند.

استقبال مخاطبان  ازتصاویر نوشتافزار «ایام» و به ویژه طرح تصاویر «شهدا» چگونه بود؟

کودکان و نوجوانان بیشتر طرح‌های فانتزی دوست دارند و برعکس قشر دبیرستانی و دانشجو بیش‌تر طرح‌های ساده و غیرفانتزی را می‌پسندند. شهدای دفاع مقدس از بهترین الگوهای شخصیتی و مفاخر این سرزمین هستند. ابتدا در مجموعه «ایام» چند طرح جلد را برای گروه دبیرستانی تولید کردیم و با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شدیم. از این رو در سال دوم تعداد 8 طرح برای گروه‌های دبیرستان و دانشجویی تولید کردیم که باز هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفتیم. علاقه به این مفاخر در بسیاری از جوانان ما وجود دارد و البته معرفی این مفاخر جزو وظایف ما در مجموعه نوشت افزار «ایام» است.

آقای منصور درباره سبک زندگی در بازار نوشتافزار بگویید. آیا واقعاً تولیدکنندگان توانستهاند این خلا را برطرف کنند؟

معتقدم کودکان را باید به سمت الگوهای اسلامی- ایرانی و سبک زندگی ایرانی سوق دهیم یعنی باید مشخص کنیم که سبک زندگی یک کودک چه باشد و چه اهدافی را دنبال کند و با این سبک در سن بزرگسالی به کجا خواهد رسید به گونه‌ای دیگر باید این را مشخص کنیم که کودک و نوجوان امروزی بیست سال آینده در چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران باید چگونه باشد.

ناگفته نماند که صدا و سیما تاکنون سرمایه‌گذاري قابل‌توجهي برای الگوسازی و نشان‌دادن سبک زندگی‌اسلامی- ایرانی انجام نداده‌است. به طور مثال آیا کلاه قرمزی، پسرخاله و شخصیت‌های این چنینی می‌توانند برای کودکان و نوجوانان ما یک الگو باشند یا آنها چه چیزهایی دارند که می‌توانند در کودکان به ترویج سبک زندگی بپردازند.

 براي سال تحصيلي جديد مردم همدان از كجا ميتوانند اين اقلام را تهيه كنند؟

متاسفانه اغلب فروشندگان نوشت‌افزار در همدان از توزيع اين محصولات ترس و واهمه دارند و اعتقاد دارند كه مردم از اين محصولات استقبال نمي‌كنند، اما تجربه نشان داده از آن جايي كه اغلب خانواده‌ها به فكر تربيت صحيح فرزندانشان هستند از محصولات اسلامي ايراني استقبال مي‌كنند.

مردم فهيم همدان براي اطلاع از محصولات نوشت‌افزار اسلامي ايراني مي‌توانند به سايت مجمع توليدكنندگان و توزيع كنندگان نوشت‌افزار اسلامي ايراني به آدرس irannevesht.it مراجعه كنند.

همچنين با پيگيري دوستان،  نمايشگاه نوشت افزار ايراني اسلامي از تاريخ13 شهريور(امروز) الي 23 شهريور ماه در محل  پارك مردم روبروي دانشگاه بوعلي سينا با حضور 10 برند برپا مي‌شود و همشهريان مي‌توانند محصولات مورد نظر خود را تهيه نمايند. اين نمايشگاه همه روزه  از 9 صبح الي 22 برپا خواهد بود.

و در آخر بايد بگويم نمايشگاه همدان با تلاش‌هاي خودجوش مردمي و به همت تنها يكي از اعضاي شوراي شهر. شهر دار همدان و شهردار منطقه يك و با وجود عدم حمايت سازمان آموزش و پرورش و سازمان صنعت، معدن و تجارت ، فرمانداري و استانداري همدان  برپا مي‌شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار