مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 26. مهر 1393 - 20:52   |   کد مطلب: 14279
معاون علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور با اشاره به رویکرد جدید بنیاد نخبگان درباره استعدادهای برتر گفت: هدف اصلی بنیاد نخبگان توانمندسازی این استعدادهاست تا بتوانند به عنوان نخبه در جامعه تأثیرگذار باشند.
جهت‌گیری آیین‌نامه جدید بنیاد ملی نخبگان در حمایت از استعدادهای برتر

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور در نشست خبری هشتمین همایش سالانه و نخستین جشنواره فرهنگی ـ ورزشی نخبگان جوان پیرامون برنامه‌های این معاونت با بیان اینکه برای اولین بار اقدام به برگزاری هفته نخبگان کرده‌ایم، اظهار داشت: این برنامه از بعدازظهر امروز (شنبه) شروع می‌شود که برای نفرات برتر کنکور و المپیادهای علمی است،

وی افزود: همچنین روز سه‌شنبه نیز همایشی با حضور رئیس‌ جمهور در همین خصوص خواهیم داشت.

ستاری با بیان اینکه رویکرد جدیدی در برخورد با استعدادهای برتر داریم، خاطرنشان کرد: هدف اصلی بنیاد نخبگان توانمندسازی این استعدادهاست تا بتوانند به عنوان نخبه در جامعه تأثیرگذار باشند چه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و چه در حوزه‌های علم و دانش.

معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آیین‌نامه جدید بنیاد ملی نخبگان از ابتدای مهر ماه امسال اجرایی شده است، تصریح کرد: همچنین برخی آیین‌نامه‌ها نیز در حال تغییر است که پس از تصویب اجرایی خواهد شد که در خصوص معافیت‌های سربازی و دانش‌آموختگان برتر است.

ستاری با اشاره به اینکه دایره نخبگان ما وسیع‌تر می‌شود، ادامه داد: در حقیقت هم تعداد نخبگان ما وسیع‌تر می‌شود و هم جهت‌گیری‌ها به سمت تحصیلات تکمیلی می‌رود و امسال به عنوان ورود به این حوزه 2.5 تا 3 برابر افراد زیر پوشش ما افزایش خواهند یافت و در خصوص توانمندسازی نیز تغییرات زیادی اتفاق افتاده است و در حوزه پزشکی و پژوهشی نیز برای 60 نفر از 100 نفر برتر کنکور این حوزه بورسیه خاص در حد چهار سال در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین ارتباط بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری درحوزه تجاری‌سازی صورت گرفته که استفاده از تسهیلات معاونت علمی در این راستا قرار می‌گیرد، مخترعان جزو جامعه‌ای هستند که به این کانال وصل شدند همچنین در این راستا شناسایی اختراعات در بنیاد ملی نخبگان انجام می‌شود و به توانمندسازی آن بر عهده معاونت علمی است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور پیرامون نفرات برتر کنکور سراسری و برگزیدگان المپیادهای علمی گفت: ما باید بدانیم که آنها استعدادهای برتر هستند و کشور برایشان هزینه دارد، حال آنها زمانی نخبه می‌شوند که در جامعه تاثیرگذار باشند و اگر کمکی در این راستا صورت می‌گیرد در همین خصوص است، البته تاثیرگذاری در کشور می‌تواند با همکاری‌های بین‌المللی نیز باشد، چراکه هدف تأثیرگذاری و توانمندسازی است.

ستاری با اشاره به تغییرات ‌آیین‌نامه‌ها عنوان کرد: تحقیقات به سمت استفاده بیشتر از گروه‌های کارشناسی ارشد و د کترا است برای مثال یکی از مشکلات دانشجویان کارشناسی ارشد این بود که در دوران تحصیل همزمان در دو پروژه فعالیت داشتند که این موضوع در آیین‌نامه جدید اصلاح خواهد شد البته آیین‌نامه‌ها اینگونه نیست که به کسی امتیاز ویژه بدهد بلکه ما می‌خواهیم شخص را در مسیر نخبگی توانمند کنیم، آیین‌نامه جدید مربوط به سربازی نیز در همین راستا قرار دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور پیرامون تعامل با ایرانیان خارج از کشور گفت: در این خصوص پایگاه‌هایی و NGOهایی را فعال کرده‌ایم که مهم‌ترین اقدام در این خصوص ایجاد شبکه ارتباطی است که ما تسهیل‌گر این ارتباط هستیم، در حقیقت کسی که می‌خواهد فعالیتی را آغاز کند باید زمینه برای آن آماده باشد.

وی در همین خصوص بیان داشت: از جمله این اقدامات موضوع استاد مدعو است که به زودی عملی می‌شود تا استادانه خارج از کشور سالی سه، چهار ماه برای تحصیل به داخل کشور بیایند.

ستاری پیرامون زیرساخت‌های لازم به منظور جذب متخصصان خارج از کشور گفت: این موضوع در دستور کار است و به عنوان معاونت علمی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم ریسک برگشت آنها را پوشش دهیم و تا یک سال هزینه این افراد را تأمین کنیم تا بتوانیم از میان آنها افراد مورد نظر خود را انتخاب کنیم، افرادی که می‌توانند در کشور فعالیت کنند البته در این خصوص هماهنگی با ارگان‌هایی که می‌توانند این افراد را جذب کنند انجام می‌دهیم و در این راستا بانک اطلاعاتی درست کرده‌ایم که از طریق آن اقدام به شناسایی و جذب می‌کنیم.

معاون علمی رئیس‌ جمهور تصریح کرد: پایه این بانک اطلاعاتی افرادی هستند که در حال تحصیل هستند و یا استادان ایرانی خارج از کشور هستند و یا افرادی هستند که در شرکت‌های مطرح جهان مشغول به کارند، در حقیقت این افراد کسانی هستند که می‌توانند تأثیرگذار باشند، در سفر اخیر ما با رئیس‌ جمهور به نیویورک نیز دیداری با گلچینی از این افراد داشتیم که اولین بار بود چنین دیداری صورت می‌گرفت، چراکه هرکدام از آن افراد تاثیر والایی در بازار جهانی دارند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بسیار بالاست که ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، برای مثال ما 9 هزار و 600 دانشجوی نخبه در آمریکا داریم که 78 درصد آنها در رشته‌های ریاضی و مهندسی تحصیل می‌کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه پیرامون آیین‌نامه جدید این بنیاد گفت: در آیین‌نامه جدید ما انتخاب می‌کنیم که چه افرادی می‌توانند عضو بنیاد شوند، یکسری نقض‌ها در آیین‌نامه‌های ما وجود دارد که باید رفع شود که بحث فروش پایان‌نامه نیز برهمین اساس است، این ضعف آیین‌نامه داخلی ماست که باعث شده است در خصوص پایان‌نامه تجارت غلطی شکل بگیرد.

ستاری با تأکید بر اینکه باید نحوه ارزیابی بنیاد را اصلاح کنیم، ادامه داد: در آیین‌نامه جدید جهت‌گیری ما این است که بنیاد ملی نخبگان فرد یا استعداد برتر را انتخاب کند نه اینکه کسی با داشتن دو مقاله در ISI بخواهد عضو بنیاد شود.

وی با بیان اینکه معافیت سربازی از جمله بزرگ‌ترین تسهیلات بنیاد ملی نخبگان است، گفت: تصور می‌شود تسهیلات سربازی کمترین حد کمک بنیاد است، این در حالی است که تسهیلات سربازی از جمله بزرگ‌ترین تسهیلات بنیاد ملی نخبگان است.

ستاری در پایان سخنان خود اضافه کرد: قرار نیست ما به کسی امتیاز دهیم، قرار است ما افراد را توانمند کنیم و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان نیز برای توانمندسازی استعدادهای برتر است، در آیین‌نامه جدید وسعت جشنواره نیز توسعه پیدا کرده است و امیدواریم تا آخر سال تمام آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان را بازنگری کنیم تا بتوانیم در سال آینده شکوفایی این آیین‌نامه‌ها را مشاهده کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار