مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. مهر 1393 - 11:53   |   کد مطلب: 14239
دوران کودکی، جذاب ترین دوران زندگی هر فردی است و بی تردید مسئولان تویسرکانی از بازی ها و آرزوهای دوران کودکی خود حرف های شنیدنی و خواندنی بسیار دارند.
بازی ها و آرزوهای شیرین دوران کودکی مسئولان تویسرکانی

به گزارش صدای دانشجو به نقل از رودآور، دوران کودکی را می توان مهمترین و حساس ترین دوران رشد یک فرد دانست چرا که شخصیت و هویت انسان در دوران کودکی ساخته می شود و بنا بر روایات مختلف در این دوران شخصیت یک فرد شکل می گیرد.

سلامتی جسم و روان یک فرد و رشد عقلانی وی حاصل تربیت دوران کودکی اوست و در این مرحله از رشد است که پویایی و اثرگذاری انسان تعیین می شود.

به مناسبت هفته کودک بر آن شدیم تا از چند و چون بازی ها و آرزوهای دوران کودکی مسئولان تویسرکانی مطلع شده و آن را در اختیار خوانندگان عزیز خود قرار دهد.

به گفته مسئولان بازی های دوران کودکی سرشار از نشاط و پویایی بودند، بازیی هایی از جمله؛ قژقژ، ریق بای، ۶ خانه، هشت خانه، کمربند بازی، تیله بازی(گلوبازی)، بالا بلندی، توپ چرخی، تیله بازی، خاله بزغاله، خروس جنگی، زو، شاه و وزیر، الک دولک، شمع گل پروانه، عمو زنجیر باف، قایم باشک، قلعه، کلاغ پر، گل یا پوچ، لی لی، هفت‌سنگ آفتاب مهتاب، اسم فامیل، تخم مرغ گندیده، تلفن بازی، توپ بازی، خاک بازی ، خاله بازی، خر پلیس، خرک، خروس جنگی دستش ده بازی رنگها سنگ، کاغذ، قیچی سنگ پراندن روی آب، شن بازی، صندلی بازی، گردو، شکستم گرگم به هوا، گرگم و گله می‌برم، گِل بازی، گُل یا پوچ، لی لی حوضک، نخ بازی، نقطه بازی نون بیار کباب ببر، یه قل دو قل، آب بازیو تفنگ آبپاش، اتل متل توتوله، طناب کشی، طناب زدن و وسطی از جمله بازی‌های قدیمی کودکان تویسرکانی است.

حسین حسینی‌زاده مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور با اشاره به علاقه خود از دوران کودکی به فوتبال، اظهار کرد: در دوران کودکی ام توپ بازی و فوتبال را بیشتر از سایر بازی ها دوست داشتم، گاهی الک دلک و قایم باشک نیز شادابی خاصی در من ایجاد می کرد.

وی می افزاید: بازی های قدیمی شور و نشاط را همراه خود داشتند به طوری که اکثر اوقات بزرگترها نیز در بازی کودکان شریک می شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان با اشاره به آرزوی دکتر شدن خود در دوران کودکی، گفت: از همان دوران کودکی عاشق دکتری بودم و بالاخره به آن دست یافتم.

سیروس قلی زاده رئیس ثبت اسناد تویسرکان نیز با بیان اینکه دوران کودکی خود را بیشتر با بازی های دسته جمعی همچون هفت سنگ، وسطی و ورزش هاییی از جمله فوببال سپری کرده است، گفت: بازی های آن زمان به دپصورت گروهی انجام می شدند و فرهنگ باهم بودن را به کودکان از همان دوران می آموختند.

وی افزود: من دوست داشتم در بزرگی معلم شوم و با توجه به شرایط، اکنون دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق هستم و در اداره ثبت اسناد تویسرکان مشغول به فعالیت هستم.

محمدقاسم ترکاشوند رئیس دانشگاه پیام نور تویسرکان نیز می گوید: گاهی اوقات در دوران کودکی هفت سنگ و الک دلک و گاهی دیگر فوتبال بازی می کردم، در آن زمان ها دوست داشتم شغل آینده ام پزشک باشد، اما به مرور زمان شرایط زندگی طوری رقم خورد که اکنون در سمت ریاست دانشگاه خدمت می کنم.

وی در پاسخ به این سوال که بازی های کودکانه در قدیم بهتر بود یا بازی های جدید و رایانه ای امروزی، گفت: هر کاری و فعالیتی در حد اعتدال خوب است، بازی های رایانه ای امروزی را می توان به نوعی بازی فکری محسوب کرد که از این منظر خوب هستند اما متأسفانه برخی بازی های رایانه متناسب با روحیات کودکان و نوجوانان ما نیستند و نه تنها فکر و هوشی نبوده بلکه ضرر هم می رسانند.

رئیس دانشگاه پیام نور تویسرکان با بیان اینکه بازی های دوران کودکی ما هم اندیشی، تحرک و پویایی بیشتری داشت، ادامه می دهد: در حال حاضر برای سرگرمی و استفاده های علمی بازی های رایانه های اگر به اندازه مناسب زمان برای آن صرف شود، تا حدودی خوب هستند ولی اگر تعادل حفظ نشود به شدت آسیب پذیر بوده و اعتیاد آور است و ممکن است حتی گاهی کودک تمام ساعات روز خود را به بازی رایانه ای اختصاص دهد و در اینجاست که آن تخلیه انرژی صورت نگرفته و جسم فرد ضعیف و ناتوان می شود.

علی جلالی رئیس بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی تویسرکان نیز با بیان اینکه از همان دوران کودکی به ورزش های زورخانه ای و باستانی علاقه بسیار داشتم، افزود: هم اکنون نیز گاهی در رشته کشتی ورزش می کنم البته در دوران کودکی همراه با دوستان خود بازی هایی همچون کمربندی بازی، الک دلک ، هفت سنگ، گلوبازی(تیله بازی) را انجام می دادیم.

وی افزود: در اوایل کودکی شغل خلبانی را دوست داشتم اما کم کم که بزرگ تر شدم و سایر شغل ها را شناختم، تصمیم دیگری گرفتم و این مطلب می رساند اگر شغل ها از همان سنین پایینتر شناخته شوند قطعا با آگاهی بیشتری فرد شغل خود را انتخاب می کند و برای خود و جامعه مؤثرتر می تواند باشد.

رئیس بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی تویسرکان همچنین ادامه داد: با توجه به تغییر زمانه انجام فعالیت های ورزشی اگر در کنار بازی های رایانه ای باشد شور و نشاط را در بین کودکان حفظ می کند.

مهدی حاجی زین العابدینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تویسرکانهم گفت: خاک بازی، لی لی، چهارخانه، قژق، زمله میگه زو، لب جویی(گل کوچک) و فوتبال از بازی های دوران کودکی من بوده است.

وی افزود: من از ابتدا کارهای گروهی و فرهنگی را دوست داشتم و اکنون نیز دراین حوزه فعالیت دارم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تویسرکان عنوان کرد: فرهنگ هر جامعه دربرگیرنده ارزش‌ها، ویژگی‌ها، آداب و رسوم قومی و اجتماعی است، در این میان بازی‌های محلی جایگاه ویژه‌ای دارند و شناساندن بازی های بویم و محلی در راستایی پوایی جامعه می تواند یکی از ضروریات جامعه امروزی باشد.

سعید موسیوند رئیس اداره بهزیست تویسرکان نیز با بیان اینکه بازی های همچون فوتبال، چهارخانه، قایم باشک و وسطی از ابزای های دوران کودکی ام بوده است، گفت: دوست داشتم در بزرگی معلم شوم.

وی با اینکه بازی‌های سنتی، بومی و محلی بخشی از فرهنگ غنی این مرز و بوم به شمار می‌رود و متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگ هر منطقه طراحی شده‌اند، اکنون متأسفانه برخی از این بازی ها به فراموشی سپرده شده‌اند.

علی افشاری سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان از بازی های کبدی، گل کوچک الک دلک و هفت سنگ به عنوان بازی های دوران کودکی خود یاد کرد و گفت: شغل مورد علاقه من در دوران کودکی معلمی بود.

وی ابراز کرد: بازی های بومی و محلی که در گذشته در دوران کودکی یمان بود سرشار از آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان این دیار است و ای کاش نهادی مجددانه پیگیر احیا این بازی ها شود.

محمد داوری رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور اظهار کرد: خاک بازی و گِل را دوست داشتم ولی بیشتر به ورزش فوتبال علاقه مند بودم، در آن زمان ها دوست داشتم عضو تیم ملی فوبتال شوم اما متأسفانه زیرساخت های ورزشی در تویسرکان و حتی استان پاسخگوی خواسته من نبود، با این حال در تیم فوتبال باشگاهی تویسرکان حضور داشته و هم اکنون نیز این رشته ورزشی را به همراه کوهپیمایی در برنامه هفته خود دارم.

وی می افزاید: با توجه به اینکه خانواده ما خانواده ای فرهنگی بود به تدریس و به ویژه معلمی علاقه بسیار داشته و دارم و در آن زمان ها معلمی شغل مورد علاقه مند بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تویسرکان یادآور شد: ورزش را نباید مختص به سن خاصی دانست بلکه باید برای سلامتی جسم و روح ورزش در برنامه روزانه و هفتگی ما باشد.

حسن ده پهلوان مدیر اداره ثبت احوال تویسرکانهم گفت: دوران کودکی بازی هایی همچون نزدم زدم، هفت سنگ و قایم باشک را با دوستان خود انجام می دادیم، این بازی ها کم هزینه و گروهی بودند، مضاف بر اینکه شادابی و طراوت خاصی را نیز را برای کودکان به ارمغان می آوردند.

وی عنوان کرد: در آن دوران، سعی بر این بود تا خودکفا و قانع باشیم و از حداقل ها استفاده کنیم، گاهی اوقات با چوب و وسایل دیگر تراکتور کوچکی ساخته و با آن بازی می کردیم.

مدیر اداره ثبت احوال تویسرکان در کودکی به شغل های نظامی علاقه داشته است.

جلال عبدالمالکی رئیس اداره منابع طبیعی تویسرکان نیز اظهار کرد: هل هله زو، چهارچهارملاغی، دوره بازی، پرش بازی و نیز فوتبال بازی ها و سرگرمی های دوران کودکی من بوده است.

وی با بیان اینکه مهندس شدن آرزوی دوران کودکی ام بوده، افزود: هم اینک کارشناس ارشد آبخیزداری هستم.

رئیس اداره منابع طبیعی تویسرکان عنوان کرد: نمی توان به طور کامل بازی های رایانه ای را نادیده گرفت چرا که برخی از این بازی ها به تقویت فکری کودکان کمک می کند اما باید توجه داشت در کنار بازی های رایانه ای به رشد متناسب جسمی و تقویت بنیه بدنی کودکان و نوجانان نیز توجه شود.

زری بیات رئیس کتابخانه‌های عمومی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: من همانند هر کودک دیگر بازی و تفریح را دوست داشتم و در آن زمان بیشتر وسطی، قایم باشک خاله بازی، بازی های ما بود و گاهی اوقات عروسک هایمان را خودمان می ساختیم، هم اکنون نیز به ورزش های والیبال و بستکبال علاقه دارم و سعی می کنم در فرصت های مناسب این ورزش ها را انجام دهم.

وی افزود: در اوایل دوست داشتم دبیر تربیت بدنی شوم ولی با انتخاب رشته ریاضی در دبیرستان و رفت آمدهای من به کتابخانه مسیر زندگی ام تغییر کرد و بعدها رشته کتابداری را انتخاب کردم و اکنون در امور کتابخانه های تویسرکان فعالیت دارم.

رئیس کتابخانه‌های عمومی تویسرکان ادامه داد: بازی های قدیمی بازی های مناسبی بودند که در آن تخیله انرژی و شادابی بود ولی اکنون بازی های رایانه ای به گونه ای است که به نظر نمی رسد بعدها کسی به نیکی آن ها یاد کند.

بیات با تأکید بر اینکه امروزه تخلیه مثبت انرژی با بهره گیری از بازی های رایانه صورت نمی گیرد، افزود: استفاده به اندازه و سرگرم شدن با تلفن همراه و رایانه خوب است ولی باید توجه داشت چرا که استفاده نامتعادل از بازی های رایانه ای سلامتی پویایی را به خطر انداخته و تبلی و اضافه وزن را به دنبال دارد.

مسعود حمزه‌ای شهردار سرکان نیز با اشاره به اینکه متأسفانه امروزه بازی های محلی جایگاهی ندارند، گفت: توگرانه، سرسره بازی، برف بازی، وسط، قژقژ از بازی هایی بود که با توجه به نبود زیرساخت های تفریحی و ورزشی با دوستان خود انجام می دادیم و اکنون نیز ورزش های والبیال و فوتبال را که علاقه دارم ادامه داده ام اما نه به صورت حرفه ای.

آرزوی دوران کودکی شهردار سرکان داشتن شغل نظامی در آینده بوده است.

مجید مرتضایی مدیر شرکت گاز شهرستان تویسرکان نیز از بازی هایی همچون تپ تپ دالی، لیگ دستگر و وسطی به عنوان بازی های دوران کودکی خود نام برد و اظهار کرد: معلمی و دکتری شغل های مورد علاقه من در کودکی بودند.

وی افزود: بازی های قدیمی بیشتر به صورت گروهی انجام می شدند و از این رو همیاری را به کودکان می آموخت ولی بازی های کودکان امروز ما فردگرایی و انزواطلبی را به دنبال دارد.

محمدکاظم گمار شهردار تویسرکان نیز با بیان اینکه بازی هایی که در قدیم انجام می شدند متناسب با فصول سال بودند، ابراز کرد: برف بازی، سر سره بازی، گردو بازی، زمله زو، کمربندی بازی، دوچرخه سواری و فوتبال بازی هایی بود که در دوران کودکی به آن ها علاقه داشتم و من به فوتبال علاقه ویژه ای داشتم به طوری که بعدها عضو تیم فوتبال پرسپلیس تویسرکان شدم.

وی افزود: خلبانی شغل مورد علاقه من در دوران کودکی بود.

دکتر مهدی کریمی مشاور، مدیر مرکز بهداشت تویسرکان نیز گفت: بازی های من در دوران کودکی وسطی، فوتبال و هفت سنگ بود و آرزو داشتم در بزرگسالی به عنوان دکتر به مردم خدمت کنم.

وی بازی های رایانه را عامل کم تحرکی در جامعه امروز دانست و افزود: اضافه وزن، کم تحرکی، پایین آمدن سنین سکته های مغزی و قلبی به علت کم تحرکی است.

سید قاسم اعتماد رئیس شورای شهر تویسرکان نیز فوتبال، دوچرخه بازی، کفش بازی، لاستیک بازی، والیبال و فوتبال را از تفریحات دوران کودکی خود یاد کرد و گفت: در آن زمان ها دوست داشتم خلبان یا معلم شوم.

وی با بیان اینکه بازی‌های محلی ارتباط و صمیمیت بین افراد را بیشتر می‌کند، ادامه داد: امروز این بازی‌ها کمرنگ شده که یکی از عوامل این امر تکنولوژی است.

رئیس شورای شهر تویسرکان عنوان کرد: بازی‌های رایانه‌ای موجب کم‌تحرکی نسل جوان شده و فعالیت‌های بدنی و گروهی جای خود را به فعالیت ذهنی و فردی داده است.

رضا جلیلوند مدیر توزیع برق تویسرکان نیز با اشاره به اینکه از پنج سالگی همراه پدرم کشاورزی می کردم، ابراز کرد: روزهای کودکی من بیشتر با کار کشاورزی همراه بود و بعدها رشته ریاضی را انتخاب کردم و سپس در رشته مهندسی برق دانشگاه تهران قبول شدم و البته باید بگویم فوتبال با توپ پلاستیکی در کوچه های خاکی روستا و نیز الک دلک و وسطی را نیز بسیار دوست داشتم و بازی می کردم.

وی افزود: خانواده من دوست داشتند پزشک شوم ولی من مهندسی را دوست داشتم.

مدیر توزیع برق تویسرکان همچنین با بیان اینکه بازی های امروزه به صورت تک نفری و رایانه ای است و بیشتر کودکان و نوجوانان به سمت این بازی ها کشیده شده اند، افزود: والدین خوب است کودکان خود را نسبت به زمان استفاده از بازی های رایانه ای ارشاد کنند تا بر اثر استفاده مفرط از این گونه بازی ها صدمه به جسم و روان آنان وارد نشود.

رضا سلیمانی رئیس صنعت، معدن و تجارت تویسرکان هم گردوبازی، تیلیه بازی، وسطی و فوتبال را از بازی های دوران کودکی خود دانست و اظهار کرد: در دوران کودکی دوست داشتم معلم شوم.

وی افزود: امروزه بازی‌های رایانه‌ای جای بازی‌های محلی مثل هفت سنگ، عمو زنجیر‌باف، گرگم به هوا، لی‌لی، وسطی، الک و دولک و گرگمو گله میبرم را گرفته است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت تویسرکانابراز کرد: بازی‌های بومی محلی دارای فلسفه‌ وجودی بودند و همدلی، دوستی و همگرایی را آموزش می‌دادند.

ابراهیم نانکلی رئیس اداره راه و شهرسازی نیز اظهار کرد: در دوران کودکی زو و فوتبال بازی می کردم و گاهی با دیگر دوستان به مانند بازیگران فیلم هایی همچون زورو نقش بازی می کردیم.

وی افزود: از همان دوران کودکی علاقه خاصی به ساختمان سازی داشتم و با گل وخاک و چوب خانه های کوچکی بنا می کردم، چند ماه پیش برای دختر سه ساله ام بر روی گودالی کوچک پلی ساختم، عکس گرفته شده از نمای نزدیک پل را به دوستانم که نشان دادم تصور می کردند این پل در ابعاد بزرگ ساخته شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازیادامه داد: بازی ها و سرگرمی های امروز متنوع شده اند هر زمانه بازی خاص خودش را می طلب ولی اگر ورزش نیز در کنارش باشد مؤثر تر است.

علیرضا شمس اللهی رییس اداره هواشناسی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآورعنوان کرد: فوتبال، الک دلک، تیله بازیی، قایم باشک و عمو زنجیرباف از بازی های ساده دوران کودکی من بود که در آن فضای با شور و حال همراه با دوستانم انجام می دادیم.

وی افزود: گرچه آن روزها تنوع بازی ها کم بود ولی ابتکار و خلاقیت کودکان را پرورش می دادند چراکه کودکان با استفاده از امکانات موجود سعی می کردند وسایل بازی خود را تهیه کنند و بازی های جدیدی ابداع می کردند ولی اکنون به نظر می رسد کودکان دیگر قانع نیستند و به نوعی در برخی موارد زیاده خواه شده اند و به دنبال ابداع و اختراع نمی روند.

حمیدیان سرپرست آبفای شهرستان تویسرکان نیز بازی هایی همچون بالا بلندی، تیله بازی، زو، کلاغ پر، گل یا پوچ، لی لی و هفت‌سنگ را از بازی های مورد علاقه دوران کودکی خود عنوان و اظهار کرد: من در دروان کودکی علاقه بسیاری به تاجر شدن داشتم.

واسع سوری مدیر آموزش و پرورش بخش قلقل‌رود تویسرکان نیز از بازی هایی بالا بلندی، توپ چرخی، تیله بازی، هفت‌سنگ و گردو بازی در دوران کودکی خود یاد کرد و گفت: در آن دوران به شغل معلمی علاقه بسیار داشتم که بعدها به آن رسیدیم.

وی افزود: در گذشته مردم با وسایل مختلف از قبیل چوب، سنگ، طناب و پارچه که در طبیعت هم به سادگی یافت می‌شود، بازی و اوقات فراغت خود را به شادی و نشاط سپری می‌کردند و در مقایسه با مردم امروز از نشاط روحی و روانی بسیار بیشتری برخوردار بودند.

مدیر آموزش و پرورش بخش قلقل‌رود تویسرکان ادامه داد: ورزش‌ها و بازی‌های بومی محلی چون گروهی برگزار می‌شدند، روحیه کار و تلاش جمعی را هم بالا می‌بردند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار