مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. ارديبهشت 1394 - 23:45   |   کد مطلب: 15246
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان گفت: بیش از 90 درصد پایان نامه ها و مقالات در کشور تجاری سازی نمی شوند.
دکتر حسین رضا طاهری

به گزارش صدای دانشجو، دکتر حسین رضا طاهری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: در کشور ایران، با وجود پیشرفت های بسیار خوبی که در ارائه مقالات ISI، ISC و تعداد زیاد پایان نامه ها انجام می گیرد اما متاسفانه بیشتر این مقالات غیرکاربردی هستند.

وی با بیان اینکه تولید علم و تبدیل آن به ثروت از جمله مباحث مهم و از وظایف اصلی دانشگاه های هر کشوری است، اظهار کرد: در این راستا هر چقدر دانشگاه ها در تولید علم و کاربردی کردن پایان نامه ها و مقالات تلاش کنند در جهت تولید ثروت و توسعه همه جانبه کشور گام بلندی برداشته اند.

فروش پایان نامه ها و سرقت علمی آفتی خطرناک است

دکتر طاهری فروش پایان نامه ها و سرقت علمی را آفتی خطرناک دانست و گفت: این آفت به صورت گسترده در حال شیوع بوده که لازم است نظارت همه جانبه برای جلوگیری از وقوع این معضل بزرگ انجام گیرد و اگر این مشکل به صورت ریشه ای حل نشود هیچ اعتمادی به تولیدات علمی نخواهد شد و ما نمی توانیم امیدوار باشیم که دانشگاه ها در توسعه همه جانیه کشور نقش موثری ایفا کنند.

وی اذعان کرد: بحث سرقت علمی تاثیر مخربی بر آموزش عالی دارد که از نتایج سوء این اقدام می توان به عدم اعتماد جامعه به مجموعه های دانشگاهی، کمرنگ شدن نقش اساتید و دانشجویان در بحث اقتصاد و عدم کمک دانشگاه ها در جهت گردش چرخه اقتصادی، عدم ایفای نقش واقعی دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی و بیگانه بودن با تحقیقات و پژوهش اشاره کرد.

دکتر طاهری در ادامه تصریح کرد: دانشگاه پیام نور در راستای جلوگیری از این معضل بزرگ اجتماعی و علمی جلسات متعددی را با اعضاء هیات علمی برگزار کرده و مقرر شد تا در درجه اول اساتید نظارت کامل بر پایان نامه و مقالات دانشجویان داشته باشند و در صورت مشاهده چنین مشکلی با دانشجویان برخورد جدی می شود.

اساتید دانشگاه پیام نور بیش از 6 پایان نامه را نمی پذیرند

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان اضافه کرد: از اساتید درخواست شده تا از گرفتن پایان نامه های زیاد که وقت کافی را برای نظارت آن وجود ندارد خودداری کرده بنابراین در دانشگاه های پیام نور کشور، مقرر شده که هر استادی بیش از 6 پایان نامه را نپذیرد.

دکتر طاهری از دیگر برنامه های دانشگاه پیام نور در راستای جلوگیری از کپی برداری علمی دانشجویان را برگزاری کارگاه های متعدد آشنایی با روش تحقیق و پروپزال نویسی، جستجوی منابع و مقاله نویسی دانست.

نرم افزار تشخیص پایان نامه های سرقتی در دانشگاه پیام نور راه اندازی می شود

وی در بخش دیگری از راه اندازی نرم افزار تشخیص پایان نامه های سرقتی در دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: این نرم افزار که در بعضی از کشورها وجود دارد به راحتی معضل کپی کردن را حل می کند که امیدواریم در سالجاری راه اندازی این نرم افزار در دانشگاه پیام نور عملیاتی شود.

دکتر طاهری با اشاره به سایت ایران داک تصریح کرد: متاسفانه در بعضی از مواقع این سایت که وظیفه دارد یک نسخه از همه پایان نامه را بایگانی کند نیز اقدام به فروش پایان نامه ها می کند.

وی بخش دیگری اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه پیام نور نخستین دانشگاه در سطح استان بوده که اقدام به برگزاری چهار دوره همایش ارتباط صنعت و دانشگاه کرده و جلساتی برای گسترش این ارتباط برگزار شده است.

دکتر طاهری با بیان اینکه در سه سال گذشته دفتری با عنوان ارتباط صنعت و دانشگاه دایر شده است، افزود: این دفتر ارتباط خوبی را بین دانشجویان، صنعتگران و کارآفرینان برقرار کرده است به طوریکه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور به درخواست صنعتگران مشغول به کار هستند.

وی در بخش دیگری از برنامه های شاخص دانشگاه پیام نور مرکز همدان در سالجاری را توسعه تحصیلات تکمیلی، ایجاد 20 رشته کارشناسی ارشد و چهار رشته مقطع دکترا برشمرد و اضافه کرد: همچنین تجهیز دانشگاه به ویژه آزمایشگاه ها و برگزاری کارگاه ها در راس برنامه های این مرکز قرار دارد.

بیش از 160 عنوان آزمایشگاه در مرکز همدان دایر شده است

دکتر طاهری با تاکید بر اینکه در سال گذشته بیش از 160 عنوان آزمایشگاه در مرکز همدان دایر شده است گفت: دانشگاه پیام نور همدان در راستای جلوگیری از تضعیف دانشجویان سعی کرده تا با اجرای برنامه های متعدد از جمله برگزاری کلاس های رفع اشکال، بازنگری در منابع درسی، نظارت کامل بر روش تدریس و برگزاری کارگاه های روش تدریس ویِژه اساتید در جهت توسعه کیفی دانشگاه گام برمی دارد.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان با اشاره به زوج و فرد شدن کلاس های دانشگاه پیام نور یادآور شد: با توجه به اینکه کلاس ها در این دانشگاه اجباری نیست دانشجویان با رعایت پیش نیازها می توانستند هر درسی را انتخاب کنند اما بسیاری از کلاس ها به حد نصاب نرسیده و خودخوان می شد اما با اجرای طرح زوج و فرد شدن کلاس ها، این مشکل حل شده و از پراکندگی دانشجویان جلوگیری می شود و علاوه بر آن نیز بیشتر کلاس ها به حد نصاب می رسد و در مواردی که درسی به تشخیص مدیرگروه سخت باشد و تعداد دانشجویان نیز به حد نصاب برسد با درخواست دانشجویان کلاس ها تشکیل خواهد شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار