مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. آذر 1393 - 15:59   |   کد مطلب: 14694
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه‌ای تأکید کرد: دفاع از دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی در زمینه‌های گوناگون وظیفه دانشگاهیان و پژوهشگران است.
دفاع از دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی وظیفه دانشگاهیان و پژوهشگران است

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور بیانیه ای ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، برای همه پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و نخبگان کشور توفیق روزافزون در راستای آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را مسئلت کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

« “یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات” مجادله ۱۱

 

“خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده اند بالا می برد و به کسانی که بهره ای از علم دارند درجات بزرگی می بخشد”

 

اسلام عزیز برای پژوهش و جستجو در عالم علم اهمیّتی ویژه و وافر قائل است، تا آنجا که مداد علما را برتر و والاتر از خون شهدا می‏‌داند و دانش‌‏اندوزی و طلب علم را از نماز و روزه و حج و جهاد در پیشگاه خدا بهتر و عزیزتر می‏‌شمارد.

آری معجزه برتر پیامبر ما کتاب آسمانی اوست و جمله آغازین آن که خداوند بدان با رسولش سخن گفت امر به خواندن است.

رسول خدا و جانشینان گرانقدرش حامل همه علوم الهی بر روی زمین هستند و چشمه­‌های سرشار و جاری کلامشان، سفره‏‌های عظیم دانایی را در برابر ما گشوده است.

کتاب‏‌های مذهبی از قرآن و نهج البلاغه گرفته تا سایر کتاب‏‌های حدیثی، سرشار از علوم مختلف و دانستنی‏‌های گوناگون است و بر عهده دانشمندان اسلامی است که در این اقیانوس بی‏کران غوص کنند و مرواریدی از دانایی به قدر توان خود به جامعه اسلامی هدیه کنند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مبانی دینی، معتقد است، وظیفه پژوهش و تحقیق در جامعه اسلامی، تنها به عده‌­ای خاص یا مجامع علمی محدود نمی­‌گردد، بلکه آموزه­‌های دین اسلام این امر را بر دوش همگان قرار داده و هر کس در هر مرتبه­‌ای موظف است در حد توان و امکانات خویش به آن بپردازد.

این مطلب به روشنی در روایات اسلامی آمده است؛ چنانکه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بارها در طول عمر گران­مایه خویش، به این مطلب تصریح کردند که «فراگیری دانش، وظیفه هر زن و مرد مسلمان است». دانش ­پژوهی، علاوه بر همگانی بودن، وظیفه‌­ای همیشگی است و در هیچ برهه­‌ای از عهده انسان   نمی‌­افتد. امام صادق علیه السلام در این باره می­‌فرماید: «طلب علم در همه حال امری واجب و ضروری است».

پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن 1357و به‌ دنبال آن استقرار نظام جمهوری اسلامی به‌جای نظام ستم‌شاهی پهلوی، تغییر و تحول بنیادینی را در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و علمی به وجود آورد.

هفته پژوهش نماد استقلال کشور و بستری برای رشد و شکوفایی استعدادها، میدانی برای بروز خلاقیت‌ها و مسیری مطمئن برای دستیابی به توسعه و خودکفایی علمی است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) پژوهش، محور اصلی حرکت‌های علمی و یکی از ضروریات پیشرفت علمی کشور است.

در این راستا دفاع از استقلال و عزت کشور در قالب دفاع از دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی در زمینه های گوناگون وظیفه دانشگاهیان و پژوهشگران است.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، برای همه پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و نخبگان کشور توفیق روزافزون در راستای آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را مسئلت می‌نماید.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار