مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. اسفند 1393 - 10:21   |   کد مطلب: 14928
مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان:
زمین بانک ملی را پس می گیریم
حجت ‌الاسلام رضا حاجی زین ‌العابدینی گفت: ما مشکلي با بانک ملي داشتيم و معتقد بوديم عرصه آن ملک متعلق به شاهزاده حسين است و بانک ملي تصرف کرده و ساخت و ساز کرده است بعد از درگيري ها طولاني دادگاه راي به نفع شاهزاده حسين داد و بانک ملي بايد آن جا را تخليه مي کرد اگر اين امر اتفاق مي افتاد امام زاده از مهجوريت مي افتاد.
حجت ‌الاسلام رضا حاجی زین ‌العابدینی

به گزارش صدای دانشجو، اداره اوقاف يکي از نهادهاي مهم در امور مساجد است؛ به خصوص اينکه مسئوليت انتخاب هيئت امناء مساجد نيز با اين نهاد است. به همين دليل مصاحبه‌اي با مدیر کل اوقاف استان همدان ترتيب داديم تا علاوه بر پيگيري مشکلات مسجدي‌ها به موضوعات ديگر همچون موقوفه‌ي شاهزاده حسين(ع) که توسط بانک ملي اشغال شده است هم پرداخته‌ايم.

 

وضعيت برپايي نماز هاي جماعت مساجد در وعده هاي مختلف صبح، ظهر و مغرب چگونه است؟

در حوزه مساجد تقسيم وظايف شده و حوزه کاري هر نهاد مشخص است، وضعيت عمراني و تعيين هيات امنا و صدور حکم بر عهدهي مجموعه اوقاف مي باشد، اوقاف اجازه دخالت در امورات داخلي مساجد را ندارد و اين مسئله مي‌تواند دلايل مختلف داشته باشد مثل اين که  مساجد امام جماعت ندارد يا هيات امناها همکاري لازم را نمي‌کنند اگر مشکل از سوي هيات امنا باشد ما آمادگي هرگونه همکاري را داريم.

برنامه شما براي بررسي عملکرد هيئت امناي مساجد چيست؟

مشکل اصلي که وجود دارد دستگاه هاي متولي در حوزه مساجد متعدند واين مانند ضرب المثل «آشپز که دوتا شد غذا شور مي شود يا بي نمک»است. الان در بحث اماکن مذهبي و مساجد مجموعه هاي مختلف از جمله اوقاف، سازمان تبليغات، فرمانداري ها، شهرداري ها، شوراي شهر، ارشاد، پايگاه بسيج، حوزه هاي علميه و دفتر امام جمعه در گيرند. متولي هاي امور وقتي زياد شوند تداخل کاري پيش مي آيد و نتيجه حاصل اتفاق نمي افتد، در مجموعه استان همدان دفتر امام جمعه با رصد اين مشکلات دستور تشکيل شوراي رسيدگي به امور مساجد را دادند که تمامي دستگاه هايي که مستقيم و غير مستقيم با امور مساجد دخالت دارند در اين شورا عضو هستن، رسيدگي به امور مساجد از جمله جانمايي توسط اين شورا صورت گيرد.

طبق قانون هيات امناها بايد با برگزاري انتخابات، برگزيده شوند با توجه به اين که حرف آخر را بايد يک نفر بزند و مهره اصلي تسبيح در مساجد امام جماعت است، امام جماعت بايد انتخابات را برگزار کند  و افراد را به اوقاف معرفي تا اوقاف افراد انتخاب شده را از طريق مراجع ذي صلاح بررسي و سپس نسبت به صدور حکم اقدام نمايد. بنا به در خواست امام جماعت هرجا نياز باشد انتخابات با حضور نماينده اداره اوقاف به عنوان ناظربرگزار مي شود.

در دستور العمل انتخابات هيات امناها اين نکته ذکر شده که سعي شود و اجباري در کار نيست به طور مثال يک مهندس و فرمانده پايگاه بسيج بايد عضو هيات امنا باشند که تداخلي پيش نيايد. هر جا مشکلي بوده ما با صلاح ديد امام جماعت آنجا هيات امناي قبلي را تاييد يا انتخابات جديد برگزار کرديم.

امام جماعت عادل است، اگر برنامه هاي يک مسجد مطلوب و خوب در حال اجراست عقل انسان حکم مي کند  تغيير در آن ندهد، بناي تغيير براي ايجاد شرايط بهتر است اگر مشکلي نباشد لزومي بر تغيير نيست اما اگر در جايي مشکلي باشد و گزارش هاي رسيده به ما حاکي از اين مسئله باشد ما تغيير را مد نظر قرار مي دهيم. لذا به دليل تعداد بالاي مساجد استان ما به صورت تصادفي وضعيت مساجد و هيات امناها را برسي مي کنيم. رونق هر مسجد به اما جماعت آن است اگر در مسجدي رخوت ايجاد شده و جلوي کار جوانان گرفته مي شود ما حتما ورود پيدا مي کنيم.

اگر اعتراضي وجود دارد مردم مي توانند به اداره ما يا دبيرخانه شوراي رسيدگي به امور مساجد که مسئوليت آن با حجت الاسلام حسني حلم و حاجيلويي هست مراجعه کنند.

براي جوانگرايي در هيئت امناي مساجد برنامه‌اي نداريد؟

سقف سني براي هيات امناها 50 سال است اما ما بايد در نظر بگيريم اداره کردن مکان هاي مذهبي به منابع مالي احتياج داردو اعتبارات دولتي چنداني هم براي اين قضايا و جود ندارد و عموم اين منابع از محل خيرين استو پيرمرد هيات امنا با اعتبار خود در سطح جامعه جذب مالي براي مسجد دارد به طور مثال ما در امام زاده اي پيرمردي وجود دارد که اعتباري حدود 100 ميليون براي امام زاده جذب کرده است، آيا صلاح است چنين فردي کنار گذاشته شود؟!

موردي نيز بوده که با اعتراض جوانان هيات امنا را برکنار کرديم اما کسي حاضر نبود مسئوليت قبول کند و کليد مسجد را بپذيرد.

در آمدزايي مساجد و نظارت بر در آمد ها چگونه است؟

نذورات داخلي مساجد مسئوليتش با هيات امناها است اما اگر مسجدي موقوفه و خيريه‌اي دارد درآمد آن مسئوليتش با اوقاف است.

 نحوه قرارداد مغازه هاي مسجد چيست؟

قرارداد هاي مغازه هاي مساجد را ما مي بنديم و رسيدگي به امورات آن با اوقاف است اما متاسفانه سرقفلي خيلي ازاين مغازه ها در گذشته به دليل آن که نظارت آن چناني نبوده، واگذار شده و درآمد چنداني از آن حاصل نمي شود. در مواردي هم واقف از محل پيش فورش سرقفلي مغازه ها اقدام به تامين هزينه هاي ساخت مسجد کرده است.

در بحث فرهنگ سازي روي مسئله وقف چه کارهايي انجام مي‌دهيد؟ فقط به بنر زدن اکتفا کرديد؟

ما نيازسنجي کرديم و بعضي نياز ها را اولويت داديم و تصميم داريم موقوفات را به سمت  اين نيازها سوق دهيم، وقف شرعي قابل تغيير و تبديل نيست در گذشته حضرت آقا اجازه تبديل به احسن را داده بود اما بعدا اعلام نمودند احتياط شود و تبديل را برداشتند ما در اوقاف دفتر مشاوره وقف داريم پيشنهاد مي دهيم که با نيات مد نظر وقف صورت گيرد.

ما جلساتي با دفتر خانه ها و بنگاه هاي معاملاتي داشتيم که اگر فردي قصد وقف داشت ما را نيز در جريان بگزاريد و تفاهم نامه اي بين هم امضا کرديم.

نگاه به وقف حدود چهار سال است که عوض شده تا قبل از سال 89 متوسط وقف ساليانه کشور حدود 300 عدد بود ولي در  چهار سال اخير به دليل اطلاع رساني و اقدامات انجام شده اين عدد به حدود 3000 عدد در سال رسيده است اين نشان دهنده اين است که ديد مردم نسبت به وقف عوض شده، شايد ما نتوانسته‌ايم جايگاه وقف را براي مردم تبيين کنيم. مردم ما زماني که حلاوت و شيريني يک اقدام  را بدانند آن را تجربه مي کنند، مقام معظم رهبري فرمودند: اجراي امينانه نيات واقفين در دستور کار قرار گيرد، ما به خاطر اين کار تمام وقفنامه ها را بازخواني و بازنويسي کرديم و در راستاي اين مسئله چندين ويژه نامه و برنامه نمادين در سال حول اطلاع رساني برگزار کرديم مثل طرح مهر تندرستي جهت کمک دارويي به افراد بي بضاعت و...

درآمد اماکن متبرکه چگونه هزينه مي‌شود؟

بقاع متبرکه بنا به گفته رهبري بايد قطب فرهنگي شود اگر ما به جايي رسيديم که مهمان خود از شهر ديگر را اولين بار به بقاع متبرکه ببريم آن موقع مي توانيم بگوييم بقاع به قطب فرهنگي تبديل شده است عمه درآمد امام زادگان از محل نزورات مردمي است.

مسئله شاهزاده حسين و بانک ملي به کجا رسيد؟

ما مشکلي با بانک ملي داشتيم و معتقد بوديم عرصه آن ملک متعلق به شاهزاده حسين است و بانک ملي تصرف کرده و ساخت و ساز کرده است بعد از درگيري ها طولاني دادگاه راي به نفع شاهزاده حسين داد و بانک ملي بايد آن جا را تخليه مي کرد اگر اين امر اتفاق مي افتاد امام زاده از مهجوريت مي افتاد اما متاسفانه در مراحل رسيدن حکم به اجرا بانک اعمال ماده 18 کرده که از اختيارات قوه قضائيه است که جلوي اجراي حکم را گرفت اما ما با گرفتن وکلاي کار کشته پيگير موضوع در سطح کشور هستيم.

منبع: دوهفته نامه گلدسته

تصاویر تکمیلی: 
حجت ‌الاسلام رضا حاجی زین ‌العابدینی

دیدگاه شما

آخرین اخبار