مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. ارديبهشت 1394 - 5:09   |   کد مطلب: 15176
در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌ گری، خیاطی و جزاینها فراهم می‌شود. مکان هایی که در همدان به عنوان یک کلان شهر و پایتخت تاریخ و تمدن ایران به آن کم توجهی شده است و ناشناخته مانده است.
فرهنگسراها ی همدان

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تابناک همدان، در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌ گری، خیاطی و غیره فراهم می‌شود. مکان هایی که در همدان به عنوان یک کلان شهر و پایتخت تاریخ و تمدن ایران به آن کم توجهی شده است و ناشناخته مانده است. 
به گزارش تابناک همدان؛ فرهنگسراها مکان هایی هستند که معمولا در آنها یک یا چند فعالیت فرهنگی صورت می گیرد. فعالیت فرهنگسراها همه گروه سنی جامعه از  کودک تا سالمند را در بر می گیرد و محتوای آنها در موضوعاتی چون اندیشه، قرآن، انقلاب،فرهنگسرای مجازی، پایداری، هنر، ملل، قانون، تیره‌ها (اقوام)، ورزش، کار، دانش‌ها، تندرستی، طبیعت و فناوری اطلاعات خلاصه می شود. بنابراین فرهنگ سراها از آنجا که با ذهن و اندیشه آدمی سروکار دارد نقش ارزشمندی در سلامت جامعه ایفا می کند. ایجاد فرهنگسراها از نیازهای جامعه است و نمی توان منکر آن شد. هنگامي كه فرهنگ غني اسلامي با تمدن مدرن ايراني آميخته مي‌شود، خروجي آن بايد فرهنگ متعالي در جامعه باشد و اين امر ميسر نمي‌شود مگر اينكه به شهر به عنوان موجود زنده‌اي نگاه كنيم كه از حق حيات برخوردار است و رشد و نمو كرده و به تكامل مي‌رسد. به طور یقین فرهنگسراها به عنوان مکان های آموزشی در این زمینه می تواند موثر باشد. اما در همدان آنچنان که باید و شایسته فرهنگسراهاست به آنها توجه نمی شود و در پس پرده مانده اند ، عده کمی هستند که با فرهنگسراها و خدمات و فعالیت های آنها آشنا هستند. توجه به گسترش فضاهای فرهنگی نوعی سرمایه‌گذاری اجتماعی محسوب می‌شود  که می تواند زمینه خلاقیت و بهبودی افراد جامعه را فراهم کند . توجه به جوانان، غنی سازی برنامه ها و برنامه ریزی دقیق در فعالیت های فرهنگی هنری امری ضروری است و در این حوزه بی‌نظمی و بی برنامگی آسیب جدی محسوب می‌شود. این مهم در ابتدای وصیت نامه حضرت علی(ع) نیز بعد از بیان تقوا پیشگی با عنوان نظم در امور تاکید شده است. باید توجه داشت ضرورت ایجاد فرهنگسرا و توجه به آنها با توجه به مقررات دینی و قانونی و مدیریت انسان صالح، قطعا مفید است و در شهرهایی که به این شرایط عمل شده است، آثار ارزشمندی داشته است. متآسفانه  مشارکت عمومی در تحقق ترویج فرهنگ به عنوان یک شعار باقی مانده است و نتوانسته است به خود جامه عمل بپوشاند و همچینین زیرساخت های آن هم به اندازه و مناسب  ساخته نشد ه است. به راستی زیبنده نیست در استان ما با این پیشینه فرهنگی و هنری از آسیب های فرهنگی آن  به سادگی بگذریم و برای حل آن تدبیری نداشته باشیم. در این امر زیباست است که اهالی فرهنگ هنر پیش قدم شوند و پیش از همه شاهد هم دلی و هم زبانی در بخش فرهنگ باشیم و با رونق دادن فرهنگسرا ها و آشنایی انها به مردم  این اقدام سرمشقی برای پیروی قشرهای دیگر شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار