مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 1. ارديبهشت 1394 - 2:13   |   کد مطلب: 15144
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان گفت: در صورت «توقف تحریم‌ها» امکان بازگشت مجدد تحریم‌ها هم وجود دارد اما در صورت «لغو تحریم‌ها» اجرا و زیر‌ساخت‌های قانونی آن نیز متلاشی خواهد شد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، رضا سلیمانی ظهر امروز در نشست بصیرتی تحلیل بیانیه سوئیس (لوزان) در جمع دانشجویان همدان، تحلیل‌های بیانیه لوزان را بدون جانبداری حزبی و سیاسی خاص دانست و اظهار داشت: نشست‌های تحلیلی که با حضور نخبگان، صاحبنظران و دانشجویان انجام می‌شود به منظور ارائه راهکار‌هایی برای حفظ منافع و کمک به روند تحولات مذاکرات و تنظیم سند نهایی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع هسته‌ای یک موضوع ملی است، یادآور شد: موضوع هسته‌ای نباید دستخوش جناح‌بندی و گروه‌بندی‌های سیاسی شود چراکه مقامات ارشد اصل مذاکره را قبول دارند و هیچ فردی مخالف مذاکرات هسته‌ای نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان، مذاکرات منطقی را باطل‌کننده تفکرات مذاکره‌هراسی خواند و گفت: مذاکرات موفق مبتنی بر قدرت و پشتوانه است و برداشت طرفین از مذاکره نیز باید مشخص شود.

وی تعهدات یک‌جانبه را محکوم به شکست دانست و تصریح کرد: در مذاکرات باید امتیازات طرفین عینی و مشخص باشد.

سلیمانی با بیان اینکه مذاکره بر اساس اعتماد صرف مورد پذیرش نیست و این مهم در رابطه با هر دو طرف و نه فقط مذاکره‌کنندگان ایرانی صدق می‌کند، تأکید کرد: موارد مطروحه در سند نهایی باید به طور مشخص، شفاف و دقیق آورده شود تا در آینده جای تفسیر دلخواه از آن وجود نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه مذاکرات باید محدود به موضوع مشخص باشد، گفت: مذاکرات ایران با 1+5 نیز برخلاف تلاش اسرائیل برای معطوف‌کردن آن به چند موضوع به منظور عدم حصول به مذاکره و یا فشار‌های خارجی برخی کشورها برای زیاده‌خواهی، با هوشیاری ایران فقط محدود به موضوعات هسته‌ای شد.

این استاد دانشگاه یکی از علل پذیرفتن طولانی شدن مذاکرات از سوی تیم مذاکره‌کننده را پیچیدگی و چند‌بعدی بودن موضوع هسته‌ای دانست.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص الزام‌آور نبودن زمان تعیین شده برای توافق نهایی، بیان داشت: در صورت نیاز به زمان بیشتر برای انجام توافقی که همه‌جانبه، منافع ملی را در برگیرد، می‌توانیم درخواست تمدید این زمان را داشته باشیم و زمان تعیین شده برای مذاکره‌کنندگان ما الزام‌آور نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان، وجود بازیگران غیر‌ علنی را نیز در این مذاکرات عنوان کرد و گفت: مذاکره‌کنندگان 1+5 بازیگران علنی مذاکرات هستند اما نباید از وجود مذاکره‌کنندگانی غیر علنی همچون اسرائیل، برخی کشورهای منطقه همچون عربستان و غیره غافل شد.

وی بیان داشت: اینکه سند لوزان یک «بیانیه مطبوعاتی» است یا «تعهدی الزام‌‌آور»؛ ابهاماتی را در اقشار مختلف ایجاد کرده که البته در صورت «بیانیه بودن» نیز چارچوبی برای «سند نهایی» خواهد بود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در صورتی که تیم مذاکره‌کننده معتقد است در لوزان «بیانیه مشترک» صادر شده باید برای رفع ابهامات و پاسخ به زیاده‌خواهی طرف آمریکایی در انتشار فکت‌شیت در وزارت امور خارجه این کشور، باید فکت شیت ایرانی خود را منتشر کنند.

وی با بیان اینکه باید در مذاکرات منافع ملی در نظر گرفته شود، سه اولویت اصلی را چنین برشمرد: به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی، لغو تمام تحریم‌ها و تضمین تحقیق و توسعه باید سه اصل مهم در مذاکرات برای تنظیم سند نهایی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان ادامه داد: در بیانیه لوزان از عنوان «ظرفیت غنی‌سازی» یا «امکان غنی‌سازی» استفاده شده که اگر واژه «حق غنی‌سازی» به کار برده شود جای تفسیرهای دیگر را نخواهد گذاشت.

وی در خصوص رفع تحریم‌ها گفت: پایان اجرای تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها دو مقوله مجزاست و در صورت توقف تحریم‌ها امکان بازگشت مجدد تحریم‌ها هم وجود دارد اما در صورت لغو تحریم‌ها اجرا و زیر‌ساخت‌های قانونی آن نیز متلاشی خواهد شد.

سلیمانی ادامه داد: در توافق ژنو لغو موقت تحریم‌های اقتصادی، مالی، انرژی و تکنولوژی مطرح بود اما در بیانیه جدید بحث انرژی و تکنولوژی حذف شده که مذاکره‌کنندگان باید این دو موضوع مهم را نیز در سند نهایی ذکر کنند که در آینده مشکلی ایجاد نشود.

وی ورود کنگره آمریکا در بحث هسته‌ای را برای ایران یک امتیاز دانست و گفت: در مصوبه جدید کنگره ملی آمریکا، طرف ما تنها دولت آمریکا نیست و سنا نیز نقش مهمی در نتیجه مذاکرات دارد که مذاکره‌کنندگان ما باید همچنان هوشیار و منطقی مسائل را رصد کنند.

این استاد دانشگاه تصویب شورای امنیت بر توافق نهایی را بسیار موثر دانست و گفت: البته تصویب این توافق در دیوان حقوقی دادگستری بین‌المللی توافق نهایی را معقول‌تر و دارای پشتوانه حقوقی بیشتری خواهد کرد.

وی برخی ابهامات بیانیه لوزان را اینگونه عنوان کرد: نحوه بازسازی راکتور آب سنگین اراک و مسائل مربوط به بازسازی، دوره زمانی مطرح شده و نوع نظارت بازرسان آژانس از جمله ابهامات موجود در بیانیه لوزان است.

سلیمانی بیان داشت: فکت‌شیت منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا نگرانی در مقامات امنیتی ایجاد کرده که باید ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس اتمی باشد و نوع بازرسی آنها از زنجیره تأمین که به منزله صفر تا صد فعالیت هسته‌ای بوده، نیز از موارد نگران‌کننده دیگر است.

وی با بیان اینکه دولت یک فرصت استثنایی در مذاکرات دارد، تصریح کرد: به نظر می‌آید برخلاف اختلاف نظر‌های جدی در آمریکا در ایران اختلافات در مسائل جزئی و تاکتیکی است و اکنون که قبح مذاکره با آمریکا شکسته شده دولت یازدهم با مذاکرات عقلانی و منطقی یک فرصت استثنایی دارد تا حقوق مسلم ایران را به دنیا معرفی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان با بیان اینکه جامعه نباید سیاست‌زده شود تأکید کرد: مسائل سیاسی و برخی از مسائل مشابه باید با نخبگان و سیاستمداران مطرح شود.

وی وجود برنده و بازنده قطعی در مذاکرات را نفی کرد و امتیازات مبادله شده را تعیین‌کننده برتری یک طرف بر طرف مقابل دانست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار