مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. مهر 1393 - 21:30   |   کد مطلب: 14316
روز گذشته سرپرست وزارت علوم در اظهارنظری گفت: برخی واحدهای دانشگاهی تحت تاثیر کاهش قابل توجه شمار دانشجویان به دنبال اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند و ما در مقابل این خواسته آنها ایستاده ایم.
شهریه

به گزارش صدای دانشجو؛ این اظهارات محمدعلی نجفی از آنجایی هشداردهنده و صحیح به نظر می رسد که پس از برگزاری آزمون سراسری امسال، 250 هزار صندلی در دانشگاه‌ها خالی ماند که از این بین، 160 هزار صندلی خالی به دانشگاه پیام‌نور و بقیه به سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی اختصاص دارد.

از سوی دیگر این مراکز که وابستگی شدید به شهریه دانشجویان دارند به گفته خودشان در مرز ورشکستگی قرار دادند و از کنارهم قرار دادن این مطالب می توان نتیجه گرفت –همانطور که نجفی اشاره کرد- دانشگاه های وابسته به شهریه برای جبران منابع مالی خود قصد دارند با افزایش ظرفیت یا راه اندازی رشته هایی در مقاطع بالاتر، از محل شهریه دریافتی از دانشجویان این مقاطع، دانشگاه‌ها را اداره کنند.

هرچند نجفی در سخنان خود مجددا کنایه ای نثار دولت قبلی کرد اما به نظر می رسید مخاطب اصلی سخنان وی، مسئولان دانشگاه آزاد باشند چراکه دانشگاه آزاد اسلامی در اقدامی بی‎سابقه و نسنجیده اقدام به افزایش چند برابری پذیرش دانشجو در واحد‎های خود کرده است.

طبق اعلام رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، با تصویب رشته‎‎های جدید در واحد‎های دانشگاهی ساماندهی شده توسط دانشگاه آزاد، از مهرماه سال ۹۳ شاهد افزایش حدود ۲۰ هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در این دانشگاه هستیم.

مسئولان دانشگاه آزاد می‎گویند که پس از تجمیع واحد‎ها در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۰۰۰ رشته محل افزوده شد که با محاسبات آن‎ها رشدی ۱۳۸ درصدی را در این مقطع شاهد هستیم. در مقطع دکترای تخصصی نیز پس از تجمیع، تعداد کل رشته‎ محل‎‎های مصوب، از ۳۴۲ به ۹۲۶ رشته محل افزایش پیدا کرده که باز هم با روش محاسباتی دانشگاه آزادی‎ها، در این مقطع نیز شاهد رشدی ۲۷۱ درصدی هستیم.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مساله پذیرش دانشجو برای آموزش عالی یکی از مسایل اساسی و چالش برانگیز این حوزه به حساب می‌آید (از جمله ایران، چین و ترکیه). از آنجا که تخصص‌گرایی در این کشورها عمدتاً با مدرک‌گرایی خلط شده است، ورود به دانشگاه یک مزیت محسوب می‌شود و همین امر رقابتی را در میان داوطلبین به وجود آورده است. پیدا شدن سرو کله دانشگاه های پولی به این رقابت دامان زده است اما آیا براستی مشکلات کشور با افزایش تعداد مهندسین و دکترها حل خواهد شد؟!

محدودیت‌های شیوه‌های سنجش و گزینش از یک سو و واقعیت‌های اجتماعی هر جامعه از سوی دیگر باعث شده است تا آسیب‌ها، چالش‌ها و مسایلی در نظام آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی و نظام پذیرش دانشجو این جوامع بروز پیدا کند.

در ایران نیز بنا به اقتضائات و شرایط مختلف، مساله «پذیرش دانشجو» از جمله بحث‌برانگیزترین و چالشی‌ترین مسایل حوزه آموزش و پرورش کشور بوده است.

از سویی دیگر کاربردی  نبودن علوم در کشور و آموزشهایی که در مدارس و به خصوص دانشگاه ها داده می شود، عملا دانشجویان را تبدیل به افرادی بدون مهارت های لازم در عرصه کار کرده است.

در کنار این موارد، اشتهای گرفتن مدرک از کارشناسی به مقاطع بالاتر سوق یافته و به نظر نمی رسد پایانی داشته باشد.

چندی پیش در پی اعلام آمارهایی مبنی بر کاهش بیکاری در جامعه، یکی از اساتید دانشگاهی این نکته را عنوان کرد که آنچه کاهش یافته نرخ بیکاری نیست بلکه کاهش تقاضای کار در پی ناامیدی برای کسب شغل بوده است و متقاضیان ناچارا به سوی اشتغال تحصیل گرایش یافته اند.

متقضیانی که در پی ورود به بازار کار به سد مدرک نداشتن برخورد کرده اند و ناچاراند مدرک خود را ارتقا دهند و این خدمت بیشتر از دانشگاه های پولی بر می آید.

باید صبر کرد و دید آیا نتیجه ایستادگی وزارت علوم منجر به پایان سرنوشت دانشگاه های آزاد در مدرک سازی خواهد شد؟

نجفی گفته که درباره این خواسته ها ایستادگی می کند! البته مرجع ضمیر را مشخص نکرد اما این دانشگاه آزاد است که معمولا خواسته های نامتعارف و فراقانونی دارد و پیش از این نیز مسبوق به سابق است.

این اولین خواسته نامتعارف دانشگاه آزاد نیست چرا که چندی پیش نیز یک مقام مسئول در وزارت علوم یعنی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در خصوص افزایش شهریه ثابت(!) این دانشگاه پاسخ داد: دانشگاه آزاد ساز خود را می‌زند، وزارت علوم سعی کرده دانشگاه آزاد را ضابطه‌مند و قانونمند کند، اما چون سابقه این دانشگاه به این شکل بوده که با ضوابط وزارت علوم هماهنگی و سازگاری نداشته به نظر طول می‌کشد تا خود را با این ضوابط هماهنگ کند.

ابری‌نیا با اشاره به جلسات مشترک وزارت علوم با مسئولان دانشگاه آزاد در زمینه‌های مختلف، گفت: در جلسات مشترک این مسائل به آنها تذکر داده می‌شود، اما به‌دلیل سابقه‌ای که دانشگاه آزاد در زمینه  عدم قانون‌مندی دارد و خود را مستقل می‌داند تا بیاید خود را در روال ضابطه‌مندی قرار دهد، طول می‌کشد.

این عدم هماهنگی برای تنها مختص این روزهای دانشگاه آزاد نیست! مدیریت آن از سالهای قبل نیز همینگونه بوده است. حتی در هنگام تاسیس نیز ساز این دانشگاه، خاص بوده است.

در این زمینه شاید بهترین شاهد مثال هم خاطرات آقای هاشمی بزرگ حامی این دانشگاه باشد جایی که وی نقل می کند وزاری علوم و بهداشت نزد وی می آمدند و از عدم هماهنگی رئیس دانشگاه آزاد انتقاد می کردند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار