مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. آذر 1393 - 20:34   |   کد مطلب: 14595
رئیس اداره ثبت اختراعات ایران در دانشگاه آزاد همدان
اقتصاد دانش بنیان شکست ناپذیر است
رئیس اداره ثبت اختراعات ایران، مبانی اقتصادی مختلفی در دنیا وجود دارد همچون اقتصاد مبتنی بر نفت یا اقتصاد بر پایه نیروی انسانی که موفق ترین آنها اقتصاد دانش بنیان است که بر پایه تحقیقات دانشگاهی استوار است و چنین اقتصادی هرگز شکست نمی خورد.
مهرداد الیاسی

به گزارش صدای دانشجو "مهرداد الیاسی" در کارگاه آموزشی آشنایی با نحوه ثبت اختراعات خارجی  که به همت معاونت پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد گفت: در دنیا صف بندی و تقسیم بندی دانشگاه ها به 3 بخش دانشگاه های تئوریک، دانشگاه های مرتبط با صنعت و دانشگاه های کارآفرین کاملا اثبات شده است و امروزه این دانشگاه های کارآفرین هستند که به تولید علم و ثروت می پردازند و باعث ایجاد اشتغال و رفاه شده و با استفاده از دستاوردهای فناورانه جامعه را به ظرفیت های بالای خود می رسانند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تئوری، بستر بسیار مناسبی را فراهم آورده است اما نیاز به برنامه ریزی های مناسب جهت رسیدن به استاندارهای دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بزرگ احساس می شود.

الیاسی بیان داشت: ظرفیت هایی خوب و موثری که در سند چشم انداز 20 ساله و در برنامه پنجم توسعه کشور ایجاد شده است و بایستی به منظور دست یابی به این اهداف با ایجاد جزیره­هایی در داخل دانشگاه­ها که به صورت مستقل و خصوصی اداره می­شوند و با توجه به  ظرفیت های و پتانسیل های استادان ودانشجویان به همراه آزمایشگاه تخصصی و کارگاهی به حمایت بخشهای خصوصی بپردازیم.

الیاسی تاکید کرد: مبانی اقتصادی مختلفی در دنیا وجود دارد همچون اقتصاد مبتنی بر نفت یا اقتصاد بر پایه نیروی انسانی که موفق ترین آنها اقتصاد دانش بنیان است که بر پایه تحقیقات دانشگاهی استوار است و چنین اقتصادی هرگز شکست نمی خورد.

وی افزود یکی از راه­های رسیدن به این اقتصاد مبحث نظام تشویقات و انحصاراتی است که در نظام مالکیت فکری وجود دارد و یکی از سازوکارهایی که می­توان به اقتصاد دانش بنیان رسید استفاده از ظرفیت های حقوقی است که در حوزه مالکیت فکری می تواند راهگشای افراد باشد.

وی ضمن اشاره به گام های اساسی در مدیریت ثبت اختراع گفت: معرفی ابداع جهت ثبت گام اول، بررسی شرایط اختراعی بودن ، بخصوص جستجوی تازگی اختراع گام دوم ، تدوین ادعانامه و توصیف اختراع گام سوم  ،: ثبت اختراع گام چهارم و بهره برداری تجاری و ردیابی اختراع گام آخر،پنج مرحله است که یک اختراع باید طی نماید

رئیس اداره ثبت اختراعات ایران تصریح کرد: یکی از مباحثی که پژوهشگران، محققان و شرکت های دانش بنیان باید به آن توجه کنند، حفاظت از نوآوری ها و دانش فنی خود است و یکی از راه های حفاظت از آن، ثبت آن در قالب اختراع است، در حقیقت، ثبت اختراع توسط یک شرکت دانش بنیان کمک می کند تا از بهره برداری اشخاص ثالث از دستاورهای آن شرکت، بدون اجازه، جلوگیری به عمل آید.

الیاسی گفت: اختراع، ثمره دانش فرد یا افرادی است که ایده یا دانشی را به یک محصول یا ایده نوآورانه تبدیل می‌کنند.وی افزود: در تعاریف کلاسیک نیز، اختراع به راه‌حل‌های نوآورانه برای رفع یک مشکل فنی گفته می‌شود. به همین جهت زمانی به یک محصول اختراع گفته می‌شود که بتواند مشکلی را حل کند.

وی گفت: سند ثبت اختراع، حق امتیاز یا "patent" حق انحصاری است که در قبال اختراع یا ایدهٔ ثبت شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود و 20 سال اعتبار دارد  و انحصار مجموعه‌ای از حقوق منحصربه‌فردی است که از طرف دولت‌ها برای مدتی معین در عوض تنظیم و افشاء عمومی جزئیات معین از یک، روش، جریان عمل یا ترکیب خاصی از ماهیت  در اختیار شخص خاصی قرار می‌گیرد،

وی به‌حق اختراع و استفاده از این ظرفیت در اقتصاد اشاره کرد و متذکر شد: باید اقتصادی داشته باشیم که بر پایه دانش باشد یکی از این ظرفیت‌ها، ظرفیت دارایی فکری حق اختراع است که در کشور در حوزه فرهنگ‌سازی و ثبت اختراع پیشرفت داشته اما معادله خلق ثروت از طریق دانش حل‌نشده است.

الیاسی اقتصاد دولتی را یکی از ضعف‌های بزرگ در کشور بیان کرد و گفت: یک  ضعف بزرگ در کشور وجود دارد و آن‌هم این است که یک قسمت عمده اقتصاد ما دولتی است و قسمت عمده‌ای از پژوهش‌های ما در حوزه بخش‌های دولتی هزینه می‌شود. در سایه اقتصاد رقابتی است که بخش‌های خصوصی می‌توانند رقابت کنند و مالکیت فکری نمود بیشتری خواهد داشت.

رییس علمی اداره اختراعات کشور، به راهکارهای لازم برای مشکلات اقتصادی در بخش اختراعات و تجاری‌سازی آن‌ها اشاره کرد و افزود: پارک‌های علم و فن‌آوری، دفاتر تجاری‌سازی و مراکز رشد در دانشگاه‌ها درست‌شده تا رابط بخش پژوهش با صنعت باشند.

الیاسی، اختراعات ثبت‌شده در سال جاری را در حدود ۱۷۰۰ اختراع بیان کرد و گفت: وظیفه سازمان ما ثبت اختراع است اما چند سال است که سازمان ثبت در بحث تجاری‌سازی وارد مذاکره با پارک فن‌آوری پردیس شده و با همکاری سازمان ثبت، بازار بورس دارایی‌های فکری راه‌اندازی شده که تا حدودی این خلأها را پوشش می‌دهند ولی درنهایت، بخش‌های صنعتی باید اختراعاتی که در کشور ثبت می‌شود که این اختراعات هم در روزنامه رسمی ثبت منتشر می‌شود و هم در سایت مرکز ثبت اختراع اطلاعات اختراع وجود دارد؛ رصد کنند.

معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز در این کارگاه آموزشی بیان کرد:  دانشگاه­های ما در تئوری قوی شده اند اما امروز در دنیا علاوه بر دانشگاههای تئوریک ، دانشگاه های مرتبط با صنعت و نیز دانشگاه های کارآفر ین که نوع سوم مراکز علمی است، مورد توجه قرار می­گیرد

علیرضا اسفندیاری مقدم افزود : امروز دانشگاههای کارآفرین هستند که به تولید علم و ثروت پرداخته و موجبات ارتقاء جامعه و اقتدار ملی خود را فراهم می آورند.

وی تصریح کرد: ما با چیزی که در دانشگاه با عنوان دانشگاه کارآفرین در دنیا مطرح است بسیار فاصله داریم، دانشگاه کارآفرین اصرار دارد که دانشجو و استاد به سمتی برود که کارش با صنعت هماهنگ شود. در کشورهای مختلف دانشگاه کارآفرین شاخص دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار