مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مرداد 1394 - 10:19   |   کد مطلب: 15350
در جمع دانشجویان واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد عنوان شد:
برای تحلیل بحث هسته‌ای باید واقعیت‌ها و آرمان‌ها را در کنار هم دید
یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در تحلیل بحث هسته‌ای گاهی شاهد افراط و تفریط‌هایی هستیم‌، گفت: برای تحلیل بحث هسته‌ای باید واقعیت‌ها و آرمان‌ها را در کنار هم دید.

به گزارش صدای دانشجو،

مهدی فضائلی کارشناس مسائل رسانه‌ای و سیاسی عصر امروز در جمع دانشجویان بسیجی واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد پیرامون روش تحلیل در رابطه با مسائل مختلف گفت: در رابطه با تحلیل باید به مسائل مختلف توجه کرد. اگر فرد تحلیل‌گر همه ابعاد را نبیند با مشکل روبه‌رو خواهد شد. اگر چراغ جامعه‌بینی یک تحلیل‌گر روشن نشود، همه ابعاد و واقعیت را نمی‌بیند.

این کارشناس مسائل سیاسی در این نشست که به همت بسیج دانشجویی واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد با موضوع «تحلیل تا یادداشت» برگزار شد، افزود:‌ در جامعه امروز ما وقتی به جریان‌های مختلف نگاه می‌کنیم می‌بینیم یک عده صرفاً واقعیت‌ها را می‌بینند و آرمان‌ها را فراموش کرده‌اند و مزید بر آن آفت برخی چیزها را که واقعیت نیستند را به عنوان واقعیت می‌بینند.

فضائلی ادامه داد: عده‌ای هم وجود دارند که فقط به آرمان‌ها توجه می‌کنند و واقعیت را نمی‌بینند یک تحلیل‌گر اگر بخواهد فقط واقعیت‌ها را ببیند یا فقط به آرمان‌ها توجه کند تحلیل درستی نخواهد داشت. تحلیل‌گر درست بین واقعیت‌ها و آرمان‌ها یک نسبیت را پیدا می‌کند و بعد تحلیل خود را ارائه می‌کند.

وی تأکید کرد: متاسفانه در تحلیل بحث هسته‌ای ما شاهد افراط و تفریط‌هایی هستیم برخی بی‌توجه به واقعیت‌ها فقط آرمان‌ها را می‌بینند و برخی‌ها بر عکس آن.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس، تصریح کرد: یک تحلیل‌گر سیاسی باید موقعیت شناس باشد و حساسیت‌های موجود را به موقع درک کند. باید در تحلیل‌ها و قضاوت به نقاط ضعف و قوت به دقت توجه کند و اگر تحلیلی می‌دهد مبتنی بر انصاف باشد.

وی یادآور شد:‌ در رابطه با هر مسئله‌ای می‌خواهید تحلیل کنید باید با ادبیات آن حوزه آشنا باشید مثلا در رابطه با مسئله هسته‌ای اگر تحلیلی دارید باید با آژانس بین‌المللی اتمی، پروتکل الحاقی، چرخه سوخت، سانتریفیوژ و همه چیزهایی که در ادبیات این حوزه است آشنا باشید.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اصلی و فرعی کردن مسائل در تحلیل بسیار مهم است برخی وقت‌ها افرادی موضوعاتی را که اولویت ندارند را در ابتدا مطرح می‌کنند و در ذهن آنها حاشیه بر متن برتری می‌یابد و اینجاست که تحلیل آنها با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

فضائلی ادامه داد:‌ باید برای این تحلیل همه سخنان را شنید و از بین آنها بهترین را انتخاب کرد و از آن پیروی داشت. این موضوع در رابطه با تحلیل اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت:‌ دشمن‌شناسی در بحث تحلیل بسیار اهمیت دارد و باید اهداف دشمن و نقشه راه دشمن را بشناسیم تا تحلیل خوبی داشته باشیم.

وی گفت‌: یک تحلیل‌گر سیاسی باید مراقب باشد بین واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی یک نسبیت پیدا کند و از طرفی هم باید مراقب باشد زیرا برخی چیزها واقعیت نیستند ولی خود را واقعی نشان می‌دهند.

فضائلی تصریح کرد: در تحلیل نباید لجاجت کرد و از پیش‌داوری و عصبانیت نیز باید پرهیز کرد.

این کارشناس مسائل رسانه‌ای در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و مطرح کردن بحث نرمش قهرمانانه توسط معظم‌له افزود:‌ نرمش قهرمانانه یعنی برای رسیدن به آرمان‌ها بایستی از تاکتیک‌های متفاوتی استفاده کرد؛ برخی‌ها در این رابطه می‌گویند هدف وسیله را توجیه می‌کند ولی این موضوع با آنچه ما می‌گوییم کاملاً متفاوت است.

وی ادامه داد: برای تحلیل باید مفاهیم پیچیده را ساده کرد و باید ارتباط بین پدیده و رویداد را دانست و درک و تبیین کرد و تحولات آتی را با استدلال و منطق پیش‌بینی کرد.

فضائلی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 یادآور شد:‌ مذاکرات هسته‌ای از دولت گذشته آغاز شد، ادامه پیدا کرد و در این دولت به صورت جدی پیگیری شد.

وی افزود: باید این سوال پیش آید که در 18 روز چطور 159 صفحه متن در وین آماده شد که باید گفت متنی که اکنون در اختیار است پیشینه بیشتری دارد و زمان بیشتری برای آماده کردن آن صرف شده است.

فضائلی در ادامه با اشاره به تصویب قانون هسته‌ای مجلس اظهار داشت:‌ از ابتدایی که ماجرای هسته‌ای آغاز شد و بحث پرونده هسته‌ای مطرح شد این پرونده صاحب نداشت و یکسری اظهار نظرهای نسنجیده‌ای صورت گرفت تا اینکه نظام تصمیم گرفت که آقای روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت را مسئول این پرونده کند. در دولت فعلی نیز رئیس جمهور تصمیم گرفت وزیر امور خارجه را مسئول این پرونده کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: آنچه که توسط اعضاء تیم مذاکره‌کننده گفته می‌شود که بین برجام و قطعنامه تفاوت وجود دارد و ما برجام را پذیرفته‌ایم نه قطعنامه را حرف درستی است اما آیا اینکه قطعنامه صادر شده الزام آور است یا خیر، بحث وجود دارد.

فضائلی در ادامه با اشاره به مراحل مختلف برجام گفت:‌ برجام 5 مرحله جمع‌بندی، پذیرش، اجرا، انتقال و انقضاء دارد. و وقتی مراحل قانونی برجام طی شد تصمیم گرفته می‌شود که توافق انجام شود یا خیر که این مسئله در 90 روز دوره پذیرش انجام خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به انتشار متن برجام اشاره کرد و گفت:‌ برخی مواقع چون ممکن است متن‌های اینچنینی با مشکل روبه‌رو شوند به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شوند یکی از انتقادهایی که به متن برجام وارد است این است که چرا در جریان توافق با ترجمه فارسی متن برجام را ثبت نکردیم.

وی افزود: برخی مواقع مطرح می‌شود که برجام بخش‌های محرمانه‌ای دارد اینکه چنین چیزی وجود داشته باشد بعید است اما بین آژانس بین‌المللی اتمی و ما توافق محرمانه‌ای وجود دارد که در این توافق بحث‌هایی مربوط به بازدیدها و اجرای پروتکل‌ها آمده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های ایران در مراحل مختلف توافق گفت:‌ در خوشبینانه‌ترین حالت و با همه اماها و اگرها در 10 سال آینده پرونده ما از شورای امنیت خارج می‌شود و ممکن است پرونده ما عادی تلقی شود.

فضائلی افزود: امروز در رابطه با برجام دو نگاه وجود دارد یک نگاه این است که به هیچ کدام از خطوط قرمزی که رهبری گفتند توجه نشد امتیازات زیادی دادیم و به چیزی نرسیدیم و نگاه دیگر خیلی مثبت به این موضوع نگاه می‌کند. همانطور که گفتیم در تحلیل باید واقعیت‌ها و آرمان‌ها را با هم دید و بین آنها یک نقطه مناسب را تعریف کرد.

وی افزود: آنچه تا الان می‌شود گفت این است که حتماً متن برجام متن خیلی خوبی نیست محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم و اصالتی وجود دارد ولی پذیرش اصل غنی‌سازی در کشور از نکات مثبتی بود که در این توافق وجود داشت.

وی در خاتمه با اشاره به توافق پاریس در گذشته گفت: در آن زمان طرف مقابل حتی یک سانتریفیوژ هم به ما نداد آنها می‌خواستند با تاسیسات هسته‌ای ما همان کاری را انجام دهند که با تاسیسات لیبی کردند و ما از آن نقطه امروز به جایی رسیدیم که طرف مقابل چنین توافقی را پذیرفته است.

منبع:فارس

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار