مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. مهر 1393 - 9:02   |   کد مطلب: 14141
چه فعالیتهایی برای ماه اول دانشگاه مناسب است
مهــر دانشگاه
بدون شک یکی از جاذبه های دوران تحصیلی در دانشگاه، تقارن این ایام با برخی مناسبت ها است که در دانشگاه برای آن مراسم خاص، برنامه ای تدارک دیده می شود.
مهــر دانشگاه

به گزارش صدای دانشجو ظاهرا هر چیزی دانشجویی اش، حال و هوای دیگری دارد و به دل ها می نشیند.

زندگی دانشجویی، خانه دانشجویی، کار دانشجویی، غذای دانشجویی، مراسم های دانشجویی، سینمای دانشجویی، ازدواج دانشجویی و… هر چند کم و کاستی هایی داشته باشد اما همین که عنوان «دانشجویی» در کاری گذارده می شود همه سختی ها شیرین خواهد بود حتی در مراسم های مذهبی هم همین طور است. شاید خیلی ها تجربه اعتکاف، عرفه، زیارت و … را به صورت انفرادی داشته باشند اما طعم اعتکاف دانشجویی و زیارت دانشجویی چیز دیگری است.

بر همین اساس بر آن شدیم تا مناسبتهایی که در ماه مهر قرار دارد و می تواند دست مایه برنامه ریزی دانشجویان شود را فهرست کردیم که در ذیل می خوانید::

* ۳ مهر؛ شهادت امام محمدتقی(ع)

به نظر می رسد این روز برای اردوهای دانشجویی مختص جدید الورودها ایام مناسبی باشد؛ البته آنهایی به اصطلاح این کاره هستند از ماه ها قبل برای این اردو برنامه ریزی کرده اند.

ثبت نام اردوی زیارتی مشهد مقدس برای جدیدالورودها

*۴ مهر؛ ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) ـ روز ازدواج

چند سالی است که ازدواج های دانشجویی رونق گرفته و خیلی ها این روز را برای آغاز زندگی مشترک شان انتخاب می کنند و معمولا در دانشگاه ها نیز برای این روز برنامه خاصی برای زوج های جوان در نظر می گیرند. اگر زوج دانشجو هستید به اطلاعیه های دانشگاه در این خصوص توجه کنید. ممکن است از برنامه خوبی بی نصیب شوید.

امسال بیش از ۲۰۰ زوج دانشجو به مشهد مقدس رفتند و زندگی خود را آغاز نمودند

*۵ مهر؛ شکست حصر آبادان

پرداختن به دفاع مقدس و گفتن ناگفته ها و کمتر شنیده های ۸ سال جنگ ایران و عراق موضوع بسیار مهمی است که معمولا تشکل های دانشجویی برای آن برنامه ریزی می کنند. شکست حصر آبادان اهمیت بسزایی در دوران هشت ساله داشته است به خصوص که نقش امام و امت در آن پررنگ است.

حضور اساتید یک دانشگاه در مراسم غبارروبی از مزار شهدیا گمنام دانشگاه

معمولا در این روز نمایشگاه های کتاب دفاع مقدس برپا می شود البته با تخفیف ویژه، فیلم های خوب دفاع مقدس اکران می شود (بد نیست برترین های این حوزه نظیر چ حاتمی کیا، شیار۱۴۳ نرگس آبیار، معراجی های ده نمکی و… در دانشگاه اکران شود و یا از عوامل سازنده برای حضور و سخنرانی در جمع دانشجویان دعوت شود)

در حوزه دفاع مقدس کار دانشجویی زیاد است: می شود برنامه ای در مزار شهدای گمنام دانشگاه با حضور خانواده شهدا تدارک دید، می شود به دیدار خانواده شهدا رفت، می شود از اساتید جبهه رفته تقدیر و تشکر کرد، می شود نویسندگان کتاب های دفاع مقدس(پایی که جا ماند، لشگر خوبان، دا، زندان الرشید، خاک های نرم کوشک و…) به دانشگاه آورد و… خلاصه غرض زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست.

*۶ مهر؛ ولادت امام هادی(ع) ـ ۱۰ مهر؛ شهادت امام محمدباقر(ع)

*۱۲ مهر؛ روز عرفه

پس از اعتکاف دانشجویی، عرفه دانشجویی هم خیلی دلچسب است، معمولا فعالین دانشجویی تدارک ویژه ای برای این روز دارند، بی بهره نمانید.

برگزاری دعای عرفه در دانشگاه

در کنار سایر مناسب های مهر ایام ۱۳ مهرعید قربان، ۱۸ مهر؛ ولادت امام علی‌النقی، ۲۰ مهر؛ روز بزرگداشت حافظ و سالروز شهادت پنجمین شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی،  ۲۷ مهر روز مباهله برای برگزاری مراسم های فرهنگی مذهبی مناسب است.

در سالهای اخیر توجه تشکلهای دانشجویی به برگزاری شب شعر با حضور شاعران دانشجو و جوان و پیشکسوتان این عرصه جلب شده است. از این جهت در ایام بزرگداشت حافظ می توان شب شعر حافظ، مشاعره، فال حافظ و… برگزار و از علاقه مندان این حوزه دعوت کرد. بسیاری از استعدادهای دانشجویی در این گونه مراسم ها گل می کند و این برنامه مقدمه ای برای برنامه های بعدی خواهد شد به خصوص آنکه در حوزه شعر حتی در بین دانشجویان هر دانشگاه ظرفیت هایی وجود دارد تنها نیاز آن است که کسی آن را کشف کند.

مناسبتهای فرهنگی زمان مناسبی برای انتشار نشریه هایی در این خصوص است. متاسفانه در سال های اخیر مطالعات دینی جوانان کاهش یافته و از سوی دیگر منابع انحرافی و شبهه دار نیز گسترش یافته است. این مناسبتها فرصت خوبی برای غنی سازی اندیشه هاست. ولی باید از منابع معتبر و افراد آگاه بهره برد. مثلا در ایام ولادت امام هادی(ع) جالی خالی برنامه هایی پیرامون شخصیت و سیره این امام بزرگوار در دانشگاه ها خودنمایی می کند به خصوص آنکه زیارت جامعه کبیره به عنوان مانیفست اعتقادی شیعه از ایشان است و خیلی ها اطلاع چندانی از آن ندارند.

قابل توجه فعالین تشکل های دانشجویی

در روزهای آغاز سال تحصیلی به فریاد جدیدالورودها برسیم. دانشجویانی که برای بار اول شاید باشد که از خانواده دور شده و دوران جدیدی را باید تجربه کنند. شما می توانید دوست خوبی برای آنها باشید.

بسیاری از دانشجویان جدید از قوانین و امورات دانشگاه بی خبر هستند بنابرین توضیح دادن و انتقال تجربیات دانشجویان قدیمی برای آنان مفید است. نحوه صحیح انتخاب واحد، معرفی اساتید مجرب و خوب دانشگاه برای اخذ واحد، توضیح چگونگی دریافت وام های دانشجویی، آگاهی آنان از اطلاعیه های جدید صنفی، آموزشی، فرهنگی و…حتی معرفی مراکز مهم درون شهر نظیر کتابخانه ها، مراکز فرهنگی شامل سینمای شهر و پارک ها، رستوران های خوب شهر، مراکز تفریحی و… از جمله مواردی است که یک دانشجوی جدید به آن نیاز دارد.

تشکل های دانشجویی عموما برای ثبت نام فرم هایی تهیه می کنند و از متقاضی می خواهند تا توانایی هایش را ذکر کند، این نوع ثبت نام اشتباه است، یک تشکل خوب دانشجویی علاوه بر اخذ توانایی های دانشجویان باید خدمات خوبی هم به دانشجویان بدهد یکی از این خدمات رفع و رجوع مشکلات صنفی و آموزشی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار