مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. فروردين 1394 - 8:08   |   کد مطلب: 15130
برگزاری همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری از اقدامات درخشان استاندار همدان در کارنامه فعالیتی وی است، اما هنوز دستاوردهای این همایش بزرگ دو روزه در هاله‎ای از ابهام قرار دارد و خبرهای خوشی منعکس نشده است.
همایش سرمایه‎گذاری

به گزارش صدای دانشجو به نقل فارس، جذب سرمایه‌گذار یکی از مباحث اولویت‎داری بود که استاندار همدان از بدو ورود به استان بر این مهم تأکید داشت و حتی ملاک عملکرد فرمانداران شهرستان‎های استان را نیز جذب سرمایه‎گذار دانست. حال با گذشت 16 ماه از حضور محمدناصر نیکبخت در استان همدان هنوز در این باره گزارش رسمی اعلام نشده و در شهرستان‎ها نیز فرمانداران در این خصوص اعلام نتیجه نکرده‎اند.
نیکبخت در آبان ماه سال 92 سکان هدایت استان را به دست گرفت و یکسال بعد در روزهای 28 و 29 آبان ماه همایش فرصت‌های سرمایه‎گذاری در همدان را با رویکرد «اقتصاد مقاومتی» و با شرکت 500 نفر از سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی و حضور مقامات ارشد دولت برگزار کرد.
از اتفاقات خوشایند این همایش تدوین منشور حمایت از سرمایه‌گذاران در 13 بند در استان همدان بود که به امضای معاون وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، امام جمعه و استاندار همدان رسید.

همچنین براساس اعلام معاون برنامه‌ریزی استانداری همدان در همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری 48 قرارداد و تفاهمنامه در پنل‎های تخصصی میراث فرهنگی، کشاروزی و صنایع تبدیلی، عمران و فعالیت‌های مسکن، صنعت، تجارت و معدن به امضا رسید. طبق برآورد اولیه حجم سرمایه‌گذاری در این تفاهمنامه‌ها بیش از هزار و 400 میلیارد تومان بوده است.
مهم‌ترین مباحث در این تفاهمنامه‌ها بین رئیس اتحادیه راه‌آهن‌های روسیه و شرکت بتن بریس همدان مطرح شد که بر اساس این تفاهمنامه‌ ریلی قرار شد که تولید ریل راه‌آهن را روسیه و تراورس برای تولید کوپلین را همدان تأمین کند، اما با این رویداد همچنان پروژه راه‎آهن همدان در تأمین ریل دچار مشکل است.
البته بیان این مطلب خالی از لطف نیز که علاقبندیان یکی از سرمایه‎داران نامی همدان و کشور در فواصل سخنرانی استاندار همدان در این همایش که خواهان توجه سرمایه‎داران همدانی‎ به شهر و دیار خود شد، اعلام کرد که در صورت معرفی یک طرح جامع و مناسب آمادگی سرمایه‎گذاری هزار میلیارد تومان در همدان را دارد.
اکنون با گذشت حدود چهار ماه از این اتفاق هنوز اقدام اثربخشی برای پیگیری نتایج این همایش از سوی مقامات استان انجام نگرفته و تنها برخی از ادارات و سازمان‎ها در گزارش کار خود از طرح‎هایی نام برده‎اند و با درج اسامی به عنوان سرمایه‎گذار میزان رقم پیش‎بینی شده برای سرمایه‎گذاری، سرانجام امیدبخشی مشخص نشده که این رقم قرار است از کجا و چگونه در همدان سرمایه‎گذاری شود. آیا این رقم به صورت تسهیلات به سرمایه‎گذار پرداخت می‎شود؟ آیا سرمایه‌گذار باید شخصاً این رقم را سرمایه‎گذاری کند؟

هریک از این سئوالات باید پاسخی داشته باشد و از طرفی همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری به منظور معرفی ظرفیت‎ها و توانمندی‎های استان همدان در بخش‎های مختلف صنعتی، کشاورزی و گردشگری برگزار شد؛ بنابراین نباید امید چندانی به سرمایه‎گذاری افراد در گام نخست داشت چرا که با وجود تمام ناملایمتی مدیران دستگاه‎های اجرایی استان، بسیاری از سرمایه‎گذاران از همدان فرار کرده‌اند.
البته همایش فرصت‎های سرمایه‌گذاری اتفاقی بود که در نوع خود تلاش همه جانبه برخی از مدیران و رسانه‎ها را به دنبال داشت و این مهم هرچند اتفاق ارزشمندی است اما با توجه به نام همایش هنوز هم این سؤال در ذهن باقی مانده که صاحبان سرمایه ترغیب و تشویق به چه سرمایه‎گذاری‌ای در پایتخت تاریخ و تمدن ایران شده‎اند.
با تلاش اهالی رسانه در استان به سبب برگزاری همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری چند روز نام همدان بر صدر رسانه‎های استانی و ملی قرار گرفت، اما آیا هدف از برگزاری همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری تنها معرفی نام همدان بود که البته این مهم نیز در جای خود اتفاق خوبی است.
همایش فرصت‎های سرمایه‌گذاری در حالی با تأکید مدیران در استان برگزار شد که وضعیت برخی از طرح‎ها و پروژه‎های موجود استان که می‎تواند اشتغالزایی مناسبی برای مردم داشته باشد هنوز در ابهام است.
برخی از کارخانه‎ها و واحدهای صنعتی به دلیل نبود نقدینگی و عدم حمایت‎های لازم وضعیت مناسبی ندارند و برخی از واحدها نیز همچون پتروشیمی هگمتانه و ذوب آهن اسدآباد به شکل نامناسبی اداره می‎شوند و کارگران این واحدهای صنعتی رضایتی از این مجموعه‎ها ندارند.

چندی پیش کارگران پتروشیمی هگمتانه با تجمع مقابل استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراتب نارضایتی خود را از اخراجشان اعلام کردند اما مسئولان مربوطه تاکنون در این باره سخنی بیان نکرده‎اند.
استاندار همدان در نخستین جلسه شورای اداری در سال جاری در مقابل سؤال خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پتروشیمی و اخراج کارگران از پاسخگویی امتناع کرد، در حالی که استاندار به سرمایه‎گذاران این پروژه مهلت دو ماهه برای عملیاتی کردن برنامه‎ها داده بود و اکنون که این مهلت به اتمام رسیده هنوز اقدامی برای تعیین تکلیف پروژه و بیکاری کارگران قبل از افتتاح رسمی انجام نشده است.
در گزارش برخی از ادارات در همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری در استان همدان سخن از ساخت هتل و کمپینگ‎های اقامتی شده بود، در حالی که هنوز گردشگری استان با مشکل مواجه است و استانی که گردشگر پایدار و مانا ندارد ضرورت ساخت هتل به چه معنی است؟
در باب سرمایه‎گذاری در همدان فرماندار سابق این شهر در روز تودیع خود از رایزنی با سرمایه‎گذارانی خبر داد که توانایی سرمایه‎گذاری در حوزه‏‌های مختلفی را در همدان داشتند و البته هیچ یکی از مسئولان همدان پس از معارفه فرماندار جدید صحبت‎های ایشان را رد یا تکذیب نکردند، این در حالی که اگر مباحث ارائه شده از سوی فرماندار سابق همدان درست بود و رایزنی‎های اولیه با سرمایه‎گذاران صورت گرفته بود چرا اکنون این اقدامات دنبال نمی‎شود و اگر در دست پیگیری است چرا تاکنون گزارشی از روند امور به رسانه‎ها ارائه نشده است.

البته دستاوردهای همایش سرمایه‎گذاری در دوره قبل نیز همچنان در هاله‎ای از ابهام قرار دارد و تنها بر برگزاری یک بزم با حضور سرمایه‎داران کلان و مسئولان بسنده شد و امیدواریم همان طور که استاندار نوید رسیدن خبرهای خوش در سالی جاری را در اظهارات خود داشته‎، اتفاقات خوشایندی در راستای توسعه اقتصادی، صنعتی و کشاورزی همدان رخ دهد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار