مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. فروردين 1394 - 11:08   |   کد مطلب: 15058
معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان با تأکید بر آگاهی‌بخشی به مردم گفت: باید مردم را در خصوص آسیب‌ها آموزش دهیم و سواد رسانه‌ای آنها را با همت رسانه‌های استان و اساتید بسیجی ارتقا دهیم تا در برابر هر گونه آسیبی مصون باشند.
آسیب‌های ماهواره

به گزارش صدای دانشجو، علی بقایی با اشاره به اقدامات اجرایی در خصوص آگاه‌سازی مردم در خصوص آسیب‌های ماهواره اظهار داشت: در این زمینه قبل از ورود به حوزه ماهواره رصد آسیب‌های اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موجود در سطح استان صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به این بررسی‌ها منشأ عمده آسیب‌های شناسایی شده رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های ماهواره‌ای است که هدف آنها خانواده‌ها به عنوان مهمترین رکن تربیتی هر جامعه است.

معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان با اشاره به آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای بیان داشت: از حیازدایی در خانواده‌ها تا ترویج ارتباط زن شوهردار با نامحرم و ارتباط نامشروع یک مرد با چند زن، شبهه‌افکنی در حوزه‌های اعتقادی و ترویج اختلاف بین شیعه و سنی و مذهب علیه مذهب، ترویج بی‌اعتمادی نسبت به حاکمیت و بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب بدلکاری رژیم منحوس پهلوی و معرفی آن به نسل جوان و اقتدار بخشیدن به آن، تغییر سبک زندگی از ایرانی به غربی از خوراک و پوشاک تا باورهای کودکان و نوجوانان از جمله این آسیب‌ها است.

وی با بیان اینکه برای تمام این محورها می‌توان شبکه‌های خاصی را در حوزه کودکان، اختلافات قومی و مذهب، ترویج بی‌بند و باری و سست کردن بنیادهای خانواده نام برد، اظهار داشت: ارتباط نامشروع دختران و پسران، زندگی با حیوانات و... نشان از تغییر سبک زندگی دارد و امروزه افزایش آمار طلاق نشأت گرفته از همین موضوعات است.

بقایی خاطرنشان کرد: با توجه به این امر ماهواره به عنوان آسیب اول استان شناسایی شد و از نیمه دوم سال 92 کار خود را در این زمینه آغاز کردیم و آگاه‌سازی در حوزه ماهواره به عنوان محور اول فعالیت‌های قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برخی از مناطق استان به دلیل عدم پوشش شبکه‌های تلویزیونی و برخی از نقاط نیز به دلیل تغییر باورها مردم به استفاده از این وسیله تحریک و ترغیب شده‌اند.

معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان بیان داشت: با بررسی روش‌های مختلفی از قبیل تبلیغات، آگاه‌سازی، برخورد سلبی و اغنایی، تولید محتوا، استفاده از ظرفیت رسانه و... به این نتیجه رسیدیم که باید از طریق ارتباط چهره به چهره و آگاه‌سازی در استان اقدام کنیم.

وی ابراز داشت: اجرای این امر نیازمند تعدادی اساتید خبره بود تا افراد متعهد و متدین با بسیج همراه شوند بنابراین از مجموعه‌های متعددی مانند بسیج فرهنگی سپاه و صدا و سیما، حوزه علمیه و... کارگروهی تشکیل شد.

*مردم همدان بیش از 5500 ماهواره به صورت داوطلبانه تحویل داده‌اند

بقایی با اشاره به برگزاری دوره‌های در این زمینه در سطح کشور گفت: حدود 40 نفر از افراد توانمند و نخبه دانشگاهی و حوزوی و پیشکسوتان سپاه به این دوره‌ها اعزام شدند و بعد از گذراندن دوره‌ها، در سطح استان شبکه‌هایی را شکل دادند و با کار اغنایی و ایجابی و روشنگری در سطح استان به مهار این آسیب پرداختند.

وی افزود: در کنار این امر نیز نمایشگاه‌هایی در خصوص آسیب‌های ماهواره در اماکن مختلف از قبیل گلزار شهدا، نمازجمعه‌ها، مدارس، مساجد، ورزشگاه‌ها و... برگزار شد و فضای تبلیغی آگاه‌سازی و روشنگری توأمان شکل گرفت.

معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان یادآور شد: در این خصوص با استفاده از ظرفیت بوستان‌ها و پارک‌ها که گروه‌های مردمی حضور می‌یافتند دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها مانند هلال احمر، شهرداری‌ها و... نیز به مرور به کمک سپاه و بسیج آمدند.

وی تصریح کرد: تفاهمنامه‌ای نیز با آموزش و پرورش امضا کردیم تا یک نشست از نشست‌های انجمن اولیا و مربیان را در سطح استان به بررسی شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی اختصاص پیدا کرد که برگزاری آن برعهده انجمن اولیا و مربیان استان بود و اساتید آن از سوی سپاه و بسیج تأمین می‌شد.

بقایی ابراز داشت: با جرقه‌ای که سپاه زد یک کار مردمی در سطح استان شکل گرفت و با ورود نیروهای مردمی بسیج نتایج خوبی به همراه داشت به طوری که کار جمع‌آوری ماهواره در استان همدان با برگزاری نشست‌های روشنگری و ارتباطات چهره به چهره و بدون هیچ اقدام سلبی، قهری، نظامی و حکم قضایی آغاز شد.

وی با اشاره به شکل‌گیری گروه‌ها و قرارگاه‌های مردمی تصریح کرد: این گروه‌ها با ورود به این عرصه کار روشنگری در خصوص آسیب‌های ماهواره و شبکه‎های اجتماعی را انجام می‌دهند به طوری که تاکنون بالغ بر 5 هزار و 500 تشکیلات ماهواره به صورت داوطلبانه تحویل داده شده است.

*مردم در خصوص ماهواره‌ احساس خطر کرده‌اند

معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان ابراز داشت: در برخی از مناطق به دلیل محرومیت‌ها و مشکلاتی که وجود دارد به عنوان تشویق و ترغیب به مردم گیرنده‌های دیجیتال اهدا می‌شود که اگر در این زمینه دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر ورود کنند قطعاً آمار تحویل دستگاه‌های گیرنده ماهواره افزایش می‌یابد چراکه مردم احساس کرده‌اند این ارابه شیطان و بشقابی پر از خیانت در منزل آنها است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد نیز جمع‌آوری کرده‌اند اما به سپاه و بسیج و حوزه‌های مقاومت تحویل نداده‌اند، گفت: از این تعداد آماری وجود ندارد و 5 هزار و 500 تعداد گیرنده‌هایی هستند که به این ارگان‌ها تحویل شده است.

بقایی با اشاره به آغاز اغناگری و روشنگری از تیر ماه سال 93 بیان کرد: جمع‌آوری این تعداد ماهواره طی یک دوره 5 ماهه خروجی این روشنگری‌ها و نشست‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: اگر یک همت همگانی وجود داشته باشد به دنبال این هستیم که با همت رسانه ها و کمک مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی استان جشن‌هایی را با عنوان روستا و شهری عاری از ماهواره برگزار کنیم.

معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: ماهواره گنداب فسادی است که هدف آن خانواده‌ها هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه‌های مختلف مانند نمایش، نسیم، افق و... در کشور بیان داشت: صدا و سیما نیز با توسعه شبکه‌های جدید طی 3 سال اخیر توانسته است تنوع سلایق را پوشش دهد.

*در شبکه‌های ماهواره‌ای حریمی وجود ندارد

بقایی با بیان اینکه رسانه ملی به دنبال توسعه جذابیت‌ها با حفظ حریم‌ها است، گفت: در شبکه‌های ماهواره‌ای حریمی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه صدا و سیما باید تنوع سلایق را لحاظ کرده و پوشش فراگیر داشته باشد و در بخش‌هایی که نیاز مردم است وارد شود، ادامه داد: توسعه نشاط و سرگرمی و جذابیت شاید جزو مهمترین اولویت‌ها و ابزارهایی باشد که با رویکرد دینی و اخلاقی باید در دستور کار رسانه ملی قرار گیرد.

معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه بحث روشنگری در خصوص آسیب‌های ماهواره همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: در سال جدید بخش آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی نیز به این بخش اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمن هر روز از ابزار جدیدی برای ضربه زدن به ملت ایران اسلامی استفاده می‌کند، افزود: ما با ابزار کار نداریم چراکه دیروز ماهواره بود امروز شبکه‌های اجتماعی و فردا ابزار دیگری، آنچه اهمیت دارد محتوا است.

بقایی با تأکید بر آگاهی‌بخشی به مردم ابراز داشت: باید مردم را در خصوص آسیب‌ها آموزش دهیم و سواد رسانه‌ای آنها را با همت رسانه‌های استان و اساتید بسیجی ارتقا دهیم به گونه‌ای که وقتی از شبکه‌های ماهواره‌ای صحبت می‌کنیم، بدانند وابستگی این شبکه‌ها به چه قدرت و حکومتی بوده و چه هدف‌هایی را دنبال می‌کنند و اگر مردم این را درک کنند دیگر به دنبال آن نمی‌روند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار