مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. تير 1394 - 15:33   |   کد مطلب: 15304
عدم اختصاص بودجه به دانشگاه ها از درآمدناخالص ملی یکی از دلایل کم شدن تحقیق و پژوهش در بین دانشگاهیان است.
پروفسور اردشیر خزایی

به گزارش صدای دانشجو، پروفسور اردشیر خزایی در گفت و گو با خبرنگار نافع، عدم پیشرفت علمی ایران در عرصه جهانی در چندسال اخیر تائید و بیان کرد: عوامل بسیاری موجب این مسئله شده است و به تبع باعث بروز نگرانی های مقام معظم رهبری شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا افزود: متاسفانه امکانات تحقیقاتی و پژوهشی بسیاری از دانشگاه ها متعلق به سال های گذشته بوده و هیچ پیشرفتی در بروزرسانی دستگاه ها صورت نگرفته است.
وی تاکید کرد: در کشور ژاپن سه درصد از درآمد ناخالص ملی کشور صرف تحقیقات دانشگاهی می شود اما در ایران این بودجه 8 دهم درصد است و به یک درصد هم نمی‌رسد که به‌طور یقین با این بودجه دانشگاه نمی‌تواند تولید علم داشته باشد.
خزایی اظهار کرد: اختصاص بودجه به دانشگاه ها در کوتاه مدت برای مسائل تحقیقاتی نتایج مفیدی را در بلندمدت برای کشور حاصل می سازد.
وی تاکید کرد: مشکلی که در کشور وجود دارد ارتباط کم دانشگاه با صنعت است که اگر این ارتباط ترمیم شود و بخشی از درآمدهای صنایع به فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها اختصاص یابد برخی از مشکلات دانشگاه ها حل خواهد شد.
شیمی دان برجسته کشور با بیان اینکه علم حد و مرز نمی شناسد، ادامه داد: اساتید کشور باید برای تحقیقات و پژوهش ها فرصت های مطالعاتی بیشتری را برای خود فراهم کنند و در این رابطه با اساتید برجسته دنیا ارتبط داشته باشند.
وی اظهار کرد: همانگونه که کتاب های بوعلی سینا در دانشگاه های اروپا تدریس می شود و دانشمندان غربی از ایده های یک دانشمند ایرانی استفاده می کنند نشان دهنده نبود مرز علمی در بین دانشمندان است.
خزایی اضافه کرد: دانشمندان ایرانی با حفظ مسائل فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی کشور می توانند برای ارتقاء علمی کشور با دانشمندان غیرایرانی ارتباط داشته باشند.
وی ابراز کرد: توجه به دانشجویان دکترا برای پیشرفت و ترقی در حوزه مقالات و علوم انسانی در پیشبرد جایگاه علمی کشور در جهان موثر است.
استاد دانشگاه بوعلی سینا افزود: تنها یک درصد از سهم مقالات جهان مربوط به دانشگاه‌های کشور ایران است که از این بین، دانشگاه بوعلی سینا رتیه هفتم را در بخش مقالات کشور داراست.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه در بخش مقالات پیشرفت خوبی داریم اما زمانی‌ دانشگاهی می تواند در سطح جهان خود را نشان دهد که بخشی از این پژوهش ها و مقالات مربوط به فعالیت‌های بنیادی باشد زیرا چاپ مقالات تاثیرگذاردر افزایش بودجه دانشگاه نیز موثر خواهد بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار