مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. آبان 1393 - 7:47   |   کد مطلب: 14400
گرچه قرن ها از واقعه عاشورا می گذرد اما به نظر ميرسد ظرفيتهای اين مكتب هنوز برجهان تشيع ناشناخته است و باید برای شناساندن آن تلاش کرد که ضرورت توجه به این امر از سوی مردم و به خصوص هیئتی ها دو چندان است.
فرهنگ عاشورا

به گزارش صدای دانشجو، گرچه یک هزار و 375 سال از واقعه عاشورا در کربلای 61 هجری می‌گذرد اما این واقعه به دلیل عظمت آن هر سال با بزرگداشتش در جای جای ایران و جهان روحی تازه به جامعه تشیع می‌بخشد.

ائمه اطهار ایران را مهد علاقه به مذهب تشیع در روایات خود معرفی کرده‌اند و این عشق و علاقه که سال‌ها شور حسینی را در هر کوی و برزنی در این کشور به پا کرده تبدیل به بخشی از آیین زندگی ما شده است.

اکنون که به کوچه و خیابان‌ها نگاه می‌کنی ماشین‌هایی را می‌بینی که با صفای وجود آن را یا گل مالی کرده‌اند و یا نام ارباب حسین را برآن نقش بسته‌اند، در هر محله  پرچم سیاهی نصب و حتی در خانه‌های کوچک نیز مراسم حسین برپا است و مساجد و حسینیه های متعددی در همدان در این ایام اقدام به برگزاری عزاداری برای سالار شهیدان و یاران با وفایش می‌کنند.

به واقع که این اجتماع خودجوش و با سازماندهی مردمی یک ظرفیت عظیم در جهت فرهنگ سازی است و نباید تنها شور حسینی در این دهه جاری شده بلکه از این شور باید در جهت معرفت افزایی استفاده گردد، ظرفیتی که به نظر هنوز نتوانسته ایم از آن بهره لازم را ببریم.

اما همین موضوع فتح بابی شد که با چند تن از روحانیون همدان در خصوص فرهنگ عاشورایی گفتگو کنیم.

آیت الله غیاث‌الدین طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان خواهان برگزاری هر چه باشکوه تر عزاداری‌ها در همدان در ایام محرم است و در این خصوص بیان داشت: از زمانی که به شهر همدان آمده‌ام دغدغه‌ام برگزاری منسجم و یکپارچه مراسم روز عاشورا بوده که متاسفانه این اتفاق در شهر همدان روی نداده اما در برخی از شهرهای کوچک استان این امر محقق می‌شود.

عاشورا

وی ادامه داد: مراسم بزرگداشت اربعین سالار شهیدان باید در همدان به اجتماع بزرگی تبدیل شود تا موجب حفظ آبرو و اتحاد بیش از پیش مردم همدان گردد و اگر برخی قدمی در این راه برنمی دارند کارشکنی هم نکنند چرا که تفرقه افکنی روح فرهنگ عاشورا را کدر می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با اشاره به اینکه واقعه عاشورا زمینه سعادت بشر را فراهم کرد، بیان داشت: برای عزاداری‌ها باید از ائمه اطهار مدد و یاری گرفت تا بتوانیم پیام آنان را به جهانیان منتقل کنیم چراکه عظمت مصیبت اهل بیت پیامبر در اسارت قابل وصف نیست.

پاسداری از حرمت‌ها یکی از عالی‌ترین درس‌های عاشوراست

محمدی با تاکید برچرایی قیام امام حسین (ع) اذعان داشت: او برای پاسداری از حرمت‌ها قیام کرد و پاسداری از حرمت‌ها یکی از عالی‌ترین درس‌های عاشورایی امام حسین(ع) است و باید بدانیم ابا عبدالله (ع) برای چه و چه چیز از همه چیز خود و حتی طفل شیر خوار خود گذشت و پا در چه راهی گذاشت.

وی با بیان اینکه خداوند خط قرمزهای زیادی بر سر راه انسان‌ها قرار داده است، بیان داشت: همه چیز از انسان و حیوان و پرنده و خزنده و هر چه که در این دنیا وجود دارد دارای حرمت است و نباید حرمت آن‌ها را زیر پا گذاشت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان افزود: هر چیزی در این دنیا دارای حساب و کتاب بوده و امام حسین (ع) به میدان رفت تا حرمت‌ها شکسته نشود.

محمدی به قیام امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: همه دانشگاه‌ها در یک مکان ثابت هستند اما دانشگاه امام حسین (ع) سیار است و آن دانشگاهی است که آموزنده و سازنده است.

وی ادامه داد: دانشگاه امام حسین (ع) از شرق تا غرب و شمال تا جنوب گسترده است و به همه درس آزادگی و انسانیت می‌دهد، مذهب شیعه جعفری در دنیا دشمنان زیادی دارد و باید عزاداری امام حسین (ع) و مراسم تاسوعا و عاشورا را بسیار مناسب برگزار کنیم.

یکی از علما برجسته همدان نیز وظیفه امام حسین(ع) را دفاع از اساس دین و حقیقت آیین اسلام معرفی کرد.

آیت الله حسن عندلیب زاده همدانی در گفتگو با مهر بیان داشت: زنده نگه داشتن مکتب حسینی بر همه شیعیان واجب بوده و برپایی شعائر حسینی یکی از وظایف نخست در دین است.

وی با اشاره به اینکه حق دین در برپا کردن حقوق الهی است، بیان داشت: امام حسین(ع) و همه امامان به عاقبت خود آگاه بوده و گاهی برخی سخنان عوامانه ناشی از عدم درک انسان‌های معمولی است.

برپایی خیمه های عاشورایی در شیراز

عندلیب زاده افزود: افرادی که نسبت به امام خود علم  و شناخت ندارند نباید اظهار نظر کرده چراکه امامان نسبت به شهادت خود آگاه بودند.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای حفظ حقیقت دین به شهادت رسید، اذعان داشت: امام حسین(ع) پایان کار خود را در شهادت خود و بقا و جاودانگی می‌دید.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نرفتن امام حسین(ع) به کربلا و به وقوع نپویستن واقعه عاشورا نمی‌توانست هدف‌های این جریان را محقق کند.

 عندلیب زاده با تاکید براینکه امام حسین(ع) برای احیا دین به شهادت رسید، بیان داشت: به علت اینکه امام رضا (ع) در روزاول محرم محزون بوده از این پس شیعیان از روز اول محرم به عزادرای می‌پردازند.

وی  با اشاره به اینکه اسرار برخی از کارها برای افراد معمولی آشکار نیست، افزود: ابا عبدالله الحسین(ع) نمی‌توانست در برابر ظلم سکوت کند و باید امر به معروف را برپا می‌کرد.

وظیفه امروز  همه مردم جامعه حفظ دین است

رئیس ستاد اقامه نماز استان نیز وظیفه امروز  همه مردم جامعه را  حفظ دین می‌داند.

حجت الاسلام سید مرتضی حسنی حلم با اشاره به اینکه  برخی در مقابل  ابا عبدالله  ایستادند تا به کوفه  وکربلا نرود، اما وی به دنبال عمل به تکلیف خود بود، بیان کرد: ما برای تصمیم گیری در چنین مواقعی دل دل می‌کنیم، اما امام تکلیف را می‌دانست و تا آخرین لحظه به تکلیف خود عمل کرد و ایستاد و شهید شد.

حجت الام حسنی حلم ادامه داد: آیا همه ما در زندگی شخصی و اجتماعی  یاد گرفتیم که تکلیف محور باشیم؟ و آیا تکلیف گرا هستیم یا نیستیم؟.

بسیاری از کارها برای نفس ماست نه عقل و فطرت

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارهای روزانه ما به خاطر هوای نفسی است که داریم نه تکلیف الهی و قرآنی اذعان داشت: بسیاری از کارها برای نفس ماست نه عقل و فطرت ما و آنچه که نفس ما می‌خواهد جای خواسته عقل جا می‌دهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز استان عنوان کرد: کربلا این پیام را می‌رساند که همه باید اهل تکلیف محوری باشیم و جوانان اگر نیاز هست امربه معروف کنند و با مظاهر گناه برخورد کنند، همه به کار خوب و معروف آگاه هستند اما به آن توجه چندانی نداریم.

حسنی حلم با اشاره به لزوم دردمندی در برابر در گناهان در جامعه از سوی مردم، ادامه داد: اگر ابا عبدالله با این مظاهر و گناهان برخورد نمی‌کرد کربلایی نیز روی نمی‌داد.

وی افزود: پیام عاشورا باید در زندگی روزانه خود تجلی داد و باید فرهنگ عاشورا در زندگی ما نمود داشته باشد کمااینکه ابا عبدالله به دنبال نهادینه کردن امر به معروف در جامعه بود و عاشقان حسینی نیز باید ادامه دهنده راه او باشند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با تاکید براینکه نباید از کنار گناهان و نهی از منکر به سادگی در جامعه گذشت، بیان داشت: همه باید راه عاشوراییان را در زندگی وارد کنیم، فلسه عاشورا دین خواهی بود.

حسنی حلم ادامه داد: دین سعادت بشیریت و فرد را تضمین کرده است و با فطرت و عقل انسان هم خوانی دارد و کاربرد دین رشد، هدایت و رسیدن آسان به خدا و بالندگی و نشاط است.

اجتماع عاشوراییان مدافعان حرم

وی با اشاره به اینکه اکنون دین گرایی در جهان فزاینده شده است، افزود: ابا عبدالله به دنبال رفع منکرات بود و برای ارزش‌های دین و تبیین ارزش‌های دین زمان گذاشت و سالار شهیدان همه داشته خود را برای احیا دین داد و ما نیز در حد توان در این بخش باید قدمی برداریم.

رئیس ستاد اقامه نماز استان عنوان کرد: باید دید چقدر برای دین آبرو دادیم چراکه دین به سادگی به دست نیامده است و نگاه داشتن دین به سادگی نیست، بنابراین باید عاشورایی و حسینی باشیم و رفتار خود را اصلاح کنیم تا جامعه اصلاح شود.

بدون شک همه فعالان و دردمندان فرهنگی در همدان معتقدند که از ایام عاشورا و حضور مردم در مساجد تکایا می‌توان استفاده لازم را برد و در جهت اشائه فرهنگ امربه معروف ونهی از منکر و وحدت بخشی بین هیئت‌ها استفاده لازم را داشت اما به واقع از ظرفيت اين فرهنگ استفاده لازم را نبرده ايم.

گرچه فعالان مذهبی در همدان معتقدند عدم امکان برگزاری یکپارچه عزاداری در همدان به علت نبود یک متولی در بین خود آنان است، اما از سویی برخی هیئت ها نیز در برگزاری یکپارچه عزاداری که اینک در تعداد زیادی از استان‌های کشور تبدیل به یک ارزش شده همراهی لازم را نمی‌کنند که می‌طلبد در حرکتی جهادی وماندگار برای همیشه از سوی دردمندان حسینی در همدان این ناخالصی‌ها از فرهنگ حسینی کنار گذاشته شده و در جهت عظمت بخشی به عزادرای ابا عبدالله الحسین(ع) قدمی واقعی برداشته شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار